Monday, March 30, 2015

Kemunculan Negara-Negara Baru Tenaga Nuklear



Alam sekitar dunia  lebih selamat dan bersih bila majoriti negara menjana elektrik dari loji tenaga nuklear. Membina loji nuklear ibarat seperti membina kubah sebuah masjid.


Sekarang ini terdapat 435 kuasa nuklear awam beroperasi reaktor nuklear seluruh dunia, dengan 71 tambahan dalam pembinaan.

Lebih 45 negara-negara secara aktif mempertimbangkan memulakan program kuasa nuklear.

Ini berkisar daripada ekonomi yang canggih untuk negara-negara membangun.

Pelari depan selepas Iran adalah UAE, Turki, Vietnam, Belarus, Poland dan mungkin Jordan.

Kuasa nuklear adalah di bawah pertimbangan serius di lebih 45 buah negara yang pada masa ini tidak mempunyai ia (dalam beberapa, pertimbangan tidak semestinya di peringkat kerajaan). Bagi negara-negara yang disenaraikan di bawah dengan serta-merta dalam huruf tebal, prospek kuasa nuklear ditangani dengan lebih terperinci dalam kertas negara tertentu:

Di Eropah: Itali, Albania, Serbia, Croatia, Portugal, Norway, Poland, Belarus, Estonia, Latvia, Ireland, Turki.

Di Timur Tengah dan Afrika Utara: Iran (reaktor kini beroperasi), negara-negara Teluk termasuk UAE, Arab Saudi, Qatar & Kuwait, Yemen, Israel, Syria, Jordan, Mesir, Tunisia, Libya, Algeria, Maghribi, Sudan.

Di sebelah barat, tengah dan selatan Afrika: Nigeria, Ghana, Senegal, Kenya, Uganda, Namibia.

Di Amerika Selatan: Chile, Ecuador, Venezuela, Bolivia, Peru.

Di tengah dan selatan Asia: Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Mongolia, Bangladesh, Sri Lanka

Di Asia Tenggara: Indonesia, Filipina, Vietnam, Thailand, Malaysia, Singapura, Australia, New Zealand.

Di timur Asia: Korea Utara.

Walaupun bilangan besar negara-negara membangun, ia tidak dijangka menyumbang banyak kepada perkembangan keupayaan nuklear pada masa hadapan - pertumbuhan utama akan datang di negara-negara di mana teknologi yang sudah mantap. 

Walau bagaimanapun, dalam jangka panjang, trend untuk pembandaran di negara-negara kurang maju akan sangat meningkatkan permintaan untuk tenaga elektrik, dan terutama yang dibekalkan oleh tumbuhan asas-beban seperti nuklear. Corak permintaan tenaga di negara-negara ini akan menjadi seperti yang di Eropah, Amerika Utara dan Jepun.

Sebahagian daripada negara-negara di atas boleh diklasifikasikan mengikut sejauh mana program atau rancangan nuklear mereka telah mencapai kemajuan:

Reaktor kuasa di bawah pembinaan: UAE, Belarus

Kontrak ditandatangani, undang-undang dan kawal selia infrastruktur yang maju: Lithuania, Turki.

Rancangan komited, undang-undang dan peraturan membangun infrastruktur: Vietnam, Jordan, Poland, Bangladesh, Mesir.

Yang maju pelan tetapi komitmen yang belum selesai: Thailand, Indonesia, Kazakhstan, Arab Saudi, Chile; atau komitmen terhenti: Itali.

Rancangan pembangunan: Israel, Nigeria, Kenya, Malaysia, Maghribi.

Perbincangan sebagai pilihan dasar yang serius: Namibia, Mongolia, Filipina, Singapura, Albania, Serbia, Croatia, Estonia & Latvia, Libya, Algeria, Kuwait, Azerbaijan, Sri Lanka, Tunisia, Syria, Qatar, Sudan, Venezuela, Bolivia, Peru.

Secara rasmi bukan pilihan dasar pada masa ini: Australia, New Zealand, Portugal, Norway, Ireland, Kuwait.

Sokongan IAEA untuk program nuklear baru

Dalam semua negara kerajaan perlu mewujudkan persekitaran untuk pelaburan dalam tenaga nuklear, termasuk rejim profesional dan bebas peraturan, dasar pengurusan sisa nuklear dan penyahtauliahan, dan penglibatan dengan langkah-langkah pengawalan antarabangsa dan perkiraan insurans untuk kerosakan pihak ketiga. 

Di negara-negara yang berbeza, susunan institusi berbeza-beza. Biasanya kerajaan adalah banyak terlibat dalam perancangan, dan di negara-negara membangun juga pembiayaan dan operasi. Sebagai negara-negara nuklear yang baru muncul kekurangan kader yang kuat jurutera saintis dan nuklear, pembinaan sering secara turnkey, dengan vendor reaktor menganggap semua risiko teknikal dan komersial dalam menyiapkan sebuah kilang berfungsi pada masa dan pada harga yang tertentu. 

Sebagai alternatif penjual boleh menubuhkan konsortium untuk membina, memiliki dan mengendalikan loji tersebut. Sebagai industri menjadi lebih antarabangsa, pengaturan baru mungkin, termasuk perkongsian awam-swasta.

IAEA telah menerbitkan satu buku kecil Pertimbangan untuk Melancarkan Program Tenaga Nuklear (2007) yang menangani isu-isu yang terlibat di negara yang membuat keputusan ke atas dan melaksanakan program kuasa nuklear. Khususnya ia kelihatan pada pertimbangan-pertimbangan sebelum keputusan dibuat, sebelum pembinaan bermula dan seterusnya. Ia kemudian secara ringkas merangkumi dua belas faktor untuk dipertimbangkan.

Menurut IAEA pada pertengahan 2010, 20 negara-negara baru yang dijangka mempunyai kuasa nuklear di talian pada tahun 2030, walaupun sejak itu beberapa telah ditarik balik dan hanya tujuh negara baru itu dijangka mempunyai kapasiti talian oleh 2020-an awal.

IAEA menggariskan satu 'peristiwa' pendekatan berperingkat untuk mewujudkan kapasiti tenaga nuklear di negara-negara baru *, memohon ia kepada 19 isu. Secara kasar pendekatan tiga fasa adalah (peristiwa penting yang digariskan):

Fasa pra-projek 1 (1-3 tahun) yang membawa kepada komitmen berpengetahuan untuk program kuasa nuklear, menyebabkan set up sebuah Kuasa Nuklear Program Pelaksana Pertubuhan (NEPIO). Ini berhubung dengan program ini, tidak projek tertentu selepas fasa 2.

Projek membuat keputusan fasa 2 (3-7 tahun) yang melibatkan kerja-kerja persediaan selepas keputusan itu dibuat dan sehingga tawaran menjemput, dengan badan pengawal selia yang ditubuhkan. Dalam fasa 2 peranan kerajaan secara beransur-ansur memberi laluan kepada yang badan kawal selia dan pemilik-operator.

Pembinaan fasa 3 (7-10 tahun) dengan badan kawal selia operasi, sehingga pentauliahan dan operasi.

Adalah menarik untuk nota yang Israel dan Malaysia masih dalam peringkat Rancangan Pembangunan. 

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024