Tuesday, May 26, 2015

High Speed Rail Shinkansen, Dasar Pandang Ke Timur, DS Najib Dan Tun Mahathir



DS Najib dan DS Rosmah naik HSR Shinkansen dari Tokyo ke Sendai sejauh 325km hanya ambil masa 96 minit.

Kepentingan Jepun untuk mengambil bahagian dalam projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) antara Kuala Lumpur dan Singapura, dan fasa kedua Dasar Pandang ke Timur dijangka lebih tinggi dalam agenda apabila Perdana Menteri DS Najib Razak bermula lawatan tiga hari rasminya ke Jepun sejak Ahad. 

DS Najib mendapat pengalaman pertama kereta api berkelajuan tinggi Shinkansen apabila beliau mengambil perjalanan 96 minit ke Sendai yang terletak 325km dari Tokyo pagi Selasa. 

HSR Shinkansen dibangkitkan oleh Perdana Menteri Jepun semasa Perbincangan Dua Hala dan satu taklimat untuk DS Najib juga.




Sebelum memulakan perjalanan, DS Najib diberi taklimat oleh pegawai-pegawai Jepun Keretapi di Shinkansen dan pembangunan di sekitar stesen Tokyo, serta lawatan ke kokpit kereta api.

Awal bulan ini, Najib dan rakan sejawatannya dari Singapura Lee Hsien Loong mengesahkan bahawa kedua-dua negara komited untuk kejayaan keretapi laju projek (HSR) yang menghubungkan Singapura dan Kuala Lumpur, yang dijangka mengurangkan masa perjalanan hanya 90 minit berbanding dengan lebih daripada tiga jam melalui jalan raya sekarang. 

Garis Shinkansen menjangkau 2,400 kilometer dan berjalan di Jepun. Selain Jepun, negara-negara lain seperti China, Korea Selatan, Sepanyol, Perancis dan Jerman adalah dilaporkan berminat untuk mengambil bahagian dalam projek ini. 

Antara agenda yang tertinggi di sebelah Malaysia adalah fasa kedua Dasar Pandang ke Timur, dan juga mencari pelaburan yang berpotensi dalam bioteknologi dan teknologi hijau. Fasa kedua Dasar Pandang ke Timur bermula tiga tahun lalu dan kedua-dua pihak sedang berusaha garis panduan ini. Sejak pelaksanaannya lebih daripada 30 tahun yang lalu, lebih daripada 15,000 orang telah mendapat manfaat daripadanya dan menyumbang kepada pembangunan negara.

Pada masa yang sama Tun Mahathir turut berada di Tokyo bagi urusan peribadi.

Tun Mahathir mahu Kerajaan buat Projek Landasan Keretapi Berkembar dari Padang Besar ke Johor Baharu sejak era Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri lagi.

WZWH pula lebih berminat Projek HSR dari Kuala Lumpur ke Kuantan.

5 comments:

maae said...

Bila bersatu semua boleh jadi. Janji nya KTM jangan di hapuskan tradisi nya ! Sudah ada ura-ura cadangan gila...

Anonymous said...

RMK11 takde pun pasal keretapi laju KL-Kuantan-KT-KB, bilalah nak buat? Pantai Timur selalu diketepikan dalam agenda pembangunan. Ingatkan dapat PM dr Phg bolehlah memajukan sikit Phg ni, tapi macam takder apa je. Kuantan/Pekan je yg difokuskan, daerah lain mcm tu gak cthnya mcm Temerloh, satu apa pun tak disebut utk RMK11, kecewa sgt sbb undi BN, baik undi pembangkang next PRU.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Sabar, Eastrain double track new route Pahang-Terengganu-Kelantan kita buat under ECER phase by phase. RM40 billion Projek.

Anonymous said...

Tahun bila plan train pantai timur tu akan di buat WZWH? 2050 ke?

Anonymous said...

Ha ha ha..

Kaeh nak tau...siapa yang bagi komisen lebih..China ke Jepon..

Lepas ni PM pegi test keretapi laju kat Cina pulak...kalau tak suka boleh tery Perancis...kih kih kih...

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024