Wednesday, June 24, 2015

Xavier Andre Justo Bohong, Sarawak Report Bobok Akhirnya Mahathir Pungkar Reba!




DS Najib PM dan semua yang terlibat dalam isu 1MDB kini dibersihkan dari fitnah dengan penangkapan Xavier Andre Justo, seorang bekas pegawai PetroSaudi International Ltd. dari Switzerland.

Polis Thailand yang menangkapnya di Ko Samui semalam menuduh beliau dengan cuba untuk memeras ugut dan memeras syarikat itu, berkata ia adalah sebahagian daripada plot untuk menjatuhkan PM DS Najib Razak.

Semua pengkritik yang membuat tuduhan tidak berasas dan keji mereka terhadap PM dan 1MDB kini perlu menarik balik kenyataan mereka dan memohon maaf kerana tidak mengesahkan maklumat yang mereka diperolehi dari Sarawak Report.




Menurut NST, "sebahagian daripada e-mel dan dokumen yang disiarkan di blog ini didapati ditokok tambah, membawa persoalan kepada kebenaran dakwaan ini."

Jumlah kerosakan kepada martabat, reputasi dan bertaraf antarabangsa negara kita, Perdana Menteri kita, ekonomi kita, dan semua individu / organisasi yang tertuduh dalam plot pelik ini adalah amat besar.

Tindakan perlu diambil terhadap semua individu, agensi berita, penulis yang telah melakukan kerosakan tidak boleh diperbaiki kerana kecuaian mereka dan tuduhan yang tidak bertanggungjawab.

Seperti mana-mana warganegara bersedia untuk menganggap bahawa apa-apa di Internet adalah benar menunjukkan mentaliti yang cetek dan ketiadaan lengkap kemahiran berfikir.

Yang penulis boleh menulis artikel selepas artikel, membantai kerajaan tanpa memeriksa kesahihan dokumen-dokumen yang dikatakan dalam Sarawak Report adalah kehinaan kepada dunia media.

Ia tidak mengambil banyak usaha untuk memeriksa forensik daripada dokumen atau untuk mengesahkan kenyataan ini melalui panggilan telefon yang mudah.

Lebih teruk lagi majoriti rakyat Malaysia telah sedia memilih untuk mempercayai bukti yang tidak disahkan dan untuk menyokong perang salib ganas bekas Perdana Menteri Tun Mahathir untuk menggulingkan PM kita.

Setiap hari, kecaman tidak berkesudahan  Mahathir mengenai 1MDB dan DS Najib PM boleh dikatakan meracuni fikiran rakyat Malaysia terhadap PM  dan kedudukan profesional 1MDB, menghinakan negara kita di mata dunia.

Sebuah firma keselamatan siber antarabangsa, Protection Group Internasional (PGI) diupah untuk menjalankan siasatan yang mendalam ke dalam sumber data yang diterbitkan di Internet, dan juga mengesahkan kesahihannya mendedahkan terdapat bukti jelas "kecurian sistematik sulit data syarikat oleh Justo sebelum berlepas dari PetroSaudi "dan bahawa" data telah diganggu selepas ia dicuri dari PetroSaudi. Adalah dipercayai bahawa banyak data ini diganggu kemudiannya muncul di Sarawak Report (SR) dan berkhidmat sebagai tulang belakang penyampai maklumat blog mengenai salahlaku 1MDB. 

SR disediakan petikan dari e-mel yang didakwa dihantar oleh pihak-pihak yang terlibat tetapi e-mel ini tidak memberikan pengepala e-mel yang menurut forensik Wiki, "ialah garis metadata dilampirkan kepada setiap e-mel yang mengandungi banyak maklumat yang berguna untuk seorang penyiasat forensik." Oleh itu, alamat IP penghantar dan penerima bagi e-mel, bidang tanda tangan, kepala surat yang hilang - semua yang boleh mengesahkan kesahihan bukti.

Pokoknya adalah SR dan semua penulis lain yang membidas PM dan pegawai-pegawai 1MDB tidak pernah peduli untuk memeriksa ketulenan dokumen, lebih suka untuk menjatuhkan pihak berkuasa  walaupun mereka mempunyai segala butir-butir hubungan mereka yang terlibat.

Mengapa? Siapa di belakang kempen ini berniat jahat? Orang-orang ini perlu dipersoalkan dan dihukum jika didapati bersalah.

Bagi tokoh masyarakat yang lain, yang telah mencemarkan nama Perdana Menteri dan 1MDB dalam dan luar negara, permohonan maaf secara terbuka pada skala antarabangsa adalah wajib untuk mengembalikan reputasi negara kita.

Sanggupkan  Mahathir menelan semula kata-katanya memfitnah DS Najib dan 1MDB?

5 comments:

kiasfansuri said...

tulisan terbaik, tuan.

Anonymous said...

memang berita baik ni tuan. Dengarnya Justo nak diekstradisi ke sini. Lepas ni kita mintak Najib dan Zahid bawak pulang Sirul Azhar ke Malaysia semula. Dah lama sangat jadi fugitive kat Australia. Lagi pun raya dah nak dekat.
Rasanya Justo dan Sirul keduanya kambing hitam. Kita siasat pulak siapa gembala kambing ni.

Anonymous said...

Jadi sekarang kita dah tau, 1MDB sebenar-benarnya tiada masalah. Kita tau takde standby kredit kerajaan malaysia Rm950 juta untuk 1MDB. Kita juga tau, sebenarnya didalam akaun Brazen Sky itu adalah tunai, bukan asset atau unit seperti husni katakan.

Kita tahu, 1MDB tidak pernah gagal membayar hutang kepada syndicated loan dia sehingga dikatakan Ananda Krishnan mahu menanggungnya. Kita juga tahu 1MDB JV dengan Petrosaudi sebuah syarikat carigali minyak terhebat di arab saudi, bukannya saudi aramco.

Last sekali,ramadan menyebabkan kita lebih cerdas seharusnya.

Anonymous said...

A'ah betul saya setuju. Macam saya pulak yg tak berapa arif ttg makro, mikro, jusco, tesco ekonomi nak tau sikit2 pasal kes seludup emas 62kg baru2 ni.
Adakah pengeluaran emas2 ni keluar negara punca nilai matawang kita makin susut? Sebab kita semua tak pasti emas ni semua datang dari mana cuma yg tahu diseludup keluar dari airport malaysia sahaja.
Andaikata emas2 ni adalah sebahagian dari simpanan emas yg sepatutnya berada dalam negara utk mengukuhkan nilai ringgit macamana?
Berapa pula nilai cukai dan zakat utk emas seberat tu?
Kenapa pihak keselamatan kita begitu cuai sampai polis India pulak yg berjaya tangkap? tak kisahlah kalau warga malaysia tak terlibat sekalipun. Tapi apa juga hasil bumi yg keluar dari sini adalah hak rakyat negara kami.
Lagi satu apa cerita dgn TPPA jadi ke ikut telunjuk barat?
Diharap Najib dan Zahid dapat lagi memberi jawapan jelas ttg perkara ni. Kita semua maklum Najib ni perahsia orangnya. Banyak benda rakyat kena soal utk dpt jawapan.

Anonymous said...

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/06/26/swak-report-tells-critics-get-ready-to-be-sued-for-libel/

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024