Nuffnang Ads

Pages

Friday, July 10, 2015

Kenapa Allah Turunkan Besi Dan Bauxite Di Pahang Memberi Manfaat Kepada Pemimpin Dan Rakyat?





Besi merupakan salah satu unsur kimia yang memiliki kod Fe-57.

Di dalam Alqur'an (jauh sebelum unsur tersebut ditemukan ahli, sudah tertera secara jelas di dalam Surat Al Hadid (besi) yang merupakan surat ke 57 dari AL Qur'an. 

Berikut ini rahasianya:Elemen Berat Besi, Fe-57. Kita tidak mungkin menafsirkan Surat Besi tanpa "membedah" elemen kimia besi berikut karakterisistiknya, yang berhubungan dengan kata al- hadid. 

Tanpa mengenal sifat¬sifat besi, kita tidak akan mengetahui "keindahan" Surat Besi ini, yang diletakkan pada nomor 57. Nilai kata atau al-jumal al-hadid adalah 57. 

Terdiri dari 'al' (31) dan'hadid' (26). Tabel al-jumal bisa dilihat pada Tabe15.4.

Alif = 1, Lam = 30, Ha' = 8, Dal= 4, Ya' = 10, Dal = 41 + 30 + 8 + 4 +10 + 4 = 31 + 26 = 57.

Dalam Alquran surat Al Hadiid ayat 25 menjelaskan bahwa Allah menurunkan besi yang memiliki  kekuatan hebat dan memiliki banyak manfaat bagi manusia.

"Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Alkitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan Kami turunkan (anzalnaa) besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, (supaya mereka mempergunakan besi itu) dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)-Nya dan rasul-rasul-Nya, padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha kuat lagi Maha perkasa."

Dalam ayat ini, kata "anzalnaa" memiliki arti "kami turunkan" digunakan untuk menunjuk besi. 

Apabila diartikan secara kiasan kata “anzalnaa” menjelaskan bahwa besi diciptakan untuk memberi manfaat bagi manusia.  

Apabila mengartikan kata itu secara harfiah, yakni "secara bendawi diturunkan dari langit", maka diperoleh arti bahwa besi diturunkan dari langit. Beberapa ilmuwan telah berhasil membuktikan kebenaran ayat itu. 

Partikel besi tidak berasal dari bumi melainkan berasal dari benda-benda luar angkasa. 

Mengikut pakar-pakar sains, keadaan fizikal bumi tidak mampu menghasilkan besi. Penciptaan besi memerlukan darjah kepanasan yang amat melampau. Malah matahari yang kepanasan permukaannya 6000 darjah celcius dan 20 juta darjah celcius kepanasan di terasnya, masih tidak mampu untuk memproses dan menghasilkan logam berat seperti besi ini. 

Suhu bumi jauh lebih rendah daripada matahari dan sudah tentu tidak mampu menghasilkan besi. Ahli sains percaya besi berasal dari bintang yang mempunyai saiz yang bekali-kali ganda lebih besar dan darjah kepanasan yang beribu-ribu kali ganda daripada matahari.

Berbilion tahun yang lalu, melalui proses evolusi, bintang-bintang itu akan meletup (dying star) dan akan menebarkan besi ke seluruh cakerawala. Ketulan besi akan bertaburan di angkasa lepas dan akan ditarik oleh graviti bumi. Melalui tempoh yang cukup lama, ketulan-ketulan besi yang ditarik itu akan membentuk teras bumi.

Paling tidak, terdapat sembilan ayat dalam Alquran yang membahas dan menjelaskan tentang besi. Salah satunya, "Dan Allah menjadikan bagimu tempat bernaung dari apa yang telah Dia ciptakan, dan Dia jadikan bagimu tempat-tempat tinggal di gunung-gunung, dan Dia jadikan bagimu pakaian yangmemeliharamu dari panas dan pakaian (baju besi) yang memelihara kamu dalam peperangan.Demikianlah Allah menyempurnakan nikmat-Nya atasmu agar kamu berserah diri (kepada-Nya)." (QS An-Nahl: ayat 81)

Begitu juga Bauksit ialah salah satu bijih terpenting bagi galian aluminium. Ia mengandungi sebatian oksida aluminium dan hidroksida boehmit γ-AlO(OH) dan gibsit Al(OH)3 bersama dengan silika selain oksida besi dan mineral lempung. Bauksit merupakan sisa-sisa mendapan lempung yang lazim terdapat di kawasan tropika dan subtropika.




Kenapa Allah turunkan besi dan bauxite di Pahang memberi manfaat kepada pemimpin dan rakyat?

Secara kasar pendapatan bauxite di Pahang sebulan ialah RM200 juta bererti setahun RM2.4 bilion.

Berapa hasil cukai yang kerajaan Negeri Pahang dapat? Mengikut data terkini dari bulan Januari hingga Jun cukai dari industri bauxite cuma RM30 juta. Boleh ditafsirkan setahun hasil cukai boleh melebehi RM60 juta.

Pendapatan setahun RM2.4 bilion memberi pulangan ekonomi kepada pengusaha industri bauxite yang diusahakan secara private dan JV dengan Kerajaan negeri Pahang.

Limpahan ekonomi boleh menjana ekonomi Pahang. Berapa peratus hasil bauxite ini dapat kepada rakyat Pahang secara lansung dan tidak lansung.




Berbaloikah dengan isu-isu pencemaran by product industri bauxite ini buat rakyat gelisah dan tidak tenteram kehidupan; jalanraya kotor, kenderaan kotor, suasana tidak selesa pergi kerja, kualiti udara tercemar, rumah dan bangunan kotor, sungai dan laut kotor, Pelabuhan Kuantan kotor dan comot, kemalangan dijalanraya, kegiatan haram pelombongan bauxite menceroboh tanah-tanah persendirian dan awam.




Dimana pengawasan dan pemantauan dari Agensi Alam sekitar-DOE? Apa pegawai-pegawai DOE buat untuk memastikan player-player industri bauxite mematuhi peraturan agar alam sekitar tidak tercemar.

Jangan hanya menentang idea penternakan ikan sturgeon yang jauh langit dengan bumi mencemar alam sekitar jika mahu dibanding dengan pencemaran bauxite.




Pakar mengatakan 500 tahun lagi rezab bauxite masih ada banyak lagi untuk pemimpin dan rakyat Pahang melombong untuk manfaat bersama.

Apa strategi bisnes Kerajaan Negeri Pahang bagi mengoptimum industri bauxite bagi menghasilkan high value added metal? Membina kilang smelting plant dan menghentikan eksport raw material seperti langkah Kerajaan Indonesia bagi menambah nilai dan mengembang industri bauxite.

Ikuti Laporan Bloomberg mengenai Perlombongan Bauxite di Pahang....

(Bloomberg) -- China imported 14 times more bauxite from Malaysia in November than in March after an export ban in Indonesia stopped supplies of the ore to the world’s biggest consumer of industrial metals.

China bought 679,287 tons from the Southeast Asian country, up 6.1 percent from 640,200 tons a month earlier and compared with 48,594 tons in March, according to data released by the customs administration in Beijing today. Imports from March through November were 2.6 million tons, data compiled by Bloomberg show. Bauxite is used to extract aluminum.

Indonesia, the world’s third-largest supplier of bauxite in 2013, halted shipments of raw ores in January, including nickel and copper, seeking to spur investment in domestic processing and transform the nation into a producer of high-value metal. The curb helped boost nickel and aluminum prices in London. Imports from Malaysia will probably expand to 10 million tons next year, says Wan Ling, the Beijing-based assistant chief representative in China for CRU, a researcher.

“We understand that the bauxite mining companies in Malaysia used to do iron ore mining, but prices are not good, so they’ve switched to bauxite,” Wan said by phone today. China’s “demand for bauxite is slightly increasing too.”

China bought a total of 2.57 million tons of bauxite last month, with 42 percent sourced from Australia, the customs data show. India was the third-largest supplier with 560,518 tons.

Malaysia produced 208,770 tons of bauxite last year, compared with 2,040 tons in 2004, according to data from the Minerals and Geoscience Department in Kuala Lumpur. The department gave no figures for 2014.

7 comments:

Anonymous said...

Setahun 60 juta je bos Pahang kutip cukai?Tak berbaloi bro, pokok kelapa sawit org felda dia sapu habis. Dia dpt 2.4 bilion tak balance tu. Patut hasil kena half2. Lagi satu knp dia tak proses bauksit tu kat sini? Ntah2 ada emas kot bro? Nampak tak, knp dia bawak direct ke China. Kena siasat bro. Bro pun tau China niaga camana. Takleh caya ro.
Tapi saya rasa ni bukan kerajaan negeri shj terlibat, pusat pun ada tangan ghaib makan separuh. Tu yg hasil negeri tinggal sikit je. Saya syak wasangka ada pemimpin pusat jadi broker JV dgn towkay tempatan. Suku sakat punya projek ni. Yg tak syok org kg dapat habuk je.

Anonymous said...

Kepala hotak kau. Mmg lah anugerah dan dapat menambahkan hasil. Tetapi sejauh mana akhirnya pemimpin yg mengurus hasil negeri tu akan kembalikan pda rakyat. Adakah biasiswa untuk anak 2pahang naik? Adakah jalan-jalan di phg makin elok? Adakah caj air atau mana2 cukai lain turun? Bpe byk bonus yg diberi pada penjawat awam di phg? Adakah prima bertambah di phg? Ada ke ap2 bantuan yg bertambah utk anak2 phg? Tp sebaliknya hanya yg berkuasa tu je yg makin kaya. Agak2 nya kontrak lombong bauksit, biji besi, balak, emas dan lain2 sapa yg dapat suma tu. Igt org tak tau ke. Kalo bukan kerabat di raja mesti org2 politik dan kroni2. Akhirnya rakyat dapat ap?

Anonymous said...

Ada sabda terbarulah suruh cari lailatul qadar. Patutnya dia yg kena belajar terima qada dan qadar yg dia tu dah tak lama. Tak sedap hatilah bro. Boleh tolong up video lagu lagi tak bang. Lagu nasyid
Bila Izrail datang memanggil 
Ajib terbujur di pembaringan
Seluruh tubuh rasa menggigil
Yalah harap2 dia jumpalah malam tu. Biar datang roh malekat maut sentap nyawa dia sekali. Nak bagi quran dia bukan caya sgt pun. 

Anonymous said...

Anon 8:47 tak baca agama ke DS Najib itu Emir. Emirullah. Dari segi politik title dia KhalifatulMalazia

Anonymous said...

Ko jgn main tuduh je non aku tak baca. Baik kau rujuk balik hadis2 dia kat Najib.com. Banyak sabda2 Islam maqasid yg dia keluarkan. Orang awam ni kalau salah cakap dilabel penyerang islam nanti. Tak pasal2 kena cap IS lak kang.
Lau kana banana hajibbb....kun anta bananananajibbbb.....

Anonymous said...

Sturgeon boleh makan bijih besi dengan bauksit. Kenapa tak buat kolam strugeon kat tapak lombong bijih besi ni? Boleh mendatangkan pendapatan untuk mengenyangkan perut WZWH. hahaha

Anonymous said...

Salam wzwh..selamat hari raya!.. Kalau wzwh boleh usulkan mintaklah supaya cidb buat pusat latihan di pahang. Sekarang ni kalau nak ambil lesen mengendali backhoe ke crane kena ke teeengganu. Jauh sangat. Tak sepatutnya negeri pahang besar ni ekokomi masih bergantung pada hasil bumi takada pusat latihan jentera berat. Tak kena rasanya. Bila ada yg dekat senaglah nanti generasi muda pahang nak buat lesen. Okey.