Thursday, July 2, 2015

Sejarah Bangsa Johor : Kebangkitan Dan Kejatuhan Empayar


Empayar Johor (1528-1857)


Kesultanan Johor (atau kadang-kadang Johor-Riau atau Johor-Riau-Lingga atau lebih tepat lagi Empayar Johor) telah diasaskan oleh anak Sultan Melaka Mahmud Shah, Sultan Alauddin Riayat Shah II pada 1528. 

Johor adalah sebahagian daripada Kesultanan Melaka sebelum Melaka ditawan Portugis pada 1511. Pada kemuncak empayarnya, Kesultanan Johor memerintah  Johor, Pahang, Singapura, Riau dan bahagian tenggara Sumatra. 

Pada tahun 1946, ia menjadi sebahagian daripada Malayan Union. Dua tahun kemudian, ia menyertai Persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Persekutuan Malaysia pada tahun 1963.


Kejatuhan Melaka dan Permulaan Kesultanan Johor Lama

Pada tahun 1511, Melaka jatuh ke tangan Portugis dan Sultan Mahmud Shah terpaksa melarikan diri. Sultan membuat beberapa percubaan untuk mengambil semula Melaka tetapi usaha beliau  sia-sia. Portugis membalas dan memaksa sultan melarikan diri ke Pahang. Kemudian, sultan belayar ke Bintan dan menubuhkan satu penempatan baru di sana. Dengan asas yang mantap, Sultan bangkit mempersiapkan angkatan Melayu dan menganjurkan beberapa serangan dan sekatan-sekatan terhadap kedudukan Portugis.

Berdasarkan di Pekan Tua, Sungai Telur, Johor, Kesultanan Johor diasaskan oleh Raja Ali Ibni Sultan Mahmud Melaka, yang dikenali sebagai Sultan Alauddin Riayat Shah (1528-1564), dengan Permaisuri Tun Fatimah pada 1528. Walaupun Sultan Alauddin Riayat Shah dan pengganti beliau terpaksa berdepan dengan serangan oleh Portugis di Melaka dan oleh Aceh di Sumatera, mereka berjaya mengekalkan pengaruh mereka ke atas Kesultanan Johor.

Serbuan kerap menyerang Melaka menyebabkan kesusahan yang teruk kepada Portugis dan ia membantu untuk meyakinkan Portugis untuk memusnahkan kuasa-kuasa sultan dalam buangan itu. Beberapa percubaan telah dibuat untuk melemahkan penentangan Sultan tetapi ia tidak sehingga 1526 bahawa Portugis akhirnya membakar Bintan ke tanah. Sultan kemudian berundur ke Kampar di Sumatera dan meninggal dunia dua tahun kemudian. Beliau meninggalkan dua orang anak lelaki bernama Muzaffar Shah dan Alauddin Riayat Shah.

Muzaffar Shah meneruskan untuk menubuhkan Kesultanan Perak manakala Alauddin Riayat Shah menjadi sultan pertama Johor.


Perang segi tiga

Sultan baru Johor menubuhkan penempatan baru di Sungai Johor dan dari sana, terus mengganggu Portugis di utara. Beliau secara konsisten bekerja bersama-sama dengan saudaranya di Perak dan Sultan Pahang mengambil kembali Melaka, yang pada masa ini telah dilindungi oleh kubu A Famosa.

Di bahagian utara Sumatera sekitar tempoh yang sama, Aceh mula mendapat pengaruh besar di Selat Melaka. Dengan kejatuhan Melaka ke tangan Kristian, pedagang Muslim sering meminggirkan Melaka memihak kepada Aceh. Oleh itu, Melaka dan Aceh menjadi pesaing langsung.

Dengan Portugis dan Johor kerap berperang, Aceh melancarkan beberapa serbuan terhadap kedua-dua pihak untuk mengetatkan cengkaman ke atas Selat Melaka. Kebangkitan Aceh membuatkan Portugis dan Johor untuk menandatangani gencatan senjata dan mengalihkan perhatian mereka ke Aceh. Gencatan senjata itu, bagaimanapun, tidak kekal lama dan dengan bila Aceh menjadi lemah, Johor dan Portugis melanggar gencatan senjata berperang semula.


Serangan Acheh 1613

Pada tahun 1613, Acheh menyerang Johor dan dalam peperangan di Batu Sawar, Johor dikalahkan dan Keluarga Diraja dan Bendahara Tun Sri Lanang telah ditangkap dan dibawa ke Acheh.  Jawatan Bendahara telah diteruskan oleh keturunannya. Keturunan terbesar yang termasuk Bendahara Tun Habib Abdul Majid dan Raja Temenggung Muar. 

Di Aceh, setelah Keluarga Diraja Johor diindotrinasi telah dibenarkan kembali ke Johor. Bendahara Tun Sri Lanang dilantik untuk tinggal di Acheh. Beliau menjadi penasihat kepada Sultan ketiga Acheh dan telah dianugerahkan gelaran mulia Acheh. Beliau telah dianugerahkan kawasan fief feudal peribadi dalam Samalanga, Aceh pada tahun 1613 dan memegang gelaran uleebalang daripada Samalanga itu. Beliau meninggal dunia pada tahun 1659 di Samalanga.


Belanda menguasai Melaka

Pada awal abad ke-17, Belanda mencapai Asia Tenggara. Belanda bermusuh dengan Portugis dan bersekutu diri dengan Johor. Satu perjanjian telah ditandatangani oleh Pieter Willemsz Verhoeff bagi pihak Belanda dan Bendahara Johor pada 1608. Akhirnya pada tahun 1641, pasukan Belanda dan Johor yang diketuai oleh Bendahara Skudai, mengalahkan Portugis. 

Pahlawan-pahlawan Melayu berjuang dengan berani dan berjaya membuka pintu-pintu Melaka. Dan Belanda kemudiannya menyelesaikan serangan Portugis selepas itu. Bagi Johor, kekalahan Portugis adalah penghormatan dipulihkan. Sebagai satu perjanjian dengan Johor pada 1606, Belanda menguasai Melaka dan bersetuju untuk tidak menuntut wilayah atau berperang dengan Johor. Melaka kemudiannya menjadi sebuah wilayah Belanda dan kekal begitu sehingga Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 ditandatangani.


Perang Johor- Jambi 

Semasa perang segi tiga, di dalam empayar Johor, Jambi muncul sebagai kuasa ekonomi dan politik serantau. Tidak lama kemudian dalam 1666, ia cuba untuk membebaskan diri daripada Johor dan di antara 1666 dan 1673, perang saudara meletus antara Johor dan negeri Sumatera. Peperangan ini adalah bencana untuk Johor, pusat pemerintahan Batu Sawar, telah dijarah Jambi. Selepas selalu diserang, ibu negeri Johor sering berpindah untuk mengelakkan ancaman serangan dari Jambi.

Bagi mengekalkan kesultanan Johor, pusat pemerintahan selalu beralih penempatan  banyak kali dari Pekan Tua ke Johor Lama (Kota Batu), Seluyut, Tanah Puteh, Batu Sawar dan Makam Tauhid semasa pemerintahan Sultan Abdul Jalil Shah III (1623 -1677). Johor muncul sebagai kuasa yang paling kuat di sepanjang Selat Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Abdul Jalil Shah III.

Sepanjang dekad ini, Jambi terus memberi pengaruh yang luar biasa kepada Johor. Dalam 1679 bagaimanapun, Laksamana Tun Abdul Jamil yang membayar tentera upahan Bugis untuk berjuang bersama Johor menentang Jambi. Tidak lama selepas itu, Jambi telah ditundukkan.

Laksamana Tun Abdul Jamil telah menggantikan Tun Sri Lanang yang  dalam pembuangan di Aceh. Tun Abdul Jamil adalah pemerintah de-facto ketika Sultan Mahmud Shah II Johor naik takhta pada 1685.

Laksamana Tun Abdul Jamil dilantik sebagai Laksamana Johor, dengan kuasa sebagai penasihat, pentadbir dan pemangku raja yang selama ini dipegang Bendahara. Sejak pemergian Tun Sri Lanang ke Aceh selepas dilantik sebagai pembesar di sana, pengaruh Bendahara dalam kerajaan Johor telah berkurangan dan peranannya sebagai penghulu pembesar kerajaan dipinggirkan. Faktor utama keluarga Bendahara dipinggirkan kerana Bendahara Tun Seri Lanang pernah berselisih pendapat dengan Sultan Johor berkenaan kerjasama dengan Portugis dalam menghadapi Aceh.



Laksamana Paduka Raja telah menasihati Sultan Ibrahim Shah supaya memindahkan pusat pemerintahan kerajaan Johor ke Kepulauan Riau dan beliau telah berjaya memajukan pelabuhan Riau untuk menyaingi pelabuhan Melaka yang telah ditakluki Belanda. Ketika pengaruh Laksamana Paduka Raja semakin berkembang, beliau telah meminggirkan banyak bangsawan dan pembesar dalam membuat keputusan. Para penentang beliau akan dibunuh termasuk Temenggung yang mentadbir . Beliau telah melantik anak-anaknya mengisi jawatan-jawatan berpengaruh seperti Temenggung, Seri Perdana Menteri dan lain-lain manakala puterinya pula telah dikahwinkan dengan Sultan Ibrahim sehingga Sultan Johor berada di bawah pengaruhnya.

Tun Abdul Jamil adalah pemerintah de-facto ketika Sultan Mahmud Shah II menaiki takhta kerajaan Johor pada tahun 1685. Bendahara Tun Habib Abdul Majid yang dipinggirkan telah mengetuai pemberontakan untuk merampas semula kedudukan sebenar Bendahara sebagai pembesar utama raja. Tun Abdul Jamil beserta keluarganya terpaksa melarikan diri ke Terengganu tetapi dipintas oleh orang-orang Bendahara dan beliau telah dibunuh bersama putera-puteranya.

Selepas kematian Laksamana Paduka Raja Tun Abdul Jamil, Bendahara Seri Maharaja Tun Habib Abdul Majid mendapat semula kedudukan asalnya sebagai ketua para pembbesar dan pemangku kepada Sultan Mahmud Shah II yang masih kecil.



Zaman kegemilangan Empayar Johor

Hasil daripada hubungan , perdagangan Johor di sepanjang Selat Melaka telah tidak diganggu. Oleh itu, dalam abad ke-17, dengan Melaka tidak lagi menjadi pelabuhan penting, Kesultanan Johor menjadi kuasa tempatan yang dominan di rantau ini. Dasar Belanda di Melaka menghalau peniaga ke Riau. Perdagangan Riau (pelabuhan untuk Kesultanan Johor) telah jauh mengatasi Melaka. VOC mengekalkan perikatan dengan Johor, walaupun rasa tidak puas hati Melaka, bagi Syarikat Hindia Timur Belanda. Kekuatan Johor dilihat sebagai perlindungan kepada perdagangan secara aman di selat.

Sultan menyediakan semua kemudahan yang diperlukan oleh peniaga. Di bawah naungan elit Johor, peniaga dilindungi dan makmur. Dengan pelbagai barangan yang ada dan harga yang lebih baik, Riau meledak. Kapal dari pelbagai tempat seperti Kemboja, Siam, Vietnam dan seluruh Kepulauan Melayu datang berdagang. Kapal-kapal Bugis menjadikan Riau pusat rempah. Di Riau, barangan yang terdapat di China atau contoh, kain dan candu diniagakan dan produk sumber hutan tempatan, timah, lada hitam dan gambir tempatan berkembang. Cukai adalah rendah, dan kargo boleh dilepaskan atau disimpan dengan mudah. Peniaga didapati mereka tidak perlu untuk memberi pinjaman, untuk perniagaan yang baik.

Seperti Melaka di hadapannya, Riau juga pusat pengajian Islam dan penyebaran. Banyak ulama dan pendakwah dari India dan Arab berkembang di Riau. Dalam banyak cara, Riau berjaya menawan semula beberapa kemuliaan Melaka lama. Kedua-dua menjadi makmur kerana perdagangan tetapi terdapat perbezaan yang besar, Melaka juga besar kerana penaklukan wilayah itu.


Pengaruh Bugis dan Minangkabau dalam kerajaan  (Raja Sulaiman Vs Raja Kechil)

Sultan terakhir dari dinasti Melaka, Sultan Mahmud Shah II, adalah seseorang yang mempunyai kecenderungan tidak stabil. Apabila Bendahara Habib adalah Bendahara, beliau (Bendehara) berkesan melindungi rakyat dari idiosinkrasi baginda itu.


Bendahara Tun Habib Abdul Majid Padang Saujana (1637- 1697)

Bendahara Kesultanan Johor ke-19 pada akhir abad ke-16. Kesultanan Johor di bawah Sultan Mahmud Shah II yang dari keturunan keluarga diraja Melaka-Johor dengan penurunan kuasa semasa tempoh Tun Habib sebagai Bendahara. Tun Habib melabarkan kuasanya, dan memonopoli kuasa yang sah ke atas Kesultanan Johor pada 1690-an.

Bendahara Tun Habib 'Abdul Majid adalah dari keturunan Rasululah saw (Ahlul-Bait). Ibu Tun Habib adalah berketurunan Melayu; manakala bapanya berketurunan campuran. Moyangnya, Sayyid Abdullah Al-Aidrus, adalah seorang Hadhrami pendatang Arab yang menetap di Aceh dan berkahwin dengan puteri Sultan Alauddin Mansyur Shah. 

Anak lelaki mereka, Sayyid Zainal Abidin, berhijrah ke Johor dan berkahwin dengan cucu Tun Sri Lanang dari anaknya, Tun Jenal, Bendahara ke-5 Sekudai. Ia adalah dari kesatuan ini bahawa Maharaja Sri Diraja, Dato Pasir Diraja (Sayyid Ja'afar) dan Putri Bakal dilahirkan. 

Putri Bakal kemudian berkahwin dengan  Sultan Johor Ke-9, Sultan Ibrahim Shah 1. Tun Habib kemudiannya meninggal dunia di Padang Saujana, Kota Tinggi pada 1697, di mana beliau telah dikebumikan. Tun Habib mempunyai beberapa anak dengan isteri-isteri yang berbeza, yang semuanya meningkat kepada jawatan berpengaruh. 

Dia mempunyai sekurang-kurangnya enam orang anak: Tun (Habib) Abdul Jalil, Tun Abdullah, Tun Abdul Jamal, Tun Mas Anum, Tun Zainal Abidin dan Tun Mas Jiwa semuanya kemudian dilantik sebagai Bendahara. Antara anak-anak ini, Tun Abdul Jalil dan Tun Zainal Abidin kemudian ditubuhkan rumah pemerintah bebas mereka sendiri di Johor-Riau dan Terengganu masing-masing.

Selepas kematian Bendahara Habib, yang Bendahara digantikan oleh anak sulungnya Bendahara Abdul Jalil. Sebagai Bendahara yang hanya sepupu dengan Sultan Mahmud Shah 11, yang Bendahara tidak dapat mengekang lagi idiosinkrasi perangai pelik-pelik Sultan. 

Sultan mengarahkan isteri hamil Orang Kaya Megat Sri Rama dibunuh, kerana dia mengambil sepotong nangka raja. Berikutan itu, Sultan telah dibunuh oleh Megat Sri Rama. Sultan Mahmud Shah II Johor meninggal dunia pada tahun 1699 tanpa waris. Orang Kaya-Orang Kaya tidak boleh buat keputusan siapa pewaris Sultan.

Mereka pergi ke Muar untuk mengadap Sa Akar DiRaja, Raja Temenggung Muar, bapa saudara Sultan dan meminta nasihatnya. Beliau menegaskan bahawa Bendahara Abdul Jalil akan mewarisi takhta. Masalah ini telah diselesaikan dengan cepat apabila Bendahara Abdul Jalil yang telah diisytiharkan sebagai sultan baru dan dikenali sebagai Sultan Abdul Jalil IV.

Ramai Orang Laut dari (pulau dari wilayah maritim Johor), bagaimanapun merasakan bahawa pengisytiharan itu tidak wajar. Sultan 'Abdu'l Jalil IV Ri'ayat Shah bin Dato Bendahara Tun Habib' Abdul Majid bukan dari keturunan Kesultanan Melaka). Ini menamatkan kesultanan dari Dinasti Melaka dan memulakan Dinasti Bendahara.

Orang Bugis yang memainkan peranan penting dalam mengalahkan Jambi dua dekad sebelum ini, mempunyai pengaruh yang besar di Johor. Selain daripada orang Melayu, satu lagi kumpulan berpengaruh di Johor pada masa itu adalah Minangkabau. Kedua-dua orang Bugis dan Minangkabau sedar betapa kemangkatan Sultan Mahmud II telah menyediakan mereka dengan peluang untuk menunjukkan kekuatan kuasa politik di Johor. 

Orang Minangkabau memperkenalkan seorang putera Minangkabau, Raja Kecil dari Siak yang mendakwa dia adalah anak yang lahir selepas kematian Sultan Mahmud II. Putera ini bertemu dengan orang Bugis dan berjanji kekayaan Bugis dan kuasa politik jika mereka membantu putera untuk memenangi takhta. Walau bagaimanapun, Raja Kecil menyalahi perjanjian dan menabalkan dirinya sebagai sultan baru Johor (Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah) tanpa pengetahuan orang Bugis. Sultan Abdul Jalil IV melarikan diri ke Pahang di mana beliau kemudiannya dibunuh oleh pembunuh yang diupah oleh Raja Kecil di Kuala Pahang.

Tidak puas hati dengan tuntutan taktha Raja Kecil ini, anak kepada Sultan Abdul Jalil IV, Raja Sulaiman, meminta Daeng Parani orang Bugis untuk membantu beliau dalam usaha untuk menuntut semula takhta. Pada 1722, Raja Kecil telah guling oleh penyokong Raja Sulaiman dengan bantuan Bugis. Raja Sulaiman menjadi Sultan Johor yang baru, tetapi dia adalah pemerintah yang lemah dan menjadi boneka orang Bugis. Abang Daeng Parani itu, Daeng Merewah, yang lantik Yam Tuan Muda (putera mahkota) adalah orang yang benar-benar mengawal Johor.


Kejatuhan Kesultanan Johor Lama

Pada tahun 1818, Sir Stamford Raffles telah dilantik sebagai Gabenor Bencoolen barat Sumatra. Bagaimanapun, beliau yakin bahawa Inggeris perlu untuk mendirikan pangkalan baru di Asia Tenggara untuk bersaing dengan Belanda. Walaupun banyak pihak di British East India Company menentang idea seperti ini, Raffles berjaya meyakinkan Lord Hastings dari Syarikat, kemudian Gabenor Jeneral British India, bersetuju menyokong  dia. Dengan keizinan umum gabenor, beliau dan ekspedisi beliau menetapkan untuk mencari pangkalan baru.

Ekspedisi Raffles tiba di Singapura pada 29 Januari 1819. Beliau menemui perkampungan Melayu kecil di muara Sungai Singapura yang diketuai oleh Temenggung (gabenor) Johor. Walaupun pulau itu diperintah oleh Kesultanan Johor, keadaan politik di sana amat keruh. Sultan semasa, Tengku Abdul Rahman, adalah di bawah pengaruh Belanda dan Bugis. Oleh itu, dia tidak akan bersetuju untuk pangkalan British di Singapura.

Walau bagaimanapun, Tengku Abdul Rahman adalah penguasa hanya kerana abangnya, Tengku Hussein atau Tengku Long, telah pergi di Pahang berkahwin ketika bapa mereka meninggal dunia pada tahun 1812. Beliau telah dilantik oleh Yam Tuan Muda Riau, Raja Jaafar kerana menurut beliau , dalam tradisi Melayu, seseorang itu harus berada di sisi sultan yang hampir nazak itu untuk dianggap sebagai pemerintah baru. Walau bagaimanapun perkara itu perlu diputuskan oleh Bendahara sebagai "penjaga adat". Diramal, Tengku Hussein tidak gembira dengan perkembangan ini.

Tengku Mandak kakak kepada Raja Jaafar, Permaisuri Almarhum Sultan, membantah sekeras-kerasnya tindakan Raja Jaafar Yam Tuan Muda Riau dengan kata-kata peringatan, "... Yang mana adat penggantian sedang diikuti? Perbuatan yang tidak adil seperti ini akan menyebabkan Kesultanan Johor dimusnahkan !!!". Dan Tengku Mandak tidak menyerahkan kan sepersalinan Royal Regalia kepada Tengku Abdul Rahman. 

Bendahara Tun Ali dari Pahang telah dimaklumkan tentang hal ehwal penggantian dan mengambil keputusan untuk bertindak. Dia menyediakan armadanya bot ke Riau untuk "memulihkan adat". British apabila mengetahui ini menghantar armada dan sediakan  kepungan untuk menghentikan kemaraan Bendahara Ali kemaraan.

Dengan bantuan Temenggung, Raffles berjaya menyeludup Tengku Hussein, maka yang tinggal dalam buangan di salah satu daripada Kepulauan Riau, kembali ke Singapura. Mengikut surat-menyurat antara Tengku Hussain dan saudaranya, beliau meninggalkan Singapura daripada kebimbangan terhadap keselamatan anaknya. Malangnya dia ditangkap oleh Raffles dan dipaksa untuk membuat perjanjian. Perjanjian mereka menyatakan bahawa Inggeris akan mengakui Tengku Hussein sebagai "pemerintah yang sah" daripada "Johor", dan dengan itu Tengku Hussein dan Temenggung akan menerima gaji tahunan dari Inggeris. Sebagai balasan, Tengku Hussein akan membolehkan Raffles untuk menubuhkan sebuah pos perdagangan di Singapura. Perjanjian ini telah disahkan pada 6 Februari 1819.

Bendahara Tun Ali dari Pahang telah diminta oleh British untuk mengiktiraf Tengku Hussein sebagai pemerintah. Walau bagaimanapun, Bendahara Ali telah menyatakan bahawa dia tidak berkaitan dengan kejadian di Singapura, kerana ia adalah perkebunan feudal Temenggung dan menyatakan bahawa kesetiaannya terletak pada Sultan Johor di Lingga.


Perjanjian Inggeris-Belanda 1824

Belanda adalah amat tidak senang dengan tindakan Raffles. Ketegangan antara Belanda dan British ke atas Singapura berterusan sehingga tahun 1824, apabila mereka menandatangani Perjanjian Inggeris-Belanda. Di bawah terma perjanjian itu, Belanda secara rasmi menarik balik penentangan mereka terhadap kehadiran British di Singapura. Banyak sejarawan berpendapat bahawa perjanjian itu membahagikan sfera pengaruh antara Belanda dan Inggeris; Kesultanan Johor ke Johor moden dan keadaan Riau-Lingga yang wujud de jure selepas penyingkiran Sultan terakhir Johor. Namun perjanjian ini ditandatangani diam-diam tanpa diketahui oleh golongan bangsawan tempatan termasuk Sultan dan dengan itu legitimasinya dipersoalkan.

British berjaya mengenepikan pengaruh politik Belanda dengan mewartakan Sultan Hussein sebagai Sultan Johor dan Singapura untuk memperoleh pengiktirafan undang-undang dalam bidang pengaruh mereka di Singapura dan Semenanjung Tanah Melayu. Kesahihan pengisytiharan Sultan Hussein sebagai Sultan Johor dan Singapura, adalah tidak diiktiraf oleh raja-raja Melayu dan gelaran beliau hanya  sebagai  nominal. 

Kedudukan Temenggong Abdul Rahman, di sisi lain, diperkuatkan sebagai penandatanganan perjanjian berkembar antara dia dengan pengaruh Raja Ja'afar. Sementara itu, Sultan Abdul Rahman telah ditabalkan sebagai Sultan Lingga pada bulan November 1822, lengkap dengan pakaian diraja. Sultan Abdul Rahman, yang telah mengabdikan dirinya kepada agama, menjadi puas dengan pengaruh politik beliau di Lingga, di mana keluarganya terus mengekalkan isi rumah di bawah arahan pentadbiran Raja Jaafar yang memerintah di bawah naungan Belanda.


Pihak-pihak yang berminat dalam Perjanjian

Pelakon di atas pentas ini adalah tiga pihak; kuasa-kuasa kolonial British dan Belanda; golongan bangsawan yang membuat perjanjian dengan Belanda iaitu Raja Jaafar, Yam Tuan Muda Riau dan Temenggung Abdul Rahman, Johor dan Singapura; istana iaitu Sultan dan Bendahara yang tidak mengetahui apa-apa perjanjian yang ditandatangani tanpa pengetahuan mereka. Oleh kerana perjanjian tidak disahkan oleh Sultan atau Bendahara, orang Melayu tidak memberi perhatian kepada apa-apa tindakan kuasa-kuasa kolonial.

Yam Tuan Muda telah melakukan pengkhianatan dengan "menjual" kedaulatan Johor, namun itu tidak tetap sebagai Sultan atau Bendahara tidak merupakan suatu pihak kepada perjanjian itu. Adalah salah untuk lulus pertimbangan tentang Sultan tidak mematuhi perjanjian 1830. Perjanjian itu ditandatangani secara rahsia dan butiran hanya dikenali dalam 1855. Pada kenyataannya, Sultan adalah excersizing hak kedaulatan dalam menuntut kesetiaan dari fiefdoms di Empayar Johor. Bagi Temenggung, dia mengukuhkan kedudukan dan dalam penyediaan apa-apa perubahan kepada nasib Kesultanan beliau, bersedia untuk mempunyai persahabatan dengan Great Britain dan berkongsi harta rampasan dengan Britain pada kematian Kesultanan. Hal ini terutama berlaku untuk anak Temenggung Ibrahim, Temenggung bercita-cita tinggi (dan kemudiannya Sultan) Che Wan Abu Bakar yang merancang untuk menjadi Sultan.


Cuba untuk menyatukan kuasa

Sultan Abdul Rahman meninggal dunia pada tahun 1832 dan digantikan oleh anaknya, Sultan Muhammad Shah (memerintah 1832-1841). Raja Jaffar, Yam Tuan Muda Riau mati dan Sultan adalah tidak tergesa-gesa untuk melantik pengganti. Sultan melihat kerosakan yang dilakukan kepada Istana dalam pemerintahan bapanya dan membuat keputusan untuk reemphasis dan mengembalikan adat sebagai peraturan yang mengawal tingkah laku peribadi dan politik. Dia memanggil Bendahara Tun Ali dari Pahang ke Lingga. 

Di Lingga, fungsi adat-kaya  telah diadakan. Bendahara Tun Ali menjalankan (seperti adat) yang bertujuan reeducating bangsawan dan Sultan mengenai tugas dan tanggungjawab masing-masing. Islam dan politik telah dibincangkan. Ia telah dihadiri oleh semua para bangsawan dari seluruh Empayar itu, membuktikan bahawa 'Sultan' Singapura tidak diiktiraf oleh orang Melayu. Upacara juga merangkumi pertabalan Tengku Mahmud (kemudian memerintah sebagai Sultan Mahmud Muzaffar) sebagai Putera Mahkota dan Tun Mutahir sebagai Bendahara-dalam-menunggu.

Pada tahun 1841, Bendahara Tun Ali melantik Temenggung Ibrahim untuk menggantikan bapanya yang meninggal dunia pada 1825. Selang panjang adalah kerana tidak berpuas hati Bendahara terhadap hal ehwal Singapura. Syarat telah dikenakan selama pelantikan termasuk membayar lawatan setia kepada pemerintah Sultan Mahmud Muzaffar di Lingga yang membawa keseronokan kepada baginda. 'Sultan Hussein' Singapura telah meninggal dunia pada tahun 1835 dan putera beliau Tengku Ali berharap untuk legitimasi yang diberikan kepada Temenggung Ibrahim. British mengemukakan permintaan itu pada tahun 1841 kepada Bendahara. Bendahara Tun Ali menolak untuk mengambil bahagian dalam pengkhianatan ini.

Setelah menunggu sejak 1835 untuk 'pelantikan' sebagai Sultan, pada tahun 1852  Tengku Ali memutuskan untuk 'kembali Johor' kepada Empayar Johor dengan membayar penghormatan kepada Sultan Mahmud Muzaffar di Lingga. Selama tiga tahun Empayar Johor adalah satu lagi kecuali Singapura. Bimbang dengan keadaan semasa hal ehwal, British ugut Tengku Ali kembali ke Singapura  dengan ancaman membatalkan pencennya. Di Singapura, beliau sering dikunjungi oleh Sultan Mahmud Muzaffar dan hubungan mereka adalah mesra.


Peraturan Johor di Singapura

Wilayah yang dikawal oleh Kesultanan Johor Riau Lingga Pahang  pada lewat abad kelapan belas masih termasuk Singapura sebagai sebahagian daripada wilayahnya. Kesultanan telah menjadi semakin lemah oleh bahagian yang menjadi puak Melayu yang mengawal Semenanjung dan Singapura, dan puak Bugis yang menguasai Kepulauan Riau dan Sumatera. 

Apabila Sultan Mahmud Riayat Shah III meninggal dunia pada tahun 1812, orang Bugis telah mengisytiharkan anak bongsu Tengku Abdul Rahman, sebagai sultan bukan anak sulung, Tengku Long (hussein). Walaupun sultan adalah pemerintah nominal domain, pegawai kanan sebenarnya mengawal kesultanan. Menguasai Singapura dan pulau-pulau jiran adalah Temenggong Abdul Rahman, bapa mertua Tengku Long. Pada tahun 1818, beliau dan beberapa pengikutnya meninggalkan Riau ke Singapura tidak lama selepas Belanda menandatangani perjanjian dengan Sultan Abdul Rahman, yang membolehkan Belanda ke stesen yang dekat pasukan pengawal di Riau.

Pada tahun 1819, Tengku Long menandatangani perjanjian dengan British yang diketuai oleh Sir Stamford Raffles. Dalam pertukaran untuk perlindungan British dan mengiktiraf beliau sebagai Sultan Johor, Tengku Long bersetuju untuk membenarkan British untuk menubuhkan sebuah pos perdagangan di Singapura. Diisytiharkan sebagai Sultan Hussein Shah, beliau menjadi Sultan Johor.

Pada tahun 1835, Sultan Hussein Shah meninggal dunia dan digantikan oleh anak sulungnya, Tengku Ali. Sultan Hussein telah menandatangani menggadai hak ke atas pulau itu sebagai pertukaran bagi tanah di Kampong Gelam ditambah dengan gaji tahunan bagi keluarganya. Selepas kematian Sultan, pertikaian berlaku di kalangan keturunannya. Dalam tahun 1890-an, mereka pergi ke mahkamah, di mana ia telah memutuskan bahawa tidak ada orang dalam keluarga mempunyai hak sebagai pengganti kepada kesultanan dan tanah di Kampung Gelam harus dikembalikan kepada kerajaan  yang mengakhiri pemerintahan raja-raja Melayu di Singapura.


Akhir Empayar

British yang bimbang kemudiannya memaksa perjanjian 1855 antara Temenggung Ibrahim dan Tengku Ali. Dalam pertukaran untuk pengakuan sebagai 'Sultan', Tengku Ali bersetuju untuk 'menyerahkan semua Johor'. Perjanjian itu hanya 'mengesahkan' Temenggung memegang kawasan pegangan fief feudal beliau. Perjanjian ini bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan Temenggung Ibrahim, sekutu utama mereka.

Bendahara Tun Ali dari Pahang ditanya oleh Sultan Mahmud Muzaffar mengenai perjanjian 1855. Dalam jawapannya, Bendahara menegaskan tentang Temenggung seharusnya bersumpah setia kepada baginda dan kelakuan Tengku Ali, Bendahara mendakwa tidal ambil maklum. Beliau juga mengulangi bahawa beliau tidak terlibat dalam sebarang perbincangan dengan Inggeris atau Belanda.

Belanda juga sangat bimbang. Ia seolah-olah bahawa Sultan bertindak sendiri dan tidak akan mendengar apa-apa dari Belanda yang dipengaruhi oleh Yam Tuan Muda Riau dan bangsawan Bugis. Ia meletus menjadi pertikaian terbuka antara Sultan Mahmud Muzaffar dan bangsawan Bugis atas perlantikan Yam Tuan Muda baru Riau. Calon pilihan Bugis juga merupakan pilihan Belanda. Sultan murka yang calon Yam Tuan Muda Riau disokong oleh kuasa asing. Ia menyebabkan kebuntuan bahawa Sultan belayar ke Singapura untuk menyejukkan diri. Ia adalah semasa lawatan Singapura bahawa Sultan terakhir yang besar Empayar Johor telah dipecat oleh bangsawan Bugis pada tahun 1857.


Kesultanan Johor baru (Kerajaan Riau-Lingga)

Selepas penyingkiran bekas Sultan Johor, bangsawan Bugis melantik Sultan baru, Sultan Sulaiman Badrul Shah, Sultan "baru" Riau-Lingga Kingdom dibina di dari abu Empayar Johor. Sultan telah menandatangani perjanjian dengan Belanda. Dalam perjanjian itu beliau bersetuju untuk mengakui bahawa orang besar kerajaan Belanda antara lain. Pada menulis dengan pen, ia memecah Empayar Johor menjadi 2 bahagian besar dan telah menyerah kedaulatan wilayah pihaknya  kepada Belanda. Ini juga menandakan berakhirnya Melaka dan kemudian kesultanan Johor. Bahagian ini kekal sehingga hari ini sebagai sempadan Malaysia-Indonesia.


Perpecahan: Pembentukan Kesultanan Johor dan Pahang 

Oleh kerana Sultan Mahmud Muzaffar digulingkan dan Sultan baru diisytiharkan wilayah berasingan daripada bekas Empayar Johor, ia adalah serupa dengan kambing disembelih dengan Sultan dan Riau-Lingga yang diwakili oleh kepala. Bendahara kini menjadi kepala maya saki-baki empayar seperti adat yang lazim. Temenggung Ibrahim Johor memahami keadaan ini dan cepat menandatangani perjanjian dengan Bendahara Tun Mutahir Pahang pada tahun 1861. Perjanjian itu mengiktiraf wilayah Johor (tanah besar), Temenggung dan hak keturunan beliau untuk memerintah itu, perlindungan dan saling pengiktirafan bersama Pahang dan Johor. Dengan termeterainya perjanjian ini, saki-baki empayar menjadi 2 negara merdeka, Johor dan Pahang.


Senarai Sultan dalam Empayar Johor
Dinasti Melaka-Johor 

Sultan Alauddin Riayat Shah II 1528 - 1564
Sultan Muzaffar Shah II 1564 - 1570
Sultan Abdul Jalil Shah I 1570 - 1571
Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II 1571 - 1597
Sultan Alauddin Riayat Shah III 1597 - 1615
Sultan Abdullah Ma'ayat Shah 1615 - 1623
Sultan Abdul Jalil Shah III 1623 - 1677
Sultan Ibrahim Shah 1677 - 1685
Sultan Mahmud Shah II 1685 - 1699

Dinasti Bendahara

Abdul Jalil IV (Bendahara Abdul Jalil) 1699-1720

Dinasti Melaka-Johor (keturunan)
Abdul Jalil Rahmat Shah (Raja Kecil) 1718-1722 ((Sultan Riau-Lingga-Pahang, termasuk Singapura)

Dinasti Bendahara

Sulaiman Badrul Alam Shah 1722 - 1760 (Sultan Johor-Riau-Lingga-Pahang), kawalan oleh Bugis)
Abdul Jalil Muazzam Shah 1760 - 1761
Ahmad Riayat Shah 1761 - 1761
Mahmud Riayat Shah III 1761 - 1812 ((Sultan Johor-Riau, meninggal dunia pada 1912/12/01 tanpa pengganti)

Pertikaian mengenai penggantian (1812-1824)

Abdul Rahman Muazzam Shah 1812 -.. 1832 (Sultan Lingga, Kedudukan di atas takhta daripada abangnya Hussein, disokong oleh Bugis Pertikaian tanpa lengkap pakaian diraja Nota dia Sultan Lingga, Empayar Johor 1812-1824, tetapi hanya dipatuhi pakaian diraja pada 1822. Pada tahun 1824, disebabkan oleh 1824 Anglo-Dutch Treaty, beliau mengekalkan hanya sebagai Sultan Kesultanan Lingga-Riau sehingga meninggal dunia pada tahun 1832).

Sultan Johor (Johor / Pahang / Singapura) - tidak dikenali oleh Melayu, yang berpangkalan di Singapura
Hussein Shah (Tengku Long) 1819-1835 - sokongan oleh British sebagai Sultan Johor
Bendahara Tun Ali 1835 - 1877 - memberi Singapura kepada British dan Johor moden dibentuk

Kesultanan Lingga-Riau (selepas 1824 Anglo-Dutch Treaty)
Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah. 1822- 1832- sokongan oleh Bugis (1822-siap pakaian diraja).
Sultan Muhammad II Muazzam Shah 1832-1835
Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah 1835 -1857 (dipecat oleh orang Bugis, Indonesia berkata Dutch)
Sultan Sulaiman Badrul Alam II Shah 1857 -1883 (Sultan "baru" Riau-Lingga Kingdom sahaja)

Sultan Abdul Rahman telah ditabalkan sebagai Sultan Lingga pada November 1822.
Sultan Abdul Rahman meninggal dunia pada tahun 1832 dan digantikan oleh anaknya, Sultan Muhammad Shah (memerintah 1832-1841) .He juga memasang Tengku Mahmud (kemudian memerintah sebagai Sultan Mahmud Muzaffar) sebagai Putera Mahkota dan Tun Mutahir sebagai Bendahara-dalam-menunggu .

Sultan terakhir yang besar Empayar Johor, Sultan Mahmud Muzaffar telah dipecat oleh bangsawan Bugis pada tahun 1857 (versi Indonesia berkata Belanda, ini mungkin benar kerana selepas tahun 1824, Belanda mempunyai kawalan politik). Bangsawan Bugis dilantik Sultan baru, Sultan Sulaiman Badrul Alam II Shah sebagai Sultan "baru" Riau-Lingga Kingdom dibina di abu Empayar Johor.

Anglo-Dutch Treaty 1824 adalah peristiwa bersejarah yang paling penting, yang memulakan perpecahan Empayar Johor kepada Lingga-Riau di Sumatera, dan Kesultanan Johor (Johor / Singapura / Pahang) di Semenanjung Tanah Melayu. Walau bagaimanapun, bahagian ini mengenai pertikaian suksesi adalah punca utama yang British dapat mengambil peluang untuk berkongsi pengaruh kuasa dengan Belanda di Empayar Johor.

Senarai Sultan - Kesultanan Lingga-Riau 

1. Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah (1818-1832) Nota: 1812 atau 1818 atau 1822?
2. Sultan Muhammad II Muazzam Shah (1832-1835)
3. Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah (1835-1857)
4. Sultan Sulaiman Badrul Alam II Shah (1857-1883)
5. Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah (1885-1911) - beliau berpindah modal dari Daik, Pulau Lingga ke Pulau Penyengat di Riau. Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah, melarikan diri ke Singapura dan telah diguling oleh penjajah Belanda pada tahun 1911. Beliau meninggal dunia di Teluk Belanga, Singapura pada 28 Disember 1930.

Baki wilayah di Semenanjung Tanah Melayu telah berpecah kepada Pahang dan Johor.

Dinasti Temenggong (Johor Moden) - Johor sahaja

Raja Temenggung Tun Ibrahim 1855 - 1862
Sultan Abu Bakar 1862 - 1895
Sultan Ibrahim 1895 - 1959
Sultan Ismail 1959 - 1981
Sultan Mahmud Iskandar Al-Haj 1981 - 2010
Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar telah diisytiharkan sebagai Sultan baru Johor pada Sat, 23 Jan 2010.


Pentadbiran Johor

Kesultanan Johor meneruskan sistem pentadbiran sebelum ini diamalkan di Melaka. Kuasa tertinggi terletak di tangan Yang di-Pertuan yang dikenali sebagai Sultan. Sultan dibantu oleh sebuah badan yang dikenali sebagai Majlis Orang Kaya yang telah ditugaskan untuk memberi nasihat kepada Sultan. Antaranya ialah Bendahara, Temenggung, Laksamana, Shahbandar dan Seri Bija Diraja. Pada abad ke-18, Bendahara tinggal di Pahang dan Johor Temenggong di Teluk Belanga, Singapura. Masing-masing berjaya pentadbiran kawasan masing-masing berdasarkan tahap kuasa yang dikurnia Sultan Johor.

Empayar Johor adalah desentralisai. Ia diperbuat daripada empat fiefs utama dan wilayah Sultan. The fiefs adalah Muar dan wilayah di bawah Raja Temenggung Muar; Pahang di bawah kepimpinan Bendahara; Riau di bawah kawalan Yam Tuan Muda dan tanah besar Johor dan Singapura di bawah Temenggung. Selebihnya Empayar milik Sultan. Sultan tinggal di Lingga. Semua  Orang Kaya kecuali Raja Temenggung Muar melapor terus kepada Sultan; Raja Temenggung Muar adalah berdaulat dan diiktiraf oleh Sultan.

Keluasan takat Empayar

Sebagai Kesultanan menggantikan Kesultanan Melayu Melaka, ia mengikuti bahawa sejauh mana kawasan wilayahnya meliputi semenanjung selatan Tanah Melayu, bahagian selatan-timur Sumatera dan Kepulauan Riau dan taklukan. Wilayah ini termasuk negeri-negeri orang suruhan Pahang, Muar, tanah besar Johor dan Kepulauan Riau. Pusat pentadbiran kerajaan itu pada pelbagai masa di Sayong Pinang, Kota Kara, Seluyut, Johor Lama, Batu Sawar dan Kota Tinggi; semua di tanah besar Johor dan kemudian di Riau dan Lingga. Ia kemudian beralih dengan kelahiran Kesultanan Johor moden ke Tanjung Puteri, yang dikenali hari ini sebagai Johor Bahru.

Empayar Johor adalah penting dalam sejarah Selat Melaka; kerana ia adalah kesultanan ke dua Melayu yang mempunyai kawalan kuasa ke atas kawasan tersebut.

1 comment:

Komeng said...
This comment has been removed by the author.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024