Nuffnang Ads

Pages

Sunday, July 14, 2013

Jerantut Inland Port Memacu Ekonomi ECER


ECER adalah catch phrase pembangunan ekonomi Pantai Timur meliputi Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor Utara-Mersing-Segamat.

Walau di Pahang sebelah Timur terutama di Kuantan lebih diutamakan, namun untuk mengerakkan ECER khasnya di Pahang memerlu ahli politik cerdik pandai Jerantut mencipta peluang pembangunan ekonomi.

Di Jerantut hanya DUN Tahan terlibat dengan ECER dengan pelan pembangunan Taman Negara Kuala Tahan. Untuk menjadikan ekonomi Jerantut lebih viable berdaya saing dan pertumbuhan ekonomi yang mampan, sesuatu perlu difikir dan dicadangkan.

Jerantut Inland Port memacu ekonomi ECER. Inland port adalah pelabuhan darat atau pelabuhan pendalaman. Tidak semestinya perlu dihubungi dengan jalinan sungai walau Sungai Pahang bermula di Kuala Tembeling, Jerantut.

Sistem jalinan pengangkutan darat, jalanraya, jalan lingkaran dalam, flyover,jalan kereta api, airport yang boleh menjadi hub bagi industri yang ingin dibangunkan.

Umpama Pada tahun 1996, Pelabuhan Darat Segamat dibina bagi menjadikan Segamat satu lagi hab pengangkutan utama, sebagai mana Nilai di Negeri Sembilan. Dengan pembinaan pelabuhan darat tersebut, pengilang hanya perlu menghantar barang ke Pelabuhan Darat Segamat dan kemudian barang tersebut akan dihantar ke pelabuhan terdekat seperti Pasir Gudang melalui kereta api dan ini boleh meningkatkan kecekapan pengangkutan.

Jerantut Inland Port berdasarkan industri berasaskan:

  • Bijih besi
  • Kilang simen
  • Hasil pemprosesan minyak kelapa sawit
  • Hasil memprosesan petroleum, diesel, kerosene dsb
  • Hasil pemprosesan getah
  • Lain-lain pemprosesan hasil pertanian

Kilang-kilang, gudang-gudang, pusat pemprosesan, pembersihan dan kemudahan-kemudahan infrastruktur inland port disediakan.

Tambahan jalan lingkaran dalam dan flyover bandar Jerantut. Buka jalinan jalan raya baru dari Jerantut ke Bentong-Kuala lumpur, Jerantut-Sungai Lembing-Kuantan, Jerantut-Ulu Tembeling-Dungun-Kuala Terengganu.

Jalinan jalan kereta api dari Jerantut boleh menghubungkan ke Pelabuhan Tok Bali Kelantan terus eksport barang-barang ke Vietnam, Thailand, Kemboja, Laos. Selain dihantar ke Pelabuhan Kuantan yang mahu dinaiktaraf.

Rezab besi lebih 100,000 ekar termasuk mineral lain, kilang simen, kilang baja,  ladang kelapa sawit di Jerantut dan sekeliling beratus ribu ekar termasuk Felda, Felcra, pekebun kecil, Ladang getah lebih seratus ribu ekar, hasil pemprosesan petroleum, diesel, kerosene dari Kertih, Paka, hasil-hasil dari industri  pertanian Jerantut Agro Park, Tembeling Agro Park dan lain-lain lagi.

WZWH percaya dan yakin, dengan perancangan dan persediaan infrastruktur dan industri-industri yang mahu dibangunkan di Jerantut dan jalinan-jalinan transportation yang disepadukan, sebagai hub, Jerantut Inland Port boleh memacu ekonomi ECER.

For the future of port development, look inland

Inland ports are becoming increasingly popular as an alternative to intermodal transfer from ships to trains and trucks at congested coastal seaports. What are they, where are they, how do they work, and why should you consider them for your logistics needs?

As global trade recovers, many Malaysian coastal ports will be stretched to their limits. Increasingly, inbound international cargo will be transferred directly from an ocean vessel to railcars and then transported to an inland location, away from the more congested port itself, for further processing and distribution.

Inland ports are designed to move international shipments more efficiently and effectively from maritime ports inland for distribution. As rail infrastructure and service improves and ship-to-truck logistics are challenged by everything from escalating fuel prices to driver shortages, the relatively few present-day inland hub options are expected to grow in number and capacity.

An analysis of when inland ports are most advantageous for your business, and a real-time look at where the best opportunities lie now and in the future.

32 comments:

Anonymous said...

Baguslah jerantut ada macam2 nanti,tak macam temerloh, lepas PRU 13, projek pembangunan semua slow, nak buat mcamana, dah itu pilihan rakyat....

Anonymous said...

Jika sungguh bagai dikata nyawa dan badan hamba serahkan.

Unknown said...

projek semua ada open tender ker atau direct nego ..??

Anonymous said...

Anon 6.31,
Projek slow hanyalah kpd bukan kroni,tapi laju kpd kroni...
Tapi anon 6.31 jgn bimbang,biarkan Jerantut meembangun seperti Temerloh dan Raub,pasti nasib akan jadi seperti parlimen Temerloh dan Raub.Sepertimana yang diketahui,bandar yang meembangun adalah milik PR seperti Kuantan,Indera Mahkota,Temerloh dan Raub.Jadi kalau Jerantut membangun,nasib yang sama akan berlaku.

usin gampang said...

anon 4.08 pm,
itu hanya teori awak.apa yang berlaku baru-baru ini kerana cina tertipu dakyah dap.bukan kerana pembangunan.

selagi kerusi melayu banyak,jagan harap pr yang didokong oleh melayu munafik,pluralisme dan kafir harbi dapat memerintah malaysia.

anon bodoh,

yang penting pembangunan kawasan berjalan lancar.soal kroni ke,makaroni ke lantaklah.

bn mmerintah tentulah utamakan kroni dia orang.pr memerintah pun serupa,utamakan kroni juga.2x5.jangan nak mengaku bagus sangat.

Unknown said...

woi usin...kalo ko ni duk selangor, kelantan atau pulau pinang, baik u kluar duk kt negeri BN.... buat malu jer undi u tak laku kat 3 negeri ni....


hahahahah

Anonymous said...

Jln mmg lancar, jika ditar sema jln mmg lancar asalkan projek masyuuuuukkk.

Anonymous said...

penyokong pas bodoh

usin gampang said...

melayu selangor lah melayu paling bodoh macam kau.cina kacau melayu berniaga dia orang boleh diam aje.sorang peniaga makanan melayu di 50000rm hanya kerana sediakan karaoke tanpa lesen.cina bukak rumah urut tanpa lesen dibiarkan saja mengaut untung.yang bodohnya melayu selangor ni dia orang ramai2 gi rumah urut.
sebab apa melayu selangor termasuk unknown ni bodoh?sebab dah banyak air kencing tukang urut cina dia orang minum.sebab itu unknown bodoh tahap piang sokong dap!

bapak usin gampang said...

Lu memang budoo usin gampang.
Ckp berfaktakan. Utusan.. Surat kabo yg kaloh kat mahkamah sokmo

He.he.he

usin gampang said...

harakah apa kurangnya,lagi banyak fitnah dan penipuan.kalau betul ke kau orang akhbar tu berfakta.kalau salah ke kau orang akhbar itu penipu.manusia jenis ini ramai di dunia.

aku siasat sendiri melalui kawan2 aku kat selangor.memang melayu sedang tertindas kerana pemimpin melayu pr selangor bertuhankan teresa kok.

Unknown said...

malaysia negara maju 2020...
usin gampong millionaire 2020...

anak dia nanti kawin laki bangla dan afrika yang bersepah kt kl...

Bapak Usin Gampang said...

Salah tu anakanda usin gampang.
Melayu PR islam di Selangor masih bertuhankan Allah.

He.he.he

Anonymous said...

Orang yg paling dhsat bodohnya samalah spt mereka yg menyokong membabi buta. Pemimpin kata buat ni buat ni, upahnya sekali semusim. Projek tok wokil boleh jota2 jota, tapi dia dapatlah makan ditangan sesekali holor 50 hinggit. Itulah dinamakan penyokong bodo...

Unknown said...

semalam i shopping kat Sogo... to my surprise, at one branded store selling clothes, all bangladeshi staff...

majoriti others are still malay and chinese promoters with some indians...

But what the heck banglas doing selling branded clothes in Sogo???

Is this the future of Malaysia??
After SPM, i worked as promoter part time... In the near future, even this jobs will be taken over by foreigners...

You ppl should be very scared...

Anonymous said...

"Enam perkara yang dipandang asing di enam tempat iaitu :-

- Masjid adalah asing di kalangan orang-orang yang tidak sembahyang di dalamnya.

- Al-Quran adalah asing di rumah orang-orang yang tidak mahu membacanya.

- Al-Quran juga adalah asing di dalam hati orang-orang yang fasik (iaitu orang-orang yang tidak mahu mengamalkan isinya).

- Seorang muslimah yang soleh dipandang asing di sisi lelaki yang zalim, yang buruk perangainya.

- Lelaki muslim yang soleh adalah asing di samping perempuan yang hina, yang buruk akhlaknya.

- Dan orang alim adalah asing dikalangan kaum yang tidak mahu mendengar nasihatnya.‬

Anonymous said...

Usin, moleklah aok dah sedor, ayah aok tu memang kebobo, masa dia kecik aki hantar pegi mengaji pondok dia bahan mengorat mek kelantan pembantu kedai makan, bunting kawan tu, mujur gugur. Ini dah tua dia hidup susah sebab tak kerja, tapi siang malam menteri yang dia kata salah. Pandir amat ayah aok tu usin, membaca pun tak reti tu kik dia gelar orang umno lah sokmo hak bodonya.

Aki Usin Gampang

Anonymous said...

usin, teruskan, saya dah mula jadi peminat awak. blog ni tak berseri tanpa kehadiranmu. selama ni saya minat pada nik abduh, now saya dah u turn jadi peminat usin pulak. nik abduh apa pun tak boleh, angan2 nak jadi mb macam bapak dia juga kumpul harta tak habis2, bila orang tanya dia kata sekadar sebagai pemegang amanah, pemegang amanah taik kucing

Usin Fan Club

usin gampang said...

saudara,

aku sokong nik abduh kerana dialah satu-satunya pemimpin yang berani menetang pluralisma anutan anwar ibrahim.

pluralisme adalah lanjutan daripada ajaran maharaja akbar india yang mengasaskan agama din illahi iaitu smua agama sama aje.

kita kena sokong nik abduh dalam mempertahankan islam.ulama yang lain tu masih belum sedar akan keburukan freemason yang cuba diserapkan oleh anwar.

peduliakan pas dan umno,mereka lebih fokuskan kuasa.

adrianiamri said...

aduh...

Wan Zurik beria le tulis pandangan mengenai Jerantut sebagai pelabuhan Darat, yang banyak komen adalah mengenai Usin...

Kekadang kawan kesian pun ada, marah pon ada, kecewa pon ada... kerana bila yang tulis lain, yang dikomen lain...

Apapon pandangan kawan mengenai Inland Port at Jerantut secara teorinya mungkin boleh diapplikasikan sejajar tempat tengah semenanjung... dah dikeliling hampir semua daerah. Tetapi apa yang lebih penting, ke mana hala tuju Port itu, setakat balak sahaja mungkin tak memandai kot..

Mungkin Jerantut sesuai dijadikan bandar Tekstil seperti Segamat atau Nilai...

Atau mungkin Inland port itu boleh digunakan sebagai platfrom untuk IKS.

Mungkin Wan Zurik boleh lupakan idea ini dan fokus kepada penetapan kerajaan yang menetapkan Jerantut Bandar Taman Negara.

Dari buat Inland Port lebih baik buat satu jeti persisir sungai di sepanjang Sg Pahang. Gunakan alam semulajadi sebagai plaform kemajuan Jerantut.
Mulakan dengan membuat Jeti Persisir di perkampungan Batu Embum. Pelancong yang datang boleh bersiar dengan kapal mewah terus ke Taman Negara. Cuma kerajaan kena usahakan agar perjalanan ke Taman Negara boleh dilalui kapal kerana sekarang ini bot pon kena tolak.
Walaupon menolak boat itu istimewa tetapi lebih ramai suka duduk relax dalam boat sahaja..

itu pandangan kawan mengenai Inland Port. Mengenai komentar berkenaan Usin, ikut suka ler buat apa. Janji perkena murtabak Ferry walaupon mahal RM9.00 sebijik....

peminat usin said...

saudara di atas,blog ni blog suara rakyat jerantut.ikut kita oranglah nak bincang apa.aku minat usin sebab usin ni bijak dan misteri.hujahnya kemas dan berfakta.aku galakkan usin buat blog sendiri.

Anonymous said...

walaupun kawe anok klate paya embun tapi kawe tetak minak pado mu usin

Anonymous said...

babi anon kat atas ni

Anonymous said...

kampung kelantan menyemak je kat jerantut ni, lan*au bu*uh

usin gampang said...

apalah kau orang ni.janganlah assobiyyah sangat.tak cium bau syurga orang yang assobiyyah.

kelantan ke,pahang ke,kita tetap bersaudara!!!

Anonymous said...

usin nak Melayu kahwin banglas beramai- ramai, tergadai negara, tergadai bangsa !!!!

Anonymous said...

aku SALUTE MP wanita dari PASm, cakap pun ada substance, sikap pun rasional, sgt sederhana, ikhlas tak ego, tak pekik, cakap tak serupa bikin spt Shahrizat, cowboys Azalina, Rafidah !!!

Anonymous said...

orang kelantan lah paling kuat asobiyah, bila kita tak layan dia dia kata kita bersifat asobiyah tapi bila kita harapkan layanan dari mereka mereka akan utamakan orang kelantan, tak ke asobiyah macam tu?

usin gampang said...

biar orang assobiyyah,jangan kita.orang tak cium bau syurga kita pun tak nak cium juga bau syurga???

Anonymous said...

kat mana2 pun ramai orang kelantan ni, dalam syurga nanti pun penuh dengan orang kelantan juga, dia kata set kito blako, semangak pata timo deh.

aku kat dalam syurga nanti pun sori lah nak bekawan dengan kelantan ni, bangsa perampas tanah air orang, biar aku bekawan dengan orang afrika lagi baik

usin gampang said...

COMFIRM KE DAPAT MASUK SYURGA?INGAT NAK MASUK SYURGA NI MACAM MASUK PANGGUNG WAYANG KE?HEHEHEHEHEHEHEHE!!!

Unknown said...

agama, raja, bumi putra putri, syurga dan neraka pun bahasa orang Hindu...