Monday, August 11, 2014

The AntDaily: WZWH Adalah Little Napoleon di Lembah Tembeling?


WZWH komited dengan Blog WZWH memertabatkan pembangunan politik, ekonomi dan sosial Pahang khasnya Jerantut dan DUN Tahan especially Lembah Tembeling.

Secara konsisten sejak 2010 WZWH berblog lebih 2000 posting majoriti bagaimana mahu memajukan dan membangunkan Lembah Tembeling.

Antaranya Projek Jalanraya Ulu Tembeling, Projek Hidroelektrik, Ladang-Ladang, Tembeling Agro Park. Projek Pembesaran Kampung dan infrastruktur seperti jambatan dan kemudahan untuk masyarakat luar bandar.

Yang terkini Projek Bandaraya Hutan Hujan Tropika SHAS, Projek Safari Park, Projek Gaharu Park dan banyak lagi projek-projek pembangunan di bawah ECER.

Termasuk Projek Ikan Sturgeon di Kuala Tahan dan Perlok.

Semua itu WZWH sudah tulis panjang lebar mengapa kita mahu projek ini dijalankan dengan cepat dan pantas.

Sekarang portal-portal pembangkang termasuk Malaysikini, The AntDaily, media baru juga ada kalangan pemimpin UMNO Jerantut yang tidak suka kepada projek-projek yang WZWH telah nyatakan untuk dijayakan di DUN Tahan.

Sila klik Malaysiakini dan sila klik The AntDaily dan Facebook Kami Bantah Projek Sturgeon yang mula melancarkan kempen negatif dan anti sturgeon.

Isu yang gunakan konon alam sekitar sedangkan tapak Projek Sturgeon Kuala Tahan di luar kawasan Taman Negara. Walau pun tapak ini dikategorikan KSAS namun segala peraturan dan guideline dipatuhi.

Tidak cukup dengan itu ikan sturgeon ditohmah dengan bermacam-macam walaupun mengikut kehendak Akta Perikanan.

Ini projek untuk kebaikan generasi baru Felda dan kampung tradisional meningkatkan pendapatan sebagai sumber baru untuk masyarakat di luar bandar.

Ini projek pioneer bila berjaya nanti insyallah akan diperluas di seluruh Rancangan Felda dan Kampung-kampung tradisional dalam negara.

Projek Sturgeon Kuala Tahan ini pada hakikatnya mendapat sokongan dari majoriti penduduk tempatan walau hanya segelintir yang tidak bersetuju namun itulah yang dihighlightkan oleh pembangkang.

WZWH telah brief dengan mudah Projek Sturgeon Kuala Tahan sila klik sini.

Berikut petikan dari The AntDaily...

Adakah terdapat 'Little Napoleon' bekerja di Taman Negara?
Dikemaskini 11:43AM Ogos 10 2014
11:30AM Ogos 10 2014
ShareThis 

Mike Tan

JERANTUT: Bantahan daripada penduduk tempatan menentang projek ladang penternakan ikan Sturgeon yang terletak hanya bersebelahan Taman Negara memasuki fasa baru apabila kerja-kerja asas awal projek itu dilihat telah bermula baru-baru ini.

Pemandangan jentolak membuat laluan melalui hutan hujan di belakang rumah mereka sendiri memberitahu realiti sebenar bahawa projek Sturgeon itu akhirnya diteruskan.

Walaupun butir-butir projek dan pembersihan hutan masih dipersoalkan oleh penduduk tempatan, tiada pihak dikaitkan secara langsung dengan projek itu, yang merupakan usaha sama antara FGV Global dan sebuah syarikat Korea Selatan, seperti dimaklumkan kepada penduduk tempatan yang menentang keras projek ladang penternakan ikan Sturgeon.

Seorang lelaki, bagaimanapun, telah menyatakan matlamat untuk memastikan bahawa projek ini berjaya, tidak kira apa cara sekalipun.

Kebanyakan 'posting' di blog dan di media sosial, beliau telah berkali-kali dicemuh dan dikecam oleh pencinta alam sekitar, operator pelancongan dan penduduk tempatan, menyatakan kebimbangan mereka.

Permusuhan beliau terhadap sesiapa sahaja yang mempersoalkan projek adalah jelas, seperti yang dibuktikan oleh jawapan kepada jemputan untuk berdebat mengenai projek sturgeon dengan Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) Prof Maketab Mohammad.

Dalam jawapan balas kepada Maketab yang dicatat di dalam perbualan Facebook beberapa bulan lepas, beliau berkata, "Apabila PM bersetuju ... Felda melabur ... ketua-ketua jabatan bersetuju ... WZWH tidak perlu melayan Maketab Mohammad. Siapakah anda? Lu Siapa di Lembah Tembeling".

Pada minggu-minggu berikut itu, beliau telah menggunakan taktik bertujuan untuk menakutkan penduduk tempatan, termasuk membayangkan bahawa mana-mana pihak yang membangkang projek itu akan menanggung kemurkaan sultan dan bahawa projek itu mempunyai sokongan yang tersirat daripada Menteri Besar Pahang.

Serangannya yang paling baru-baru ini sukar dipercayai, kerana dia melabelkan mereka yang menentang projek itu sebagai pengkhianat, yang mengatakan "WZWH boleh membuat kesimpulan bahawa anda semua adalah contoh orang-orang Yahudi yang tidak suka untuk mendengar pemimpin anda. Yang suka membunuh nabi dan rasul itu. "

Walaupun ini mungkin omong kosong penyokong yang keterlaluan, terdapat khabar angin bahawa beliau mewakili kepentingan seorang wakil tempatan yang menyokong projek Sturgeon itu, dakwaan bahawa dia sendiri tidak menafikan dan seolah-olah menggalakkan untuk meningkatkan kredibilitinya.

Apa yang paling merisaukan adalah bahawa tidak ada jurucakap lain telah melangkah ke hadapan untuk membawa penjelasan kepada isu semakin hangat ini.

Oleh yang demikian, kemarahan penduduk tempatan terhadap projek ini telah meningkat, dan ramai yang telah menggunakan protes fizikal, berdiri di hadapan jentolak sebagai tanda bantahan mereka.

Terdapat juga cadangan membentuk tambak untuk menyekat jentera dalam usaha untuk menghentikan kerja-kerja pembersihan tanah.

Keadaan ini telah diburukkan dengan penemuan bahawa kontraktor yang terlibat dalam pembersihan tanah telah menggoyahkan air dari saluran paip penduduk tempatan.

Taman Negara merupakan kawasan yang terpencil dan jauh, kampung berdekatan menarik kebanyakan air dari Sungai Tembeling melalui paip graviti. Penduduk tempatan telah menemui pengubahsuaian kepada bahagian-bahagian tertentu paip mereka, di mana paip lain dikaitkan dengan ia untuk menarik air dari sini.

Perbuatan terkini telah menimbulkan ketegangan dan radang sentimen tempatan ke satu tahap yang ia akan mengambil masa tetapi insiden lain menyebabkan perkara yang tidak terkawal.

Adakah tindakan berdiam diri yang berterusan daripada pemilik projek itu bermakna penyokong ini sebenarnya adalah "Little Napoleon" keluar untuk mengukir empayarnya di Taman Negara?

Adakah dia ingin menempa nama, dengan harapan untuk dikenali oleh pihak berkuasa yang lebih tinggi yang tidak tahu taktik yang tidak beretika beliau? Jika ya, apa yang akan berlaku kepadanya apabila perkataan keangkuhan beliau sampai ke peringkat atasan kerajaan?

8 comments:

Anonymous said...

Last time got oso project like this in Kedah. But not caviar one. If not mistaken tiger prawn project jv with arab. Before project start people oredi protest with strong ( dengan kuat ) but Umno people said people who oppose this project are backwards dono economics one. Project can provide jobs to local people one some more Kedah can become leading tiger prawn producer. Bisness kencang one. Opposition party always say bad to govt projects. Always oppose. Some more project is for the good of the rakyat, not becos want to kautim kautim one. Before long, project wrapped ( bungkus ) and the rakyat are left with abandon kolam ikan filled with salt water. Once bitten, twice bitten, thrice bitten and bitten and bitten and bitten again. No shy one.

Anonymous said...

Dare to fail...failure is part of success...

Anonymous said...

Dare to fail....more money coming in..regardless.

Anonymous said...

bodoh dan cuba membodohkan rakyat. jawab kat akhirat.

Anonymous said...

wan zuri beria2 menyokong dompok sebab lubang berak dia dah kena sumbat dgn duit dompok.

Usin Gampang said...

hujah yang dilontarkan membolehkan kita menilai setakat mana keupayaan daya fikir sesorang! tutur kata pula boleh membuatkan kita tahu setakat mana imannya kepada allah dan setakat mana ilmu agama yang dia pelajari! otak timbang kati tak ada kualiti!

usin malaun said...

Otak usin gampang kira kati pun tak laku.Dah la tiada kualiti hanya mengipas jubor pemimpin nak sesuap nasi.Kalau memilih pemimpin yang tak pas SPM dan menghabiskan duit rakyat beriman apa?beriman kepada duit ada la.

Anonymous said...

Rakyat sekarang semakin cerdik dan pandai bukan seperti usin gampang yang bodoh sepanjang hidupnya.Rakyat tahu mana baik dan mana yang buruk dan rakyat sekarang tidak mahu lagi diperbodoh2kan.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024