Wednesday, September 3, 2014

Projek Solar Park Di Lembah Tembeling




Orang Korea suka Lembah Tembeling di DUN Tahan sebab ada banyak nama atau icon hujung nama Park. Dalam Bahasa Korea, Park ini maknanya Raja-King. Something royal...

WZWH sudah terang macam-macam park ada Projek Caviar Park, Projek Safari Park, Gaharu Park dan yang terbaru Projek Solar Park.

Ada pelabur berminat mahu melabur dalam Projek Solar Park. Solar park adalah solam farm yang luas skalanya. Yang kat Melaka dan Gambang itu kecil dalam 20 ekar.

Di Lembah Tembeling pelabur berminat mahu buat Projek Solar Park 1500 ekar. Dalam 10 kawasan. Setiap kawasan 150 ekar.

Solar Park adalah projek renewal energy bagi membekal tenaga elektrik kepada TNB. Solar Park lebih murah dari Projek Hidroelektrik Sg Tekai dan kurang kemusnahan alam sekitar.

Projek Hidroelektrik Sg Tekai boleh mencecah RM7-8 bilion dan 40,000 ekar hutan terpaksa ditebang kerana kolam besar.

Mengikut kira-kira kasarnya:

150 ekar keluasan solar park boleh menghasilkan 30MW dengan menggunakan teknologi tercanggih. Kos seekar solar park hanya construction cost tidak termasuk kos tanah ialah RM1 juta seekar.

Maka 1500 ekar construction kosnya RM1.5 bilion, belum kira kos tanah lagi yang kena bincang dengan Kerajaan Negeri Pahang. Profit pun ada untuk Kerajaan negeri Pahang.

Boleh generate 300MW sama sahaja dengan output Projek Hidroelektrik Sg Tekai.

Tanah ini kalau boleh landai. Jangan berbukit sangat, dekat dengan TNB distribution channel. Memang sesuai dibuat di Lembah Tembeling kerana udara yang segar tidak ada pencemaran industri, tidak berangin sangat, limpahan cahaya matahari OK sepanjang tahun.

Ini projek yang baik boleh menjana keuntungan kepada kerajaan negeri, TNB dan pengusaha. Yang penting beribu peluang pekerjaan boleh disediakan kepada anak-anak muda Tembeling.

Lagi pun Dasar Energi Negara mahu Malaysia menjadi hub energi solar ke dua terbesar dunia menjelang 2020.

WZWH sedang pastikan Projek Solar Park ini boleh diusahakan di Lembah Tembeling. Harap semua orang sokong.

9 comments:

Anonymous said...

Sokong

Anonymous said...

sokong 1000% hutan diterangkan untuk menampong kroni dompok

Anonymous said...

"Lagi pun Dasar Energi Negara mahu Malaysia menjadi hub energi solar ke dua terbesar dunia menjelang 2020."

Sumber dari mane ? ade ke dalam Rancangan Fizikal Negara (RFN) ?



Anonymous said...

Solar power and other renewable energy sources feature prominently in the Government's Economic Transformation Programme which aims to develop the country's solar power capacity by up to 1.25 gigawatt and turn the country into the world's second largest solar manufacturing hub by 2020. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/business/article/kumpulan-melaka-to-build-second-solar-farm-this-year#sthash.UcOdPP3q.dpuf

Anonymous said...

lanjioo punye projek ngn orangnye skli

usin melaun said...

projek solar ni kena tebang hutan ke?

lanjioo punya anon,cadangan yang baik pun nak dikongkeknya! pala butuh!

Anonymous said...

hoi usin melaun awak ingat hutan kita ni banyak lg ke terutama kawasan sg tekai ke ulu tembeling.kalau kaki bodek dan pengampu bontok dompok sampai ketua la bangangnya..

Anonymous said...

puki kau la usin malaun, ada aku kesah, fcuk off.

shah said...

go green energy, hopefully project ni berjaya,tapi make surelah system yang berkuality digunakan,sy pun sudah laksanakan project ni di seluruh malaysia.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024