Wednesday, November 26, 2014

Perbadanan Tasik Chini



Tasik Chini yang indah dengan legenda naga dan kota purba Khmer adalah laluan sibuk di zaman dulu mengalir ke Sungai Pahang.

Chini dalam bahasa Khmer bermaksud monyet. Kerajaan Kota purba Khmer didiami masyarakat yang mempunyai teknologi tinggi dalam bidang saliran, tadahan air dan empangan.

Masyarakat ini bersawah padi dan aktif melombong emas, timah dan besi. Mereka menyembah patong dan berhala yang dibuat dari emas. 

Dipercayai empangan yang pecah membuatkan Kota Tasik Chini ini tenggelam dan membentuk 12 tasik-tasik kecil. Besar sungguh skala perlombongan purba masyarakat Kota Tasik Chini.  

Bunga teratai Tasik Chini tumbuh meliar lanjutan teratai yang dahulunya disemai oleh penghuni kota Tasik Chini yang tenggelam.

Laporan khas Utusan Malaysia mengenai tasik semula jadi itu akan mati sekiranya tidak dipulihkan kerana hampir keseluruhan ekosistemnya telah berubah sekali gus mengancam keasliannya. 

Masyarakat Orang Asli dari etnik Jakun yang tinggal di persekitaran Tasik Chini juga resah memikirkan nasib mereka yang sebelum ini bergantung hidup pada tasik dan kawasan persekitarannya.

Para saintis dan pengkaji telah mengkaji ekologi Tasik Chini lebih sepuluh tahun dulu merumuskan Tasik Chini perlu 20 tahun untuk pulih dan peruntukan yang besar.

Sebuah perbadanan perlu diwujudkan bagi mengawal selia dan menguruskan Tasik Chini yang kini terancam akibat aktiviti perlombongan, pembalakan dan perladangan.

Langkah itu seperti yang dilakukan terhadap Tasik Kenyir di Terengganu, memudahkan proses pemuliharaan dan penyelenggaraan tasik berkenaan.

Sebagai sebuah kawasan pelancongan yang bertaraf dunia, Tasik Chini perlu diperbadankan bagi memudahkan segala perencanaan pembangunan dilakukan.

Bukan sahaja Tasik Chini, malah tasik-tasik yang terdapat di negeri ini perlu diperbadankan kerana khazanah alam di kawasan berkenaan cukup berpotensi untuk dimajukan dan merupakan produk pelancongan,

Pakar alam sekitar dan kerajaan negeri Pahang telah membincangkan usaha-usaha untuk membaik pulih tasik berkenaan, namun terdapat beberapa kekangan dari aspek peruntukan.

Kerajaan Persekutuan perlu menyediakan peruntukan khas bagi mengawal dan membaik pulih ekosistem tasik berkenaan yang terjejas.

WZWH berpendapat ECER boleh memainkan peranan bersama kerajaan negeri Pahang membentuk Perbadanan Tasik Chini.

Tasik Chini akan kembali pulih dengan kerjasama dan pandangan semua pihak termasuk beberapa penambahbaikan akan dilakukan selepas ini.

4 comments:

maae said...

Jika di buat menarik, jadi lah ia tempat beriadah yang tersohor. Rakyat Pahang pun tahu kemana hendak di tuju di hujung minggu. Cameron highland perlukan juga perbadanan dan penempatan Melayu moden berladang. Betapa indah nya pemandangan, dari segi geopolitik dan penyelidikan, dari pembangunan progresif bersepadu di mana Melayu itu boleh kaya dan menghargai hasil bumi dan khazanah alam nya. Selama ini di monopoli pihak yang berusaha gigih melihat keberkatan anugerah Allah SWT. Bandingkan Genting yang bermula dari "mimpi" sahaja... betapa usaha jerih itu tidak di benam dalam jiwa-jiwa anak muda sekarang meraih sumber alam nya. Juga perlombongan. Jika tapak dinosor di Kenyir, fossil di Pahang, ada rahsia yang perlu di manfaatkan. Rugi bebeno, setiap kali nya mesti juga hingga sekarang bertopekong kepakaran asing !

Teluk Cempedak dan Kg. nelayan di beberapa tempat, ada perubahan ? Sudah lama tidak ke Jerantut semenjak era pekan koboi, balik melalui jalan dalam hutan tebal, menuju Maran (tempat tumpuan penganut dan kuil hindu) setiap tahun, ketika itu.

Moga Pahang, sinonim Darul Makmur kali ini. Sia-sia kelak jika jatuh ke tangan pembangkang... nanti lembu punya susu, sapi juga dapat nama..seperti Selangor fan P.Pinang, akibat kebodohan kita "mengingkari nasihat yang tua-tua" ... bermuzakarah lah berani menerjah demi kemakmuran bersama !

Anonymous said...

maae,

apelah ko ni.... kat selangor lembu duduk kat condo.. amacam...

wzwh,

tasik bertaraf dunia... kihkihkih, inilah org melayu, mudah perasan... Cameron, ape cer... keja pakatan tu.. Genting camno tu? hidup melayu!!!

last skali, rakyat pahang tak tau nak kemane ujung minggu? itu jea?camni... apa kata buat lawatan sambil belajor kat lynas, amacam - ade beran?

maae said...

otak lembu + otak arnab niih.. he..he..

bila politik peribadi jadi aset, maka secara sejagat menerima kesan nya... baik dari segi perbuatan dan tulisan akan menjadi persepsi cerita sensasi mempengaruhi kehidupan rakyat seharian secara retorik. Realiti di abaikan kerana tidak berfikir di luar kotak menerjah kemampuan...

Jangan jadi doraemon, ok ?

Anonymous said...

WZWH,

Idea WZWH untuk menubuhkan Perbadanan Tasik Chini memang tepat dan brilliant. Tasik Chini memang satu tasik yg indah dan setaraf dgn Tasik Tonle Sap di Kemboja di mana terdapatnya Angkor Wat.

Nah disini pentingnya kita harus mmpyi seorang MB Pahang yg tahu menghargai anugerah ALLAH SWT kepada negeri Pahang yg hebat ini. Serta mahu menjadikan sebagai aset warisan negeri untuk tatapan anak cucu serta menjana ekonomi negeri utk masa panjang, bukan merosakkan utk mendapat wang tidak seberapa dalam masa singkat yg dinikmati oleh beberapa kerat elitis.

Apa lagi tasik Chini mmpyi mitos keraajan Khmer yg boleh dikaitkan dgn Angkor Wat.

Hebahkan kepada dunia Tasik Chini adalah tinggalan kota Khmer sezaman dgn Angkor Wat, mmpyi peradaban masa silam dan masyrakat Asli selain legenda naga2 Sri Gumum drp Sg. Tembeling. Sediakan pamplet dgn papan tanda yg lengkap ( tourist info ) di sekitar Tasik Chini menerangkan mitos2 ini.

Kerana itu rakyat Pahang mahu MB Pahang yg hebat dan mesti berfikiran utk menjadikan Tasik Chini tarikan dunia terutama drp barat, kerana sifat semulajadi manusia barat suka mengkaji benda2 pelik yg ada di dunia ini.

MB Pahang yg hebat bukan lagi berfikiran mahu menjadikan balak dan lombong yg merosakkan alam sekitar sbg sumber negri spt MB2 yg lalu, tapi menjadikan anugerah ALLAH SWT spr Tasik Chini, Tasik Bera, Sg. Tembeling, Cameron Highlands, Bkt Fraser DLL sbg punca pendapatan terhebat negri Pahang.

Terlalu byk tmpt hebat di Pahang ini selain mitos2 rakyat yg belum diketengahkan utk tarikan pelancung. Sg. Pahang sendiri mmpyi cerita rakyat yg berkait dgn Sg. Pahang Tua, Sg. Tembeling, Tasik Chini, Pulau Tioman dan Pulau Daik ( Kepulauan Riau, Indonesia ).

Perbadanan Tasik Chini adalah satu langkah ke depan utk mempromosi negri Pahang sbg negeri yg diberi anugerah ALLAH SWT bukan shj negeri yg luas tapi kaya kaya dengan pelbagai keajaiban ciptaan NYA.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024