Nuffnang Ads

Pages

Saturday, August 22, 2015

Apa Yang DS Najib Sudah Buat Sejak 2009 Menyebabkan Malaysia Menjadi Negara Gagal???





Ini fakta-fakta yang menjelaskan samada Malaysia menjadi negara gagal atau tidak  sejak DS Najib menjadi Perdana Menteri dari 2009 hingga kini.

Dari sedutan teks ucapan DS Najib bertajuk: Leadership In Challenging Times sila klik sini.


21. Dari tahun 2009 hingga 2014, Pendapatan Negara Kasar Malaysia berkembang 47.7 peratus.

22. 1.8 juta pekerjaan telah diwujudkan sejak kami menubuhkan Program Transformasi Ekonomi pada tahun 2010.

23. Kami telah mengurangkan defisit selama enam tahun berjalan, dan dalam setiap lima tahun yang lalu, jumlah pelaburan telah mencapai rekod baru.

24. Ia sentiasa menjadi keutamaan kami untuk memastikan bahawa pertumbuhan mampan dan saksama. Sejak tahun 2009, pendapatan kumpulan 40 peratus ke bawah isi rumah telah meningkat pada kadar pertumbuhan tahunan terkumpul sebanyak 12 peratus, lebih tinggi daripada purata negara sebanyak 8 peratus.

25. Melalui pelaksanaan undang-undang gaji minimum, kerajaan menarik balik 2.9 juta orang segera keluar dari kemiskinan mutlak.

26. Pengangguran telah menurun di bawah 3 peratus - daripada 3.7 peratus pada tahun 2009.

27. Kami telah meningkatkan penyertaan wanita dalam tenaga kerja, dengan peratusan yang lebih tinggi jawatan pengurusan di Malaysia dipegang oleh wanita berbanding Hong Kong dan Singapura.

28. Dan kami telah mengekalkan pembaharuan yang perlu bagi Malaysia untuk mencapai matlamat menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Sebahagian daripada pembaharuan ini belum popular, seperti pengenalan GST dan penghapusan subsidi. Tetapi saya di sini bukan untuk membuat keputusan yang popular; Saya di sini untuk membuat keputusan yang betul. Mengatakan kita boleh mencapai pertumbuhan yang kukuh tanpa pilihan yang sukar adalah untuk membuat janji-janji kosong.

29. Kami terpaksa memperluaskan asas cukai dan mengurangkan kebergantungan kepada hasil minyak dan gas. Setiap ahli ekonomi yang serius di seluruh dunia bersetuju bahawa pembaharuan ini adalah perlu dan akan memberi manfaat kepada Malaysia dalam jangka masa panjang.

30. IMF mengiktiraf kemajuan kita dalam laporan ini Mac, bertajuk: "Prospek menggalakkan untuk Diversified Ekonomi Malaysia". Kesimpulan utamanya adalah:
 Pertumbuhan dijangka kekal sihat pada tahun 2015, walaupun harga tenaga yang lebih rendah - dan ia mempunyai. Pertumbuhan bagi suku kedua adalah 4.9 peratus yang kuat.
 Akhir subsidi bahan api dan permulaan Barang dan Perkhidmatan cukai adalah tepat pada masanya, dan baik untuk kecekapan, ekuiti, dan alam sekitar.
 fleksibiliti kadar pertukaran akan membantu eksport bukan tenaga.

31. IMF tidak menyerahkan pujian ringan. Juga tidak penilaian agensi. Namun pada bulan Januari, Moody mengekalkan penarafan A3 Malaysia dengan pandangan yang positif. Pada bulan Februari Standard and Poor mengekalkan penarafan A- Malaysia dengan tinjauan stabil. Baru-baru ini, Fitch mengekalkan penarafan A- Malaysia - dan sebenarnya taraf prospek daripada negatif kepada stabil.

32. Walaupun ketidaktentuan ekonomi dunia, pertubuhan-pertubuhan lain, termasuk Bank Dunia dan Forum Ekonomi Dunia telah meletakkan kita tinggi dalam kedudukan mereka untuk kemudahan menjalankan perniagaan dan daya saing. Bloomberg diberi nilai Malaysia sebagai 5 di dunia pasaran baru muncul yang paling menjanjikan tahun 2015.

33. Dan satu kajian yang bebas, yang tidak ada kena mengena dengan kami, baru-baru ini mengisytiharkan Malaysia sebagai negara teratas bagi Penunjuk Ekonomi Islam Global 2014-2015. Malaysia diketuai oleh margin yang besar. Adakah ini bunyi seperti sebuah negara yang gagal kepada anda?

Tuan-tuan dan puan-puan,

34. Reformasi ekonomi telah dipadankan oleh mereka di kawasan lain. Selain ISA dan Ordinan Darurat, kita memansuhkan Akta Buang Negeri dan Akta Terhad Residences. Kami meluluskan Akta Perhimpunan Aman, menukar undang-undang untuk membenarkan para pelajar untuk mengambil bahagian dalam politik, dan meminda Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.

35. Ini adalah pengembangan terbesar kebebasan awam dalam sejarah Malaysia. Namun beberapa orang luar telah menyerang kami kerana tidak menjaga hak-hak rakyat. Dan Tun Mahathir berkata, agak terlampau, bahawa "demokrasi telah mati" di Malaysia.

36. Barangsiapa yang ragu-ragu bahawa rakyat Malaysia mempunyai kebebasan untuk mencari kesalahan dengan kerajaan, mereka perlu menghabiskan beberapa ketika mencari dalam talian. Kami sedar satu kritikan dilontarkan kepada kerajaan - dan kita mendengar. Tidak seperti di negara-negara lain di dunia membangun, bagaimanapun, tiada siapa yang akan pernah ditangkap atau didakwa bagi ungkapan sah pendapat mereka.

37. Tetapi dengan kebebasan datangnya tanggungjawab. Orang yang berfikiran terbuka dan dimaklumkan berada dalam kedudukan untuk membuat pertimbangan pencerahan. Orang yang kurang maklumat, di sisi lain, akan beralih kepada separuh benar dan pembohongan, dan bergantung kepada sumber-sumber yang tidak boleh dipercayai yang memutar dan mensensasikan maklumat. Ini amat berbahaya.

38. Inilah sebabnya mengapa kerajaan saya bercadang untuk melaksanakan standard antarabangsa untuk mengawal selia Internet - dan saya secara khusus mengatakan mengawal selia, tidak menyekat - supaya tidak boleh seorang pun perlu menderita kerana jenayah memfitnah, dan sebagainya bahawa internet tidak menjadi ruang tidakatau dikuasai oleh penghinaan dan tidak benar.

39. Kami mengambil keselamatan dan keselamatan semua rakyat Malaysia dengan serius. Inilah sebabnya mengapa kami memperkenalkan Akta Pencegahan Keganasan. Dan jika semua orang sedar akan ancaman mereka telah ditolak dan komplot yang mereka telah digagalkan, mereka akan memuji pasukan keselamatan dan polis kita dengan keberanian cemerlang mereka dan kesetiaan - dan mereka tidak akan ragu-ragu bahawa kita perlu akta baru ini. Itulah kerja saya - untuk memastikan semua rakyat Malaysia selamat dan bunyi anda.

40. Di peringkat antarabangsa, kami percaya bahawa kedudukan Malaysia di dunia ini yang terbaik yang dijamin oleh menjalin ikatan dengan negara-negara lain. Hari-hari yang mempunyai pertengkaran awam dan melemparkan penghinaan lebih. Ia bukan satu kelemahan untuk bekerja bersama-sama untuk kebaikan semua - dalam dunia globalisasi ia adalah tanda kekuatan, dan hormat bahawa negara-negara lain mempunyai untuk kita.

41. Itulah sebabnya saya berbangga bahawa pentadbiran saya telah meningkatkan hubungan Malaysia dengan kedua-dua China dan Amerika Syarikat ke tahap persahabatan dan kerjasama strategik tidak pernah dilihat sebelum ini.

6 comments:

Anonymous said...

Jangan bawak bala sekali je dah la

Anonymous said...

kan koi dah cakap ro, Najib bukan buat kawalan modal. Dia di Kuasai, Kuda, Kelentongi, Kencingi, Kelepeti oleh puak pemodal IMF@worldbank. cukup 5k. Bila tak dapat jawap soalan bab ekonomi akan ada je tah mana2 rating company tukang jawap ekonomi malaysia bagus, mantap, stabil,good2. Sapa yg kawal ekonomi Malaysia sebenarnya? Kerajaan ke rating co.? atau investment advisor? atau anonymous penaja pilihanraya?
Kalau dia cakap Malaysia selamat, kenapa 2 kapalterbang hilang? 2 kapal minyak kene hijacked? Lahad Datu dan etc.etc,etc.? Bab kakitangan kerajaan kene tangkap atas alasan bocor rahsia dgn topple gomen belum kira lagi. Org nak melepak dgn family rumah kene raid malam2 buta, Apa selamatnya?
Takyah la nak jadikan internet sbg alasan yg perlu dipinda. Kau tu sendiri yg mesti diubahkan. Cakap bohong, mencuri, tak tepat janji, pecah amanah 4 ciri ni dah cukup menunjukkan kau tak layak memimpin. Islam pun belum tentu.
Orang melayu memang banyak seni. Aib org memang kita tak pedulik. Tapi kalau dah bodoh sangat muka tak malu tak sedar diri, aib tu akan terbuka sendiri. Cuba contohi semangat PM Korea yg mcm dicanangkan dulu. Cuba ikut macam Pak Lah senang je berenti.

Sabihah Ghazali said...

* Cari Sirul, Nasir dan Musa Safar, Razak Baginda, soal dan dera, dan semuanye akan terjawab.
* Pembunuh ahmad Najadi telah `dihukum gantung' terpantas dalam sejarah Jenayah PDRM. Tetapi pengupah mamsih bebas macamunggas!
Dari Skandal Scorpene hingga skandal Wang dalam akaun boleh disenarai sebelah tgn kebaikan Najib!
Semoga Allah restui hajat Rakyat Marhaen Najib ditumpas penjarakan sebelum Merdeka.
Ameen

Anonymous said...

Alahai jumudnya pemikiran sesetengah orang. Masalah ada pada semua zamanlah. Selagi Yahudi, Nasrani dan orang yg tamakkan harta wujud didunia ini, orang Islam terus menerus ditindas dan ditekan dengan pelbagai cara. Masalah negara sekarang bukan disebabkan oleh Najib, tapi disebabkan oleh mereka2 yg menabur fitnah terhadap beliau kerana ada agenda mereka sendiri. Semuga Allah bersama dengan orang yg benar.

Anonymous said...

Memang betullah apa kamu cakap. Penabur fitnah ni selalunya orang2 yg suka dan kuat menipu. Bila org dah taknak dan kuat sokong dia, dia buatlah cerita bohong cakap dia difitnah, dikonspirasi, dipersepsi, spekulasi dll. Ni lah fitnah besar. Pasal perbuatan dia tu yg melaga lagakan masyarakat.
Cakap bohong, negara berhutang dia bercakap berjaya. Negara kene sabotaj dia cakap selamat. Ekonomi tak ok dia cakap stabil. Ekonomi family dia mmglah stabil. Brapa banyak duit negara dia dah kaut?
Alangkah syumulnya maqasit syariah pimpinan Najib. Jangan salahkan yahudi serani kalau Najib sendiri yg ikut cakap dia. Kadang2 sikap dan genetik yahudi mmg dah ada dlm darah bangsawan mereka sendiri.
Tak caya cuba tengok sendiri perangai dia, ada tak sikap tamak harta tamak dunia? Pastu cepat lupa diri. Tu perangai yahudilah tu.

Anonymous said...

Sorilah. Sebenarnya Perangai Yahudi tu ada pada kamulah anon 648. Aku masih respek Najib dari kamu. Tindakan Najib untuk memantapkan negara. Tapi kamu hanya pandai memutar belit kata2 tanpa fakta sebenar. Penabur fitnah itu antaranya ialah kamu. Kalau kamu zip mulut itu lebih baik untuk negara dan ekonmi.