Tuesday, May 15, 2012

Pemikiran Islam Tunku Aziz lebih Advance dari Nik Aziz

"Molek lagu ni DAP buat ke Tunku Aziz...ambo setuju..pemikiran Isle' Tunku Aziz lebih Isle' dari ambo..Tunku Aziz ni sama lagu dengan Majlis Fatwa...

Pemikiran Islam Tunku Aziz yang advance dapat menghidu 'shaitan-shaitan" yang berkawan dengan Nik Aziz.

Keputusan Tunku Aziz untuk keluar dari DAP setelah digugurkan sebagai Naib Presiden dan tidak disambung sebagai senator mewakili DAP hanya membuktikan satu perkara: tiada tempat untuk orang Melayu dan Islam dalam parti itu KECUALI mereka sanggup menjadi boneka atau ikut Negro House.

Peringatan juga untuk Aspan Alias dan Dato' Ariff Sabri @ Sakmongkol Ak47!

Apabila Tunku Aziz menyatakan pendapatnya tidak setuju dengan polisi DAP dalam isu BERSIH dan membela PDRM, beliau menerima padahnya.

Pertama tempoh senator beliau tidak disambung. Kemudian beliau diminta berundur sebagai Naib Presiden. Akhirnya Tunku membuat keputusan keluar dari DAP. Bagaimana Melayu dalam DAP dapat mempertahankan Islam dan kepentingan Melayu jika hanya kerana memberi pandangan tentang BERSIH sahaja, nyawa politik Tunku sudah melayang.

Tunku Aziz tidak mahu penyokong Pakatan Rakyat melanggar undang-undang negara. Tunku Aziz mahu keluhuran undang-undang dan kesopanan dan kesusilaan dijaga.

Dalam sejarah Islam pun rakyat tidak boleh menentang Khalifah atau Emir hatta jika jika peribadi pemimpin itu tidak baik kerana kehancuran kerajaan itu lebih bahaya mewujudkan masyarakat yang huru hara dan membolehkan anasir luar atau musuh Islam mengambil kesempatan.

Ini yang membezakan Tunku Aziz dari Nik Aziz. Pemikiran Islam Tunku Aziz lebih advance dari Nik Aziz yang nama saja pemimpin parti Islam tapi tidak faham ajaran Islam yang sebenar.

Nik Aziz menggalakan penyokong Pakatan Rakyat berdemonstrasi jalanan dan 'halal' menumbangkan kerajaan yang legitimate sah dengan cara trademark Ambiga dan Anwar Ibrahim.

Nik Aziz sanggup bersekongkol dengan agenda-agenda dari luar yang mahu menumbangkan kerajaan orang Islam Malaysia.

Nik Aziz tidak mahu bekerjasama dengan  UMNO  untuk sinergi menghasilkan kegemilangan umat.

Nik Aziz suka melihat kerosakan dan huru hara berlaku di bumi Malaysia.

Nik Aziz suka lihat orang PAS berdemonstrasi Bersih 3.0 di Mekah dan Madinah hingga Kerajaan Arab Saudi tidak senang dan selesa lalu amaran kuota Haji dan Umrah akan ditarik balik!

Di mana Ambiga dan Anwar Ibrahim selepas keadaan berlaku huru hara Bersih 3.0? Ini yang Tunku Aziz sudah nampak bahawa Bersih 3.0 itu sudah menyimpang dan salah.

Lagi sekali WZWH kata sebenarnya pemikiran Islam Tunku Aziz lebih advance dari Nik Aziz.

Nik Aziz boleh mencabar keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan. Nik Aziz boleh mengherdik Mufti.

Nik Aziz boleh berkawan dengan Shaitan!

23 comments:

Quiet Despair said...

Hahaha, padan muka DAP dan Pakatan. It's expected. Don't understand why a classy gentleman like the Tunku wants to be in the company of uncouth people like Ah Jub Bor, St Nick and Ah Beng Lim.
He's a naive man who thought he can be a conscience man in DAP. A democratic party? sic.
Kelakar sungguh bila saya pergi ke blog-blog Anu-waristas. As usual mulalah mereka mengutuk Tunku. Bila masuk dulu dipuji melangit, dah keluar dikeji. Kesiannya depa ni.
We can safely said Sakmongkol and Aspan will follow suit. It's a matter of time.
I posted at length about this in Sakmongkol and Aspan's blog. Of course, it's not published.
I repeated what I told them that I give them one to two years in DAP. Then they will go back to UMNO and kiss Najib's hand. We wait and see, okay.
Right now they are in a love affair with the DAP. The love will soon fade.
If Tunku yang saya anggap seakan Cina tak tahan dengan DAP, how can Melayu like Uncle Ariff and Uncle Aspan will stick around.
Si Zairil lain lah. Dia memang China tulin. Cuma for political convenience of the DAP he's dubbed as a Malay.
Frankly, Tunku, Sak, Aspan's entry into DAP does not attract the Malays as the DAP wanted.
That party will not be the choice of the Malays. Infact the party will continue to be chauvinistic and racists as before.
Their main aim is to keep the Chinese voters. The Malays are so stupid to realize that they are just being used to portray DAP is multi-racial.
I also posted a long commentary in Sak's blog about mengharam jadahkan Najib. Also deleted.
I asked him in the first place whether Najib did really say that. And if he did maybe it's tit for tat to Nga Kor Meng who called MB Zambri Black Metallica and anak haram jadah.
That Cina kwee only apologized for the Metallica but not anak haram jadah.
Sakmongkol memang practise selective discrimination. Dah jadi macam bloggers Pakatan yang delete comments yang mengkritik parti tu.
Cakap berdegar-degar tentang press freedom. Tapi blog mereka tak democratic. Unlike bloggers UMNO yang publish semua including derogratory remarks against you. Syabas Abang WZ.Tak perlu takut apa-apa. Berani kerana benar.

Anyone But Anwar Bin Ibrahim (ABABI). Dulu Adabi sekarang A babi, Hahaha.
Ada yang marah I guna Ababi dan minta Sakmongkol ban me from his blog.
Yang Sak kata Najib Kepala Bapak haram jadah dan carutan orang Keadilan like Tukar Tiub yang memanggil Najib and UMNO dengan perkataan Babi dan mencarut lucah, boleh pulak.

Anonymous said...

Might I suggest that all criticism of Suck47 and DAP's foibles be posted here.

After all, didn't Suck47, albeit lacking the foresight, directed us to this blogspot?

And, in hindsight, Suck47 will have regretted that lack of foresight!

But, more importantly, what kind of a potential leader would that make Suck47?

A useless one... undoubtedly!

Let the moronic DAPsters support a potential leader who has excrement between the ears.

A potential DAPster leader who is only capable of spewing continuous flows of vomit and feces...

... and, in Suck47's latest crap, he wrote, "...Felda holdings is a different cattle of fish..."

Oi, Suck47, "kettle" and "cattle" might sound the same to you, but they have completely different meanings.

... but, then again, when there is a vast and barren void that lies between his ears... what would you expect?

... and, as expected, Suck47 decided to fill that vast and barren void between his ears with vomit and excrement.

Anonymous said...

Poor QD.I dont blame you .Suck 47 sudah hilang akal ,dah pandai memaki , mencarut , tunjuk temper kerana banyak yang tak kena dengan parti racis DAP ni.Bila masok DAP kata kata pun jadi sumbang macam DAP yang tak berapa islamic.Teragak mulut saja nak kata orang ' haram jadah' itu dan ini.Suck47 tak takut dosa ke?. Suck47 akhirnya bahan ketawa saje dan tak kemana dengan DAP pun.

Quiet Despair said...

Haha Anon 1.50pm. Suck ingat he's very good in English. Sometimes his English sucks.
Yep it should be kettle. Try going to his blog to correct it. Deleted.
He is unnecessarily sensitive now. Angau DAPlah. Dulu I often correct his English and he accepts it.

Anon 2.39pm

Yalah kesian QD. Diakan peminat setia Mr Suck.
Takpe. Sak is Mr Nobodylah. Dulu hidup atas ehsan Najib. And he bites the hand that feeds him. Ungrateful wretch.
Kan WZWH ada. After all Sakmongkol juga brought us here.
Taklah cerdikkan, our Suck. Sebab marah kat WZ, dia terlanjur divert us here. Hahaha.
Tulah padah buat tak baik pada orang. He got his just desserts.

Anonymous said...

Good Malaysians should ignore undemocratic DAP.It is obvious that DAP is not multiracial as claimed.You cannot take away that PAP DNA in them.BN formula proven working.Marriage of convenience wont work in real life because there is no love.BN formula simply work for multiracial Malaysia .You decide .

dinoscots

Anonymous said...

WZWH, pemikiran islam Tunku Aziz lebih advance dari Nik Aziz?
Boleh menghidu syaitan?

Apa dia pemikiran islam Tunku Aziz yang kamu laungkan tu? Saya ingin sangat nak tahu kerana tak ada pula apa2 pemikiran islam tunku aziz dalam tulisan kamu tu. Tunku Aziz masuk DAP sekejap saje, tapi bila keluar DAP sudah jadi ahli pemikiran islam yg lebih advance dari Nik Aziz. Kalaulah ditakdirkan Tunku Aziz masuk PAS, macam mana WZWH.

Boleh menghidu syaitan? Bercakap biar berhati2 walaupun ada ilmu. Pernah saya baca komen dalam blog kamu oleh Alahai Melayu mengatakan dengan ilmu alqurannya yg mendalam dia boleh tahu siapa yg munafik.

Sekali lagi berhati2.

Anonymous said...

Tak ada saper pun pecat Tengku Aziz tu. Kalau setakat tak disambung jadi senator dah tak boleh terima. elok jer dia keluar dari DAP. Kalau setakat nak kan jawatan baru nak kekal dalam parti..elok masuk parti tupperware jer atau join ghazal party.

Kampong man said...

Salam, Saya hormat dengan Nik Aziz ni dari sudut ugamanya tetapi tidak dengan political view beliau yang kadang kadang nyanyok sikit.Isu Bersih 3 masih dalam siasatan dan telah banyak memberi kesusahan pada rakyat biasa dan juga pihak polis yang bertanggong jawab memelihara undang undang , keselamatan dan ketenterman awam.Kini beliau mahukan Bersih 4 sedangkan NGO Ambiga mengesahkan tiada ranchangan perhimpunan baru saperti dicanangkan pemimpin Pas.

Saya faham semua parti mahukan kemenangan tetapi kita tidak perlu adakan huruhara dan kacau bilau sebelum rakyat menyampah pada parti kita.

Mereka yang tua tua harus juga bertanggung jawab memelihara keaamanan dan ketenteraman.Takut nanti orang label kita "OLD MAN UNCONSCIOUS " pulak !!.Dalam bahasa Malaysia nya " Orang tua tak sedar diri !

Kampong man percaya mereka yang melanggar undang undang dan melakukan rusuhan di Bersih 3 akan ditangkap dan dihadapkan kemahkamah segera.Tahniah pada PDRM kerana tegas dan adil.Berani buat berani tanggung.

Kepada Tunku Aziz juga tahniah kerana tinggalkan DAP for your PRINCIPLES, ETHICS and IDEALS ! DAP unethical transgressions were also his concern since some party leaders were protective of certain illegal businesses being penalised by enforcement officers because they are DAP supporters. Do expect more vice dens,illegal rumah urut etc when DAP is given the chance to govern.You decide !! It is also a known secret that DAP is being financed by underground thugs and mafia.Think about it.

Anonymous said...

jawapan ini adalah khusus buat Anon 10:21.

Oi, Anon 10:21 tahukah kamu apa maksud "inverted comma?"

Tahukah kamu apa perbedzaannya apabila orang, yang berilmu, tulis, "syaitan" dan syaitan?

aku berharap kamu ni bukan sahaja bodoh sombong tetapi berugama lain dari Islam... kerana kejahilan kamu ini, adalah amat ketara.

sebagai permulaan, pergilah baca tentang 3 sifat2 utama orang2 beriman dan 3 sifat2 utama orang2 munafik.

orang yang paling lemah imannya akan melawan kemungkaran dengan diam... ia itu dengan hatinya.

orang yang sederhana imannya akan melawan kemungkaran dengan memperdengarkan bantahan yang tersimpan dihatinya... ia itu dengan lidahnya.

orang yang paling kuat imannya akan melawan kemungkaran dengan tindakan yang sewajarnya dan sanggup menerima segala padahnya tanpa meminta belas kasihan dari manusia.

Nik Aziz ni, imannya pula sudah "gostan."

Nik Aziz sudah tahu, sapertilah semua manusia2 yang mengaku diri mereka tu Islam, bahawa Lim Kit Siang itu kafir dan Ambiga pun kafir.

... jadi, mengapa Nik Aziz, demi ugama Islam yang suci, sanggup menyokong tindakan mereka itu untok demonstrasi ganas BersihXXX, yang sudah diketahui dari awal, adalah berniat jahat?

Nik Aziz, sokong bukan saja dengan lidah tapi juga melalui tindakan, dengan menghulorkan bantuan wang sebagai upah pada mereka yang berniat membuat kacau bilau.

Tunku Aziz, pula, sudah mengetahui akan niat BersihXXX, iaitu yang inginkan kemusnahan dan kacau-bilau.

Jadi, Tunku Aziz menyuarakan bantahannya terhadap kemungkaran... dan, selepasnya menanggung padahnya dari pucuk pimpinan DAP... lalu meletakkan jawatannya, kerana sudah menhidu "syaitan."

Ingatlah, sesunggohnya setiap manusia dilahirkan sebagai Khalifah didunia ni... adakah seseorang Khalifah itu inginkan kacau bilau dan kemusnahan?

Tetapi, kamu ingkar!

Kamu sudah lupa ajaran2 benar.

... bersambung...

Anonymous said...

... sambungannya,

Dulu Nik Aziz kata, "Tuhan pun mencarut!"

Betullah tu, Nik Aziz ingat dia tu dah jadi Dewa... nak ikut jadi Tuhan,tetapi, Allah menyuroh orang2 Islam ikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w.(dan bukan saja dengan menyimpan janggut, boleh kahwin 4, pakai jubah, makan satu talam dan sebagainya tetapi yang paling penting adalah

Tahukah kamu yang Nabi kamu tu tak pernah melepaskan, dari lidahnya, kata2 yang kesat kepada sesiapa pun, sepanjang hayatnya?

Tahukah kamu yang Penghulu kamu tu tidak pernah berbohong?

Ingatlah, munafik tidak ada darjahnya. Tidak timbul lansung persoalan samada seseorang itu lebih atau kurang munafik.

Munafik itu munafik!

Sama juga dengan bohong. Bohong itu tetap bohong.

Ingatlah, istilah "bohong sunat" adalah rekaan mereka2 yang merindukan kejahilan, kemungkaran, kemusnahan dan kehancuran.

Baru2 ini pula, Nik Aziz kata, "Semua ayat2 AL-Kur'an itu politik"

Ini adalah satu bohong sunat, mengikut mereka2 yang sewaktu dengannya.

Ia hanyalah mainan Nik Aziz dari sudut semantics... bertujuan untuk "membenarkan yang salah dan menyalahkan yang benar."

Tetapi, mainannya ini sangatlah merbahaya kerana didalam Bahasa Melayu hanya ada satu perkataan ciplak "politik" untok perkataan2 dalam bahasa England "politic" dan "politics."

Untok pengetahuan murid2 sekalian, tambahan huruf "S" ini bukan bermaksud perbedzaan diantara singular dan plural, ya!

Apabila kamu sudah memahami maksud istilah2 tersebut, barulah kamu faham akan permainan Nik Aziz ini.

Jadi, peringatan kepada ahli2 UMNO, janaganlah kamu mengeluarkan isu2 mengenai kerosakkan aqidah... kerana apa?

Kerana, aqidah itu adalah tanggungjawab individu... maksudnya kamu bukan bertanggungjawab pada aqidah aku dan aku tidak bertanggungjawab pada aqidah kamu.

Memanglah, ada baiknya jikalau apa yang aku perkatakan boleh memperbaiki aqidah kamu... sebab itu lah diberi pahalanya.

Tetapi, jikalau berlaku sebaliknya, aku tidak dapat menanggung dosa kamu... walaupun kalau aku sanggup.

Kerana apa?

barangkali kamu tu bodoh sombong, tahu, tetapi tidak memahami.

Dan, sebab utama kamu tidak memahami adalah kerana Allah tidak membuka pintu hati kamu. Itu hak Allah.

Allah boleh mencarut dan berbuat apa yang Allah mahu... itu hak Allah.

Dan, aku, sebagai hambanya, menyembah Allah kerana aku faham kebesarannya...

Allah hu-Akbar!

Fahaman agama kamu adalah tangunggjawab kamu, dan, kamu diberi satu jalan untok mencapai matlamat ini.

Apakah jalan itu?

Iqrak...

Sudah tentu terdapat dari pehak pembangkang yang akan kata, "Kena belajar dengan Guru, tau!"

Jawab aku, "Kalau bergurukan Tok Guru yang sanggup kata "Allah pun mencarut" dan "semua ayat2 Al-Kur'an itu politik"... apa yang akan jadi pada diri ku?"

Dan, jika aku tersesat, itu adalah salah aku sendiri kerana aku taksub dengan lain dari Allah dan aku ni malas membaca!

Iqrak...

Anonymous said...

QD and Kampung Man ada pergi tunjuk bontot tak depan rumah Ambiga...hehe.
Perjuangan memartabatkan melayu UMNO.

Anonymous said...

Otak Wan dan Kampung Man sudah berada dipermis paling dibenci oleh orang Arab, iaitu di punggung. Ana sebut punggung kerana semejak kebelakangan ini orang2 UMNO suka menggunakan objek punggung untuk menentang lawan...elok jugalah kita panggil saja UMNO ini sebagai 'parti punggung' dan pemikiran Wan dan Kampung Man sebagai pemikiran punggung. Ana bukan penyokong tegar Nik Aziz tetapi meletakkan pemikiran Agama Nik Aziz terkebelakang vs Tengku Aziz sesuatu yg keji dan senget macam dacing BN. Bayangkan hamba Allah ini (Nik Aziz) yg mengorbankan seluruh kehidupannya untuk Islam serta mengenepikan habuan dunia sebagai matlamat politiknya telah dikeji sedemikian rupa...Oh! bertapa busuknya pemikiran kedua2 hamba Allah ini sebusuk pungung mereka....

Anonymous said...

Anon 3:14 tulis, "...Bayangkan hamba Allah ini (Nik Aziz) yg mengorbankan seluruh kehidupannya untuk Islam serta mengenepikan habuan dunia sebagai matlamat politiknya telah dikeji sedemikian rupa..."

Itu hanyalah bayangan kamu, wahai Anon 3:14.

Fahamkah kamu apa itu Islam?

Dan, fahamkah kamu apa itu politik?

Apa maksud kamu dengan habuan dunia?

Adakah kamu ambil kira anak beranak kamu sebagai habuan dunia?

Adakah kamu ambil kira pangkat Menteri Besar sebagai habuan dunia?

Pergilah baca lagi.

Iqrak...

Anonymous said...

Sdr Anon 5:10PM:
Kepimpinan merupakan perkara asas dalam kehidupan manusia. Tiada tamadun manusia yang tiada pemimpin. Konsep kepimpinan menyentuh tentang soal pemimpin yang mempunyai kuasa dan pengikut yang mentaati pemimpin tersebut.Al-Quran menjelaskan pertembungan antara dua bentuk kepimpinan iaitu kepimpinan ala thoghut yang mengikut petunjuk iblis dan syaitan dan kepimpinan ala para Nabi dan Rasul yang mengikut petunjuk Allah. Kedua-dua bentuk kepimpinan ini wujud dalam setiap masa dan tempat. Punca pertembungan antara kedua-dua bentuk kepimpinan ini ialah kepimpinan ala thoghut menentang dakwah Islam yang disampaikan oleh para Nabi dan Rasul.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Solah Abdul Fattah al-Khalidi, profesor ilmu tafsir di University of Jordan, yang bertajuk 'al-Atba' wa al-matbu'in fi al-Quran' (Penyokong dan pemimpin dalam al-Quran), dengan menganalisa konsep kepimpinan dalam 10 surah; al-Baqarah, al-A'raf, Ibrahim, an-Nahl, asy-Syu'ara', al-Qasas, al-Ahzab, Saba', Sad, dan Ghafir, dapatan kajian tersebut adalah seperti berikut:
Sebab penyokong menyokong kepimpinan ala thoghut:
1.Mereka takut harta, pekerjaan dan hak milik mereka dirampas.
2.Mereka takut kehidupan dunia mereka terjejas.
3.Mereka takut kezaliman dan kejahatan pemimpin.
4.Mereka melakukan perkara maksiat yang dilarang oleh Allah dan mereka tidak mempraktikkan cara hidup yang ditetapkan oleh Allah.

Dengan mengguanakan akal dikepala serta menajami mata hati anda, agak2nya kepimpinan Nik Aziz ini menyerupai ciri2 bentuk kepimpinan ala thoughut atau sebaliknya?? Sebelum anda menjawabnya pastikan akal anda berada di permis yg betul...

Anonymous said...

Alahai Melayu
Dengan ilmu al-Quran kamu yang mendalam itu boleh mengenali sifat-sifat orang munafik, agaknya siapa diantara pemimpin-pemimpin UMNO yang ada sifat2 munafik?

majezan said...

zaman dulu khalifah dilantik bukan secara demokrasi,bahkan sekarang kita yg melantik khalifah maka ada bezanya sbb waktu dulu khalifah semacam dipaksakan keatas rakyat berbanding sekarang.Maka boleh kita selisih dgn khalifah dizaman ini sbb kita sebenarnya yg melantiknya secara kolektif.Maka pendapat anda menyamakan khalifah dulu dan sekarang adalah tidak akademik,bazir betul universiti yang anugerah sebarang ijazah kpd anda

Anonymous said...

Saudara Majezan,
Apa beza Islam dulu, Islam kini dan Islam masa depan?....

Anonymous said...

Bezanya pasti ada disebabkan terlalu banyak interpritasi .Umpamanya antara Sunnah dan sunni sahaja mereka sanggup berbunuhan sesama islam.Bukankah baik parti politik PAS bergabong dengan UMNO.? Kenapa Nik Aziz mahukan DAP dan bersekongkol dengsn Anwar ?.alahai demi kuasakan !

tanpa didikan ? teguran ?

Anonymous said...

khas untok Anon 6:56...

Jawapan aku, dengan mengunakan akal yang terletak ditempat yang sama yang kamu gunakan untok soalan kamu itu, adalah berbentuk soalan.

Kamu beri matlumat kajian tentang penyokong, tetapi soalan kamu adalah mengenai pemimpin, chamna ni?

Permisi untok keluar dari premis rekaan ni, boleh?

Anonymous said...

Yang jelas PAS tidak akan dapat membawa negara ini menjadi satu negara Islam selagi bersama DAP dan PKR.Hadi pun tidak mahu bertanding lag katanyai.Kita perlukan UMNO yang kuat dan ahli UMNO harus kembali bersatu demi UMNO.Peduli apayang kita harus kisahkan dengan Ariff.Popular for the wrong reasons.Ada juga anak Pahang DERHAKA pada perjuangan UMNO.

Anonymous said...

Anon 11:03am'
Nik Aziz melahirkan Nik Adli, Nik Abduh dan beberapa orang lagi...mereka ini ditarbiyah oleh ayahndanya untuk menjadi perjuang Islam. Sebagai contoh, Nik Adli (pada kacamata barat dianggap sebagai pengganas kerana kononnya terlibat dgn puak militaan mujahidin) sanggup berada diperbatasan Afganistan demi berjihad fisabilillah. Jadi Nik Adli ini walaupun diketogeri sebahagian habuan dunia kpd Nik Aziz namun beliau berupaya membaya sinar kpd ayahndanya diakhirat nanti...Ini jauh berbeza dgn anak2 serta adik beradik pimpinan UMNO yg memang 'gila' dunia sehingga diiktiraf diantara orang terkaya di M'sia.....

Anonymous said...

Tepat anon 11.30am.3 perkara yang kita bawak diakhirat kelak.Moga WZWH dan semua yang menghina TGNA tengok balik anak2 anda dan nilaikan balik...Fikirlah dan jujurlah pada diri sendiri.

Anonymous said...

kepada Anon 10:22...

Apakah definasi jihad pada kamu?

Apakah definasi jihad yang tertulis dalam kitab2 sahih?

Dan, kamu tulis, "Nik Adli (pada kacamata barat dianggap sebagai pengganas kerana kononnya terlibat dgn puak militaan mujahidin) sanggup berada diperbatasan Afganistan demi berjihad fisabilillah"

Oh, berada diperbatasan Afghanistan pun dah layak jihad fisabilillah?

Lagi pun, bila masa dia berada diperbatasan Afghanistan?

Masa pihak Russia cuba menakluki Afghannistan?

ataupun, masa pihak Amerika yang bergabung dengan pihak Hamid Karzai untok memusnahkan pihak Taliban?

Ingat, satu mempertahankan negara dan satu lagi perang saudara

Bila masa agama Islam ditindas diAfghanistan?

Lagi pun, ada tersebut didalam hadith tentang seorang pejuang Islam yang gugur dimedan perang (Badar atau Uhud, aku kurang pasti) dimana semua sahabat2nya menyangka akan menjadi ahli syurga... kecuali Nabi Muhammmad s.a.w.

Itu Penghulu kita... yang diizinkan Allah untok mengetahui apa yang kita tidak ketahui tentang dunia akhirat.

Tetapi kamu tulis, "...Jadi Nik Adli ini walaupun diketogeri sebahagian habuan dunia kpd Nik Aziz namun beliau berupaya membaya sinar kpd ayahndanya diakhirat nanti..."

Chamna kamu boleh pasti?

Nabi terakhir kita wafat lebih pada 1,400 tahun... dengan siapa kamu belajar ni?

Berbalik kita pada kata2 asal kamu, ia itu, "Bayangkan hamba Allah ini (Nik Aziz) yg mengorbankan seluruh kehidupannya untuk Islam serta mengenepikan habuan dunia sebagai matlamat politiknya telah dikeji sedemikian rupa"

sekarang kamu tulis, "...Jadi Nik Adli ini walaupun diketogeri sebahagian habuan dunia kpd Nik Aziz..."

chamna ni... campor atau tolak?

ataupun, campor bila mahu, dan tolak bila mau.

ambil mana yang best aje ke?

satu lagi pertanyaan aku pada kamu. kamu tulis "(Nik Aziz) yg mengorbankan seluruh kehidupannya untuk Islam serta mengenepikan habuan dunia sebagai matlamat politiknya telah dikeji sedemikian rupa"

Apa maksud kamu dengan matlamat politiknya?

Politik Nik Aziz atau politik Islam?

Apa, pada pendapat kamu, "yang dikeji sedekian rupa"?

Politik Nik Aziz atau politik Islam?

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024