Sunday, July 21, 2013

East Coast Railway Project Will Spurs Temerloh Economy



Nasrudin Hassan Tantawi ahli parlimen Temerloh tidak mahu ekonomi Temerloh hanya setakat ekonomi ikan patin.

Temerloh kedudukan strategik di titik tengah Semenanjung Malaysia sepatutnya berkembang ekonomi.

Manifesto calon BN parlimen Temerloh yang kalah boleh diguna pakai sila klik sini.

Nasrudin Hassan merangka beberapa pelan bagi mengangkat Temerloh menjadi sebuah bandar yang lebih berdaya saing.

Pelan yang dinamakan Pelan Ekonomi Berkebajikan itu antara lain mahu memberikan bantuan benih ikan Patin dan Talapia setiap tahun kepada pegusaha penternakan ikan sangkar di kawasan itu.

Selain itu, beliau juga bercadang memperkasakan program inap desa di Temerloh yang kini menjadi antara sumber pendapatan bagi penduduk.

Beliau turut bercadang menubuhkan sebuah panel perundingan ekonomi Temerloh yang akan dianggotai pakar ekonomi, wakil agensi kerajaan, persatuan peniaga dan usahawan tempatan.

Jalan ByPass Temerloh-Mentakab merupakan kawasan yang paling berpotensi untuk menjadi kawasan bandar baru pinggiran bandar Temerloh. Jika sepanjang jalan Temerloh-Mentakab sehingga ke Karak sudah dipenuhi dengan projek taman penginapan dan kompleks kedai kini tibalah masanya kawasan ini dimajukan.

Sehingga kini antara projek yang dijalankan sepanjang bypass yang dapat dimuatkan di sini ialah:

  • Kawasan Perindustrian Mentakab
  • Projek perumahan yang berhampiran kawasan industri ini
  • Sekolah menegah dan rendah Sri Tualang
  • Kompleks IPD Temerloh ( dalam pembinaan)
  • Temerloh Boulevard ( dalam pembinaan)
  • Kawasan Rekreasi Kubang Gajah
  • Temerloh Mall ( sudah beroperasi)
  • Taman-taman perumahan dan kompleks kedai Damai Court
  • Bangunan MPT berbelas tingkat
  • Stadium bola Pahang
  • Beberapa bangunan baru jabatan kerajaan
  • IPT (jika ada)

Temerloh perlu projek dari pusat untuk mengembangkan lagi ekonomi. Antara projek itu ialah The 620km East Coast Rail Route (ECRR) linking Greater Kuala Lumpur and three east coast states in Peninsular Malaysia is expected to cost around RM60 billion.


The Kuala Lumpur-Kuantan route would involve five districts -- Bentong, Bera, Temerloh, Maran and Kuantan.

This project will make an impact on Pahang's social and economic sectors, especially in the districts affected.

The project would create more employment for people through the development of projects, such as the Kuantan Port City project, Oil Palm Industrial Cluster, Wood Industrial Park in Temerloh, Pahang Technology Park and the Bentong Mixed Industrial Park, along the route.

The districts involved would progress and develop with a more modern and efficient transportation network connecting them to the Klang Valley.

4 comments:

Anonymous said...

Temerloh sentiasa dianaktirikan dalam pembangunan, bila dah ke tangan pembangkang, lagilah terus tak dipandang. Contohnya, permohonan nak buat IPT dari tahun 2000 tak pernah dilayan. Mudahnya, daerah lain kat Pahang ni boleh bergumbira dengan kerancakan pembangunan di Kuantan dan Pekan, derah lain boleh terus merancang dan merancang..

Anonymous said...

Projek2 lain yang dirancang dibina di Temerloh-Mentakab bypass termasuklah:
a) Bangunan MPT (berbelas tingkat)
b) Stadium Bola Pahang
c) Beberapa bangunan baru jabatan kerajaan
d) IPT (jika ada)

Hanya perancangan sahaja.. Yang penting Jambatan Ahmad Shah yang menyambungkan Temerloh ke Seberang Temerloh terus ke Maran, Kuantan tu perlu dibina baharu. Dah sangat tak sesuai dengan aliran trafik terkini.

Anonymous said...

ECRR Rm 60 billion,MRT Rm 60 billion dan Battersea Rm 38 billion...aje giler.

Kampong man said...

Salam Wan,

1.Sejak kemengan UMNO/BN di Jerantut dan Pahang di PRU 13 dan berakhirnya pilihanraya saya amat sibuk dengan urusan kerja.Jelas pengundi Jerantut dan Pahang mayakini UMNO dan BN memerintah Pahang dan negara sekalu lagi.Satu tanggungjawab dan amanah dari pengundi.

2.Artikal Wan terus menceritakan kemajuan daerah daerah di Pahang walaupun ia dikuasai pembangkang.Artikal mengenai Temerloh dan Raub dapat memberi pengetahuan kapada pembaca blog dari luar saperti saya bagi daerah ikan patin dan goldmine ini.Syabas Wan.Inilah yang kita mahukan bukan sematamata bercerita politik sahaja.Harap MP Melayu DAP Sakmongkol tidak sentiasa berpolitik berterusan kerana PRU 14 masih jauh lagi.

3.Walaupun BN kalah di Raub dan Temerloh perancangan projek kerajaan disana TETAP diteruskan demi rakyat.Inilah kejujuran kerajaan BN kita.Jambatan Pulau Pinang kedua masih diteruskan walaupun DAP/PR memerintah P.Pinang.Bagaimana pula Projek Langat 2 yang sedang dibina bagi penyaluran ayer bagi rakyat Selangor yang TIDAK diteruskan kerana tidak mendapat kelulusan kerajaan PR di Selangor ??.
Inilah rupanya kerajaan PR yang masih berpolitik tidak habis habis membantutkan satu projek penting kemudahan asas bagi rakyat Selangor.Siapa yang jujur dan siapa yang tidak jujur?.

4.Masa untuk berpolitik sudah tamat satelah PRU 13 untuk lima tahun.Kita mahu teruskan pembangunan yang dijanjikan untuk rakyat.Kita lihat apa pula sumbangan MP kawasan kita yang dipilih rakyat kali ini.Sekira mereka gagal kita tidak akan beri peluang kedua untuk mereka di PRU 14 nanti.

5.Teruskan penulisan Wan yang baik. Takniah pada penulisan ini semua dan Selamat berpuasa semua. Semoga Allah memberi keberkatan dan ganjaran pada usha baik kita.Amin.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024