Nuffnang Ads

Pages

Friday, December 20, 2013

Tahun 2014 Tahun Ikat Perut...



Orang tua-tua Melayu dulu-dulu suka berseloka...

Gendang gendut tali kecapi
Kencang perut suka hati

Sebenarnya ini pantun di zaman kegemilangan Empayar Kesultanan Melaka bila Melaka menjadi pelabuhan terkenal dunia.

Ini pantun lebih bernilai dari consultant fees RM7.2 bilion.

DS Najib mesti menyanyikan lagu pantun ini setiap pagi sebelum pergi ofis Putrajaya. Pantun ini juga sebenarnya adalah mentera ekonomi. 

DS Najib akan dapat banyak hikmah dan idea-idea...

Bagaimana mahu mengenyangkan perut-perut rakyat sehingga mereka semua suka hati?

Bila rakyat suka hati maka tangan-tangan rakyat pun suka hati memangkah BN pada PRU 14 nanti.

Buat masa sekarang majoriti rakyat pada persepsinya mungkin tidak semua barangkali sebahagian marah hati kerana terpaksa ikat perut.

Tahun 2014 tahun ikat perut...

2014 will be a bleak financial year for Malaysians as they face an increase in toll prices, electricity tariff rates, public transportation and possibly even further fuel subsidy cuts.

This will only mean two things: higher inflation and less money in pockets for consumers to spend, economists confirmed today.

Consumers will have to brace themselves for rising cost of living as the price hike started with the fuel subsidy cut, followed by the complete abolishment of the sugar subsidy

Going into 2014, we have higher electricity tariff, toll rates, and there could be other forms, including rising fuel costs. This will definitely put pressure on inflation and the result is inflation has moved to 2.0 percent in October, to next year where we are looking at 3 percent.

The lower income group – those households earning below RM3,000 – would be hit the hardest, and the BR1M cash vouchers would only provide partial relief to the poor.

The lower and middle income groups would likely face more financial distress and an increase in household debt starting from next year, and this would in turn incur social repercussions as individuals took on extra jobs to manage the higher cost of living.

Expect two or three more subsidy fuel cuts from this year and 2016, and said a rise in water tariff was not off the cards, either.

Our subsidy cut for fuel is still not finished because there is still a gap between our price and the world price that would be closed. We still expect further subsidy cuts, and is likely to be spaced between now and 2016.

The economic situation was still “manageable” and employers next year would likely be pressured to increase wages in light of the inflation and rise in cost of living.

The national average income is rising by five to six percent every year. But of course it depends on the profitability of the firm, the different skill categories of the employees, and to what extent the lower income group is receiving higher income. It was unlikely Malaysia would see an increase in unemployment and poverty levels next year, as the country’s export economy was thriving and expected to improve.

We haven’t seen any increase in corporate distress that would suggest workers will be retrenched and business will be cut down.

We don’t see any unanticipated shock (to the economy), unless the world economy experiences another escalation. So we should not be unduly alarmed.

It would have been better for the government to stagger out the price adjustments so as to avoid a price spiral.

Instead, Malaysians have been bombarded the past few weeks with announcements that toll hikes, LRT and monorail price surges were “unavoidable”; while the surge in electricity tariff came hot in the heels of fuel cuts and the abolishment of sugar subsidy.

As long as people’s income increased the same rate as the inflation, interest rates remained stable and there was full employment, Malaysian households would be able to cope with the financial difficulties that await them in 2014.

30 comments:

Kisah Si Dairy said...

boleh kuruskan badan...

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Betoi..Kisah Si Dairy,
Rakyat Malaysia ramai gemok obesiti perlu slim dan kurus bila terpaksa ikat perut...ekekekekkekekekeekekke

Anonymous said...

Simple common sense for democracy, nak kekal berkuasa kena senangkan hati pengundi.

Anonymous said...

Salam WZWH.Rasanya rakyat taklah marah sgt kalau kena ikat perut tu.Baik utk kesihatan jugak.Cumanya Kenapa pemimpin pemimpin UMNO kaya raya sedangkan rakyat nak mkn pun susah?.Benar ke pemimpin pemimpin UMNO berkhidmat untuk rakyat? rasanya ramai pemimpin berkhidmat untuk perut mereka aje.Rakyat biar pi lah. nak makan ke tak kan??

Anonymous said...

2014 ikat perut tapi pru14 kita undi pakatan,kasi tukarla kerajaan baru,biar umno bn jadi pembangkang pulak,baru demokrasi,yang masih bodoh je harapkan BN lagi,yang jutawan pakai kereta besar pun tak mnyokong BN,orang susah dan orang kampung je lagi bodoh sangat harap kerajaan bebankan rakyat ni,dulu boleh la nak tipu rakyat,leni tak mungkin ku ditipu lagi

Anonymous said...

gendang ketok dalam keretapi
dayung perahu hanyut ketepi
kenyang perut orang kecik hati
sebab pemimpin dia rasa tak mati

Anonymous said...

Kerajaan negeri pahang pun patutnya ada idea untuk membantu golongan susah, khususnya muda mudi macam yang mengangur mcm saya ni. Bantu orang yang terkandas besar pahalanya.

Usin Malaun said...

ko aje zuri ikat perut dah la gemuk perut boroi..nampak sangat idea zuri nie macam menteri tahap bangang bg pendapat.. Bawa lg bangla2 ramai masuk malaysia beribu lg menunggu masa nak masuk kerja tu..

Anonymous said...

aku rasa usin malaun ni ada sijil gila la

Anonymous said...

suriler tak suker bn jadi pembangkang. bila jadi pembangkang sema urang buet tok betui. bn umno ler ning buat dan tipu urang kampun sema halal belaka. cuba tinguk ramai adun dan kaki pengampu semanya pindik sampai ke leher, perut bucit banyak isi aper ke benderker tok taungler. maghi tinguk adun berapa ramai yang pindik dan perut bucit. rakyat ulu tembeling tinguk semua kurus.

Anonymous said...

Cara engko cerita macam rakyat malaysia ni hidup di kem pelarian sudan... Susah nak makan. Dasyat dasyat

jangan nak burukan pemimpin umno saja.. Pemimpin pas tu mulia sangat ke .. Ptuihhh

Anonymous said...

Macai tetap pertahankan pemimpin umnonya yang banyak bebankan rakyat,masih tak sedar lagi kerajaan BN menaikkan harga keperluan rakyat dan di jangka 2014 rakyat menderita dengan kenaikan minyak dan dengan kenaikan ini banyak melibatkan harga barang2 akan naik mendadak disebabkan kos pengangkutan,tapi macai tetap redha walaupun perit untuk ditelan disebabkan kos sara hidup akan meningkat,cuba buka mata dan hati wahai macai2 semua,disebabkan keegoan kamu negara semakin parah dan pemimpin2 kamu bersenang lenang manakala kamu semakin tertekan dengan kenaikan harga barang ini,pemimpin bermewah dengan menekan rakyat malah rakyat disuruh mngikat perut,boleh nilai sendiri entry ni cuba menutup ketirisan dalam pentadbiran kerajaan.ingatla wahai penyokong BN,hanya yang rapat dengan pemimpin kamu sahaja dapat mnikmati kesenangan dengan melobi projek2 kerajaan,dengan ampuan serta pandai melobi pemimpin kamu orang ni jela merasa kesenangan,kamu penyokong biasa yang berpendapatan rendah akan terus dihantui kepayahan hidup dengan kenaikan semua ni,di mana janji DS najib sebelum pru ituhari,hanya janji2 kosong untuk menarik penyokong terhadap BN,di mana janji DS dengan brim,penurunan harga kereta,penurunan tol berperingkat,kalau ikutkan banyak lagi janji2 BN yang boleh saya senaraikan tapi cukupla sekadar yang asas sahaja tentang janji ini,semua ni pun belum tertunai lagi malah menaikkan harga keperluan rakyat,belum ditambah lagi dengan takrif elektrik,astro,serta cukai kenderaan untuk tahun hadapan,sedar dan bangkitla semua,kerajaan sekarang perlu ditukar demi kesejahteraan rakyat,

Anonymous said...

Aku dulu pun macam engko jugak berungut tak tentu pasal.. Akhirnya aku sedar yang kerajaan bukan tuhan..

Kerjaan tak mampu memberi mudarat kepada kita, juga tak mampu memberi manfaat jika allah tak izinkan..

Namun banyak usaha baik bn aku puji dan hargai..

Sekarang ni aku dah masuk parti umno..
Engko pun boleh jadi ahli umno..

Anonymous said...

Anak ikan anak ayam.jom kita mkn

bekas penyokong tegar pr said...

memang macai pr ni tau merungut je cuba kita nilai prestasi negeri yg pr perintah aku rasa lagi teruk jangan asyik cerita pasal air free je cba tengok dari pelbagai aspek contoh pembangunan`pelaburan luar dan banyak lagi baru lah engkau tahu realiti sebenar sudahlah bermain retorik dan spekulasi rakyat dah tahu menilai

Anonymous said...

Orang dah tak berminat dah dengan umno ni,masih ada lagi percaya kat umno mcm engkau ni,jelas2 umno menipu rakyat demi kesenangan kroni2 nya,nak ckp buta internet tidak juga,carila kebenaran dan jgn membuta tuli je mnyokong umno,rakyat semakin hari semakin ditekan kerajaan,mcm mana engkau blh ckp byk usaha baik kerajaan bn masa ni,apa engkau ni dok bawah tempurung ke,tol naik,takrif elektik naik,minyak,gula ayam,tiket bas,cukai lagi,memng sesuai sgt digelar macai,engkau tak nampak lagi ke,bknnya ngkau ada kad ahli umno terkecuali dar kenaikan semua ni,ngko tetap sama merasa bebannya nanti,berpijakla bumi yg nyata dan blh mnilai sendiri kerajaan menekan rakyat 2014 nanti,belum cerita lagi perjuangkn islam dalam negara,hudud hukuman allah yg diciptaNya tapi orang umno serta menteri nya persendakan hudud dan mereka beranggapan hudud adalah lawak,mintak Allah bukakan hati pemimpin umno yang selalu mempersendakn hukum Allah agar tidak terpesong akidah masing2

Anonymous said...

pr tak tipu rakyat cuma kelentong je mana janji pr masa pilihanraya dulu berapa peratus dah buat enkau nilai la pasal hudud tak payah cerita la dulu kata krajaan tak benarkan sekarang dah bagi pusing cerita lain plak cakaplah pas bukannya nak buat sangat hudud ni cuma nak tarik macai bengong sokong je betul tak

Anonymous said...

Sokong BN seronok kan,barang naik,minyak naik,tol naik,lrt naik,bersyukur negara masih aman,orang dah ramai sedar masih ada lagi macai mnyokong BN,ni mesti orang luar bandar atau keluargaku pengundi BN,tula sebab zaman ni banyak ikut mak ayah

Anonymous said...

kalau melayu dalam pakatan semuanya babi tunggangan dap je aku tahu la aku pun dulu penyokong pakatan juga sekarang remote pada dap channel apa yg dia mau tengok pas pkr tak boleh buat apa ada betoi ka

Anonymous said...

Bn akan kalah teruk pada pru 14 nanti,in sha Allah,rakyat dah bangkit disebabkn kenaikan harga barang,bn telah menipu rakyat sebelum pru13,janji lain,tp bila menang semua bebankan rakyat dengan bermulanya kenaikan sedikit demi sedikit,yang bodoh je nak sokong bn lagi,di mana baik dan untungkan rakyat pun aku tak tau undi ke bn ni,dahla susah nak terapkan agama kepada rakyat,ni ditambah lagi kos sara hidup yang tinggi,bila tengok orang bn hidup takla senang sangat tetapi ego taknak dan berani ubah kerajaan barang naik ni,yang bijak dan kaya raya pun nak pilih pakatan,orang kampung je lagi bodoh,bn menang pun disebabkan orang kampung yang bodoh bg undi kt mereka,yang duduk dalam hutan macam sarawak tu,kalau ikut di semenanjung ni bn dah teruk kalah,tapi orang sarawak jenis buta it,boleh mnilai sendiri ibu negeri yang bn menang dalam parlimen hanya johor dengan perlis je,yang lain semua kalah,kita tengok sudah ramai untuk memilih pakatan,bn akan berkubur juga satu hari nanti,Allah tu maha adil,cukupla kita dizalimi dengan bn ni

Anonymous said...

dulu pru pr kata inilah peluang terbaik nak ke putra jaya lepas ni pru akan datang bn pasti tumbang tapi pada pendapat aku la pr pasti ke jaya putra kah kah kah kau nak tahu makna pr pakatan rapuh perosak rakyat pasti roboh tunggu dan lihat lah nanti

Anonymous said...

Sebab bn labur duit untuk orang2 bodo macam kat hulu sana dan ceruk2 kampung,tula sebab boleh menang,pastu menang naikkan harga barang,redha jela,dia kuar duit pastu tarik semula cara halus,tula sebab bn tak pelik dengan orang melayu,boleh dibeli dengan duit je

Anonymous said...

ini kalilah =lain kalilah= pru nanti =innalillah lah pr ha ha ha

Anonymous said...

bn tabur duit macai pr yg dulu berbaris kat depan cakap rasuah engkau ingat yg beri je ke yg berdosa yg terima pun dosa sama daaa sbb tu nak bercakap fikir dulu

Anonymous said...

dap lagi tak pelik dgn melayu pr sbb boleh di cucuk hidung kah kah kah

Anonymous said...

2014 najib senyum sebab dia tipu je manifesto dia buat tu,akujanji la sangat,tak nampak lagi ditipu

Anonymous said...

najib tipu macai nampak pr tipu org bn nampak aku rasa teramatlah kesian kat macai pr duk mengharap bulan yg tak jatuh pemimpin pr duk ketawa lihat macai duk berarak kehulu ke hilir mcm keling mabuk todi

Anonymous said...

Hahaha aku ingat org bn yg sokong gila2 pru dulu tak terkesan dgn tol naik brg naik elektrik naik, hahaha

Anonymous said...

macai yg sokong pr tak terkesan ke dgn tol dan cukai perniagaan yg kerajaan selangor naikkan atau saja buat buat lupa he he he

Anonymous said...

BN akan teruk kalah di kawasan bandar pru nanti,buat lagi lagu sayangi p.pinang pulak,dulu selangor,geli telinga mndengornya,tp tak dapat selangor,dapat mp tanjung karang yang meroyan dalam parlimen tu jela bolehnya,dia ingat orang selangor bodoh nak sokong bn ke