Nuffnang Ads

Pages

Wednesday, December 4, 2013

Bila Kuala Tahan Tenggelam...Sungai Tembeling Menghilir Laju...Limpahan Sungai Pahang...Adakah Negeri Pahang Darul Makmur Bakal Tenggelam???

WZWH selalu dengar cerita moyang...bah @ banjir besar tahun 1926 merubah landscape Lembah Tembeling.

Now...WZWH tidak tahu bila hujan lebat turun tidak berhenti..

Dari foto-foto sahabat di Tembeling.


Kuala Tahan tempat tinggi sudah nampak mahu tenggelam...


Ini adalah puncak bukit tapi air Sungai Tembeling semakin naik...


Kuala Tahan sudah tenggelam.


Dekat tempat car park pun tenggelam.


Bukan sahaja di Kuantan...malah kereta-kereta sudah jadi kapal selam di tebing Sungai Tembeling.

Photo: Lokasi.. Jalan Taman Negara ...Jerantut.Ladang Felcra Kg.Merting.

Jalan-jalan terputus.

Ini yang WZWH takut...bila air Sungai Tembeling dari banyak Gunung Tahan dan banyak Gunung mencurah laju menghilir ke Kuala Tembeling bertemunya air Sungai Jelai yang pasti juga membuak-buak melimpahi Sungai Pahang...

Adakah negeri Pahang Darulmakmur ini akan tenggelam???

Oh God...mother nature

Forgive the sins of anak cucu cicit

Yang memusnahkan hutan dan kawasan tadahan hujan

Yang membawa segala tanah dan pasir menjadikan Sungai Pahang cetek tohor tidak dalam lagi

Ya Allah save my Pahang , my people, my kerbau, lembu, ayam, itik

Amen.

5 comments:

Anonymous said...

La matnyer weh. Hujan taklah seberape sanget, jika dibanding dengan limpahan bah.

Jika suatu ketika dahulu, di era 50an, 60an mulai awal 70an bah mula menunjukkan tanda2 rakus bila hujan tak seberapa air bermula di puncak bukit meleleh, bahkan mengalir ada yang menjunam serta menjerjah laju di kaki bukit dan terus melimpahi lembang2 sungai apatah lagi tiada tebatan ditebing2, bukit2, mahupun curam dan cerun akibat pokok2, kayu kayan bukan lagi menjadi penghalang kepada aliran hujan.

Entahlah diera sebelum tahun 70an, daun2, dahan2, cerun bukit bukau menjadi sebahagian penampan dan tebatan, itulah "bah" tidaklah "serakus" manusia hari ini. Kita tida menafikan ini kuasa Allah, dan tiada siapa boleh menafikan ini "ujian" Allah kepada hambanya.

Ramai pihak menganggap "bah" ini melapetaka alam, tapi ramai juga yang tidak mahu tahu kerana kerakusan manusia. Ada pula tidak pernah menyebut ini adalah kekuasaan Allah.

Kulit Banir dah habis...

Usin Gampang said...

masa bah 1926 dulu hutan pahang habis licin di gondolkan oleh orang umno.bijih besi pun banyak di lombong zaman 1926.sebab tu bah nya sangat besar sampai 80% negeri pahang tenggelam.ini contoh alasan bodoh anon di atas.

dia lupa kalau allah nak turun bencana alam dia berkuasa tanpa perlu aada alasan lagi!kuatkan tauhid kau tu,nanti tergelincir iman!

Anonymous said...

Apalah anon diatas ni nama pun gampang, segampang2 sama waktu dwngannya. mana tahun 26 ada umno. piang sungguh. air lendir mak dan bapak kou tu masih belum meleleh lagi. bodoh tahap typical betolah kou nih. Anon banir tu taklah sebodoh gampang melahirkan zuriat spt usin tu. Dia maksudkan ramai yang tidak mahu tahu bahawa kejadian banjir ni adalah ujian dari Allah, tapi maknusia sebodoh usin ni menganggapnya hanya sebagai "malapetaka" sahaja. kou kena faham lah usin gampang, dan ada beza kan di antara "jamak" dan "jimak"!!!.

usin malaun said...

usin gampang tu dah meroyan dan kenyataanya hanya dengan kepala lutut.kenyataanya salah satu sebab penebangan balak sesuka hati menyebabkan hilang tempat tadahan hujan dan paras air semakin cetek di sebab tanah dan pasir cetek.

Anonymous said...

Sokong usin malaun dari gampang typical tu. malaun jika mati orang tetap takut dan beringat2 tapi gampang sampai mampus pun orang tetap benci. itulah bezanya "hantu" dan "anak haram". sokong sangat2lah anon December 4, 2013 at 2:17 PM. memang bgenar apa yang diperkatakan begitu juga dengan pandangan December 17, 2013 at 12:31 PM n December 17, 2013 at 1:23 PM.