Nuffnang Ads

Pages

Sunday, December 15, 2013

Sejarah Politik Syiah, Potensi, Dan Masa Depan Syiah Di Malaysia

Syiah adalah mazhab Islam ke dua besar selepas Sunni. Populasi pengikut Syiah seluruh dunia berjumlah 200 juta (2009). Bertaburan dari Afrika, Asia Tengah hingga ke Iran, Pakistan dan India. Syiah Iran membentuk 40% populasi seluruh dunia diikuti Iraq 12%, Pakistan 10% dan India 9%.

Syiah adalah pengikut Ali atau penyokong tegar keturunan Rasulullah Al-Bait sebagai pemimpin politik dan spiritual. Pada mulanya Syiah adalah dari fenomena Arab Sunni tapi pada persepsi sekarang orang Iran (Parsi) lebih menonjol lebih-lebih lagi selepas Revolusi Islam Iran 1979.

Posting WZWH ini menceritakan secara ringkas sejarah politik Syiah, potensi dan masa depan pengikut Syiah di Malaysia.

Carta Struktur Syiah Yang Mengangkat Keluarga Rasulullah

Oleh kerana orang Syiah menyokong keturunan Rasullulah Ahli Bait, menganggap keturunan ini sebagai imam-imam politik dan spiritual sudah tentu Syiah menjadi lebih berpengaruh. Syiah mula terbentuk lebih dominan selepas kematian Hussein cucu Rasullulah dalam Tragedi Karbala. Syiah lebih kepada politik.

Syiah berpecah menjadi 3 mazhab besar; 12 Imam, Ismaili, dan Zaidiyah.

Syiah berjaya membina beberapa kerajaan seperti:

  • Idrisids (788 to 985 CE): a Zaydi dynasty in what is now Morocco
  • Uqaylids (990 to 1096 CE): a Shi'a Arab dynasty with several lines that ruled in various parts of Al-Jazira, northern Syria and Iraq.
  • Buyids (934–1055 CE): at its peak consisted of large portions of modern Iraq and Iran.
  • Ilkhanate (1256–1335): a Mongol khanate established in Persia in the 13th century, considered a part of the Mongol Empire. The Ilkhanate was based, originally, on Genghis Khan's campaigns in the Khwarezmid Empire in 1219–1224, and founded by Genghis's grandson, Hulagu, in territories which today comprise most of Iran, Iraq, Afghanistan, Turkmenistan, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Turkey, and Pakistan. The Ilkhanate initially embraced many religions, but was particularly sympathetic to Buddhism and Christianity. Later Ilkhanate rulers, beginning with Ghazan in 1295, embraced Shia Islam.
  • Bahmanis (1347–1527 CE): a Shia Muslim state of the Deccan in southern India and one of the great medieval Indian kingdoms. Bahmanid Sultanate was the first independent Islamic Kingdom in South India.
  • Fatimids caliphate (909–1171 CE): Controlled much of North Africa, the Levant, parts of Arabia and Mecca and Medina. The group takes its name from Fatima, Muhammad's daughter, from whom they claim descent.
  • Safavid dynasty (1501–1736) in Persia. Kemudian beberapa dinasti hingga Dinasti Pahlavi Shah Iran akhirnya Revolusi Islam Iran.

Potensi Politik Syiah boleh lagi berkembang pada zaman moden memandangkan Iran atau Parsi adalah sebuah empayar besar pada zaman silam pernah menjadi Superpower digeruni oleh Barat. 

Kekuatan Iran dengan projek nuklear power, naiknya pemerintah Syiah di Iraq, Syria, Lebanon dan tumbangnya beberapa diktaktor-diktaktor Arab membuka peluang kepada pengaruh Syiah.

Memandangkan peratus orang Syiah di Timur Tengah tinggi hampir 40% . Negara majoriti Syiah ialah Iran, Iraq, Azerbaijan dan Bahrain. Lain-lain negara:

  • Lebanon 30%
  • Yemen 45%
  • Kuwait 40%
  • Turki 20%
  • Pakistan 20%
  • Afghanistan 19%
  • Saudi Arabia 15%
  • India 15%
  • Syria 20%
  • Ada juga komuniti Syiah di pantai Barat Sumatera dan Acheh tapi di Asia Tenggara orang Shafie Sunni lebih dominan.

Dan ramai juga orang Syiah di Eropah dan US. Penasihat-penasihat dasar luar US ramai dari intelektual Syiah.

Berdasarkan politik semasa dan taburan orang Syiah di Timur Tengah adalah agak jelas potensi untuk kebangkitan Syiah itu ada. Iran boleh menjadi Superpower Islam no 1 bila secara geopolitiknya menguasai politik Timur Tengah.

Bagaimana dengan masa depan Syiah di Malaysia?

Di Malaysia pada March 2011, Kerajaan istihar Syiah adalah sesat, melarang menyebar Syiah kepada orang Islam di Malaysia tetapi pengikut Syiah boleh praktis mengamalkan amalan Syiah sesama mereka.

KDN sedang memantau 1500 hardcore Syiah. Fahaman ini ada dikalangan pensyarah dan pelajar universiti dan ada komuniti Syiah dibeberapa negeri. Ada pakar yang mendakwa pengikut Syiah di Malaysia kurang dari 500,000.

Sekarang berlaku polemik bila mana KDN mendakwa ada pemimpin tertinggi PAS yang menjadi pengikut Syiah.

KDN tidak ada kuasa untuk menahan dan membicarakan orang Syiah di Mahkamah Syariah. Menteri Agama kata kuasa itu adalah kepada Majlis Agama Islam negeri-negeri.

Kuasa itu ada kepada Sultan-Sultan dan Agong. Sultan adalah Ketua Agama bererti Ketua Sunni.

600 tahun dulu pengikut Syiah dan Ahli Bait telah melarikan diri ke Asia Tenggara kerana diburu oleh beberapa kerajaan Khalifah. Ada yang menjadi pendakwah. Ada yang akhirnya menjadi pemerintah di kepulauan Melayu.

Sebagai contoh Sultan Brunei adalah dari keturunan Hassan anak lelaki tertua Ali.

Majoriti Sultan-Sultan di Malaysia adalah dari keturunan  Hussein anak lelaki Ali yang terbunuh di Karbala dan diangkat sebagai Imam besar oleh seluruh mazhab Syiah.

500,000 pengikut Syiah perlu bersyukur kepada Allah kerana keturunan Hussein memerintah Malaysia, menjadi ketua Agama Islam maka dengarlah cakap dan nasihat Sultan negeri masing-masing.

Imam-imam kamu 500,000 pengikut Syiah sudah lama berakar umbi di Tanah Melayu!

15 comments:

Anonymous said...

Sejak bila pulak syiah diiktiraf sebagai mazhab?

Anonymous said...

Wzwh,syiah adalah bukan mazhab.diharap dapat luangkan masa pergi dengar kuliah di masjid dulu sblm menulis atau jgn ambik fakta bulat2 dalam internet

Anonymous said...

Cikgu2:-(

Anonymous said...

Bahaya bila bercakap kalau tak tau agama,setakat cedok cerita dalam umno tak guna,dok sembang kedai kopi tapi kuliah agama kita hindari

Keldai said...

Dari komen tiga empat ekor anon diatas.. Satu pun tak nampak macam orang yang selalu pergi kuliah agama ...

Ptuihhhh...!

Anonymous said...

Nila macai bila fakta di bagi tak boleh terima,mazhab benda simple pun takkan la taktau,patutla hukum hudud dipermainkan oleh golongan cetek agama,ajaran pemimpin dema macam ni,macam shaberi chik beranggapan hudud adalah lawak,mngucap aku tgk kenyataan pemimpin bn ni

Anonymous said...

Hudud pas memang lawak... Liwat bini pun takpe .. Kah kah kah

cerita hudud pas memang dah jadi bahan jenaka.

Usin Gampang said...

orang pas ni,islam mereka hanya di mulut.perlakuan mereka langsung tak mencerminkan diri tu islam.nabi tak suruh mencela orang orang.tapi puak ni bapaklah kuat mencela dan melabelkan orang.sedang mereka sendiri termasuk pemimpin mereka adalah hipokrit tegar,depan khalayak merekalah islam sangat.belakang khalayak rupanya mereka kuat menyelam tanpa spendarrrr!!!

Usin Gampang said...

bodohnya pengomen di atas.hanya nampak empat mazhab aje yang terdapat dalam sunni.

fahamkan makna perkataan mazhab tu dulu sebelum komen.dah orang nampak kau tu bodoh piang.

dalam kristian pun pecah kepada beberapa mazhab.antaranya mazhab protestant,mazhab khatolic,mazhab angelican,mazhab mormon.

jadi faham dah apa itu mazhab.cari dulu kata akar mazhab pas tu masuk balik ke sini.

Anonymous said...

usin (mudah) orang komen pasai mazhab kou tu melalut pasai kristian pasai aper. Kou tak perlu takut jika Islam teus berkembang, penganut agama lain akan turut Islam satu masa kelak. Ingat dan percayakah usin (mudah) kepada tiupan Sangkakala. usin (mudah) google apa itu sangkakala.

Anonymous said...

Yang mazhab shafie pun tak boleh nak ikut,cite mazhab kristian plk,betul la orang umno memang spin je tau nya,kalau kutuk pas orang boleh terima ni tidak hukum Allah dema main2 je,takde istilah hudud pas la bodo,kabo bodo marah,tula ambik tau cikit pasal islam,ni ikut islam cara umno pnya fahaman,kira buat masjid,buat mahad tahfiz kira islam dah,tu kepeluan bodo untuk mnghadap allah,memg layak pemerintah buat

bapak kau shakirin said...

islam mcm pas la baru betulorg perempuan megaji al quran tak boleh sbb suara perempuan aurat ceramah maki hamun kat atas pentas tak apa pulak perbetul akidah puak deme dulu baru bercakap pasal islam

Anonymous said...

Hudud pas ada bro jangan tak caya.. Dlm islam keutamaanya adalah menghukum dengan adil..

Pas punya hudud orang islam je kena potong orang kapir boleh lepas ... Ptuihhhhh.

hudud pas tak adil dan tidak mengikut islam.

Anonymous said...

Masih nak angkuh lagi dgn allah,ntahla macai,memg sesuai bagi mkn timbang dacing je,macam2 kerajaan tekan masih bela lagi,tula dema spin bab hudud plk

sabarlah said...

Kepada anon... isunya bukan kita di tekan kerajaan bukan kos hidup naik.. tapi disini kita diuji allah dengan kekurangan harta.. Jika kita berharta isu tol cukai gst tak jadi kudis

renungkan bersama..

" Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, KEKURANGAN HARTA, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.
(QS Al Baqarah 155)"