Sunday, April 26, 2015

Lebuhraya 4 Lorong Kuantan-Segamat Manifestasi Terbaik Dato' Hasan Arifin PRK Rompin




















Walau BN belum secara rasmi mengeluarkan manifesto pilihanraya PRK Rompin dan sebaliknya pembangkang pun tidak mengeluarkan lagi manifesto mereka. WZWH berpendapat ini masa yang terbaik pengundi di parlimen Rompin mendesak kerajaan membina Lebuhraya 4 Lorong Kuantan-Muadzam-Segamat.

Lebuhraya 4 Lorong Kuantan-Segamat adalah manifestasi terbaik Dato' Hasan Arifin calon BN PRK Rompin. Allahyarham Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis pun tidak sempat melaksanakan pembinaan lebuhraya baru ini. Dato' Hasan Arifin perlu mendesak kerajaan bila terpilih menjadi ahli parlimen Rompin pada 5 Mei 2015 nanti.

Walaupun lebuh raya 2 lorong ini secara amnya lurus dengan kurang selekoh tajam, Lebuhraya Kuantan-Segamat sangat dikenali kerana sering menjadi lokasi kemalangan, terutamanya pada beberapa tahun kebelakangan ini, berikutan pertambahan aliran lalu lintas. Keperluan mendesak cadangan Lebuhraya Tun Razak dinaik taraf kepada lebuh raya 4 lorong sebagai langkah pencegahan untuk mengurangkan kemalangan.




Lebuhraya Tun Razak laluan , juga dikenali sebagai Lebuhraya Segamat-Kuantan adalah laluan persekutuan sejauh 146.8 km bermula dari Segamat, Johor ke Gambang sebelum melalui baki 38 km melalui Laluan Persekutuan di Gambang berhampiran Kuantan,Pahang. Jalan persekutuan 2 lorong ini dinamakan sempena Tun Abdul Razak, Perdana Menteri kedua Malaysia yang dikenali sebagai Bapa Pembangunan Malaysia.


Kilometer Sifat bagi Laluan Persekutuan 12 ini terletak di Segamat,Johor, di persimpangannya dengan Laluan Persekutuan , jalan raya utama di bahagian tengah Semenanjung Malaysia. Seterusnya, lebuh raya ini melintasi sempadan Johor-Pahang dekat Perwira Jaya di sebelah Pahang.

Laluan Persekutuan 12 seterusnya melintasi Laluan Persekutuan di Bandar Tun Abdul Razak. Seterusnya, lebuh raya ini bersilang dengan Laluan Persekutuan di Persimpangan Bandar Muadzam Shah. Selepas itu, lebuh raya ini menyeberangi Sungai Pahang di Paluh Hinai. Akhir sekali, lebuh raya tamat di Gambang, Pahang, di persimpangan 4 hala dengan Laluan Persekutuan , jalan raya timur-barat utama antara pantai timur dengan pantai barat Semenanjung Malaysia.


Lebuhraya Tun Razak adalah hasil ilham Sultan Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah. Pembinaan lebuh raya ini bermula pada tahun 1970 dan siap pada tahun 1983. Sultan Haji Ahmad Shah sendiri merasmikan pembukaan Lebuhraya Tun Razak pada tahun 1983 semasa baginda merupakan Yang di-Pertuan Agong pada ketika itu. Lebuhraya Tun Razak kemudian diwartakan sebagai Jalan Persekutuan pada 19 Oktober 1989.

Dibina di bawah Dasar Ekonomi Baru Malaysia, lebuh raya persekutuan 2 lorong ini dibina atas sebab berikut:-

  • Untuk memendekkan jarak perjalanan dari bandar-bandar utama di kawasan barat laut seperti Segamat, Tangkak,Muar, Batu Pahat dan Melaka ke negeri-negeri pantai timur Semenanjung Peninsular Malaysia.
  • Untuk merancakkan pembangunan di kawasan mundur di selatan Pahang.

Kos untuk membina Lebuhraya 4 Lorong Kuantan-Segamat dianggarkan hampir RM2.5 bilion.

2 comments:

Anonymous said...

jalan jerantut benta apa citer ??????

Ini semua janji BN untuk menipu rakyat...

Anonymous said...

buat ke kalau menang?? hancing lagi lah rakyat

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024