Thursday, April 17, 2014

Rasional Karpal Singh Menentang Negara Islam Dan Hudud


Fakta mudah Malaysia; penduduk 28 juta, Orang Islam tidak lebih 52%.

Yang lebih penting dituntut Islam adalah keperluan mengikut keutamaan: ekonomi asas ,pertengahan dan lanjutan, pendidikan, sosial dan politik serta perundangan.

Perundangan Malaysia dan Perlembagaan mengikut model Westminster England namun unik walau Perlembagaan itu sekular namun Islam sebagai agama diberi tempat sebagai agama rasmi.

Menambah lebih unik lagi bila kedudukan dan keistimewaan Islam, Raja-Raja Melayu, Orang Melayu, dan Bahasa Melayu diberi tempat dalam Perlembagaan.

Ini semua tidak boleh diubah kecuali Perlembagaan kena ditulis semula!!!

Karpal Singh lebih berminat membicarakan status negara Islam dan hudud. Beliau menentang dengan hujah yang rasional seperti berikut....sumber sila klik sini.

"Ia adalah menyatakan apa yang ia adalah. kita bukanlah negara Islam. Malaysia adalah sebuah negara sekular dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang ada. Tidak ada tempat untuk undang-undang hudud di negara ini. 

Apa yang saya katakan adalah sentiasa disokong oleh undang-undang atau sebab. Ianya tidak mudah untuk rakan Pakatan kami PAS itu, yang mempunyai prinsip-prinsip dan ideologi. Tetapi di sisi lain, pendirian DAP, selaras dengan undang-undang dan Perlembagaan hendaklah jelas, Walau bagaimanapun menyakitkan mungkin kepada mereka. 

Kami berharap mereka memahami bahawa saya tidak lakukan ini dengan fide motif atau mala yang buruk.  Ia bukanlah satu tugas yang mudah; kadang-kadang, ia memerlukan kita untuk berdamai dengan irreconcilable itu. 

Bagaimana kita melakukannya? Dalam satu tangan, ia adalah penting bahawa kita menyatakan prinsip-prinsip kami dan juga apa yang penyokong kami harapkan. Kami telah di mana kita berada hari ini sebagai hasil daripada keyakinan orang-orang yang ada dalam diri kita. Dan saya tidak fikir kita perlu mengkhianati mereka. Saya fikir ia adalah jelas mencerminkan bahawa asas  kami mahu apa sahaja saya telah sekian menyokong selama ini.

Adalah sukar untuk mengimbangi kepentingan parti dan kepentingan pihak-pihak Pakatan, terutamanya bagi PAS dan DAP. Dengan sensitiviti yang terlibat, ia tidak mudah, tetapi pendirian pihak mesti diberitahu dengan jelas.

Dalam sebuah pungutan suara, apa-apa yang menumpang untuk undian mestilah selaras dengan peruntukan Perlembagaan, seperti kandungan dan terma-terma rujukan yang dinyatakan dalam referendum. Terdapat peruntukan-peruntukan tertentu Perlembagaan ini yang membentuk struktur-struktur asas Perlembagaan. 

Sebarang percubaan yang dibuat untuk mengubah struktur asas akan berusaha ke arah kemusnahan Perlembagaan, yang tidak dapat kami lakukan.  Perkara hudud telah dipersoalkan di Mahkamah pada tahun 1988 dan ia mungkin terjadi sekali lagi. Dalam contoh itu, Mahkamah Persekutuan sebulat suara memutuskan bahawa negara mempunyai undang-undang sekular, yang bermaksud bahawa Malaysia bukanlah negara Islam. 

Anda tidak boleh mempunyai negara Islam di mana undang-undang sekular adalah dalam menyelami".

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024