Saturday, January 2, 2016

Laut Kuantan Status Terkini Masih Kebiruan...Adakah Ahli Parlimen Dan ADUN Pembangkang Kuantan Buta Warna?



Foto Laut Kuantan status terkini petang hari pertama tahun baru 2016. Foto ini diambil depan Swiss Garden Beach Resort Kuantan, 2656-2657, Mukim Sg Karang, Balok Beach, 26100 Beserah, Kuantan, Pahang Darul Makmur.


Laut Kuantan status terkini masih kebiruan...tetap biru walau tidak biru pekat kerana musim tengkujuh. Sejak beribu tahun dulu orang Pahang tetap sihat minum air dari lapisan mineral emas, besi, silica, koalin, feldspar, dan bauxite...

Malah air sungai dan laut yang dikatakan merah sebab bauksit pada pertengahan tahun 2015 itu menurut pakar selamat! Termasuk juga kejadian dikatakan sungai dan laut merah pada hujung tahun 2015. 

Sampai beberapa ahli parlimen dan ADUN pembangkang Kuantan mendesak MB Pahang berundur sebab alasan laut berwarna merah dan mahu Putrajaya masuk campur. 

Belum sempat Putrajaya masuk campur status terkini Laut Kuantan atau Laut China Selatan telah kembali normal kebiruan. 

Setakat hari ini tiada pakar yang boleh mengesahkan sungai dan laut kemerahan itu disebabkan bauksit secara saintifik dan hitam putih! 

Di seluruh dunia fenomena laut, tasik dan sungai berwarna merah pekat adalah disebabkan oleh reaksi biologi algae seperti contoh di bawah...




Laut di Sydney pada November 2012.


AKSARAY, TURKEY - JULY 16: A view from the "Salt Lake" in Aksaray, Turkey on July 16, 2015. Dunaliella salinas, a type of halophile micro-algae especially found in sea/lake salt fields, colorize a part of the lake this season of the year. (Photo by Murat Oner Tas/Anadolu Agency/Getty Images)


Tasik Aksaray Turki pada Julai 2015



Laut Azov Ukraine pada Julai 2012.


Many questions:The sea along the Thiruvananthapuram coast turned red on Friday. A view from the Valiathura pier.— Photo: C. Ratheesh kumar

Pantai Thiruvananthapuram India pada Disember 2011.





Tasik Laguna Colorada Bolivia pada April 2015.


Saintis dan pakar seluruh dunia mengatakan laut, tasik dan sungai berwarna kemerahan dan merah pekat ini yang disebabkan oleh reaksi biologi algae adalah tidak merbahaya kepada manusia.

Laut Kuantan masih kebiruan kini!

7 comments:

Anonymous said...

Kalau laut kuantan biru adakah beerti perlombongan bauksit itu baik kpd penduduk kuantan? Apa pula pendirian penulis jika sungai dan laut dipersekitaran kuantan kembali merah? Apa sebenarnya yg dipertahankan? Kebenaran atau wang?

Anonymous said...

WZWH ni memang penjilat tegar.. Perkara buruk tetap di pertahankan dengan hujah2 bodoh..

Anonymous said...

Beribu2 ikan mati di sungai melaka akibat toksid, kenapa tak ada yg bantah sdg kan itu sudah jelas... sudah terang lagi bersuluh... kenapa ada bantahan berpilih2? Apa niatnya?

Anonymous said...

barangkali blogger ada kaitan dgn bisnes bauksit ni. boleh dapat pingat dr sultanlagi ni. tahniah datuk. isi poket lg penting dr rakyat jelata. take beer!

Unknown said...

elok bauksit dilombong kat jerantut je.. org kuantan tak nak

Unknown said...

elok bauksit dilombong kat jerantut je.. org kuantan tak nak

Unknown said...

elok bauksit dilombong kat jerantut je.. org kuantan tak nak

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024