Tuesday, July 10, 2012

Fokus Parlimen Jerantut: Spekulasi WZWH


Akhbar Sinar Harian dalam siri Fokus Parlimen Jerantut telah memberi beberapa article menarik seperti:


Sinar Harian banyak merujuk kepada calon-calon yang merupakan ahli politik penyandang dan pencabar yang memberi pandangan mengikut kepentingan perspektif masing-masing.

WZWH merasakan sepatutnya Sinar Harian menjalankan survey pengundi Jerantut supaya satu persepsi atau 'public opinion' boleh secara umum dibentuk.

Maka bila ditanya kepada ahli-ahli politik itu berdasarkan Sinar Harian 3 siri Fokus Parlimen Jerantut dapatlah dirumuskan:

  • Dr Hamzah Jaafar berasa sangat confident dan yakin boleh menang DUN Damak dan DUN Tahan lalu membolehkan Pakatan Rakyat merampas parlimen Jerantut dari BN.
  • Dr Hamzah Jaafar membayangkan calon-calon baru Pakatan Rakyat bertanding.
  • Bagi Pakatan Rakyat: Gandingan Dr Hamzah Jaafar-Parlimen, Yohanis Ahmad-DUN Pulau Tawar, Zakuan Ahmad Badarudin-DUN Tahan dan Koh Boon Seng-DUN Damak sudah jelas keluar kad.
  • PKR tiada tempat di Jerantut kerana PAS sapu 1 Parlimen dan 2 DUN manakala DAP sapu 1 DUN.

Bagi BN pula kad belum jelas masih samar-samar lagi siapa yang bertanding.

Yang pasti Tengku Azlan akan berundur diri. Beliau mahu mempertahankan Ketua Bahagian UMNO Jerantut pula.

Adalah satu yang pelik bila ahli politik yang tiada jawatan wakil rakyat seperti ahli parlimen dan ADUN tapi mahu memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian Jerantut!

Biasanya amalan UMNO Jerantut, ahli parlimen memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian Jerantut.

Dulu pun Tengku Azlan menolak jawatan Timbalan Menteri Luar dengan alasan kerana mahu menumpukan kepada UMNO Jerantut. Ini pun satu keputusan yang pelik.

Lagi pelik bila Tengku Azlan yang berumur 63 tahun mencadangkan pula Dr Shukri seorang ADUN Pulau Tawar 3 penggal yang berumur 65 tahun sebagai calon parlimen paling layak dan berkaliber.

Biasanya penganti dipilih dari yang lebih muda. Entahlah ini mungkin cara berfikir ahli politik UMNO  umur 60an Jerantut berfikir.

WZWH tidak mahu komen banyak cuma ingin mengingatkan pengundi Jerantut yang baru berjumlah 55,000 pengundi. 75% adalah pengundi muda bawah umur 45 tahun.

BN perlu pilih calon parlimen yang mengikut selera pengundi Jerantut terutama pengundi muda.

Mengenai keyakinan Dr Hamzah Jaafar dan pemimpin Pakatan Rakyat yang hasrat pengunduran Tengku Azlan antara yang memberi laluan dan harapan cerah parti lawan untuk menang memberi kelebihan itu pada WZWH terlalu premature.

Dr Hamzah Jaafar perlu mengkaji lebih mendalam sejarah politik Jerantut terutama kepimpinan de facto UMNO Bahagian Jerantut.

Jika Dr Hamzah Jaafar terlalu yakin bahawa boleh menawan DUN Tahan maka WZWH kira beliau perlu terjun Sungai Tembeling sambil berenang dan minum air Sungai Tembeling sekali!

12 comments:

Anonymous said...

Kas sokong orang islam yang percaya islam Dunia Dan akhirat. Tak de korner-korner.

Mudah je.

Dame macam mana.

Anonymous said...

Saya yakin Ustaz Zakuan sebagai anak tempatan kelahiran Kg. Pedah akan memenangi kerusi DUN Tahan kerana beliau adalah tidak asing lagi kepada penduduk=pebduduk DUN Tahan.

Anonymous said...

Saya yakin Ustaz Zakuan sebagai anak tempatan kelahiran Kg. Pedah akan memenangi kerusi DUN Tahan kerana beliau adalah tidak asing lagi kepada penduduk=pebduduk DUN Tahan.

Anonymous said...

Baru-baru ini sya telah balik ke kampung kas kat ulu sana..wow sungguh bagus respon orang kampung dan mereka memang beriya-iya sangat tak sabar nak mengundi nak pangkah ustaz zakuan....hehehe..bersiap sedialah BN untuk perang pilihanraya...doh ramai orang sana sokong pas...alhamdulillah.

Anonymous said...

Bersedialah sokong PAS bukan semestinya mereka minat tapi marahkan perangai pemimpin UMNO yang tak reti nak berubah. Songlap sana sini, sembunyi tangan, sembunyi fakta dan sebagainya. Tak daya tarikan nak memimpin rakyat dan tunjuk ajar untuk memajukan, tapi bila bawa projek mulalah nak bermegah2 kononnya daya usaha dialah, kantoi. Cakap bedegar2, rakyat bukan seperti dulu lagi, mereka dah tahu peil perangai pemimpin yang dipilih.

Durian Gugur said...

WZWH,
nampaknya awak kena kerja lebih kuat lagi..trend tuntutan pengundi masa kini dapat di lihat bahawa pengundi muda dan dewasa lebih cenderung kpd PR.
ini kerana, jika PR memerintah Malaysia:-
1- minyak akqn diturunkan
2-pinjaman ptptn akan dihapuskan dan diganti dengan biasiswa.
3- pemberian tender secara terbuka
4- guru akan mendapat elaun pendidik RM 500..
dan banyak lagi...
jgn kata pr tak mampu,kerana hari ini,kerajaan telah membelanjakan berbilion duit rakyat untuk
br1m,voucher buku,komputer 1m,15k kpd peneroka felda.voucher buku sekolah dan pelbagai lagi.kenapa kerajaan memberi itu semua?ia adalah utk memenangi hati rakyat..rakyat akan menerima dgn hati terbuka pemberian tersebut dan tahu bahawa sebenarnya itu adalah duit mereka.seperti ingatan tun kpd kerajaan selangor bahawa duit kerajaan adalah duit rakyat.. pemberian duit rakyat kpd rakyat pasti akan mengembirakan rakyat dan mereka tahu bahawa inilah sejarah pentadbir harta rakyat kembalikan duit rakyat.
rakyat juga percaya jika pr dapat mentadbir hasil rakyat,maka banyak lagi dividen akan diserahkan kpd rakyat,jika pr bertindak sebaliknya selepas diberi kuasa,rakyat akan melantik pentadbir harta rakyat yang baru.. mungkin BN pulak...

jgn takut untuk berubah dari BN kpd PR

jom bg peluang kpd PR tadbir harta rakyat sepenggal,jika mereka gagal,kita pilih BN semula untuk tadbir harta rakyat...

dari rakyat kpd rakyat

Anonymous said...

WZWH . AWAK KENA PUJI LEBIH SEKIT LAGI WAN AMIZAN TU . PUJI BIAR SAMAPI DIA TERDUDUK . AWAK MEMANG NAK SANGAT JADI CALON DUN TAHAN TU KAN . TAK SANGKA AWAK TIKAM WAN AMIZAN DARI BELAKANG YE . PANDAI SUNGGUH AWAK NI . KONON NYA SOKONG SANGAT WAN AMIZAN RUPENYA AWAK TENGAH KUMPUL DANA PILIHANRAYA UNTUK AWAK BERTANDING DI DUN TAHAN . PANDAI BETUL AWAK BERMUKA-MUKA DENGAN WAN AMIZAN YE. KESIAN WAN AMIZAN KENA KENCING DENGAN AWAK . SELAMA INI PERCAYAKAN AWAK RUPANYA AWAK TENGAH ATUR STRATEGI KEMAS NAK JATUHKAN WAN AMIZAN DAN NAIK AWAK JADI CALON DUN TAHAN NANTI . MEMANG MUSANG BERBULU AYAMLAH AWAK NI . SEMPENA BULAN RAMADHAN AKAN DATANG INI . SAYA DENGAN RENDAH HATI MEMOHON AMPUN DAN MAAF DARI WZWH DIATAS TERASA HATI ATAU TERKASAR BAHASA . O-O BRO

Anonymous said...

Kas tanya Dr Hamzah, dia kata dia tak bertanding. Dia bagi laluan kepada orang muda. Jangan terkejut kalau Yohanis bertanding parlimen jerantut. Dr Hamzah bertanding DUN P. Tawar. Kas cuba juga borak2 dengan pimpinan negeri. Dengar citer orang luar akan bertanding Parlimen Jerantut.
Apapun kas dapat meklumat dari orang dalam PAS Jerantut menyatakan strategi yang Dr Hamzah lakukan di Jerantut baru nampak hasilnya. Antaranya ceramah yg melibatkan tokoh2 besar jarang diadakan kecuali di saat2 akhir ini. Dan banyak lagi strategi yang org dalam tu sebut tapi kas tak ingat sgt. Bravo Dr Hamzah. Seorang ulama dan ahli korporat. Walaupun dia tak mau bertanding dah namun kalau dia bertanding dan ditakdirkan menang insya allah dia tak sapu balak dan projek2 di Jerantut macam 3 orang Dato' di ADUN2 dalam Parlimen Jerantut tu.
he3

Anonymous said...

boleh ker sut zakuan tu bt perubahan kat dun tahan,,nak banding dgn adun skrg ni xblh rasanya,,,dia tu keje apa n sejauh mana akademiknya,,dgr cerita xde keje,,harte pun xde...diri dia sendiri pun xlps...takan nak pilih org mcmni,,,lu pikir ler sendiri...

Anonymous said...

I'm very happy to find this page. I need to to thank you for ones time due to this fantastic read!! I definitely really liked every bit of it and I have you saved to fav to check out new information in your site.
My website alohos.com

Anonymous said...

Helpful info. Lucky me I discovered your website
by accident, and I am shocked why this coincidence didn't came about in advance! I bookmarked it.

Have a look at my web-site: book of ra online spielen mybet

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely
well written article. I will be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information.
Thanks for the post. I'll definitely comeback.

Here is my web blog ... book of ra free download android

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024