Nuffnang Ads

Pages

Thursday, December 20, 2012

Adakah BJ Habibie Sedar Lawatan Politik Melayan Anwar Ibrahim Boleh Menguris Hati DS Najib?

Zam hanya meluahkan ketidakadilan menjaga hati dan perasaan serta hormat kepada pemimpin tertinggi.

WZWH percaya majoriti penyokong BN sokong dan faham apa yang Zam kritik mengenai BJ Habibie.

Tetapi demi hubungan diplomatik, menjaga hati pemimpin bangsa Melayu maka majoriti juga lebih suka berdiam diri.

Tetapi juga bila tulisan Zam mendapat reaksi negatif dari Presiden Indonesia, parlimen Indonesia dan rakyat Indonesia maka pemimpin BN cuba menjauhkan diri dari pandangan Zam.

Amat mudah dibaca bila Presiden SBY terpaksa menunggang arus sentimen rakyatnya lalu tidak gemar dengan pandangan Zam.

Bagi menjaga hubungan diplomatik maka terpaksa Zahid Hamidi membuat kenyataan bahawa itu pandangan peribadi Zam bukan mewakili pandangan kerajaan Malaysia.

Rais Yatim pergi lebih jauh bila mahu Zam minta maaf kepada BJ Habibie.

Pembangkang kata Zam mahu bodek DS Najib kerana mahu dipedulikan!

Pandangan golongan muda BN pula ialah kelemahan pemimpin veteran UMNO ialah tidak ada keberanian mempertahankan sentimen yang diluapkan oleh Zam yang golongan muda BN faham.

Logik WZWH mudah tidakkah BJ Habibie sedar atau terfikir lawatan politik beliau melayan kehendak Anwar Ibrahim boleh menguris hati DS Najib?

Jika WZWH adalah BJ Habibie....WZWH tidak akan datang ke Malaysia mempromosi Anwar Ibrahim.

Jika pun BJ Habibe terlalu menghormati Anwar Ibrahim tidak bolehkah BJ Habibie menyatakan sokongannya kepada Anwar Ibrahim di Jakarta, Singapura atau di German.

Kita rumpun Melayu teramat suka menjaga hati dan perasaan lebih-lebih lagi kepada pemimpin tertinggi.

Adakah BJ Habibie tidak berfikir cara budaya Melayu yang simple ini hatta beliau juga seorang Melayu Bugis perlu merasa bangga dengan DS Najib.

Menjaga hati dan perasaan serta hormat perlu berlaku adil kepada kedua belah pihak.

Kalau sebelah pihak yang terpaksa menjaga hati dan perasaan serta hormat maka itu tidak adil!

4 comments:

Anonymous said...

Aku nak kod sedikit; “Itu pertikian pendapat dan keluhuran seorang jiwa anak bangsa Tanah Melayu. Syabas Zam. Jika nak pertikaikan nak mainkan isu penting katakan pemimpin pasiqun lagi tarak guna. Hatta pemimpin fuckatan lagi hebat dari segalanya. Jika punaisiat gemarkan "lubang jubur n "p""i" ini akan beriringan diantara mereka”.
Bila didendangkan lebih lama dan terus beralun. Jadi tak perlulah berburuk sangka. Konon “jika tak mahu dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai” ungkapan penakut bacul.

Aku juga anak bangsa Tanah Melayu, sepertimana juga Zam. Pecah perang pecah dari perintah. Yang lain2 hanyalah kuda tunggangan atau keldai “uk ak uk ak” tersangat patuh dengan tuanya. Sememang sesuai pun jika akau mencarut yang membawa pengertian berbeza dengan fahaman Indone. Indone “butuh” apa ertinya. Buritan di Indone apa ertinya. Bila diperkatakan “otak udang” dan perkataan yang dianggap sensetif semua menuding jari. Itulah yang dikatakan bacul. Penjilat “pantat” semua dari radiasi yang belum berpenghujung.

Banir,.. banyak perkara perlukan “pantat @ patat”

Anonymous said...

kata negara demokrasi????

Anonymous said...

Ooooo... baru mcm tu dah terguris hati?Anwar di telanjangkan, dilebamkan mata, dihumban dlm penjara, difitnah dll lg hangpa tak fikir ye.Aku bekas UMNO ni klu toreh keluar dakwat biru dah sumpah pd UMNO. Jahat sguh UMNO py pemimpin.

Anonymous said...

Anon 12:02 itu masalah peribadi yang Anwar Ibrahim cari sendiri. Mahkamah jelas mengatakan perbuatan liwat dilakukan oleh Anwar dalam kedua-dua kes liwat tapi tidak cukup bukti kukuh untuk sabit kesalahan. Hakim percaya liwat berlaku. Anwar sendiri yang menguris hati. 3 bulan memangku jawatan PM, lagi setapak tapi oleh kerana masalah peribadi melayang jawatan bakal PM. Itu sudah ketentuan ilahi!