Nuffnang Ads

Pages

Monday, December 24, 2012

Jaminan MB Pahang Selesai Permohonan Tanah Selepas PRU 13


Kerajaan Pahang memberi jaminan akan menyelesaikan permohonan pemilikan tanah oleh rakyat negeri ini selepas selesai pilihan raya ke-13.

MB DSD Adnan Yaakob berkata di kebanyakan tempat, permohonan tanah telah diselesaikan oleh jawatankuasa permohonan tanah pejabat daerah.

“Ada tempat yang 100 memohon, semua dapat. Tapi ada juga kebanyakan tempat hanya 30 peratus yang selesai, 70 peratus lagi masih dalam proses. Ini akan kita selesaikan selepas pilihan raya nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Himpunan Kasih Sayang Komuniti 1Malaysia di Kampung Labu, Jerantut, semalam.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan negeri juga dalam proses memperincikan projek pembinaan jalan raya bagi menghubungkan kawasan Sungai Lembing di Kuantan dan Jerantut melibatkan jarak kira-kira 40km.

Pada masa kini, jarak dari Sungai Lembing ke Jerantut yang dihubungkan melalui Lebuhraya Pantai Timur ialah kira-kira 180km.

Pembinaan jalan raya fasa ke 2 Ulu Tembeling yang diluluskan peruntukan sebanyak RM300 juta menghubungkan Kg Pagi ke Kg Bukit Mat Daling sejauh 63km.

Sebelum ini bagi fasa 1 pembinaan jalan raya Ulu Tembeling dari Kg Tuit ke Kg Pagi sedang berjalan membabitkan peruntukan sebanyak RM120 juta sejauh 26km dijangka siap pada 2014.

28 comments:

Anonymous said...

Bermula lah episod pungkor memungkor

Anonymous said...

He...he...he...dari WZWH hingga ADUN Tahan hingga MB Pahang pungkor memungkor...

Anonymous said...

Ini pungkor bukan sebarang pungkor...ini pungkor banyak ikan..ekekekekekeke

Anonymous said...

Pungkor ini bukan konsep baru management yang diterap oleh ADUN Tahan? Tak begitu WZWH he he he.

Anonymous said...

Kas harap WZWH perlu merealisasi PUNGKOR menjadi REALITY!!!

Anonymous said...

Kas tak reti la dari Raja..anak Raja, PM dan MB turun ke DUN Tahan tapi masih ramai tak percaya!

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Ndak ke Adnan Yaakob selesaikan isu permohonan tanah selepas PRU 13 kalau dia tak ada telinga?

Pekak Badak

Anonymous said...

suke nyeee kamiiii, nanti kami dapat leee BELI tanah puak2 nieee, puak deme2 nia nak jual je kat kami.. hiiiii..... kami tunggu jeeeee.....

Anonymous said...

habihhhhh dah tanah belahhhh tuuuuu, kami beli @ pajakkkkk. sukenye dalam hatiiiii tambah tanah lagiiiiiiii

Anonymous said...

Ini trick lama, idea recycle UMNO orang2 Melayu saperti dikampong-kampong pendalaman kat Jantut, Labu,Tahan, Tembeling seronok dengar.

Tahun 80an dulu, bila dekat piliharaya, borong permohonan tanah pun mulalah diedarkan. Seronoknya orang Melayu dapat borang jangan ceritalah. Sekarang selepas 22 tahun masih cerita tanah lagi.

Sekiranya kerajaan yg memerintah berpandangan jauh, orang Melayu tak perlu lagi menagih tanah dgn kerajaan. Mereka pasti berupaya membeli tanah ' freehold ' secara peribadi tanpa mengharapkan agihan kerajaan saperti kaum bukan Melayu.

Inilah hasilnya 55 tahun UMNO memerintah.

Anonymous said...

Boleh diambil perhatian juga. Ada pihak tertentu, selepas GE13 menjanjikan untuk memberikan tanah rizab Melayu kepada golongan yang benar2 tidak mempunyai tanah, termasuk kawasan projek kerajaan juga yang akan diagihkan mengikut peratusan tertentu. Golongan tersebut termasuklah pesara kerajaan, swasta, bakal pesara yang tidak mempunyai tanah dan juga generasi pertama di buat berperingkat2. Manakala mereka yang tergolong mempunyai tanah yang melebehi had akan diambil secara pembelian oleh kerajaan untuk diagihkan secara pembayaran perimium murah kepada pihak kerajaan. Golongan tersebut juga akan diminta mengistiharkan harta termasuk cara perolehan tanah diluar kemampuan termasuk cara salah, rasuah dan sebagainya.

Ha ha ha!!! Ini satu perkembangan yang sangat baik.

Penjawat awam/kakitangan kerajaan dari negeri2 lain yang berkhidmat melebehi tujuh tahun di negeri Pahang peringkat permulaan akan diberikan tanah seluas satu suku ekar (1 ¼) sebagai tapak rumah termasuk aktiviti riadah. Manakala anak negeri Pahang yang berkhidmat di negeri lain yang ingin kembali menetap di negeri Pahang akan diperuntukan tanah seluas tiga suku ekar ( 3 ¼) kerana tidak mempunyai tanah selama perkhidmatan akibat tuntutan kerja serta lain2 masalah termasuk kewangan. Anak Pahang juga yang bermastautin di negeri lain juga akan diberikan tanah seluas 1 ¼ ekar untuk tapak rumah aktiviti sihat di negeri asalnya.

Awas!!!.

Anonymous said...

Anon 1:08pm,
Dimana tak kena dgn cadangan ini..
Bagi saya ini cadangan yg baik...ia nampak macam sosialisme namun hakikatnya selari kehendak islam...

Anonymous said...

Anon 3:27,

janji itu baik. yang tak baiknya, habis pilihanraya, tak selesai-selesai aka tak ditunaikan.

Habis pilihanraya, tak tunai, simpan dulu untuk dibuat janji sekali lagi bila pilhanraya akan datang nak tiba.

masaalah bukan pasal janji...masaalahnya janji tu tak ditunai-tunai selepas je pilihanraya abis!

Anonymous said...

Saya sangat menyokong cadangan dan pandangan 108, 327 dan 351. Jika inilah caranya ada disanubari setiap pemimpin dan dikotakan janji tersebut, bukan sahaja disenangi rakyat bahkan satu tuntutan ibadah kepada negara, bangsa dan agama.

Banir..

Anonymous said...

Tanah pusaka tidak dijual beli
Seluruh pelesuk Jerantut dihargai
Melayu Pas ,PR,Umno bolih dianugerahi
Sekepul tanah Melayu haram Cina Cauvinis perolehi.

Tanah dianugerah lampiran sejati
Hagai berkekalan selama lama
Dijaga berterusan harapan hati
Jangan terjual ke surat khabar lama.

Anonymous said...


Harap Melayu tidak lena dan terlena!!

When the white missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land.  They said 'Let us pray.' We closed our eyes.  When we opened them we had the Bible and they had the land.
~ Desmond Tutu

Anonymous said...

Macam-macamlah ko..janji sana, janji sini..kalau betul nak beri kenapa tak beri sebelum pilihanraya...apa ker susahnya nya nak beri tahank...lihat mcm kelantan..dan lihat macam terengganu dalam zaman pemerintahan pas dahulu...semua tanah yang dipohon dipermudahkan ....JANGAN MEMUNGKORLAH...KAMI SEMUA DAH TAU RAHSIA PONKOR MU TUU

Anonymous said...

kau nak tanah gi lah kat kelantan.balik lah negeri kelantan.orang pahang gi kelantan tunggu mampus pun tak kan dapat.

org kelantan datang pahang senang2 dapat tanah.kerajaan pahang lebih baik daripadakerajaan kelantan.

berapa banyak syarikat singapura dapat tanah di kelantan????

kau janganlah nak memungkor aku tahu rahsia pungkor mu tu.

Anonymous said...

Bab perkauman, bab kenegerian terpulanglah kat org UMNO...sebuah parti yg dah tetinggal jauh kebelakang. Pungkor orang penuh dgn jelawat, kelah, tengalan dan berbagai2 ikan lagi, pungkor dia masih penuh ikan lampam yg suka makam t**i...shit...

sang sapurba said...

org kelantan bukan tahu bersyukur.kerajaan pahang layan dengan baik pun dia tetap kutuk.kononnya kelantan lebih baik.kalau kelantan baik dan bagus sangat kau orang balikLAH KELANTAN.kerajaan pahang bukannya berguna!!!boleh baliklah.orang pahang gi kelantan gerenti tak dapat tanah.perkauman semangat negerinya terlalu kuat.assobiyyah!

Anonymous said...

mcm mana ada komen kenegerian kat sini ni?macam tak nak undi orang kelantan di Dun Tahan Je?

Anonymous said...

orang kelantan selamba jer kutuk orang pahang dan negeri pahang apsal pulak orang pahang tak boleh kutuk orang kelantan dan negeri kelantan.yelah orang kelantan kan pikir diorang lagi alim berbanding orang negeri lain.siapa la orang melayu negeri lain kalau nak bercerita pasal agama dan hukum islam ni

Anonymous said...

Realiti orang Kelantan jauh kehadapan banding org Pahang dlm semua segi...ekonomi, pendidikan, agama, kematangan politik dsbnya..
Mereka tertinggal sikit sja bding org Cina.
Org Phg tak abih2 duduk dlm punhkor yg penuh dgn ikan lampam yg jenis suka makan menyambar..tak kira apa habis disambarnya. Ini realiti..



Durian Gugur said...

tak baik bertengkar isu kenegerian.. Kita satu Malaysia.
Pahang@Kelantan@Terengganu adalah sama . Ingat!!!Tuhan tidak pernah memandang kaum atau paras rupa..
semangat kenegerian dan kenegaraan
telah diterapkan oleh penjajah agar umat manusia tidak bersatu dibawah Agama.Keadaan ini juga berjaya memecahkan sistem Khalifah.Andaikata semua umat manusia bersatu di bawah panji agama,masalah yg berlaku di palestin akan dapat diselesaikan berdasarkan semangat jihad dan persaudaraan sesama muslim.
Jadi,lupakan sengketa,hasad dan syakwasangka sesama kita.
Pahang @ Kelantan @ Terengganu perlu buktikan kepada rakyat Malaysia dan Dunia bahawa masyarakat Pantai timur semenanjung Malaysia merupakan pelopor perubahan sistem politik negara.

Takbiiiirrrr

Kutukan Dewata said...

kelantan ke,pahang ke,terengganu ke jangan lah kelahi.

kita orang pantai timur perlu bangga.PM org kita.ulamak besar hj hadi org kita.tuan guru nik aziz orang kita.

yang aku bangga sangat bolasepak malaysia org kita hero.kelantan hero.

pemain malaysia yang jd hero dalam piala aff suzuki orang kita,farizal marlias ora pahang,wan zackhaikal orang pahang.azamuddin akil orang pahang.idlan thalaha org terengganu.orang kita pantai timur hebat belaka.penyumbang ekonomi negara ialah minyak terengganu,pahang dan kelantan.

aku bangga jadi warga pantai timur.hidup melayu pantai timur!!!!

Anonymous said...

Memandangkan umno parti ke-bangsa-an....parti yg suka meyemai bibit2 perkauman maka elok bubar je. Pakat masuk PAS belaka2

Kutukan Dewata said...

masalahnya bila semua orang umno masuk pas dah tentu orang pas pulak keluar beramai tubuh parti lain pulak,

dulu allahyarham ahmad puad keluar umno tubuh parti pas kerana gagal mengalahkan tunku rahman dalam perebutan jawatan yang di pertua umno.

masalahnya orang pas lapar jawatan dan kuasa,bila gagal dia orang lari meninggalkan perjuangan dan tubuh parti baru.

biar lantaklah dia orang ni!!!