Nuffnang Ads

Pages

Sunday, December 16, 2012

Calon Melayu, Sabah Dan Sarawak Tiada Tempat Dalam Kepimpinan DAP


Bila WZWH buat rumusan politik WZWH suka berdasarkan impirikal data. Keputusan pemilihan AJK Tertinggi Pusat ( CEC) DAP hari ini membuktikan calon-calon Melayu, Sabah dan Sarawak tiada tempat dalam kepimpinan DAP.

Walaupun calon Melayu itu Setiausaha Politik Lim Guan Eng pun boleh tewas!

Ketika merasmikan kongres DAP pagi tadi, Lim Guan Eng melahirkan hasrat untuk membangunkan DAP sebagai pilihan orang Melayu yang menurut beliau semakin berminat menyertai parti itu.

Apa yang jelas ialah perwakilan DAP yang rata-rata kaum Cina menolak calon Melayu untuk menduduki jawatan-jawatan utama dalam parti itu.

Selain kesemua calon Melayu tewas, 15 daripada 18 calon kaum India juga kalah.

Seramai 1823 perwakilan DAP membuat pemilihan.

Berikut senarai 20 AJK Tertinggi Pusat DAP ( 2012-2015 ) yang terpilih dengan undi:

LIM KIT SIANG -1607

LIM GUAN ENG -1576

KARPAL SINGH – 1411

CHONG CHIENG JEN- 1211

LOKE SIEW FOOK (ANTHONY) -1202

WU HIM VEN (VINCENT) – 1202

TAN KOK WAI -1199

GOBIND SINGH DEO – 1197

PUA KIAM WEE (TONY)- 1162

TENG CHANG KHIM- 1152

FONG KUI LUN- 1137

NGA KOR MING -1075

CHONG ENG- 1006

CHOW KON YEOW- 986

LIEW CHIN TONG- 984

M. KULA- 984

BOO CHENG HAU- 958

KOK SUH SIM (TERESA) -925

TEO NIE CHING -903

NGEH KOO HAM – 824


Berikut senarai calon Melayu yang tewas dengan undi:

Senator Ariffin S.M. Omar -348

Ahli lama (CEC), Ahmad Ton  -347

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng, Zairil Khir Johari -305

Zulkifli Mohd Nor -216

Tengku Zulpuri Shah -121

Solaiman Op Syed Ibrahim -98

Roseli Abdul Ghani -39

Harun Ahmad -28

Jika dilihat kepada keputusan pemilihan AJK Tertinggi Pusat DAP ternyata calon-calon Melayu, Sabah dan Sarawak tiada tempat dalam kepimpinan tertinggi DAP.

Keputusan kali ini memberi impak kepada ura-ura DAP mahu melebarkan parti itu kepada orang Melayu.

WZWH berharap blogger Sakmongkol AK47 dan Aspan Alias perlu mengkaji keputusan tersebut dan membuat ulasan post-mortem kenapa apa yang dilaungkan oleh pemimpin tertinggi DAP tidak dikuti oleh majoriti perwakilan.

WZWH buat kesimpulan bahawa keputusan itu bererti sifat perkauman menebal dalam DAP.

16 comments:

Anonymous said...

Usah la layan sgt ulasan dari puak2 umno....memang umno takde kerja lain...terkenal dgn racist kuno...

Apapun tahniah atas permilihan AJK tertinggi DAP yg berjalan secara teratur dan tiada berpuak2....yg tidak berjaya menerima dgn hati terbuka dan mereka akan terus berkhidmat untuk rakyat dlm platform DAP...

Kepada tengku zulpuri...ini permulaan yg baik dan teruskan semangat ayahande tengku yg cekal dalam perjuangan....

Kutukan Dewata said...

apa lah engkau ni,sudah terang lagi bersuluh keputusan pemilihan dap ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa cina tak akan pilih melayu jadi pemimpin mereka.nampak sangat hipokrit dan mahu mempergunakan melayu untuk menunjukkan dap parti multi racial.porahhhh...hanya melayu makan babi aje sokong dap.

lebih sokong pas drp sokong dap sebab kalau mati dah ada imam menyembahyangkan kita!!!hidup pas!hidup umno! hidup melayu!mampus dap!

Kampong mab said...

Assalamualaikum Sdra Thoren TD 125, Mat Priba dan Anon 5.05 yang saya kasihi,

1. Maaf, bukan objective KM bagi memecah belah kita sesama Melayu walaupun kita berbeza pandangan/ fahaman politik, jauh sekali.Malah KM sangat mahukan muzakarah antara kita parti UMNO dan PAS diteruskan bagi perpaduan ummah dan bangsa Melayu dan kekuasaan poloti Melayu..

2. Keikhlasan ini adalah sangat jujur dan REAL datang dari hati yang suci mahukan orang Melayu kita maju dengan jiwa yang meronta ronta mahukan kaum ini tidak terlalu taksub berpolitik .kepada mereka yang telah berjaya bantulah anak bangsa dengan penuh kesedaran bahawa mereka boleh berjaya tanpa bergantung pada politik sematamata.Kepada mereka yang telah berjaya dalam politik mereka juga memegang satu AMANAH dan tanggung jawab meneruskan CONTRIBUTION Kepada bangsa terutamanya mereka yang diluar bandar menukarkan MINDSET kepada satu bangsa yang bersedia bersaing, dalam perniagaan dan pelajaran dan dapat menikmati bersama hasil kekayaan ekonomi bumi Tanah Melayu ini.

3. Perpecahan ,perbalahan dan kebencian antara Melayuyang berbeza ideologi politik tidak menguntungkan kaum ini.Kaum Cina tetap bersatu mempertahankan hak mereka. Ini adalah isu survival of the Malays bukannya isu racis.

4.Terbukti Kongres DAP jelas menunjukan parti ini menolak orang Melayu didalam AJK mereka bagi menebalkan KECINAAN mereka dalam satu parti yang kononnya MULTIRACIAL? Satelah berbuih buih rakan KM berbudi kepada DAP dengan merendahkan dan memperbodohkan pemimpin Dr Tun Mahathir, Najib dan parti tunjang orang Melayu, UMNO akhirnya ini lah satu hadiah besar pada orang melatu kita dalam DAP.Orang Melayu dalam DAP sebenarnya bolehlah kita ibaratkan saperti perumpamaan inggeris:

"A SQUARE PEG IN A ROUND HOLE "

It just cannot fit in no matter how much one tries.

5.Semua Orang Melayu harus bersatu di PRU13 menolak parti DAP yang jelas RACIS dan CHAUVANISTIK dan memilah MCA/Gerakan yang moderate dan terbukti boleh bekerjasama dengan orang Melayu.Tidak hairan sekira Bro Sakmongkol dan Aspan dicalonkan.Sekira ini berlak maka sia sialah usha mereka seluruh tahun ini.Yang oasti Rajtat Pahang harus verani mebolak secara TOTAL oarti DAP racis ini.

5.Akhir kata Kampong man bukan lah berasa megah dengan sedikit kesenangan dan kekayaan anugrah rezeki dari Allah ini tetapi hatinta yang kaya dengan ilmu yang mahu dikongsi bahawa bangsanya harus mempercayai bahawa:

" YOU CAN IF YOU THINK YOU CAN "

Wassallam.


Kampong man said...

Pembetulan...

" Tidak hairan sekira bro Sakmongkol dan Aspan TIDAK dicalonkan.."

Anonymous said...

Parti DAP yg 90 Cina dikira RACIS dan MCA yg 100 Cina bukan pula dikira RACIS...ini formula matematik baru ciptaan UMNO dan Bro KM dan Bro Wan.

Teruskanlah...selagi anda ada kuasa dan anda masih ada mulut yg boleh berkata2. Maaf UMNO, otak aku masih belum dibonsaikan...

Anonymous said...

Parti DAP yg 90 Cina dikira RACIS dan MCA yg 100 Cina bukan pula dikira RACIS...ini formula matematik baru ciptaan UMNO dan Bro KM dan Bro Wan.

Teruskanlah...selagi anda ada kuasa dan anda masih ada mulut yg boleh berkata2. Maaf UMNO, otak aku masih belum dibonsaikan...

Anonymous said...

anon 9.51,
....otak aku yang belum dibonsaikan....

macam otak mat periba ajer ..hehe...

Anonymous said...

Setiap orang impikan penyatuan melayu, muzakarah antara Pas dan umno Dan tidak lupa parti Anuar Ibrahim.
Tapi sebelum itu, kena cuci dahulu sistem negara. Antara Executif, Legistratif dan Kehakiman.Kena cuci dahulu Agensi Kerajaan.
Kalau tidak, tiada gunanya.

Anonymous said...

Siapa kata Melayu tiada tempat dalam Dap.... tempatnya ialah dalam tandas dap.... tukang cuci taik puak puak sepet jeeee.....

Anonymous said...

Kepada pencacai UMNO,
Sila baca berita ini;
DUNGUN: Tokoh korporat, Datuk Mokhtar Abd Hamid yang baru menyertai PAS petang tadi mendakwa Umno tergelincir dari perjuangan asal mereka iaitu membela Melayu.

Bercakap di Himpunan PAS Ganti Umno (PGU 6.0) di Dataran PGU Paka, dekat sini malam ini, Mokhtar, 68 berkata, pemimpin Umno kini hanyalah perompak duit rakyat.

"Suatu masa dulu Umno perjuangkan bangsa dan agama tapi kini mereka (ibarat) kereta api tergelincir dari landasan.

"Mereka sesat lagi menyesatkan. Menangis di Perhimpunan Agung Umno kononnya Melayu berpecah belah, tak bersatu padu tapi sebenarnya merekalah puncanya," katanya yang merupakan anak kelahiran Paka

Anonymous said...

Puak fukatan mulayu dalam dapi hanya sebagai pencacai angkat najsi dan pengelap air "b"""(") cinadoll. Bodoh punya mulayu.

Anonymous said...

Kutukan Dewata dan Pembahas,

Meriah sakan no hampa sebab takde calon melayu menang CEC DAP!..Meh kita tengok yang sebelah hangpa pulak.

Mengikut sesetengah pihak, di anggarkan terdapat lebih kurang 400,000 ahli UMNO Sabah yang terdiri dari BUMIPUTRA BUKAN ISLAM, majoritinya Kristian.

Jumlah keseluruhan ahli-ahli UMNO seluruh negara adalah lebih kurang 3.5 juta orang.

400,000 ribu ni adalah lebih kurang 11% dari jumlah keseluruhan ahli UMNO. Berapa peratuslah jumlah orang melayu yang menjadi ahli DAP?....ade sampai 20%?

Dengan keahlian seramai 400,000 orang ini terbit 2 persoalan:

a. Takkan tak ada seorangpun pemimpin dikalangan mereka yang layak dan melepasi kuota untuk bertanding merebut jawatan ahli MKT UMNO?

Sedangkan UMNO Sabah merupakan fixed deposit yang begitu berjasa kepada UMNO selama ini.

b. Dengan keahlian mencecah 11%, mengapa Presiden UMNO tidak menggunakan kuasanya melantik seorang dua wakil dari golongan ini menjawat ahli MKT yang dilantik bagi menunjukkan inclusivity dalam UMNO?

Anonymous said...

Kapada pecacai PR,
Sejukkan kepala otak, fikir betul2 kalu kau kata UMNO tak membela Melayu dan Islam. Habis yang kau duduk dengan senang lenang dapat dato lagi, bukankah selama ini UMNO yang perintah Malaysia.
Tengoklah nak percaya pada bangsa lain satu habuk pun tak terpilih menduduki kepimpinan tertinggi DAP. Tak insaf lagi ke nak kutuk UMNO. Jangan kerana sakit hati je dan nak kuasa maka saperti zamrud tak kenal maknikam.

Anonymous said...

Kepala dia dah tak mampu nak menampung air kencing dan perut dia dah mampu nak masuk benda2 haram yang pernah dilakukan. Sekarang dia nak mengharamkan seluruh tubuh dia dengan perjuangan pasiqun yang mengkafirkan orang Amno...

Kutukan Dewata said...

salam anon 11.34,

ahli umno sabah bukan setakat mkt malah naib presiden parti pun ada,umno berbezaberbanding dap yang rasis.kawasan yang umno punya pun sanggup berkongsi beri peluang kepada mca.ada tak kawasan yang dikuasai dap di letakkan calon melayu untuk lawan mca?

rasis tak bagi peluang ahli melayu partinya bertanding di bukit bintang.

Kampong man said...

Salam anon 11.34 yang berfakta,

KM memang tidak lagi masok blog Sakmongkol dan bro Aspan kerana malu takut kena delete tetapi terbaca juga komen yang serupa di blog bro Aspan.Apa cut and paste ?.Jadi bukanlah idea anon 11.34.Yang ini orang puteh kata PLAGARISM.