Wednesday, November 13, 2013

KJ Kena Terima Hakikat Bahawa Malaysia dan ASEAN Bukan Football Genetic Nations

Khairy is still unhappy with the FAM's methods.

Semua Menteri Sukan negara-negara ASEAN dan China termasuk India mahu belajar dengan KJ bagaimana mahu melayakkan team bola nasional ke Final World Cup.

KJ perlu mengkaji adakah setiap Menteri Sukan negara-negara ASEAN perlu sering mengkritik 'FAM" masing-masing kerana gagalnya pengurusan bola sepak negara melayakkan main Final World Cup.

KJ kena terima hakikat bahawa Malaysia dan ASEAN bukan football genetic nations. Definisi football genetic nations ialah negara-negara yang team bola boleh layak World Cup Final.

Adalah fakta bahawa Malaysia dan negara-negara ASEAN seperti Indonesia, Thailand, Singapura, Filipina, Brunei, Myanmar, Vietnam, Laos, Kemboja, Timor Timur dan Papua New Guinea tidak pernah layak ke Final World Cup.

Apa lagi India, Pakistan dan Bangladesh tidak pernah layak.

China hanya layak sekali pada World Cup 2002 di peringkat group, Hong Kong dan Taiwan tidak pernah layak.

Juga Korea Utara pernah layak pada World Cup 2010 di peringkat group.

Dengan pengecualian Korea Selatan dan Jepun banyak kali layak kerana ini adalah bangsa yang berfikir dan kreatif.

Juga dengan pengecualian beberapa negara Arab kerana memang mereka adalah bangsa fighter contoh Iraq walau negara dilanda perang tapi pernah layak ke World Cup Final 1986.

Begitu juga beberapa negara-negara Afrika yang banyak kali layak World Cup Final kerana mereka adalah football genetic nations.

KJ perlu mengkaji dan berfikir kenapa China negara yang maju sukan dan bakal superpower pun gagal membawa team bolasepak ke beberapa World Cup Final.

Berbalik kepada isu bola sepak Malaysia. Ramai orang kata terutama orang politik kata dulu team nasional bolasepak Malaysia di zaman pemain lagenda Mokthar Dahari, Soh Chin Aun, Arumugam sungguh hebat boleh kalahkan Korea Selatan dan Jepun.

Tapi walau Malaysia di zaman kegemilangan bolasepak pun hakikatnya adalah fakta pada era emas itu pun Malaysia tidak pernah layak World Cup Final!

Kalau soal isu pengurusan contoh yang baik adalah Singapura dikatakan pengurusan terbaik tapi walau Singapura import pemain luar negara masih Singapura tidak pernah layak World Cup!

Adakah hari-hari Menteri Sukan negara-negara ASEAN, India, Pakistan, Bangladesh, China, Taiwan mesti perlu kata "FAM" masing-masing tidak bagus!

KJ perlu belajar dengan Menteri Sukan China kenapa China selalu gagal layak World Cup Final. KJ perlu belajar dengan Menteri Sukan Korea Selatan dan Jepun apa sebenarnya rahsia kenapa mereka selalu layak World Cup Final.

KJ perlu bertanya walau FAM tidaklah hebat seperti yang KJ expect dan jangkakan namun KJ perlu bertanya kepada diri sendiri kenapa HQ AFC itu diletakkan di Kuala Lumpur bukan di Korea Selatan, bukan di Jepun dan bukan juga di negara Arab?

KJ perlu bertanya siapa punya idea boleh buat World Cup Final boleh buat di Korea Selatan dan Jepun?....menyebabkan rantau Asia begitu minat kepada sukan bolasepak.

Ini leadership apa KJ?

11 comments:

Anonymous said...

Saya ada terbaca komen pengkomentar anonymous di blog Apanama. Beliau bijak mengutarakan hujah dengan memberi pencerahan seperti dibawah. Cuba saudara dalami pengertian mendalam pengutara geliga ini:


"Anonymous said...

The thing is, FAM has been at the helm of Malaysian football since time immemorial (same head) yet throughtout this long tenure the leadership of FAM has yet to show any real progress for the local football team. So pray tell, have they been doing the right thing all this while? Could a new idea or doing things differently be the change thats needed to take the team to somewhere.

Its not about being rude but about instigating change and taking the team to a new plateau. If the team progresses say to the world cup, history will not be talking or focusing on how rude that guy was but how prescient his ideas or outlook was to see that much further ahead when all people could say was how rude this fella was.

Wednesday, November 13, 2013 12:20:00 AM"

Catat dalam buku nota semua.

Anonymous said...

Salam semua,

Sifat gelujah dan gila gelimer sangat tebal daloam jiwa KJ.Dia suka
gemper untuk menarik perhatian sesiapa saja yang menjadi targit dia
.Kalau orang yang dia targit dalam kerita ,dia langar buntut kerita,ada
canlah diberkenalan dan dan dan,,,,.
Bila BABI nak pergi berubat keluar
negara dia hantar pasport,langar semua undang2....walaupun perkara yg itu sangat memalukan kementerian
tertentu,,,,sebab menantu PM,,,,,
orang UMNO bisu seribu bahasa,,,,duduk tingkat 4 JPM,berlagak lebeh drp PM,,, HABIS
semua pegawai tinggi meluat,yang paling malang pegawai2 tinggi pelangkong Tun Doll,,kesannya kapada UMNO/BN kalah teruk PRU 12,,,dan kesan sampai sekarang....
Baru2 ini di kerjakan Mokriz ,sebah Mokriz bertanding Naib Persident UMNO melalui komen mak dia dalam Star,,,,,maklumlah Idola dan sipu dia BABI,,,,,sebiji politek macam BABI,,,,.
Bagi saya seorang UMNO ,KJ MERUPAKAN beban yang sangat berat
kapada UMNO dan Najib,,,,,Tiga tahun akan datang dia akan tanding
NP UMNO,,,, sekarang kenalah tujuk taring,,,,,,,jangan tergigit hidong sendiri sudahlah ,,,huduh sangat nampaknya kalau tak ada hudonh nanti..he heh heh.....
Anak Omak ,jangan lupa,semua pemimpin UMNO dan masyarakat sedang
senyum perli ,tuggu nak lepok saja
dalam pemilihan akan datang.....

Aku bukan mamak gila todi,aku melayu tak mudah lupa....

Gasing Toyong,,.

Anonymous said...

ini la tipikal melayu.
cukup ala kadar.
melayu.
kena terima kenyataan.
melayu.
mediocre.
takdir malaysia memang kaki bangku. tak layak ke piala dunia
sbb malaysia bukan genetic football nation. sebab bangsa malaysia ni lembap.

bercakap mengenai bola sepak malaysia secara am pula, presiden kita suda berapa lama jadi presiden? pemain dan jurulatih bersilih ganti cuma presiden yang sama dan result sama juga. bukan pada senior sahaja. tetapi pada semua level pun tiada pencapaian yang dapat dibanggakan malaysia.

kau ambil contoh pun singapura.
celah mana singapura punya pengurusan terbaik?

soalan.
ada berapa division liga singapura?
semua pemain kebangsaan itu warga singapura asli ke?
bagaimana dengan liga kita sendiri?

soalan lagi.
liga malaysia grade apa?
liga jiran kita liga thailand liga grade apa?
tau tak kenapa kelab di malaysia tidak layak ke AFC Champions League?

kalau KJ tak tegur maksudnya sampai bila bila la bola sepak macam ni.
tak perlu cakap pasal piala dunia.
piala asia kita layak ke selain daripada 2007 atas nama tuan rumah?
dah berapa kali kita menang AFF sejak ianya ditubuhkan?

bola sepak malaysia bukan hanya untuk piala dunia.
tetapi juga untuk rakyat malaysia menyokong pasukan masing-masing dalam liga malaysia. berapa kerat je nak pegi stadium kalau bukan semifinal atau final?
tengok siti pun tau jawapannya.


soaln lagi.
susah sangat ke nak buat liga malaysia ni rancak dan happening?
susah sangat ke nak buat stadium penuh untuk perlawanan biasa liga malaysia?
susah sangat ke nak tgk malaysia layak main piala asia?
susah sangat ke nak tengok kelab di malaysia menang piala afc?
susah sangat ke kelab di malaysia layak main ke AFC Champions League?
oh lupa.
mungkin susah la kot sebab kita ni bukan genetic football nation.
nama pun malaysia.
lembap.
apa pun tak boleh.

Anonymous said...

Kj pun genetik melayu jugak mana dia boleh pikir

Anonymous said...

Pasukan ini pernah layak ke Piala Dunia FIFA 1950. Namun terdapat segelintir pemain yang tidak mahu menggunakan kasut untuk bermain bola sepak. Kerana
masalah tersebut, India terpaksa menarik diri.

Anonymous said...

Bukan soal layak ke Piala Dunia semata-semata. Tetapi kalau itu soalnya, kritikan KJ adalah berasas kerana pada tahun 1999 FAM sendiri yg telah meletakkan sasaran untuk layak ke Piala Dunia - 2014!

-ac

usin malaun said...

saya sokong KJ..kalau dah KPI tidak mencapai sasaran lebih baik diberi peluang kepada org lain lebih2 lg dari lagenda bolasepak kita..kenapa sukan lain boleh berjaya spt sukan lain2..kita kena fikir kearah positif bukan hanya memikirkan kuasa, pokek dan periuk nasi kita aje..

Anonymous said...

yg dok kuat sokong fam adalah anak pahang sbb presiden fam org pahang org negeri lain dah menyampah belaka sbb ranking makin lama makin merudum

Anonymous said...

###Dengan pengecualian Korea Selatan dan Jepun banyak kali layak kerana ini adalah bangsa yang berfikir dan kreatif.

jadi kesimpulannya bangsa kita ni bangsa yang tak boleh berfikir dan tak boleh nak kreatif?????? jika dikatakan pengarang artikel ini yang begitu, saya sangat setuju.

usin tempoyak said...

bangsa wan aje macam tu bukan bangsa melayu.kalau mcm tu pak najib pun tergolong golongan yang dikatakan wan zuri la yer.

Anonymous said...

3 sebab kenapa Bola Sepak Malaysia tidak akan maju:

1. NO AMBITIOUS DEVELOPMENT PLAN - Tiada developer yang mahu menyediakan medium dan kemudahan yg menyeluruh di seluruh pelusuk negara untuk mereka yang berbakat dalam Bola Sepak sejak dari kecil lagi.
(yg ada sekarang cuma di kawasan Urban sahaja, sapa yg berduit dialah dapat main)

2. CRONYISM/FAVORITISM - mereka-mereka yg berbakat terpaksa menguburkan impian mereka apabila mereka tahu peluang mereka tertutup apabila di suatu tahap, mereka menyedari career mereka tidak akan sampai kemana kerana mereka tidak mempunyai pengaruh politik yg dapat menyokong mereka dari belakang untuk terus maju.

3. POLARIS RACE PRACTICE OF TOP MANAGEMENT - Di M'sia, pengurusan atasan dalam Bola Sepak ialah Orang Politik yg punya pengaruh...kesan dan akibatnya kamurang pandai2 faham la.

TQ- BAKAT YANG TERBUANG

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024