Nuffnang Ads

Pages

Friday, November 22, 2013

Memang Patut Elaun ADUN-ADUN Pahang Dipertimbang kenaikan....



















ADUN Semantan PAS menceritakan panjang lebar kesusahan tidak mendapat peruntukan sekurangnya RM40,000 setahun bagi memenuhi tanggungawab sebagai ADUN. Lebih kurang RM3000 lebih sebulan. Itu sudah cukup baik.

ADUN Tras DAP juga menyebut perkara yang sama. Dua ADUN Pembangkang ini antara ADUN-ADUN Pembangkang yang senior.

Ada 12 ADUN Pembangkang semuanya kecuali ADUN Tanah Rata DAP 6 penggal yang lain-lain baru sepenggal.

Bila ADUN Tras DAP dalam ucapan bahas menyatakan elaun ADUN-ADUN Pahang perlu kenaikan maka tiada sambutan dari ADUN-ADUN BN sehingga ADUN Tras mahu semua ADUN-ADUN Pahang menepuk meja barulah dengar riuh Dewan Undangan Negeri Pahang.

Dalam keadaan ekonomi yang normal dengan kenaikan barang dan perkhidmatan serta cost of living yang semakin meningkat memang patut elaun ADUN-ADUN Pahang dipertimbang kenaikan.

Majoriti ADUN-ADUN BN Pahang semuanya segan untuk bercakap minta kenaikan elaun...dan tiada yang berani pun. Memang begitu ADUN-ADUN Pahang begitu baik dan jujur tidak berani minta hak mereka.

Bukan untuk meminta kenaikan seperti kenaikan elaun ADUN-ADUN Sarawak tapi cukup untuk adjust dengan sara hidup keadaan ekonomi semasa.

Tidak dinafikan jika ADUN-ADUN Pahang menghadapi masalah kewangan maka kepada MB Pahang lah mereka minta ihsan.

Peruntukan 100 juta royalti minyak @ wang ihsan untuk Pahang itu sudah diambil kira dalam bajet. Walau ADUN Semambu PKR mengatakan peruntukan itu menghasilkan surplus bajet yang palsu namun itulah janji DS Najib kepada Pahang pada 2014.

Rakyat pun mahu lihat wajah ADUN-ADUN Pahang yang ceria...jika ada peruntukan khas atau dipertimbangkan kenaikan elaun untuk mereka maka itu wajar.

Jika ADUN-ADUN Pahang tidak bersuara hak mereka....bagaimana mungkin MB Pahang dan DS Najib tahu mendengar!

Jika ADUN-ADUN Pembangkang Pahang sudah mula merintih....apa lagi ADUN-ADUN BN Pahang yang hanya menyimpan dalam hati tanpa bersuara...

No comments: