Monday, November 25, 2013

Pengukuran Hidrogen Cyanide Tidak Membahayakan Rakyat Pahang Berdekatan Lombong Emas



















Demonstrasi semasa waktu rehat Sidang Dewan DUN Pahang disaksikan oleh DSD Adnan Yaakob MB Pahang, Ketua Pengarah Alam Sekitar Pahang, Saintis DOSH, dan ADUN-ADUN BN serta pembangkang.


Paras ukuran hidrogen cyanide di lombong emas RAGM Bukit Koman Raub dari bulan Januari hingga September tahun ini secara purata 0.5 ppm.

Demonstrasi menunjukkan kandungan hidrogen cyanide yang diukur di halaman Wisma Sri Pahang adalah sama dengan sample yang diambil dari Bukit Koman.

DOSH meletakkan paras 4.7 ppm merbahaya kepada kesihatan manusia.

Sebelum ini pembangkang membuat dakwaan liar bahawa penggunaan hidrogen cyanide di lombong emas Bukit Koman telah menyebabkan sakit kulit kepada penduduk berhampiran.

Pembangkang telah mengadakan himpunan hijau di Raub dan KL mendakwa kesihatan rakyat terjejas.

Sama juga dengan kes kilang Lynas, rare earth tidak bahaya seperti yang dinyatakan oleh Che Rosli Che Husin Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar Pahang kepada WZWH tetapi pembangkang tetap mahu memutar belit fakta dan banyak kali melakukan demostrasi himpunan hijau.

Pakar-pakar dari AEIA dan UN kata operasi kilang Lynas tidak membahayakan kesihatan penduduk sekitar.

Di Pahang isu kilang Lynas dan hidrogen cyanide membuktikan pembangkang hanya mahu rakyat marah kepada kerajaan BN Pahang dengan motif mahu meraih undi pada PRU 13 dan hasilnya 12 DUN dan 4 parlimen dimenangi oleh pembangkang.

Pengukuran paras hidrogen cyanide tidak membahayakan rakyat Pahang berdekatan lombong emas.

1 comment:

Anonymous said...

Kalau macam tu, tuan duduk lah dekat-dekat dengan lombong Bukit Koman!!

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024