Monday, January 26, 2015

Parameswara Part 2 : Raja-Raja Melayu Singapura



Runtuhan Empayar Srivijaya buat leluhur moyang aku melarikan diri dari pulau ke pulau. Sang Nila Utama Sri Tri Buana pada 1299 telah rebranding Temasik kepada Singapura.

Singapura walau kecil elok dibuat kerajaan. Tiada Srivijaya ada Singapura jadilah. Masih ada harapan Singapura menjadi pelabuhan utama dan sibuk. Orang Laut banyak membantu dan setia.

Seperti kota-kota zaman kegemilangan Srivijaya, perdagangan maritim, import export dan barter trade memberi kemakmuran dan kekayaan kepada pelabuhan Singapura.

Hubungan diplomatik akrab dengan Maharaja China Yuan menguatkan lagi politik dan ekonomi Singapura.

Lalu...kuasa-kuasa tamak Majapahit Jawa dan Ayuthaya Siam bukan sahaja tidak puas menjarah dan merogol negeri-negeri tinggalan Sriwijaya malah mahu membaham Singapura.

Walau tidak sampai 100 tahun cuma sempat 5 Raja Melayu memerintah Singapura dari Sri Tri Buana hingga aku Parameswara @ Sri Iskandar Shah.

Aku ceritakan sedikit serangan terhadap Singapura  oleh Majapahit dan Siam...

Pada 1347 ketika Sri Wikrama Wira memerintah Singapura, 70 jong angkatan laut Siam menyerang Kota Singapura. Cuma bertahan di dalam Kota hingga angkatan laut China tiba baru angkatan laut Siam berundur.

Pada 1350 Hayam Wuruk Raja Majapahit penuh ambitious mahu menakluki seluruh Asia Tenggara menitahkan Mahapatih Gajah Mada jeneral perang yang sangat digeruni menyerang Singapura.

Ditambah lagi dengan ideologi Negarakertagama yang mahu mengwujudkan kesatuan Asia Tenggara.

Mahapatih Gajah Mada terkenal dengan sumpah palapa mahu menakluk seluruh Asia Tenggara dalam Bahasa Jawa...


"Sira Gajah Mada pepatih amungkubumi tan ayun amukti palapa, sira Gajah Mada: Lamun huwus kalah nusantara ingsun amukti palapa, lamun kalah ring Gurun, ring Seram, Tañjungpura, ring Haru, ring Pahang, Dompu, ring Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, samana ingsun amukti palapa"


Ertinya...


"Ia, Gajah Mada sebagai patih Amangkubumi tidak ingin melepaskan puasa, Gajah Mada berkata bahwa bila telah mengalahkan (menguasai) Nusantara, saya (baru akan) melepaskan puasa, bila telah mengalahkan Gurun, Seram, Tanjung Pura, Haru, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, demikianlah saya (baru akan) melepaskan puasa"

Raja Hayam Wuruk menghantar wakil minta Singapura menyerah. Namun Sri Wikrama Wira tidak tunduk malah beri mesej provokasi mahu cukur kepala Raja Majapahit jika berani serang Singapura.

Lalu 180 kapal perang dan banyak kapal kecil menuju Singapura. Singapura menghimpun 400 kapal perang. Peperangan berlaku dekat pantai Singapura selama 3 hari. Tentera Jawa yang tidak berpengalaman berperang di lautan akhirnya kalah dan berundur.

Pada 1362, Sri Rana Wikrama menjadi Raja Melayu Singapura. Pada masa inilah popular dengan kisah Badang yang gagah perkasa menjadi kesukaan Raja. Hubungan dengan Kerajaan Islam Perlak buat aku akhirnya memeluk Islam setelah berkahwin dengan seorang wanita Islam dari Perlak.

Pada 1375, Sri Maharaja menjadi Raja Melayu Singapura. Sebelum itu Maharaja China Yuan telah diganti oleh Maharaja China Ming. Terputuslah hubungan dengan Kuasa besar China.

Ketika inilah todak melanggar Singapura. Ramai orang Singapura mati bertahankan betis. Lalu muncul anak kecil bernama Hang Nadim mencadangkan supaya bertahankan pokok-pokok pisang.

Todak itu muncul tiba-tiba kerana sumpahan setelah Raja membunuh Tun Jana Khatib seorang ulamak dari Pasai.

Budak ini sungguh bijak. Satu hari nanti budak ini akan menjadi seorang pemimpin yang berwawasan. Malangnya Pembesar-pembesar mempengaruhi Raja supaya bunuh budak ini bimbang budak ini boleh mempengaruhi rakyat mengguling Raja.

Akhirnya Hang Nadim dibunuh kejam dengan dibuang ke laut ketika itu baru berumur 7 tahun.

Pada 1389 aku pula menjadi Raja Melayu Singapura. Ketika aku memerintah, Bendahara aku bernama Sang Rajuna Tapa. Aku mempunyai wawasan mahu menjadikan pelabuhan Singapura terkenal kepada seluruh pedagang ke seluruh dunia.

Salah seorang gundik favourite aku adalah puteri kepada Bendahara Sang Rajuna Tapa. Aku dikhabarkan puteri Sang Rajuna Tapa itu bermukah dengan bekas kekasihnya. Apa lagi aku sangat marah...panas..panas..panas tercabar maruah aku sebagai Raja Melayu Singapura.

Lalu tanpa usul periksa aku menghukum sula dikhayalak ramai gundik aku itu bersama kekasihnya.

Ini buat Bendahara Sang Rajuna Tapa gempar dan bersedih. Seluruh rakyat Singapura bersyugul.

Tanpa aku sedari Bendahara Sang Rajuna Tapa telah berpakat sulit dengan Majapahit mahu menyerang Singapura.

Pada 1398, Majapahit menghantar 300 kapal perang dan beratus lagi kapal kecil serta tidak kurang 200,000 tentera menyerang Singapura.

Aku masih yakin Kota Singapura boleh bertahan. Mula-mula aku arah tentera Singapura bertahan di luar Kota. Selepas itu aku ubah strategi mengarah tentera Singapura bertahan di dalam kota.

Ternyata strategi aku itu betul. Walau serangan Majapahit dengan ramai tentera bertalu-talu namun Kota Singapura tetap gagah dan utuh. Aku mula percaya dan yakin dapat melemahkan tentera Majapahit dengan bertahan lama dalam Kota.

Sebulan lamanya aku dan tentera Singapura bertahan, makanan mula berkurangan. Aku mengarahkan Bendahara Sang Rajuna Tapa supaya mengedarkan beras dan ubi kepada tentera dan rakyat Singapura ambil dari setor Diraja.

Malang sekali bukan sahaja Bendahara Sang Rajuna Tapa menipu aku mengatakan barang makanan sudah kehabisan malah pintu Kota Singapura dibuka lalu musuh dari ramai tentera Majapahit masuk ke dalam kota dan pembunuhan dan penyembelihan beramai-ramai berlaku.

Darah mengalir bagaikan sungai....

Hancur luluh hati aku.

Aku tahu aku bersalah menjatuhkan hukuman sula kepada gundik kasayangan aku tanpa usul periksa yang buat Sang Rajuna Tapa berdendam kepada aku.

Tapi pengkhianatan Bendahara Sang Rajuna Tapa kepada aku, kepada Kerajaan Melayu Singapura itu lebih berdosa lebih besar kerana meruntuhkan sebuah kerajaan Islam yang aku mahu terapkan nilai-nilai ajaran Nabi Muhammad dan mengikut ajaran Islam berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Aku bercita-cita selain dari mengkaya dan memakmurkan Singapura, aku mahu mengembangkan agama Islam kerana lebih ramai lagi orang Melayu beragama Buddha dan Hindu serta Pagan di Kepulauan Melayu pada masa ketika itu.

Aku tahu aku sudah kalah....kerajaan Melayu Singapura hancur....aku dan pengikut-pengikut aku mesti melarikan diri ke utara supaya aku bina kembali kegemilangan kerajaan Melayu yang baru...


Dialog monolog diadaptasi dari Sulalatul Salatin, Bustan al-Sulatin, Suma Oriental, Chronicles dari Cina, Jawa dan India untuk diskusi politik kreatif.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Hi there! I'm writing a Yahoo article on myths in Asia, and Sang Nila Utama is one of them - I was wondering if I could use your brilliant picture above in the article (with an attribution link back to this page here of course)? Do let me know. Thanks!

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024