Nuffnang Ads

Pages

Thursday, May 5, 2011

Agenda Mengaudit Politik Parlimen Jerantut.


Ini ialah posting yang ditunggu oleh 55,000 pengundi berdaftar parlimen Jerantut. Setelah WZWH melakukan Agenda Mengaudit Politik DUN Damak, DUN Pulau Tawar dan DUN Tahan maka Agenda Mengaudit Politik Parlimen Jerantut adalah hasilnya.

Orang Jerantut mahu tahu apakah hasil audit politik parlimen Jerantut oleh WZWH. Di Jerantut malah di Pahang ianya adalah "taboo" untuk bercakap hal politik YBM Tengku Azlan ibni Almarhum Sultan Abu  Bakar ahli parlimen Jerantut. Hanya WZWH blogger yang diberi lesen untuk membicarakannya.

YBM Tengku Azlan adalah ahli parlimen Jerantut penggal yang ke tiga. Beliau mula bertanding pada PRU 1999. Untuk fakta PRU, WZWH mulai dari PRU 2004. Calon parlimen PAS diwakili oleh Dr Hamzah Jaafar.

Sebenarnya YBM Tengku Azlan pun ada memiliki ijazah kehormat kedoktoran falsafah dari Universiti New Zealand. 

Sejarah pilihanraya parlimen Jerantut menunjukkan pada tahun 2004, BN mendapat 21,349 undi (61%), PAS mendapat 12,892 undi (37%). Maka pada pilihanraya 2008, BN mendapat 19,543 undi (51%), PAS mendapat 17,597 undi (46%).

Keputusan peratus menunjukkan BN jatuh 10% undi manakala PAS naik 9%. Iaitu penurunan majoriti BN tahun 2004 dari 8457 kepada 1946 pada tahun 2008 sebanyak 6511. BN hilang undi sebanyak 6511 undi akibat gelombang tsunami politik yang melanda negara.

Dari analisa taburan undi parlimen Jerantut mengikut DUN PRU 2008 pula:

Jumlah pengundi Dun Damak,19,412 keluar mengundi 14,203(79%) BN Peroleh 5930 PAS perolehi 7910 BN kalah dengan majoriti - 1980 tidak keluar mengundi 4,815. Undi rosak 363.

Jumlah Pengundi Dun P Tawar 18,074 keluar mengundi 14,336 (79%) BN Perolehi 8,312 PAS perolehi 5522 majoriti BN 2790 tidak keluar mengundi 4,240. Undi rosak 224

Jumlah Pengundi Dun Tahan 11,326 Keluar Mengundi 8,937 (81.6%) BN perolehi 4,977 Pas perolehi 3,960 BN majoriti 1,017 tidak keluar mengundi 2,389. Kertas undi rosak 207,inilah keputusan pilihanraya peringkat parlimen Jerantut.

Barang diingat jumlah keluar mengundi masih rendah berbanding tahun sebelumnya. Peratusan keluar mengundi hanya 78.01% dan hampir 10,734 orang tidak mengundi. Apakah jika mereka keluar mengundi mereka akan pilih PAS atau mereka ini ahli BN. Maka adalah menjadi tangungjawab semua untuk kenal pasti dan bawa mereka ini ke medan pertempuran sebenar. Merujuk kepada fakta ini UMNO/BN perlu diperkasakan.

Terdapat banyak sebab mengapa majoriti undi parlimen merosot:
  • BN kalah majoriti 1980 di DUN Damak sebab undi orang Cina protes hal isu tempatan melibatkan tanah dan sekolah Cina.
  • Orang UMNO DUN Damak ramai mengundi PAS atas sebab peribadi dan hal isu tempatan melibatkan tanah bandar Jerantut yang gagal dipertahankan.
  • Orang UMNO DUN Damak ramai tidak keluar mengundi.
  • Mood PRU 2008 yang anti Pak Lah
Tetapi sekarang ini era DS Najib Tun Razak menjadi PM maka mood PRU 13 sudah berbeza. Orang Jerantut tentu lebih semangat. Orang UMNO tentu lebih motivasi. Tidak ada apa yang PAS boleh tawarkan di Jerantut.

YBM Tengku Azlan boleh bertanding semula dan WZWH yakin YBM Tengku Azlan boleh menang dengan majoriti lebih besar kali ini. 

YBM Tengku Azlan boleh tidak bertanding mengundurkan diri untuk memberi laluan kepada muka baru. Persoalannya sekarang WZWH ingin bertanya kepada 55,000 pengundi Jerantut secara umum dan kepada 20,000 ahli UMNO secara khas..Siapa calon baru atau muka baru parlimen Jerantut yang boleh memenangkan PRU 13?

Jika masing-masing beri jawapan Si A kurang ini, Si B kurang itu dan Si C kurang sana sini situ adalah lebih baik YBM Tengku Azlan bertanding semula bagi penggal ke empat pada PRU 13. Lagi pun umur YBM Tengku Azlan masih lagi muda, bertenaga dan mampu menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai ahli parlimen.

WZWH amat berharap jika YBM Tengku Azlan bertanding lagi pada PRU 13 dan 55,000 pengundi Jerantut memenangkan beliau dengan majoriti yang lebih tinggi maka WZWH amat berharap kepada DS Najib PM Malaysia beri post Menteri kepada Jerantut. 55,000 pengundi Jerantut berjanji akan beri undi dengan majoriti yang lebih besar kepada YBM Tengku Azlan pada PRU 13. Harap DS Najib pertimbangkan.

Berkenaan projek RMK9 dan RMK10 Jerantut terdapat beberapa projek yang YBM Tengku Azlan sedang berunding dengan Kerajaan Pusat untuk dilaksanakan dengan segera seperti:
  • Projek jalan Jerantut-Benta
  • Projek jalan Jerantut-Maran
  • Projek jalan Ulu Tembeling Fasa 2
Beberapa projek yang sudah nampak hospital poliklinik, Kompleks Polis, Pusat Lanjutan ADTEC, yang lain sudah lulus tunggu peruntukan dari MOF seperti flyover Jerantut, Kompleks Belia Jerantut. Yang lain-lain projek adalah pembesaran kampung di DUN Tahan, Pulau Tawar dan Damak juga pembesaran sekolah.

Sebenarnya YBM Tengku Azlan ada kekuatannya yang tersendiri. Terpulang kepada kita orang Jerantut menggunakannya. Beliau tidak ada apa-apa kepentingan di Jerantut. Beliau tidak ada harta di Jerantut walaupun seinci tanah dan tapak rumah. Beliau anak raja yang paling cultured, gentleman, berbudi bahasa, tidak sombong, suka melayan rakyat Jerantut tidak kira apa status. Ramai orang-orang besar dan kaya hormat pada beliau.

Beliau adalah tokoh Bapa Pendamai Perpaduan Politik Jerantut. Sevokal-vokal WZWH ni tapi bila berdepan dengan YBM Tengku Azlan, dengar bicara dan nasihat lembutnya.....senyap WZWH tunduk tak terkata.

55,000 pengundi Jerantut boleh menaik dan menjatuhkan YBM Tengku Azlan. Kita orang Jerantut yang berbudaya kaya dengan sejarahnya, kita orang Pahang, PM kita orang Pahang, ingatlah pandanglah gambar di atas yang WZWH insert image. Ingatlah pada payung kuning itu kerana kita orang Pahang yang tahu siapa yang boleh membantu kita orang Jerantut. Percayalah kepada DS Najib, Percayalah kepada payung kuning, itu ramuan yang terbaik boleh membantu kita orang Jerantut, menolong memakmurkan Jerantut demi pembangunan politik, ekonomi dan sosial Jerantut.

Agenda Mengaudit Politik Parlimen Jerantut sudah memberikan gambaran politik Jerantut yang bakal berlaku pada PRU 13 nanti. Terpulanglah kepada 55,000 pengundi Jerantut dan 20,000 ahli UMNO Jerantut membuat keputusan. Masa depan politik, ekonomi dan sosial Jerantut bergantung ditangan anda.

28 comments:

puteri jerantut. said...

sokong DATO DR SUKRI AHLI PARLIMEN JERANTUT.

Anonymous said...

SOKONG LA,sebab nk bagi ketua dia DUN.PULAU TAWAR,kan.layak ke ketua puteri itu,dengar bayak sangat kisah2 S#X....

puteri jerantut. said...

ketua puteri jerantut adalah calon yang tepat untuk megambil alih adun pulau tawar,sebab penduduk2 pulau tawar sangat suka kat kp pu3 ni, dia ramai sedara sebelah pulau tawar yang akan membantu dia bila dia di calon kan,buat kerja pun bagus untuk parti tanpa perlu kan balasan mau pun wang ringgit,bayak dah dia menhabis kan duit dia sendiri untuk puteri2 umno jerantut,pergobanan hinga tidak berkahwin demi parti patut kita puji.SOKONG KETUA PUTERI JERANTUT.

Anonymous said...

muka x laku,memang la x kahwin.cipap busuk,

exco kanan puteri said...

ketua puteri adalah seorg yg berwibawa dgn tokoh kepimpinan yg ada,tidak dapat dinafikan lg kebolehan beliau,selepas ini kami2 pu3 jtut mengharapkan beliau menerajui kepimpinan wanita Umno jtut yg kian layu.Hartini Abd Rahman.....semua mengenali beliau di peringkat negeri mahupun pusat.kami warga pu3 jtut mengharapkan beliau dicalonkan pada PRU 13 nanti tidak kita dimana letaknya pak kata pepatah campak ke laut menjadi pulau.cmpak ke darat menjadi gunung

sedara anak ikan tini said...

yeke kp puteri tu bagus?cer cite apa yg bagus?usung anak ikan kehulu ke hilir bagus ker?dulu2 dia yg kena usung dek orang penang,skrg dia yg mengusung lak...hahahahaha klakor la ekp ni...

jiran anak ikan tini. said...

campak benih jadi buting bole la KETUA PUTERI UMNO JERANTUT tu,konon perabih wang ringgit untuk parti,mitak sedekah sana sini bukan guna untuk parti tapi untuk bela anak2 ikan bole la,cipap dah busuk bagi kat anak ikan la sbb x tahu cipap dia dah busuk kena gigit di ikan jaws penang.

Anonymous said...

WZWH,JGN SIARKAN KOMEN2 YANG MEMALUKAN SEPERTI DI ATAS.MALU LAH MCM NI.
U CUBA TENGOK BLOK TAN SRI BUANA,BLOG ITU SUNGGUH INTELEK.
COME ON LA BRO,APA KOMEN MENCARUT2 NI..

Anonymous said...

hehe..sbab tu kalau jd pemimpin kena baik. tk baik org akan kata. tk yah nk jd yb la puteri. tk layak pun.

Anonymous said...

puteri mana layak jd yb, jaga budak2 pndir dlm puteri bole la. jd yb jaga org kampung. tk lyak tini tu nk jd pemimpin.

Sri Tri Buana said...

Saya berasa sedih sebenarnya jika membaca sebuah blog yang enggan moderate komen. Kononnya pemilik blog itu ingin memberi kebebasan kepada warga Jerantut memberi apa saja pendapat tentang hampir apa saja. Masalahnya, ditangan orang yang mengamalkan budaya rendah dan mengaibkan sesama Islam, kebebasan seperti ini diambil kesempatan untuk memalukan sesama Islam, sesama parti.

Kebebasan bersuara juga perlu ada pertimbangan. Jik blog menjadi tempat memfitnah dan mengaibkan seseorang maka pengendali blog sepatutnya bertanggungjawab. Ada ketika, apa yang dibahaskan tidak ada kena mengena dengan individu yang dibangkit, dengan fitnah dan cerita dalam kelambu yang tidak sepatutnya diluahkan dalam blog.

Saya menapis semua komen yang bersifat peribadi. Jika ada komen yang tidak sependapat dengan saya, jika ia akademik saya akan lepaskan. Saya akan bahas secara akademik. Sebenanrnya reputasi blog-blog Jerantut dan sesetengah blogger Jerantut memalukan. Rakan-rakan blogger saya dari tempat lain sering menyindir kualiti blog Jerantut. Ini kerana blog Jerantut lebih suka mengaibkan orang dari mencari kebaikan.

Janganlah cari populariti dengan cara murahan. Jangan aibkan sesama Islam dan sebangsa. Ini bukan amalan mulia.

Sayang UMNO said...

tini tu tak payah kawin pun tak pe.kami tau skander dia dijerantut hill resort dengan budak utara tu.semua orang jerantut tau.dia tu buat maksiat je tau,jadi pemimpin hancur.orang macam dia ni lah yang rosakan UMNO jerantut.dan satu lagi perangai dia tu,kuat kencing orang...kerana perangai dialah ramai puteri2 dah tak berminat dengan puteri umno.Tini dasar permusnah PARTI UMNO.selagi dia ada dalam umno marilah kita sama-sama undi PAS dan PKR.Pilihanraya Ke 13 nanti kita sama-sama saksikan Poster2 tini dgn orang UTARA.

Sayang UMNO said...

tini tu tak payah kawin pun tak pe.kami tau skander dia dijerantut hill resort dengan budak utara tu.semua orang jerantut tau.dia tu buat maksiat je tau,jadi pemimpin hancur.orang macam dia ni lah yang rosakan UMNO jerantut.dan satu lagi perangai dia tu,kuat kencing orang...kerana perangai dialah ramai puteri2 dah tak berminat dengan puteri umno.Tini dasar permusnah PARTI UMNO.selagi dia ada dalam umno marilah kita sama-sama undi PAS dan PKR.Pilihanraya Ke 13 nanti kita sama-sama saksikan Poster2 tini dgn orang UTARA.

Sayang UMNO said...

tini tu tak payah kawin pun tak pe.kami tau skander dia dijerantut hill resort dengan budak utara tu.semua orang jerantut tau.dia tu buat maksiat je tau,jadi pemimpin hancur.orang macam dia ni lah yang rosakan UMNO jerantut.dan satu lagi perangai dia tu,kuat kencing orang...kerana perangai dialah ramai puteri2 dah tak berminat dengan puteri umno.Tini dasar permusnah PARTI UMNO.selagi dia ada dalam umno marilah kita sama-sama undi PAS dan PKR.Pilihanraya Ke 13 nanti kita sama-sama saksikan Poster2 tini dgn orang UTARA.

Sayang UMNO said...

tini tu tak payah kawin pun tak pe.kami tau skander dia dijerantut hill resort dengan budak utara tu.semua orang jerantut tau.dia tu buat maksiat je tau,jadi pemimpin hancur.orang macam dia ni lah yang rosakan UMNO jerantut.dan satu lagi perangai dia tu,kuat kencing orang...kerana perangai dialah ramai puteri2 dah tak berminat dengan puteri umno.Tini dasar permusnah PARTI UMNO.selagi dia ada dalam umno marilah kita sama-sama undi PAS dan PKR.Pilihanraya Ke 13 nanti kita sama-sama saksikan Poster2 tini dgn orang UTARA.

WZWH said...

Salam semua,
WZWH minta maaf jika komen-komen menyinggung seseorang. Blog WZWH berpegang kepada prinsip kebebasan sejak dari awal berblog, WZWH tidak pernah sensor. Jika bebaskan komen terpulang kepada anda semua. Gunakan kebebasan sebaik-baiknya. Blog WZWH cater untuk semua mental tinggi, mental pertengahan, mental rendah, yg bergeliga, yg mahu meluahkan perasaan, yg mahu meluahkan cerita, yg kepala masuk air. All are welcome. Tapi janji PRU 13 undilah UMNO dan BN. Promise berjanjilah. DEAL. Ekekekeke.

org kg Rumah Banjir Kuala Teh. said...

selagi ketua puteri jerantut tu ada dalam UMNO,kami tak berminat langsung nak undi umno.dia tu perosak parti umno je.tengok muka dia pun nak termuntah.dah lah rupa buruk,perangai pun buruk juga.macam mana ahli2 umno boleh pilih dia jadi ketua puteri.bodoh betul orang umno ni.tengok lah perangai orang tu dulu.barulah boleh dijadikan pemimpin.ni perangai yang buruk jadi pilihan orang umno.kalau macam ni saya rasa tak lama lagi lah umno memerintah kat jerantut.saya ahli umno pun dah mula benci umno kerana perangai buruk yang dilakukan oleh TINI ni.orang kalau dah muka buruk macam tini ni memang takkan berubah sampai bila2.saya bukan nak fitnah kat dia tapi dah sakit telinga dan meluat dengar cerita dari orang2 jerantut tentang tini ni.bila la dia nak insaf dari melakukan kerja2 maksiat tu.kalau anda semua tak percaya kat saya,anda boleh tanya pekerja-pekerja di jerantut hill resort,diaorang semua tau perkara sumbang yang dilakukan oleh tini dan budak Utara tu...balaci tini namanya kama pun terlibat sama.ada ke patut dia suruh si kama tu yang check-in kan kat dia.apa lagi kecoh lah mulut budak tu cerita kat kampung.demi agama dan negara jangan anda undi umno.kerana sudah terbukti kejahatan dan tidak bermoralnya pemimpin Puteri Jerantut ini.saya walau pun ahli umno saya tidak akan undi umno selagi ada orang yang bernama Tini dalam umno jerantut.marilah kita beramai-ramai menolak pemimpin seperti tini ini.kalau tini masih lagi dalam umno maka marilah kita beramai-ramai keluar dari parti umno.baru lah kita dijauhi dari bala bencana.tini pembawa bencana dalam politik umno di jerantut.nyah tini dari UMNO jerantut.Ibu segala maksiat di jerantut adalah HARTINI ABD RAHMAN.

sri tribuana said...

salam,

anon 8:57 itu bukan dikomen oleh saya. Seseorang telah CnP posting saya. Namun saya rasa niat dia baik cuma ingin saya nyatakan, saya tidak komen pada masa itu.

uRag dRrulug said...

kahkahkah! politik Jerantut memang sudah masuk air.....dunieq tork tau maluq!

Anonymous said...

BETUL !!! untuk KEBAIKAN UMNO Jerantut dan BN, harus di ingat, calonlah calon yg mempunyai AKHLAK TERPUJI dan KEPINTARAN yg hebat dan bersedia untuk menjadi PEMIMPIN yg DIHORMATI oleh KAWAN dan DISEGANI oleh LAWAN... :(NBII)

Anonymous said...

pada saya, TENGKU AZLAN sudah sampai masa untuk berUNDUR.... beri laluan kpd yg berWIBAWA dan GLAMOUR. dan bukan yg hanya GLAMOURRRR sahaja..... calon itu MESTI BERWIBAWA dan DIKENALI .... carilah, pilihlah .. pasti berjumpa... : (NBII)

org umno said...

NBII dah puas cari x jumpa2 jgak nih.semua yg ada x disegani langsung.tapi kalau nk cari org yg mmg x segan ke org ramai,contoh abu satu batu,atan melet,ramli jkr,hj mi posmen,kak kiah, tp ada seorg ni yg skrg tgh disegani org,

Tn Hj Harmizi b Mohamad. setiausaha eksuketif umno bahagian,jawatan ni besar dari zali suliman.semua arahan dia zali x brani bantah,dgr cite rumah pun harga 600k lebih belinya.calon popular.patut diletak di DUN damak

dobit127 said...

Nampaknya hasrat WZWH untuk mengadakan audit Pembangunan Parlimen Jerantut hanya tinggal impian sahaja..
Kita lihat komen-komen yang ditulis tidak menggambar apa yang dihasratkan. Serangan peribadi ini bukan sahaja akan memakan pesaing malahan akan jugam emakan diri sendiri..

dobit127 said...

Bila sebut Ku Lan patut digugurkan, siapa sebenarnya calon yang berkelayakan dan berwibawa untuk menggantikan tempat Ahli parlimen Jerantut dan ADUN-ADUN.

Buat WZWH, apa kat senaraikan calon2 tempatan dan luar yang sesuai beserta biodata dan pencapaian mereka untuk dinilai di sini....

Anonymous said...

tiada calon yg layak bertanding di parlimen jerantut untuk PRU13. Semua orang jerantut nak tukar dan bagi kepada PAS termasuk dun kecuali dun pulau tawar agak kuat sikit dan majoriti pun tinggi. AJK UMNO yg ade semuanya tak layak. Mengikut fakta dan risikan. Wassalam.

PERKERJA BHP said...

CALON MEMANG ADA,TP YG BERKUALITI SUSAH NK DAPAT.DUN PULAU TAWAR TUH BOLEH DAH TUKAR CALON,LAMA NGAT DH,MKN DIRI NANTI,TGK MCMANA ADUN PT MENGKHAINATI MELAYU DI FELDA,BHP SIMPANG JENGKA 8 PASTI GULUNG TIKAR BILA WUJUDNYA STESEN MINYAK YG LEBIH BESAR DI TAPA PEJABAT ADUN LAMA.INI SEMUA KERJA ADUN PT,LIM AH CHAP AKAN MINTA APA SAJA SELAGI UTANG ADUN PT TIDAK DILUNASKAN KES SAMAN DULU,SOBERSIAP SEDIALAH WAHAI WARGA FELDA DENGAN ADUN KAMU SKRG,TANAH DIBANDAR DAH ABIS TERGADAI,KINI CINA2 LAKNAT AKAN MENEROKA DUN PT PULAK.

Anonymous said...

pekerja BHP...
saya ni mengikut je senario politik di Jtut ni.hal2 tanah mmg teruk sangat dah....xlama lagi abisla belah PT tu...YB buat mende?Parlimen buat mende?...jawab la kalau boleh..xpayah ngampu sangat2..pencen laaa..kene ubah semua...Dun n Parlimen...kas jadi geli ngan politik Jtut...MBD pn masalah...MELAYU JADI HAMBA JE KAT JTUT TU....KOTOR YG AMAT POLITIK DEME TUH....
YB PARLIMEN....mintak tolong pencen.
PUTERI...sila pencen...
DUN...nengok depan cermin,berapa byk harta rakyat dh amik
MBD...bg pada yg layak...
Pahang xde hasil....jtut xde hasil...berubahlah wehhh....gini gayenye,xhingin sokong UMNO..

arif rasyidin said...

Cari le pemimpin yg menjaga solat 5 waktunya (agama), ketinggian ilmu pengetahuan bukan dalam bidang politik aje tapi sume bab. Akhlaknya dan akidah yang terpuji bukan untuk kepentingan diri tapi agama, bangsa dan negara...tapi bagi aku nak jadi pemimpin tu bab ilmu pengetahuan paling penting (bukan stakat skrol universiti)..harap maklum..:)

Firman Allah SWT, mkasudnya:

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"(ar-raad:ayat 11).