Nuffnang Ads

Pages

Friday, May 27, 2011

DAP Cadang "Downsizing" Perkhidmatan Awam Jika Berkuasa


KUALA LUMPUR, May 26 — DAP MP Nga Kor Ming today proposed revamping car import permits, cutting the number of civil servants and slashing power production subsidies to maintain low prices for fuel, gas and sugar.

He claimed the three measures could save the country over RM40 billion annually and reduce its subsidy burden. Nga also said the government could slash its administrative expenditure of RM167 billion by trimming its bloated civil service.

Malaysia is said to have the highest civil servants-to-population ratio in the Asia Pacific at 4.68 per cent, topping Indonesia’s 1.79 per cent, South Korea’s 1.85 per cent and Thailand’s 2.06 per cent.

“Japan has a 120 million population and Malaysia merely 27 million but our civil service is the same size. They have just 16 ministers in their Cabinet while we have 28 ministers and more than 40 deputies. “So if you cut the expenses by just 10 per cent, this could save us RM16.7 billion annually,” he said. Dipetik dari The Malaysian Insider.

Ini WZWH sudah menulis dalam posting yang lepas bahawa DAP sememangnya bercadang mahu "Downsizing" perkhidmatan awam jika berkuasa. Terbukti ahli parlimen DAP ini telah menyatakan manifesto partinya.

Kakitangan Awam Malaysia berjumlah 1.2 juta. 80% daripadanya ialah dari orang Melayu dan Bumiputera. DAP tidak senang hati kerana DAP berpendapat kaum Cina lebih banyak menolong orang Melayu dan Bumiputera lebih dari UMNO.

UMNO dan kerajaan BN hanyalah "custodian" mentadbir urus negara ini atas kepercayaan majoriti rakyat Malaysia. DAP menyatakan golongan peniaga Cina dan konglomerat korporat Cina telah banyak berjasa menyumbang kepada ekonomi negara melalui cukai.

Kaum Cina selama lebih 50 tahun ini telah banyak berkorban dan menolong orang Melayu dan Bumiputera bila kerajaan UMNO dan BN mengunakan wang perbendaharaan negara membina infrastruktur dan memajukan Malaysia termasuklah membayar gaji kepada lebih 1.2 juta kakitangan awam yang 80% adalah orang Melayu dan Bumiputera.

DAP tidak mahu "sumbangan" konglomerat korporat Cina melalui cukai selama-lamanya membantu kakitangan awam. DAP mahu guna wang yang lebih ini sebanyak RM16.7 bilion jika dipotong 10% atau RM83.5 bilion jika dipotong 50% untuk biayai subsidi negara.

WZWH mahu 1.2 juta kakitangan awam yang majoritinya orang Melayu dan Bumiputera berfikirlah sehabis baik jika mahu memilih Pakatan Rakyat dalam PRU 13 nanti. Masa depan perkhidmatan awam adalah ditangan kakitangan awam sendiri. 

WZWH berharap 1.2 juta kakitangan awam jangan menyesal di kemudian hari. Sesal dahulu berpendapatan, sesal kemudian sudah tiada guna.

4 comments:

Anonymous said...

Sdra,
A lot of these due to mismanage of tax payers money. A lot of leakages and low efficiency of the civil servants. If we need to be developed status nation, everyone of us need to be like our PM Najib - but there were so many who waste time to follow minister n dont do their work.
Zaman Pak Lah dulu mana Pak Lah ramai orang ikut dia...wasting time aje. Most of them civil servants. We could pay the civil servants a higher pay if there less people in the service.

Anonymous said...

ni xde kaitan dgn post WZWH tu,

TUNTUTAN RAKYAT
>TURUN HARGA BARANG
>TURUN HARGA MINYAK
>GAJI NAIK
>BIASISWA SEMUA ORANG DAPAT

apa yg saya x pham, ialah kenapa xde yg menuntut

>rakyat berganding bahu menjaga kebersihan
(smua nak suruh alam flora, ats alasan dah byr, tapi die la yg duk buang tisu, kertas dan mcm2 lgi merata-rata)
>rakyat berusaha mencari tenaga alternatif selain petroleum yg akan habis suatu hari nnti, dan x lama lagi harganya akan meningkat sbb permintaan meningkat, tapi sumber berkurangan.sampai bila nak mintak harga murah? kalau harga murah, sanggupkah rakyat berganding bahu mencegah pnyeludupan? sbb biasanya rakyat suka lps tgn ats alasan phak berkuasa pnye kerja nak cegah pnyeludupan.
>rakyat bantah kebanjiran warga asing di malaysia, tetapi bukan bantahan kosong, rakyat sanggup kerja cuci jamban, jadi jaga tanpa bnyk merungut ble gaji x seberapa, kecoh marah2 bila bnyk aliran wang keluar, suruh jadi buruh xnk, xde kelas la, sanggup mnganggur drp jadi bruh.
>rakyat mintak harga mnyk/letrik diturunkan dan rakyat setuju kurangkan penggunaan mnyk dan letrik(marah kerajaan sbb hrga ltrik mhl, tpi mse sklh die la yg slalu duk biar lampu/kipas "on" walau xde org/ x dperlukan)

dan bnyk lagi, kebnyakan org yg sy tgk bnyk tuntut je, tpi malas.....
dan ada yg kritik kerajaan melulu ats sbb die bnci kerajaan, begitu juga pnyokong kerajaan, kritik pmbngkang ats dasar benci, jgn kita ckp kerana benci semata-mata, nnti terfitnah kita x sedar...bahaya

sekali-sekala perlu tukar kerajaan, tapi jgnlah kita tukar tapi x fikir, kaji dulu btul2, supaya nnti x mnyesal, dgr pendapat dr kerajaan dan pembngkang dan fikir, ni x, rmai yg kalau fanatik pmbngkang, xnk dgr pnjelasan kerajaan, blom dgr da label kerajaan mnipu, bgitu juga fanatik kerajaan, fikir dulu sblom undi, fikir dgn akal, bkn dgn perasaan

(XDE KAITAN DGN POST WZWH, HNYA LUAHAN PERASAAN SAYA)

WZWH said...

Salam Anon 4:30,
Sebenarnya masih ramai rakyat Malaysia silent majority yang berfikiran rasional seperti Anon. Terima kasih memberikan pandangan.

Anonymous said...

kawan tak tau lah, umno dan orang orang jerantut ne, ada ke, orang macam mizi tu di ambil berkerja dengan umno, kebanyakan pegawai pegawai yang di lantik dalam umno ini tidak mempunyai intergeriti, mizi di buang kerja kerana menipu bank sewaktu bertukar ke temerloh, begitu juga dolah kicap dan hj rusdi semua kaki melantak duit peruntukan perlimen jerantut, patut dah masuk penjara, banggang tengku lan pergi tolong, orang macam ini kah yang kau orang agungkan?, buat malu jerantut, hj rusdi, dolah kicap tu lce pun tak lulus, jika mempunyai tahap intergriti yang baik ok juga di lantik ke jawatan penting?, si mizi lagi teruk, semua benda nak baham ke dia jer, ini beru pegawai pegawai umno, belum lagi yb yb umno juga kuncu kuncunya seperti haji nazri?