Wednesday, January 1, 2014

Bagaimana DS Najib Mengurangkan Kenaikan Cost Of Living?

Organisers of last night's anti-price hike rally in Dataran Merdeka declared it a success. – The Malaysian Insider pic by Afif Abd

Demonstrasi anti kenaikan cost of living di ambang tahun baru menjadi motivasi kepada DS Najib untuk menstrategize masa depan politik beliau.

Rasionalisasi subsidi bertujuan menambah hasil kerajaan dengan mengurang perbelanjaan. Itu saranan pakar ekonomi. Baik untuk kesihatan kewangan negara.

Masalahnya rakyat terutama golongan working class bising. Bukan bising sekali tapi banyak kali. Apa tidaknya bila  kenaikan barangan, perkhidmatan, minyak, api, elektrik, tol, tambang, property tax boleh buat rakyat menjerit. Bukan sekali jerit tapi banyak kali jerit.

Bagi rakyat yang belajar ekonomi faham kemuraman ekonomi global, harga makanan, minyak dan sumber semua ekonomic good berkurangan, scarce dan at peak point menjadi penyebab kepada kenaikan cost of living.

Namun rakyat mahu DS Najib sebagai PM berfikir mencari ikhtiar dan jalan bagaimana dan apa bentuk mekanisme yang boleh mengurangkan kenaikan cost of living.

Rakyat pergi lebih jauh bertanya selama lebih 50 tahun Kerajaan melalui UMNO telah dan boleh menjaga kebajikan rakyat terutama mengurus ekonomi negara dengan baik.

Walau DS Najib dan pakar-pakar ekonomi baik dari dalam dan luar negara berbuih mulut mengatakan ekonomi prestasi ekonomi Malaysia OK sekian % pertumbuhan ekonomi, pertambahan % eksport lebih dari import namun bagi rakyat mengukur ekonomi melalui kenaikan cost of living sebagai KPI nya.

Rakyat bertanya lagi kalau Kerajaan melalui UMNO tidak boleh mengurus ekonomi negara membiarkan kenaikan cost of living tanpa apa-apa mekanisme atau cushion, menghapus atau mengurangkan subsidi lebih baik rakyat serah kerajaan ini kepada Pakatan Rakyat kerana tidak ada bezanya!!!

Petanda berkumpulnya anak-anak muda semalam di Dataran Merdeka hampir 60% yang kehadiran rakyat yang memprotes kenaikan cost of living berjumlah antara 10,000 ke 20,000, ada yang kata 50,000 di ambang tahun baru merupakan amaran awal kepada DS Najib.

Tiada PM-PM Malaysia sebelum ini yang rakyatnya bangkit memprotes di ambang tahun baru kerana mahu turun cost of living. Kebaikannya rakyat ini yang muda-muda mula sensitif kepada isu-isu ekonomi. Rakyat mahu DS Najib berbuat sesuatu. Ini batch anak-anak muda yang boleh mengundi pada PRU 14.

PRU 14 mungkin tinggal 3 tahun setengah lagi. DS Najib perlu bersyukur dan merasa bertuah kerana telah diberi tanda dan amaran awal. Ini boleh memberi persediaan dan ruang untuk DS Najib menjadi pakar ekonomi.

Isunya mudah....kenaikan cost of living kenaikan harga barangan...

Sebab itu laungan demonstrasi semalam: Turun...Turun...Turun...

Ada pula pengaruh politik: Bangkit....Bangkit....Bangkit dan slogan anti DS Najib.

Semuanya menuju ke arah DS Najib....tiada Menteri-Menteri kerajaan yang bersuara semuanya senyap belaka dan Polis more friendlier.

DS Najib tidak perlu terlalu sangat ikut buku mahu menjadi "responsible leader". Subsidi pun satu strategi untuk menarik minat rakyat. Bila rakyat tidak suka natijahnya pada akhir analisis rasionalisasi subsidi tidak menguntungkan kerajaan dan UMNO!

Bagaimana DS Najib mahu mengurangkan kenaikan cost of living?

Ada lagi 3 1/2 tahun masa; Permulaan yang baik bila:

Malaysia’s economy is expected to see 5.5% growth in 2014, said Dr Shane Oliver, Head of Investment Strategy & Chief Economist, AMP Capital.

He said next year, Malaysia's growth rate was expected to pick up to around 5.5% after 4.5% this year.

"This should be helped by the monetary easing of the last year or so along with slight pick-up in global growth (from 3% in 2013 to around 3.5% next year)".

Douglas McWilliams, Institute of Chartered Accountants in England and Wales' Chief Economist and Centre for Economics and Business Research Ltd Executive Chairman, had said the Malaysian economy was expected to be brighter next year with the recovering global economy and exports growth.

He said the return of growth in the eurozone and stronger expansion in the US would offer countries in the Asean region space to enact necessary the economic and social reforms.

Bila pertumbuhan ekonomi Malaysia 2014 menjurus 5.5% dari 2013 4.5%.
Bila pertumbuhan ekonomi dunia 2014 meningkat kepada 3.5% dari 2013 3%.
Bila pertumbuhan ekonomi Eropah meningkat...pengembangan kuat ekonomi US.
Ini menyebabkan pertumbuhan eksport Malaysia turut meningkat.

Maka ekonomi Malaysia jadi kuat dan negara bertambah hasil, industri dan kilang bergerak laju, peluang pekerjaan bertambah...

Dengan langkah-langkah yang diambil kerajaan hemah berjimat cermat...

Dan rakyat pun berhemah berjimat cermat ikat perut...

DS Najib boleh mengurangkan kenaikan cost of living.

12 comments:

LKTP1436 said...

Satu ulasan yg baik dan " sedar diri " tidak seperti sesetengah ngo yg asyik buat lapuran polis supaya kerajaan ambil tindakan kpd penunjuk perasaan dan menuduh mereka mahu guling kerajaan.

Kita sebagai rakyat tdk kisah siapa pun yg memerintah, yg penting pengurusan berhemah, bukan mcm skrg, pengurusan ikut nafsu, bila byk hutang, rakyat juga yg jadi mangsa......

Anonymous said...

Kepada saudara LKPT, kenaikan sekarang dilihat byk berlaku diselangor, tidak dinegeri lain, disarawak cth dikuching,kos hidup masih boleh diterima,ini kerena dilihat lesen perniagaan pafa kadar mampu bayar, diselangor kadar lesen peniagaan meningkat mendadak,mahu tidak mahu peniagaa tpaksa menaikan harga barang. Dan kenaikan ini dikawal oleh pihak berkuasa tempatan,bukan kerajaan persekutuan,

Anonymous said...

Tahun baru ada lagi macai,istgfarla banyak2

Anonymous said...

kita sebagai rakyat kena bersikap neutral jangan hanya mecari kelemahan kerajaan saja sebaliknya memuji segala tindakkan pembangkang walhal mereka sendiri tahu semua tidak betul.allah memberi kita akal gunakan ianya sebaik mungkin.jangan sering menuding jari kepada org lain sahaja sesekali tudinglah kepada diri sendiri fikir fikir dan renungkanlah

Anonymous said...

Pru 14 barula tukar kerajaan,kerajaan sekarang banyak mnyusahkan rakyat,bantuan tak setimpal dengan ekonomi negara yang banyak maju,bantuan beras banjir pun puak ni sapu

Anonymous said...

buat baik dikeji buat jahat dipuji. inilah perangai org telah ditutup pintu hati utk menerima kebenaran.

Anonymous said...

Jantut ada tol ke??

Anonymous said...

Jantut ada banyak jalan yang berlubang2 dan berlekuk lekak,kesian orang jantut kena tipu sokmo dengan kerajaan bn dan umno,bando taman negara sangat konon,cuba dema lalu tembeling-lipis atau jerantut-jengka macam dah kena mortar dah,bila orang bising tampal la bodo2 dari takde,masih tak sedar lagi rakyat kerajaan terlalu banyak amalkan rasuah,belum sampai lagi ke kuala tahan,kalau tengok jalan macam berada d zon perang,kesian sangat orang jantut ni,lebih2 lagi bawak ke alur sungai tembelng ni,mereka nila yang buta hati dan memenangkan yb mereka,tupun sebab dapat duit dalam seratus dua untuk ngundi yb mereka,sedih dengan orang hulu tembeling ni,nilai diri mereka boleh dibyr dgn seratus dua je,padahal sebelum dpt duit bermatian mngutuk calon dema dengan bermacam tohmahan hingga buka aib yb dema,mereka tak sedar lg ditipu hidup2 selama 50 tahun kerajan umnobn memerintah,kalau buta hati atau tidak tahu sistem kerajaan memrintah beginila jadinya,lebih lebih lagi takde atau kurang pendekatan agama langsung dalam hidup,tula sebab bn sentiasa menang di kawasan2 hulu yang mudah mereka menjajah otak mereka dan disogok dgn duit dan hiburan cikit,bkn nak hina orang,tetapi tula hakikat sebenarnya harga diri orang alur sungai tembeling ni,sentiasa jumud dan tidak penah merasa kehidupan dan kesusahan di bandar,gunakan tol,beli ikan di pasar,parking,dan banyak lagi,tula sebab kerajaan tidak akan buat pembangunan di kwasan hulu dengan tujuan rakyatnya yang sempit otak itu sentiasa mngharap bntuan kecil dan subsidi seperti 5kg beras,cerita banyak pun tak guna,cukupla otak kamu dijajah dengan bn ni,tidak relevan lagi untuk mnyokong

usin cibai said...

kepala butoh kenaikan kat selangor aje kat jerantut barang dah melambung.nampak sangat bodoh lg bangang..

Anonymous said...

Tula orang cakap orang umno memang bodoh,dia sibuk ke negeri selangor,p.pinang,kelantan dan juga singapura,kalau tak bodoh bukan ahli umno,madey penah cakap orang bodoh je masuk umno,orang bijak dan cerdik masuk pas,menda basic macam perbezaan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri pun diaorang bodoh tak boleh nak beza,belum cerita bab ekonomi negara lagi,orang umno tak ubah seperti otak lembu dulu kini dan selamanya,yang untungnya pemimpin umno yang takde istilah guna cash untuk membayar minyak dan bayar untuk barang dapur,yang bodoh macam orang bawahan tak sedar2 lagi umno menipu rakyat berpuluh tahun.mereka tak sedar kalau menteri naikkan harga minyak menteri peduli apa,bukan dia gunakan cash pun,naikla rm5 seliter pun dia hanya sain cek kerajaan untuk biayainya,yang macai umno je bodoh sokong,kenaikan dan turun harga minyak dunia pun macai umno bukan nak ambil tau pun,yang tau angguk dan ampu sahaja,kita negara pengeluar minyak tau tak,kalau minyak global naik negara kita memperoleh keuntungan sebab negara menjual minyak mentah ke luar,yang basic je je tu,fikirla dengan otak dan akal,kalau keuntungan pada negara kenapa menteri masih nak bebankan rakyat dgn menaikkn hrga minyak,tapi tula macai dia tak terima pndapat rakyat marhaen atau pembangkang,yang mereka tau ampu hngga tak sedar kerjaan menipu,mereka tetap spin naik untuk kemajuan dan untuk pembngunan,knapa macai beranggpan minyak je hasil negara,knapa tak fikir balak,bijih,sawit lagi sumber hasil ngara,korea singapura takde sumber pun negara diaorang tapi tetap maju,sedarla macai umno,rezeki allah bagi bkn umno bg,amin

Anonymous said...

Kita undi pas pru akan datang,kita ubah juga kerajaan zalim ni,kalau tak memg tergadai negara kita nanti,,menteri peduli ape,najib pun bukan blh hidup 400 tahun pun,kalau dia tak tadbir negara dgn betul pun apa dia peduli,sampai masa dia akan tua juga,mungkin uzur dan terpksa undur diri jg dari berpolitik

usin malaun said...

aku sokong sangat kedua2 atas aku ni.org bandar aje yang sedar bab2 ni.org bandar suka harga barang murah,harga rumah murah,kos sara hidup murah,jalan elok tp org kampung aje suka harga mahal dan kos sara hidup tinggi.kuantan dan temerloh dah berubah bila la jerantut ni nak berubah..

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024