Nuffnang Ads

Pages

Monday, January 6, 2014

Di Indonesia...Dangdut Boleh Menyatukan Orang Kristian dan Orang Islam...Bolehkah Di Malaysia???


Bolehkah dangdut menyatukan orang Kristian dan orang Islam di Malaysia?

Orang politik kata hubungan sudah tawar antara orang Kristian dan Orang Islam di Malaysia. Betul ke?

Isunya mudah...Paderi Kristian mahu guna kalimah Allah dalam Bible Melayu di Semenanjung. Dibantah oleh orang Islam kerana ada Enakmen disetiap negeri, Sultan sudah bertitah dan mahkamah tidak beri. Tapi Paderi Kristian berdegil mahu. 

Bila usik orang Melayu yang majoriti di Semenanjung seperti jolok sarang tebuan. Bila penguatkuasa JAIS serbu rampas Alkitab maka orang Kristian dan ahli politik pembangkang jadi kecoh...

Mula kata tidak adil kepada minoriti...kebebasan beragama...JAIS tiada hak...ada pula pemimpin PAS dan pendakwah bebas mengutuk JAIS kata tidak bertamadun, tidak berfikiran terbuka, kenapa ganggu tempat ibadat agama lain! Bukan gereja yang diserbu tetapi rumah kedai Pejabat Bible Society of Malaysia.

DAP konon mahu cabar Enakmen 1988 Selangor. Pakatan Rakyat dan pemimpin Gereja bising mahu DS Najib bersuara dan berbuat sesuatu serta nyatakan pendirian.

Masa macam ini mahu PM....mahu PM campur tangan...masa lain tidak.

Kena faham hal agama Islam adalah hak negeri di bawah kuasa Sultan malah MB Selangor tiada say dan kuasa. Bila DUN Selangor mengadakan Enakmen 1988 maka kena akur dan ikut.

DS Najib tidak boleh campur. Ini hal agama pula lagi sensitif. DS Najib pun bukan expert agama. The Law is there...just execute it.

DAP mahu cabar Enakmen 1988 ini....cuba lah kalau berani. Walau Pakatan Rakyat adalah majoriti dalam DUN Selangor namun adakah ADUN-ADUN Islam dari Pakatan Rakyat mahu bersetuju apa lagi ADUN-ADUN UMNO!

Orang Melayu...Orang Islam Selangor dan seluruh negara mahu melihat DAP dan Pakatan Rakyat ada berani kah mahu ubah Enakmen 1988.

Sultan Selangor berkuasa penuh ke atas agama Islam kerana Baginda adalah ketua agama. Sultan Selangor sudah pun bertitah.

Tidak ramai ahli politik Selangor tahu bahkan mungkin sudah lupa bahawa Sultan Selangor boleh menghukum buang negeri bagi rakyat Selangor tidak kira siapa yang menderhaka. Nanti ahli parlimen dan ADUN Selangor terpaksa mentadbir dan mengurus kawasan dari jauh di negeri orang!

Benarkah hubungan orang Kristian dan orang Islam di Semenanjung sudah renggang?

Bagaimana mahu menyatukan orang Kristian dan orang Islam di Malaysia?

TPM kata football boleh menyatukan. Selain itu apa lagi?

Tak kan mahu suruh orang Kristian pergi masjid atau suruh orang Islam pergi gereja kecuali Marina anak perempuan Mahathir atau Mujahid anak lelaki Yusuf Rawa boleh lah pergi gereja!

Di Indonesia, dangdut boleh menyatukan orang Kristian dan orang Islam. Bolehkah di Malaysia???

20 comments:

Anonymous said...

selagi lagi ada puak babi pr sampai bila pun takkan bersatu rakyat malaysia.mereka akan hanya mencari kesalahan sahaja walau sebesar kuman dan menutup segala kebaikkan walau sebesar gajah sekali pun serta akan menyokong apa saja agenda jahat puak kafir walau mengadai maruah dan agama mereka sendiri.harap allah hancurkan puak laknatulah ini insyaallah

usin malaun said...

Bodohnya la bahlol diatas nie.dah la bodoh otak kat kepala lutut penuh kurap pulak tu.Silapnya pemimpin UMNGOK juga yang beri kebenaran kat sabah dan sarawak dibenarkan puak Kristian menggunakan kalimah Allah.kenapa disabah dan sarawak dibolehkan nak meraih undi la mangkuk.kalau pemimpin bijak pandai dah tentu semua sekali tidak boleh menggunakan kalimah Allah sewenang2nya oleh puak kristian.kalau duduk bawah tempurung tu bahlol sampai bila2.tahniah bahlol diatas anda akan menerima kenaikan barangan dan kos sara hidup yang melambung hadiah dari BN.rakyat didahulukan janji aman..

Anonymous said...

babi punya usin aku bukan org umno mcm kau macai bengong pr.yg aku musykil pas dok sokong sekali kalimah allah digunakan oleh kapir harbi ini terbuktilah sudah pas pun macai org kapir mcm usin babi kat atas

usin malaun said...

ni la silapnya beruk umno kenapa kau tak babikan PM sebab dia membenarkan kalimah Allah di sabah dan sarawak.sebenarnya kalau kita jahil tanya la Ustaz yg bijak pandai dan carilah org yang bukan Pro UMNO atau PR jawapannya ada pada dia org atau tanyalah kedua2 belah pihak untuk kepastian.kita kan 1 malaysia..

Anonymous said...

usin ni jenis beruk kalau diajar mcmana pun takkan pandai ambik kelapa. klau org kelate kata jenis beruk isap pelir.aku pertikai kenapa org islam dalam pr dok sokong org kapir guna kalimah allah.org umno dah sedar akan kesilapan disdabah dan serawak tapi org islam pr ni dah nak mampus pun tak sedar lagi mcm engkau la usin pencacai nak mampus

Anonymous said...

yg benarkan kalimah allah di guna kat sabah tu pm mana usin.engkau ni berhujah mcm org sewel.jenis macai level hampas mcm ni ler

Anonymous said...

Hidup husin

Anonymous said...

Nama pun macai umno usin woi,kalau tak bodoh bukan nama umno,tula sebab macai umno ditipu pemimpin nya hingga dia tak boleh menilai menteri Bongok Negara yang luluskan,sibuk ke pr pulak,kenapala orang umno ni takde otak memikir yek,yang cikgu pun tau mendidik anak murid tapi cikgu pun bodoh takde akal untuk berfikir,zaman madey dulu boleh la nak tipu rakyat guna media dema je,skrg ni anak muda dah bijak dan tau menilai mana yang baik dan mana yang buruk,nila agenda jahat umno bn untuk mengalih fokus rakyat ke atas kos sara hidup yang tinggi,bikin cerita mat sabu tak berkesan dia bikin cerita kitab dan kalimah allah plk,patutla makin hari makin benci anak muda dan rakyat terhadap umno bn ni,agama langsung tak terapkan ke rakyat tp berckap mcm lebih agama,lantik plk mufti yang kena dengar cakap dema,rosak akdah manusia buat di umno ni,dulu family aku penyokong tegar umno tapi sekarang dah ramai beransur ke arah pas,biarlajadi silent killer pun pru 14 nanti,yang penting tidak bagi lagi undi ke bn ni,menipu rakyat tak abis2,yang bodoh dan buta hati je lagi sokong bn,najib pun menipu rakyat dengan kenaikan harga minyak,ya allah Kau tumbangkanla parti umno dan kerajaan zalim ni pada masa pru 14 nanti,dengn berkat allah di bantu dengan agong akan datang iaitu sultan kelantan yang kuat agama tak mustahil kerajaan bn ni akan kalah teruk,in sha allah

usin malaun said...

Bodoh betul mangkuk kat atas ni kat Malaysia ni berapa PM tak kan Anuar Ibrahim kot.sekarang ni PM kita DS Najib la tak tahu la PRU14 nanti DS Anuar ibrahim plk.lain kali tengok la berita walaupun TV3 suku aku tetap tengok sebab kat malaysia ni tiada lg TV PR.PM sendiri yang keluar berita masa kat sana dulu.jangan la kita jadi bangang mcm beruk UMNO ni nanti cucu tak melawat kubur sebab malu nak tengok kubur datuk dia yg bodoh lg bangang.dah bodoh gi la mengaji kata org kelate jgn jadi mcm diatas bangang nak mampos..

Anonymous said...

usin dgn anon kat atas anjing sarkas pr ni bukan tahu sejarah itulah bahana dok baca suara keadilan yg tak berapa adil ni. pemimpin pr suruh berguling terus berguling di suruh menyalak makla menyalaklah sianjing anjing pr ni.disuruh derma berjihadlah konon.pemimpin hidup mewah tapi anjing pr ni hidup merempat.janji demi janji anjing pr akan terus menunggu.mangkuk hayun

Anonymous said...

Dengan dangdut menyatukan kristian dan islam? Mamat, org kristian Malaysia termasuk Melayu luar Jerantut tak berahi langsung ngan dangdut...apalah local sangat idea awak ni untuk penyatuan nasional. Yang suka dangdut nie selalunya kalau datang kl pusing2 kat chow kit je, paling hebat kawasan pan pacific hotel. 10 kali datang kl sekalipun tak sampai pj sebab pj rasa lain tak saperti chow kit mcm kampong sendiri. Nak menyatukan dengan dangdut......belia betul tak rugged langsung

Anonymous said...

Np macai umno bodoh sgt ek,yang tadbir negara sape,kalimah allah yang luluskan sape,memang orang politik umno ni semuanya bodoh ke,cubala guna otak jangan jd lembu,blum pr memerintah banyak sgt fitnah dibuat,kalau pr memerintah harus suruh anak2 diaorang ngaku anwar liwat mereka,tapi kt youtubela,nk guna media payah dah,tp pr tak sezalim umno saya rasa

Anonymous said...

setahu aku dalam ceramah pr yg duk kuat fitnah tapi mangkuk hayun pr kata umno yg fitnah.jangan mangkuk hayun asyik tutup sebelah mata sbb mata yg ditutup tu sebelah pr jadi tak nampaklah kesalahan sebelah sinun

Anonymous said...

yg tak ada otak badut pr dan yg jadi lembu australia pun geng badut juga.cuba badut tengok malam tahun baru lalu ramai lembu australia kat dataran.mungkin pemimpin pr nak pilih yg cukup umur utk dibuat korban raya haji nanti kah klah kah.lembu yg tak sedar dia lembu kot

Anonymous said...

Lembu sharizat banyak bunyi,xpe ds bg brim,ron97 naik lagi,kah kah

Anonymous said...

kalau sampai bibble kena pulang balik beruk pr tak sedar lagi tak tahu ler.dulu salahkan hassan ali lepas ni siapa ler pulak agaknya ye....hi hi hi takbirrrr....ha ha ha dasar beruk pr sanggup buat apa saja janji bukan umno.lepas ni boleh ler macai gi lepas kat gereje...kah kah kah

Anonymous said...

salah pemerintah kita sekarang nie agama pun nak dipolitikkan.tu la byk sangat mkn kangkung..

Anonymous said...

Dari akar umbi orang umno bn memang tak nampak kecerdikan nya,nak cakap bodoh kasar sangat bahasanya,tetapi itula hakikat,orang nak mnyokong parti mana2 pun tak kisah tapi berpegangla kepada yang fakta,ni pemimpin bodohkan rakyat masih nak lagi menyokong,kalau pr dapat perintah negara ituhari kita dah rasa beban diturunkan dengan kos sara hidup,minyak diturunkan,tol ditutup peringkat ke peringkat,rumah mampu milik untuk rakyat,tapi ramai lagi berpegang nak kerajaan yang tidak banyak membantu rakyat,hanya berjanji di ceramah sahaja tp tidak tunaikan,tengokla bersepah papantanda janji2 bn di kampung2 tapi tidak nampak mereka tunaikan,apalagi bn nak tipu rakyat selepas ini,ingatla yang hidup pasti mati,nikan hanya parti dunia yang dipilih rakyat,tiba masa akan berakhir juga

Anonymous said...

Delete plk post pasal isteri curang,x bezla gini,kita harap dato serah je jawatan bagi haji nazri plk bertanding

Anonymous said...

Ong hok buka cite pasal dato,ong pndai plk tutup,bale bete zurik,sian 2 pupu ong ter,x simpati bete kt dato