Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, January 7, 2014

MPPN Tidak Ada Hak Untuk Campur Tangan Urusan Agama Islam Di Bawah Kuasa Sultan Selangor



Semua pihak perlu menghormati penguatkuasaan yang dijalankan oleh JAIS. Hal agama Islam di negeri Selangor dibawah bidang kuasa Sultan Selangor.

Majlis perpaduan mahu Putrajaya patuhi penyelesaian 10-perkara dengan Kristian


Mesyuarat pertama Majlis Perundingan Perpaduan Nasional (MPPN) membuat pendirian menyesali serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas Persatuan Bible Malaysia (PBM) kerana ia melanggar penyelesaian 10-perkara yang dibuat Putrajaya dengan penganut Kristian sebelum ini. sila klik sini.

Baca juga  NUCC: Jais raid ‘regrettable’ The National Unity Consultative Council (NUCC) today described the raid on the Bible Society of Malaysia (BSM) by the Selangor Islamic Religious Department last week, as a blatant disregard of Putrajaya’s 10-point solution. sila kilk sini.

Adalah sangat jelas negeri Selangor ada Enakmen 1988 tidak boleh guna kalimah Allah dan beberapa perkataan yang lain bagi bukan Islam.

Mahkamah telah memutuskan Gereja tidak boleh guna kalimah Allah.

Sultan Selangor yang berkuasa penuh full authority telah bertitah melarang bukan Islam guna kalimah Allah di negeri Selangor.

Apa hak dan locus standi MPPN untuk menyibuk dan campur tangan memperlekehkan JAIS-MAIS-Sultan Selangor juga menghina mahkamah dan tidak mengiktiraf Enakmen 1988 Selangor.

Adakah 2 kes yang telah berlaku di Pahang yang melibatkan:

  • Hukuman rotan kepada seorang perempuan Melayu minum arak dikhalayak ramai
  • Hukuman denda RM1500 dan penjara 20 hari kepada seorang lelaki India yang cuba memaksa seorang perempuan Islam memeluk agama Hindu.

Pun MPPN mahu komen dan campur tangan serta memperlekeh JAIP-MAIP-Sultan Pahang!!!

Di Pahang seorang penguatkuasa berpangkat Penolong Pengarah telah ditembak sampai mati di depan rumah kerana menguatkuasa Enakmen Pahang.

Cara MPPN buat keputusan semacam ini juga diibarat seperti menembak JAIS di siang hari.

Kenapa MPPN tidak mempersoalkan kenapa bukan Islam mahu cabar keputusan larangan oleh mahkamah, Enakmen 1988 Selangor dan Titah Diraja Sultan Selangor mengenai isu berkaitan.

Kenapa MPPN mahu menganggu 'mood' hasil sisatan JAIS berhubung serbuan JAIS terhadap sebuah premis Pejabat Bible Society of Malaysia dengan membuat kenyataan negatif?

JAIS menjalankan operasi penguatkuasaan berdasarkan undang-undang di negeri Selangor yang sedia ada.

6 comments:

Anonymous said...

usin tak komen ke...badut pr ni jangankan sultan..allah pun badut badut ni buat main

Anonymous said...

exco selangor putuskan hantar balik bibble yg dirampas jais.inilah melayu pr yg mengaku lebih islam dari umno.dimana rakan kristian seperti nik ajis,pak hadi dan pak non.inilah hasil hsutan kalian pada sikapir bila digertak sikit dah kecut batu.janji bukan umno tak gitu usin....pr haramjadah

Anonymous said...

1974 kdn sendiri luluskan kitab ni,macai umno je bodoh dan bangang abadi tak ambik tau pasal ni,pasal kalimah allah di sarawak boleh di semenanjung tak boleh,nmpak sgt mufti2 malaysia bodoh dan tidak tegas dalam agama,demi duit dan gaji takut untuk bersuara ke pemimpin,tula orang cakap golongan ysng macm ni jejak kaki dulu ke neraka,contoh fathul bahri,ilmu tinggi tp sayang sebab umno telah buat dia seperti bodoh yang mana agama di dalam diri terhad untuk berdskwah disebabkan umno,sedih tengok golongan yang mcmni tidak berani tegur pemimpin

usin malaun said...

kalau aku komen bodo marah sebab dah memang bodo.yg sebenarnya yg menyokong umno ni tak tau apa2.kalau pemimpin ckp mkn kangkung mkn kangkung aje la tak payah mkn sayur lain.sebenarnya pemimpin melayu umno kita yg tak menjaga kepentingan islam lepas tu kata org lain yang buat salah sedangkan diri sendiri buat salah..

Anonymous said...

sebab tu ler pemimpin islam pr beria ia sokong kalimah allah diguna disemenanjung walaupun majlis syura pas melarangnya.itu bukan setakat bodoh je hati pun dah jadi hitam.najib kangkung anuar dan stopa kangkang

Anonymous said...

Sapala anon 6.31 pm yang dibayar menjawab post ni,takde orang cerdik ke nak ambik,tula kalau agama umno tak serapkan ke rakyat ginila jdnya,dia tau karaoke je hari2,soh g masjid dgr kuliah xnk,sombong dengan Allah,dema ni anggap umno yg bg rezeki ke dema ni