Nuffnang Ads

Pages

Sunday, January 12, 2014

Bila Paya Garok Tenggelam Terputus Jalan Ke Taman Negara , Pengusaha Resort Dan Chalet Kerugian



Jalan ke Taman Negara sebelum Felda Padang Piol di Paya Garok tenggelam lagi akibat hujan lebat.

WZWH mendapat maklumat dari seorang pengusaha resort, hotel dan chalet di Kuala Tahan Taman Negara bahawa jalan melalui Sungai Garok tenggelam lagi. Juga jalan melalui Sungai Kerak di Kuala Tembeling tenggelam.

Bulan Disember 2013 bila jalan Sungai Garok tenggelam lebih seminggu pelancong tidak dapat lalu ke Kuala Tahan mengakibatkan pengusaha itu kerugian RM150,000 kerana pembatalan oleh group pelancong.

Jika sampai hari Selasa minggu depan kalau jalan Sungai Garok itu tidak boleh dilalui kemungkinan pengusaha itu akan kerugian lagi RM35,000.

Beberapa blog Jerantut sebelum ini telah membangkitkan perkara ini sila klik sini dan sila klik sini.

Ramai orang mahu tinggikan jalan Sungai Garok atau ditambak. Jalan yang tidak sampai 1 km itu sudah sepatutnya dinaiktaraf agar tidak terlibat dengan banjir yang melanda saban tahun.

WZWH difahamkan jalan yang tidak sampai 1 km itu akan dinaiktaraf agar tidak terlibat dengan banjir yang melanda saban tahun. Pihak JKR dalam proses merekabentuk (design). Anggaran kos projek RM6 juta dan sememangnya peruntukan sudah diluluskan pada tahun 2009 namun hingga kini projek itu belum dimulakan lagi.

Ada kemungkinan oleh kerana ada cadangan projek jalan baru mahu dibuat dari Simpang Padang Piol ke Kuala Tahan yang menggunakan allignment baru dan melalui tanah-tanah yang lebih tinggi dan jalan lebih lurus membuatkan projek menaiktaraf jalan Sungai Garok diabaikan!

Selain dari jalan Sungai Garok ada berpuluh-puluh lagi jalan di Jerantut yang kerap terputus akibat banjir.

Sehubungan dengan itu DS Najib berkata projek tebatan banjir ditambah demi keselamatan rakyat. Kerajaan akan melaksanakan lebih banyak projek tebatan banjir di seluruh negara termasuk di Terengganu dan Pahang demi memastikan keselamatan rakyat.

DS Najib berkata, untuk melaksanakan semua prasarana itu, kerajaan memerlukan lebih banyak peruntukan yang diharap dapat diperoleh daripada tranformasi ekonomi negara.

Untuk melaksana projek tebatan banjir yang keperluannya amat mendesak, kos amat tinggi. Di Chukai RM480 juta, di Kuantan RM700 juta. Ia memakan belanja berbilion tidak termasuk jalan, jambatan, sekolah dan kemudahan lain yang rosak.

Kerajaan sentiasa mahu melihat rakyat hidup dalam keadaan selamat dan sejahtera, namun tidak adil untuk menyalahkan kerajaan di atas setiap bencana yang berlaku.

Tidak ada negara di dunia ini yang terlepas daripada bencana akibat perubahan iklim dunia sehingga mengakibatkan banjir besar.

Berapa kos projek tebatan banjir di Jerantut? WZWH bukan ahli parlimen dan ADUN Jerantut untuk menjawab soalan itu!

28 comments:

Anonymous said...

Kuantan terlalu kerap banjir, kerajaan tak terfikirkah utk tukar pentadbiran negeri/ibu negeri? Terlalu sukar setiap kali bencana dan mengganggu banyak urusan. Mungkin dipindahkan ke kawasan lebih strategik seperti Temerloh, selain kedudukan di tengah2, ia memudahkan urusan seluruh masyarakat negeri Pahang. cadangan adalah di kawasan sekitar bypass Temerloh-Mentakab, setakat ini ia bebas banjir. fikir-fikirkan..

usin malaun said...

bodoh betul la dah lulus 2009 tp 2014 masih tiada apa2 tindakan.aku rasa tahun 2019 pun tiada apa tindakan.tak hairan tengok la jalan jerantut ke benta terbengkalai serta jalan simpang jengka 8 ke maran pun terbengkalai apa la sangat jalan paya garok dah tentu dipandang sepi.rakyat didahulukan dengan jalan terbengkalai diutamakan.

Anonymous said...

usin malaun lagi la bodoh sebodohnya duit peruntukan tu eloknya didahulukan kepada yang lebih penting terutama rakyat daripada pengusaha chalet dan resort.kemampuan kerajaan sekarang sudah terhad.permintaan banyak tapi kemampuan kurang,camna nak penuhi semua.jadi sabar la menunggu

Anonymous said...

org jer yg bodoh tapi usin cerdik cuma otak jer kat lutut hi hi hi

Anonymous said...

semua pemberian utk mangsa banjir sgt elok, tapi janggal sgt beri tv, dah tentu nak mereka dengar propaganda UMNO Baru, tengok shows hebat rafi aziz, heroine si fatty ! hehehe

Anonymous said...

sepatutnya anuar yg bagi tilamnya dan hj hadi bagi peti sejuk utk bekukan otak macai kah kah kah

Anonymous said...

Tula sebab aku cakap BN hanya menaburi janji2 kosong,janji dicapati,tp masih ramai yg bodoh dan bangang undi ke bn untuk ditipu sekali lagi selepas pilihanraya,kenapala rakyat bodoh masih percaya dengan Barisan Kroni ni kan,tak abis2 menipu rakyat,berjanji tp tak tunaikan,kadang2 kesian tengok mkcik dan pkcik2 pergi dgr ceramah untuk memburukkn pembangkang,sebab jenis yang tua2 je bn boleh lagi menipu tapi untuk anak muda memg susahla cikit nk percaya,bn menang pun sb guna polis dan tentera undi pos,klu guna undi macam biasa dah lama bn ni bungkus

usin malaun said...

peruntukan apa yg didahulukan rakyat mangkuk ayun.kalau 2009 sampai sekarang nia tiada apa2 tindakan tu penipu namanya.otak sempit tu yang bangang kena tipu dari dulu lg.kalau peruntukan ada kena la keluar ikut tahun semasa bkn boleh simpan nanti kena audit.bila kena audit tu yang tembelang pecah dan ckp audit dr pembangkang.audit nie 10sen pun dia kira.ke dah buat projek kangkung utk penduduk jerantut..

Anonymous said...

Aku tak peduli pengusaha chalet rugi..ini biasalah risiko perniagaan. Yg aku peduli rakyat kena tipu dek janji..janji dicepati.

Otak2 mak teh bedah dan pok su daud felda jengka 12 habis jadi kelabu sebelum pru..Sekarang otak dema mula cerah sikit dek projek rumah generasi ke2 yg tak siap2. Konon nak buat 5000 unit setahu bagi menampung keperluan anak peneroka yg berjumlah 0.5 million. Namun rumah yg sedang dibina pun entah bila nak siap...

Anonymous said...

bahalol pr memang jenis otak beku.anuar kata blackout masa pru pun percaya,last adun ketari cakap tak berlaku pun blackout,yg aku nak cerita pasal bangangnya melayu pr ni,cina pr lagi jujur dan cerdik.tian chua pun mengaku fitnah umno tak macam usin and gang kerjanya buat fitnah je kena tipu dgn anuar tapi masih percaya jenis macai lembu mekah

Anonymous said...

Macai bn bodoh,sibuk ke anuar,wei bangang,anuar tu ketua negara ke bodoh,jangan nak spin la bodoh,ni cite jerantut,sibuk ke pr buat ape,dah takde modal ke,tula sebab orang cakap orang memng byk yg bodoh jumud semua ada

Anonymous said...

macai bn suka makan kengkung yg dikutip dlm parit dan longkang...

Anonymous said...

Kenapa orang tak nampk umno la merosak bangsa melayu,agama serta negara,umno la yang mngajar politik secara rasuah,umno tk kan tolong orang melayu,masa berucap kt pentas je bedegar2 bunyinya tp semua tin kosong,orang melayu juga bodoh yang percaya kepada umno,umpama umno bagi rezeki kat dema,agama umno taknak langsung tekankan ke rakyat,kalau tak sebab undi cara tak telus dah lama umno bn ni berkubur,ni tidak spr sendiri jadi badan bercakap untuk bn,tak nya bodo spr mcm tu,tp rakyat terlalu lama dengan bn ni,tak nmpok dah buruk

Anonymous said...

pr tolong juga,tapi tolong tutup giat mara yg dah tentu utk melayu tapi macai jumud tetap pertahan walaupun cina babi nak hancurkan melayu.janji asal bukan umno betul tak macai

Anonymous said...

melayu dah nak mampus pun tak sedar lagi.apa nak jadi ler dgn melayu politik ni,sepatutnya kamu berfikir apa yg kaum lain mainkan utk pecah belahkan bangsa kita.jangan sampai teratuk baru nak sedar.fikir dan renunglah melayu sekalian

Anonymous said...

Tengok buletin utama,utusan,berita harian memang la cakap tutup,media lidah biawak umno mana ada fikir dosa pahala,tula sebab orang umno pakai sifir sendiri tentang dosa dan pahala ni,bagi umno tak kisah buat dosa dulu nanti dah tua bertaubat semula,kalau macam ni cara orang islam punya sifir memang patutla dan tak pelik umno bukan fikir dosa pahala,diaorang fikir kroni untuk dapatkan habuan demi memfitnah lawan,tula sebab umno sanggup upah blogger2 muda yang kosong politik dan kurang agama untuk memfitnah pembangkang,mereka ni tak tau ape makna dosa dan azab memfitnah orang lain,lepas tu duit yang diterima gunakan untuk menanggung ibubapa dikampung yang tidak tau anaknya mendapat rezeki dengan cara kotor dan memfitnah orang lain.umno bn juga sanggup keluarkan bajet untuk buat cerita untuk menarik keprcayaan rakyat ke umno bn ni,sebagai contoh saiful bahri tu,sanggup dibayar walaupun terpaksa jatuhkan maruah sendiri dan keluarga untuk mengaku anwar ibrahim meliwat dirinya,gunakan masjid dan edit gambar di makkah untuk ditayang kedalam berita tv3,apakah rakyat masih bodoh lagi untuk percaya cerita bodoh saiful ini,adakah dia seorang yang nerd,pondan,atau lelaki sotong hingga DSAI terlalu mudah untuk meliwat si bahalol ini,nak liwat seorang gadis pun susah ni pula nak liwat seorang jantan yang ada tenaga muda untuk melawan DSAI,nampak sangat saiful bahari ni gila duit,nak menipu makcik2, pakcik2 bolehla kat tv3 tu,tapi orang muda cerdik dah

Anonymous said...

kalau tak betul kenapa tak saman inilah macai pr bukan setakat bangang tapi bahalol inilah bahana kalau asyik berkiblatkan harakah dan suara keadilan. kalau puki bini kena balun kat pemimpin pr pun mereka tak caya,janji bukan umno betul tak...

Anonymous said...

Maroh bete macai umno ni yek,sedang kes bunuh pun boleh lepas ni kan kes bodo gini,nok nyokong kerajaan bn sekarang orang dah malu wei,tembelang dalam parti banyok bocor dah

Anonymous said...

beruk bn ni bodoh otak kat kepala lutut penuh dgn kurap.dia ni pun papa kedana juga asyik minta duit pada mak bapak tak sedar diri kena penipu dgn dompok.

Anonymous said...

bapak beruk pr sekor ni kuat betul buat cerita,aku bukan jenis mengharap duit mak bapak mcm awak,mak bapak tak mampus lagi kalut pasal nak bagi harta dah jenis beruk isap pelir awak ni

Anonymous said...

beruk bn diatas rupanya awak ni dah buta mata serta hati.hari ini tengok tak harian metro, tu tandanya Allah nak tunjuk apa yg dompok buat dan dia tarik satu persatu.jangan la kita buta dan diperkotak katikkan wahai insan bengong..

usin malaun said...

kemana usin gampang org kuat dompok engkau yang cari betina tu lu kena bertanggungjawab..

Anonymous said...

time dompok keluar suratkhabar engkau kecoh time pemimpin pr keluar suratkhabar engkau cakap org umno buat fitnah tak ke gila namanya.bagi aku dah tak mejadi kehairan dgn mainan macai pr ni,dia org sanggup buat apa saja tanpa mengira haram halal janji lepas ke putrajaya

Anonymous said...

jangan mimpi la beruk pr kat atas tu.pr takkan lepas ke putrajaya,org yg jumud je yg masih menyokongnya.mcm beruk kat atas tu letaklah babi pun pasti diundi janji babi tu babi pr

Anonymous said...

anon 7:08 macam mengata diri sendiri
kalo letak monyet sebagai calon bn..mmg menang pun kat kampong kau. bagi kain pelikat selai bagi duit rokok. setel sekampong. nak banjir ke, takde bantuan ke, jalan macam ular ke....takde, mmg tetap undi bn. sekampung dikangkung...

Anonymous said...

Masa bila macai umno bn ni cerdik,klau tak bodoh bukan namanya macai umno,betul tak?bila dia kalah bertaki dan takde fakta pling2 tidak dia mncarut je kerjanya,jenis sokong bn sebab keluargaku pengundi bn atau sebab dapt seratus mse ngundi aritu,tula sebab page2 umno dalam fb banyak macai bn kalah fakta sebab tembelang bn byk dah bocor,mereka bila kalah debat dengan fakta cybertrooper pr pling2 tidak diaorang post gmbar nik aziz yang diedit mcam anjing,tula ajaran umno ke blogger2 mereka supaya mengalih fakta yang sebenar,,tupun kecoh umno tidak membyar cybertrooper mereka sebab mereka takde idea nk lawan blogger pr yg bijak dan keluarkan fakta yg sebenar,umno memng tak berpisah dengan fitnah dan sekarang trend edit gmbar,baru ni cawangan umno johor nak menipu rakyat tentang demo mempertahankn najib di pulau pinang,ada ke patut ambik gmbar thailand yng buat demo lebih2 lagi mereka pakai baju merah,bsala umno ni memg tak berpisah dengan warna merah ni,dlm tu kononnya rkyt malaysia trun seramai 25 ribu orang,tp hakikatnya 100 ke 250 orang je yg berhimpun,tupun dibayar rm50 ke rm100 supaya hadir berhimpun,memg umno ni parti badut betul,nak menipu agak2 la,rakyat nak bersama umno sudah ramai yang malu.(bekas penyokong umno bn)

Anonymous said...

macai pr ni otak dia dah diterbalikkan,mcmana nak berhujah macai hanya rujuk suara keadilan dan haramkah je,fakta lain dia org takkan terima sebab tu kangkung lebih teruk dari kangkang.kalau org cerdik belaka tak der la pulak mcai pr otak terbalik ni,tak gitu cai

Anonymous said...

aku sokong anon kat atas kalau asyik baca haramkah dan suara kebengapan mmg mcm tu.dari muka depan sampai belakang burukkan kerajaan je,kalau dulu aku selalu jugak baca tapi nampak sangat ke penipunya langsung tak ada kebaikkan yg kerajaan buat tapi duit bantuan dia org yg beria kalau dapat