Nuffnang Ads

Pages

Saturday, January 11, 2014

Pembangunan Rancangan Kawasan Khas Kuala Tahan




















Dato' Wan Amizan Wan Razak, ADUN Tahan Bapa Pembangunan Lembah Tembeling.

ADUN Tahan berkata pembangunan RKK Kuala Tahan 5 tahun akan datang bernilai RM3 bilion. Sila klik Kuala Tahan Terima Kemudahan ,UTUSAN ONLINE 4/1/2014.

Penyediaan RKK ini bertujuan untuk menyusun semula dan merancang pembangunan Kuala Tahan dan kawasan sekitarnya supaya lebih tersusun, terancang dan dapat mewujudkan lebih banyak aktiviti yang lebih ekonomi, seronok dikunjungi serta selesa didiami.

Penyediaan RKK Kuala Tahan ini merupakan transformasi ekolancong, ekonomikal dan berdaya maju bagi mencapai wawasan negara maju pada tahun 2020. Dengan adanya RKK ini, diharap Kuala Tahan akan dapat menarik lebih ramai penduduk dan pelabur ke kawasan ini khususnya pelancong yang ingin bercuti dan menghabiskan masa untuk melawat destinasi pelancongan di kawasan ini.

Pembangunan di Kuala Tahan bukan sahaja fokus kepada aktiviti pelancongan malah cadangan Perumahan Rumah Mampu Milik (PPRM), penambahan rumah untuk generasi ke-2 (G2), penyediaan lot perniagaan di Zon Kuala Tahan, Zon Padang, Zon Belebar dan Zon Rempai serta menaiktaraf jalan-jalan sekitar Jerantut-Kuala Tahan juga dicadangkan. Pembinaan infrastruktur dan utiliti juga diberi perhatian di mana pembinaan Jambatan Sg. Ak yang akan menghubungkan Kuala Tahan dan Jerantut sudah siap. Selain itu juga pembinaan beberapa jaringan paip air dan tangki septik juga disediakan bagi memastikan kemudahan air yang bersih dapat disalurkan dengan sempurna dan sistem pembentungan yang lebih sistematik dapat berfungsi dengan lancar.

Sila klik Ringkasan Eksekutif RKK Kuala Tahan dengan cadangan 60 projek bernilai RM340 juta.

Apa yang menarik adalah ECER bertanggungjawab bagi pembangunan special zone Kuala Tahan terutama  dari pihak swasta. Untuk initial outlay, ECER telah memperuntukan berpuluh juta ringgit bagi persediaan Kuala Tahan menjadi pembangunan special zone melalui MDJ dan geran kajian.


Jika industri pelancungan Sabah Projek Pembangunan Resort Bersepadu Eco-nature Karambunai RM3 bilion dapat perhatian DS Najib maka Pahang apa kurangnya dengan hutan Taman Negara Kuala Tahan boleh menawarkan resort eco-nature yang lebih baik lagi.

Apa yang pelabur mahu ialah jalan dari Jerantut ke Kuala Tahan perlu dinaiktaraf bagi memudahkan perhubungan. Jarak dari bandar Jerantut ke Kuala Tahan ialah sejauh 75km.

Maka jalan dari Jerantut ke Kuala Tahan perlu dinaiktaraf bagi memudahkan perhubungan merancakkan lagi aktiviti pelancongan dan merupakan prasyarat utama untuk menjayakan Pembangunan resort bersepadu eco-nature Kuala Tahan bernilai RM2.5 bilion.

Kos untuk membina Projek menaiktaraf jalan Jerantut ke Kuala Tahan dengan membina beberapa buah jambatan dianggarkan RM600 juta.

Sila klik Kemajuan Jerantut Sesuatu Perlu Difikirkan, SINAR HARIAN 14/7/2013 untuk direnungkan bagi menjayakan RKK Kuala Tahan dan juga sila klik Bagaimana Jerantut Merebut RM76 Bilion Hasil Tourism?

18 comments:

Anonymous said...

kompenan paling besar dan sungai yang bersih lagi jernih dan penjagaan yang baik serta infrasuktur.Ia bertentangan dengan budaya harian rakyat malaysia.Sungai yang keruh di persekitaran yang pesat membangunan telah lama berada di lanskap negara kita.Sistem pengangkutan air atau darat,ia lebih terarah kepada satu keperluan.Kalau di nilai dari eko pelancongan,ia kena lebih daripada itu.

usin malaun said...

apabila di sebut cadangan bkn sekadar cadangan aje sebab cadangan dah dari dulu2 lg dah ada cadangan.contohnya cadangan membuat rumah kos rendah di kuala tahan dah berpuluh tahun serta dah bertukar adun pun masih ditahap cadangan.termasuk la cadangan dari dompok sebelum PRU13.aku nak tunggu sampai bila dan berapa kali lg pilihanraya baru ada perumahan mampu milik atau kos rendah di kuala tahan ni...

ada aku kesah said...

sampai pr perintah malaysia kah kah kah

Anonymous said...

BN tau jual kangkung je sb pm muka kangkung,tula sb orang bodoh asyik undi bn je,kena tipu sokmo,tp tak pelikla orang k.tahan budo belaka undi ke bn

Anonymous said...

org bn bodoh tapi org undi pr bingai hi hi hi

Anonymous said...

orang pr lagi kelas jual kelendar,jual baju, jual agama and last bloger pro pr jual ubat keras pelir kenalah dgn slogan membangun bersama islam,duduk bersama kapir ada betoi kaaa...

Anonymous said...

Kesian orang bn kena tipu,bila menang pilihanraya minyak naik,kadang2 pelik np orang bangga sgt dgn bn,kerjanya nk bahan duit rakyat je,dahla menteri bn byk yg bodoh bila ditnya dlm parlimen,bila tak boleh jawab diaorang buat kecoh,patutla madey ckp orang umno bodoh,yang sokong bn bg undi kt bn lagila bodoh dan bangang abadi,masih tak nampak najib tekan rakyat smpi papa,tengok anak rosmah mansor siap boleh buat filem lg kt ros bagi modal 326juta,napala taknak buka hati,dema sokong yg untung adun dan kroninya sahaja

Anonymous said...

Orang kole tahan memang banyak yang jahil,lebih2 lagi tentang agama,masalah nya tempat pelancongan tapi orang2 kampung yang lebih dari pelancong dengan togok arak buat macam air masak,tula sebab bn mudah nak menang tempat2 orang jahil dan cetek agama ni,tula mereka nak solat nak rapatkan agama di sana begitu payah kecuali golongan2 tua yg dah byk bertaubat.pemuda2 k.tahan hanya tahu dunia merka sahaja hingga pembangunan di kole tahan mereka tak ambik tau,tula sebab mereka masih jahil politik dan tidak tau memilih pemimpin,mereka takde rasa nak ke arah keagamaan,yang mereka tahu hiburan semata2,tula sebab dato wan tak pelik golongan lagho di kole tahan ni,bagi duit cikit beli air arak cukupla untuk mereka undi ke barisan nasional,tula sebab kuala tahan tak maju2 dari dulu lagi,jalan ke sana pun dah macam kena bom di jepun,celikla sikit orang k.tahan,smpai bila otak kamu hendak dijajah,bayangkan kole tahan ni,orang luar datang yg bekerja di sini nak dapat rumah untu disewa pun takde,serupa juga orang kampung,tidon pun dalam bot,nak harap yb dema takan buatla perumahan kat sana

usin malaun said...

org kole tahan kena penipu sokmo termasuk pemimpin kuala tahan dulu nak buat rumah kos rendah kutip duit kena penipu, lepas tu kutip lg duit nak buat rumah kos rendah kena penipu, lepas tu nak buat rumah kos rendah bayar duit lg kena penipu lg, tp sekarang nie dah berubah org kole tahan nak rumah tp pemimpin nak buat projek kangkung senang bg mkn kangkung biar pun org kole tahan ada yg duk serumah sampai 3-4 keluarga sebab dah kawin tiada rumah..

Anonymous said...

org bn kena tipu engkau org nampak habis engkau org sendiri kena tipu,ada engkau org nampak.itulah macai tak nampak kebodohan diri sendiri

Anonymous said...

Sebab bn memerintah leni,jgnla bodo sangat berfikir,memang macai umno bn ni rata2 ramai yang bodoh dan dungu kan,bila ofer cikit dgn yb lupa dah yg dulu dema ngutuk kaw2 dompok tu,tula xde hati yang tetap,tapi tak pelikla kotahan tempat maksiat banyak berlaku dgn arak dan dadahnya kat sana,beli je dgn duit terus diam,macam pian komeng di atas tu,bkn blh pakai pun manusia gitu

Anonymous said...

ini lagi sekor bangang pr.kat selangor tu jangankan arak tempat jual jubur pun tumbuh mcm cendawan salah bn juga ke...

Anonymous said...

beruk bn kat atas nie lg bangang kat jerantut nie pun ada jual jubo dgn arak kau aje yg tak nampak sebab kelabu mata dgn duit dompok.pusat judi kat genting tu lebih tinggi dari kubah masjid ada kau nampak.

Anonymous said...

kenapalah bangang sangat beruk pr ni .yg engkau dok bangga sangat pr bagus tu haramjadah apa.kalau sama buat apa pandir nak sokong pr nya.baca lagi harakah dgn suara keadilan tu biar otak jadi beku,org cerdik pandai dan agama dah ramai tinggalkan pr tinggal yg bahalol mcm awak jer lagi.semoga mampus dlm pr hi hi hi

Anonymous said...

engkau lg bangang mkn tahi dan bermandikan air kencing dompok tu bodo sampai mati.tu kena penipu sokmo dengan pemimpin Barang Naik.tengok Allah nak tunjuk perbuatan buruk dompok kat dunia dah nampak.engkau tak baca ke harian metro hari ini beruk sewel.

Anonymous said...

bodoh betul beruk pr ni.aku rasa jubur engkau dah disondol aljuburi sampai jumud nak mampus.kalau pasal puki ni pempin pr lagi kuat tapi beruk pr sekor ni takkan percaya sbb pemimpin pr semuanya maksum dari dosa,kecik dulu tak mampus dah tua menyusahkan org

Anonymous said...

Bn byk menipu hakikatnya,orang sokong pr sebab dasar dia untuk membantu rakyat,nila manusia bila family dah turun temurun sokong bn mereka tetap nak sokong,bukala hati dan minda cikit,kalau awk tu orang kontrak memng la awk pertahankan bn sebab senang nak melobi projek,tp kalau setakat pengundi biasa tak payahla,pemimpin bn dah tak boleh lagi sorok penipuan mereka sebab pr semakin hari semakin banyak bongkarkan kjahatan barisan nasional,kalau setakat tengok buletin utama memg tak berkembangla otak awk,kesian betul tgk org mnyokong bn ni,orang dah malu taraf aib kn sendiri dah nk myokong bn,hanya pakcik dan makcik je lg sokong bn sebab mereka buta it,kah,kah,kah

Anonymous said...

yang untung kat kuala tahan tu faroq dan keluarga aje yg untung sebab mengipas bontot dompok aje semua boleh dapat.tengok rumah felcra kebanyakan kelurga dia semua dapat lepas tu tak duduk sewakan ke orang.dulu buat rumah felcra nak bantu rakyat susah dan nak susun semula rumah untuk orang kampung tapi disebabkan UMNO dan makan suap semua tidak mencapai matlamat dan tesasar hasrat kerajaan.