Nuffnang Ads

Pages

Friday, November 25, 2011

Progress Report Projek Jalan Ulu Tembeling



Projek Jalan Ulu Tembeling Fasa 1 ialah dari Kampung Tuit (dekat Kuala Tahan) ke Kampung Pagi sejauh 21.5km. Kos projek ini RM121 juta.

LA telah dikeluarkan oleh KKLW pada 1 April 2010.  Projek ini lambat dijalankan mengikut jadual kerana proses kelulusan penebangan balak dari Pejabat Hutan. Projek ini memakan masa 3 tahun dan dijangka siap pada tahun 2013.

Kontraktor sedang buat projek jalan ini dengan 2 kaedah:

  • Satu team buat jalan dari Kampung Tuit ke Kampung Pagi
  • Satu team lagi buat jalan dari Kampung Pagi.



WZWH telah memantau Progress Report Projek Jalan Ulu Tembeling ini dan mendapati:

  • Jalan dari Kampung Tuit telah dibuat jalan sejauh 7km
  • Jalan dari Kampung Pagi telah dibuat jalan sejauh 6km.


WZWH faham banyak bukit bukau kena potong, ditarah, kerja-kerja teknikal buat jalan dsb maka banyak masa diperlukan. Itu belum lagi beberapa jambatan dan infrastruktur jalan dalam kampung terutama di kampung Pagi.

WZWH berpendapat kontraktor ini perlu laju lagi buat kerja.

DS Najib dengan RTP-Rural Transformation Programme mahu Projek Jalan Ulu Tembeling ini cepat dibina dengan tambahan peruntukan bagi membina Projek Jalan Ulu Tembeling Fasa 2.

Projek Jalan Ulu Tembeling Fasa 2 dipecah kepada 2 pakej:
  • Projek jalan dari Kampung Pagi ke Kampung Kuala Sat
  • Projek jalan dari Kampung Kuala Sat ke Kampung Mat Daling
Kos 2 pakej ini ialah RM280 juta. Beberapa jambatan dan infrastruktur jalan dalam Kampung Kuala Sat juga perlu dibina.

WZWH mahu lihat Projek Jalan Ulu Tembeling ini dibina mengikut jadual Project Managementnya. Diharap Projek Jalan Ulu Tembeling ini dapat RTPkan ekonomi dan sosial Ulu Tembeling.

Sekarang ini penduduk Ulu Tembeling terpaksa menggunakan bot dan jalan balak yang menyiksakan dengan jeram dan sungai yang cetek serta jalan balak yang sukar.

Tiba musim hujan lagi siksa. Bot tidak dapat hilir mudik kerana air besar dengan arus jeram yang berombak besar dan bergulung-gulung. Jalan balak lagi teruk kerana dibanjiri air dan keadaan jalan yang sukar.

Kerajaan BN sangat prihatin kerana sanggup membelanjakan kos besar sebanyak lebih RM400 juta hanya untuk bina Projek Jalan Ulu Tembeling.

Demikian sedikit sebanyak Progress Report Projek jalan Ulu Tembeling.

20 comments:

Anonymous said...

jalan tg.betong pun tk selesai lg...sg putat...berapa juta pulok....

Anonymous said...

betul tu WZWH ... kontraktor yang buat projek bukan sahaja perlu buat lebih cepat tetapi BERKUALITI ..... konsultan yang dilantik iaitu KHAIRI CONSULT perlu pastikan setiap inci kerja BETA EXCLUSIVE CONSTRUCTION di pantau ...jangan pulak kontraktor yang memantau konsultan .... kalau kontraktor yang memantau konsultan alamatnya jadilah macam jalan Jerantut Jengka yang berayun2 nanti .... kepada tokey sebenar BETA EXCLUSIVE CONSTRUCTION pastikan sub awak tu buat kerja betul2 ..... jangan ambil komisen jer ....

Anonymous said...

Tahniah WZ.. perlu lebih pemantauan agar kualiti jalan boleh digunakan untuk masa yg lama. Serta siap dalam tempoh yg diberikan.

Anonymous said...

itu leee keje Umno Bn. penasihat 10% heeeeee. ulu tetap uluuuuuu

Buntat said...

Saya setuju sangat kata-kata Anonyus 7:22 dan 9:36. Kerja mesti berkualiti dan menepati masa. Janganlah nanti lanjutan masa dengan berbagai alasan. Sepatutnya CONSULT ni dah mengambil kira perkara dari berbagai aspek. Janganlah berbagai alasan untuk lanjutan masa. Jangan jadi Peojek ini gagal seperti yang telah lalu. Nampak gayanya kayu balak juga yang habis. Kalau kita tengok sapa yang mendapat untong dahulu. Saya harap perojek ni mengikut jadual. Saya nak pastikan CONSULT menjalankan tugas dengan sempurna. Jangan sekali-kali mengikut telunjuk BETA EXCLUSIVE CONSTRUCTION. Saya hanya permerhati aja.

Anonymous said...

Dengar kata boleh drive sampai Terengganu nanti kalau jalan dah siap.Yeke?

Anonymous said...

anymous 11:40. bior la dpt percen pun.jnji bt keje..sama je mane2.ada kerja ada gaji.takde keje takde gaji setuju dop.

Anonymous said...

Highlight. Bermula dari bahan2 dan jadilah kosmetik. Bila hampir2 nyawa2 ikan, banyaklah umpan2 diperumpankan. Begitulah juga dengan kosmetik, banyaklah tempek sana tempek, biar nampak cantik, orang akan kata "comel loteh", walhal jika bagi orang yang memikirkan "itulah tahi ayam monai lotek".

Pembangunan itu bagus, ingatlah kayu balak dikawasan seluas 1,000 ekar masih belum keluar lagi. Jalan itu kelak akan menanggung "sekesa dan derita" akibat dilanyak lori santaiwong. Kemudian minta bajet lagi juta2, lagi banyak, lagilah komisen masuk khusus untuk baik pulih kerosakan jalan tersebut.

Ini sejarah baru. Pantau jangan tak pantau.... Masih yang tersirat belum tersurat...

Anonymous said...

Aku rasa inilah jaln yang paling cantik diPahang,sebab mahal sangat.
Cuba kira RM 121 juta bagi 21.5,berapa ya herga bagi satu KM?
5 juta lebeh ,ini mesti jalan supper
molek ni,bertuah kami orang diulu.Jangan marah ya orang dihilir,giliran kamu pulak hedak perabis duit kerajaan,ha ...ha...ha

Aku nak bergaya,biar papa negara...
tak pa kata orang tanjong...

andi said...

buat salah tak buat pun salah...kalau nak tunggu kawasan balak kiri kanan di clearkan berapa lama pulak agaknya nak kena tunggu tu consultan anon November 25, 2011 3:15 PM baru nak buat jalan??dalam tempoh tersebut adakah anda dan mereka yang lain akan diam can berkata oh tak per jalan tu belum buat lagi sebab ada 1000 ekar balak yang masih ada, kita relax dulu...

sekurang2nya bagilah komen konstruktif.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon-anon semua, ini ialah sumbangan idea dan pemikiran WZWH yang tidak seberapa kepada Ulu Tembeling. Peruntukan dah dapat, yang penting buat kerja, siap nanti orang Ulu Tembeling boleh guna. Selamat maju jaya Ulu Tembeling

Anonymous said...

porahhhhh

Anonymous said...

idea bergelita dompok dan wzwh bagus yang amat ..... hadiah kete satujuta tu idea wzwh juga ke ?

Anonymous said...

daah lebih 50 thn merdeka, ade lagi uluuu yeee

Anonymous said...

Salam,.. anon 25 4:46.

Boleh bersetuju dengan penulisan tapi belum tentu bersetuju dengan yang tersirat. Cuba sama2 fikirkan, maksud balak 1,000 ekar akan menyeksa dan derita jalan menanggung kelak, banyak hal pulak. Cuba kaji sedikit, 1,000 ekar siapa peroleh keuntungan, projek jalan siapa peroleh keuntungan. Bajet baik pulih kelak, siapa peroleh keuntungan. Memang semua pengguna akan peroleh manfat.

Tidak tolak pembangunan. Takan dalam setiap kali "selingkoh" siapa peroleh keuntungan. Itu yang dimaksudkan. Biarlah lambat, asalkan "kertas kerja" jangan terlalu sulit.

Mungkin anon kurang jelas, di seblik kemenagan itu ada insan lebih malang. Contoh mudah nak dikongsikan di sini, sekiranya anda memandu motorkan mahal "ter"langgar sekor kucing haiwan mati. Anda rasa tidak bersalah, terlepas dari hukuman. Jika anon terlanggar pokok "balak" yang ditebang, anon akan meronta2 mencari kesalahan orang lain. Nak saman, nak ke mahkamah, nak ke balai polis, nak tuntut insuran. Pelabagi lagi yang anon lakukan. Mungkin motorkan anda "kemek". Bagaimana dengan kucing yang hanyalah sekor haiwan "peliharaan" dikatakan melintas jalan gagal mengawal "kuku"...

Fikr2lah mungkin kurang jelas...

Anonymous said...

gun anon 3:19 ,

apa gun tak tau anh?,jan tu lalu hutan bedaung,pokok gayo besar kena
tebang dulu,upah nebang mahai oii.
patut jalan tu mahai lagi,kalu akulah tadok i0 juta satu km,tak
kusa aku membuatnya.dema yang gaduh tu,bukan apa kerana bodor,tak tahu hal orang besar,aku dengar wayat orang buat jalan ni
orang belajar negeri orang putih,katanya ada dua sijil negeri orang putih .buatlah main2 gun,esok kena,baru tau,.

Kutukan Dewata said...

Saudara semua,
Kalau ambil kira kata-kata orang yang pelbagai perseptif ni maka tak siap jalan tu sampai bila-bila.

yang penting kita tunggu jalan tu siap dan kita gunakan kemudahan tersebut.

Soal untung rugi itu bhagian kontraktor.sebab dia ada lesen kelas A wibawa.Kita yang tak berlesen ni tumpang guna jalan tu kalau siap nanti.

soal balun balak ke,ambil untung lebih ke dia jawablahlah dalam kubur nanti sebab mati itu pasti.

kita yang mengata orang,umpat orang,fitnah orang dan sewaktu dengannya pun kena jawab juga sebab mati itu garenti!!!

Anonymous said...

jabatan Audit Negara tak pantau ke projek ini , SPRM tak pantau ke projek ni ... JKR tak pantau ke projek ini , Atau projek ini diluar bidang kuasa SPRM , Audit dan JKR untuk pantau .... jangan takutlah org level 4 dah tak der dahhhh ... tapi sekarang dia baik dengan orang di kuala pulak adoiiiiii

orang utan said said...

orang ulu tembeling patut berbangga dengan projek2 pembangunan dikawasan anda.

Anonymous said...

Anon2 semua,

Kami orang ulu sangat gembira dengan
jalan yang dibuat sekarang,itulah
hasrat dan cita2 kami sejak dari merdeka lagi.Walaupun kami tnggal diulu,anak2 kami bertibaran diseluruh negara dan ada yang keluar negara bahkan ramai.Merekalah yang sentiasa memerhati dan melihat setiap perhubahan dan denyut nadi
tanah ulu supaya tidak dinodai oleh
mereka2 yang berlagak pembila ,sebenarnya mereka penjahanan bangsa.

Nilaikan dengan hati terbuka mengapa herga jalan ini terlalu mahal?.Adakah pembaziran sebegini
patut dan sesuai?Adakah jalan ini
sama taraf dengan lebuhraya?.Persoalan2 ini yang perlu dibincang oleh kita sebagai
rakyat dan pe mbayar cukai,bukan setakat setuju atau tidak,,,,.

Pembaziran yang sangat ketara atas nama pembangunan itu yang ditentang,ingat bukan pembangunan
yang disangah,,,.Orang gila sahaja
yang yang mentang pembanguna,iblis
sahaja yang mendakwa pembaziran adalah baik...



GEHARU GUNONG,,,,TK