Nuffnang Ads

Pages

Thursday, November 17, 2011

Shahrizat Penternak Lembu Termahal Dunia...seekor RM76,000!

Mungkin lembu termahal dunia RM76,000 seekor ini pandai membaca sebab itu mahal.

Bung Mokthar, MP Kinabatangan , Timbalan Pengerusi Backbencher BN mencadangkan supaya Shahrizat letak jawatan kerana skandal NFC bela lembu RM250 juta.

Pak Lah dan Muhyiddin mempertahankan Shahrizat. Rakyat Malaysia menyanjung Bung Mokthar kali ini. UMNO dan BN tidak rugi kalau Shahrizat letak jawatan kerana Shahrizat bukan ahli parlimen pun.

28 juta rakyat Malaysia dan 3.2 juta ahli UMNO mahu suara dan pendapat DS Najib mengenai isu ini. Diam dengan tidak memberi komen dan wisdom serta tindakan dari DS Najib akan mengundang kemarahan rakyat dan ahli UMNO. Malapetaka politik yang lebih besar akan berlaku.

DEB telah telah melahirkan golongan Bumiputera dan bukan Bumiputera yang berpelajaran tinggi dan pandai berfikir telah mula membina persepsi negatif kepada kerajaan BN hari ini kerana skandal  yang semacam ini.

Rakyat Malaysia tidak boleh terima fakta yang Shahrizat melalui bisnes keluarga merupakan penternak lembu termahal dunia...seekor RM76,000!

WZWH CnP dari blog seorang pemikir pro BN...

Bung Mukhtar not only can think for himself but is he also a BN Member of Parliament - a Wakil Rakyat - and a BN backbencher. Syabas Bung Mukhtar. Well done. I think the people are with Bung Mukhtar on this one.

RM250 million project, Government "soft loan". 5000 acres of land. Wow! And only 3,289 cows were produced. Lets do some kira-kira. RM250.0 million / 3,289 lembu = RM76,000 per lembu (thus far). If each lembu produces 200 kg of meat, that works out to RM380 per kg. of meat.

Saya tahu, this is just a rule of thumb calculation. But looking at it from the taxpayer's point of view, the public has had RM250.0 million of their money (duit rakyat) squandered in a project that has yielded only 3,289 cows. As the project stands today, the public has suffered RM76,000 per cow. Those are very expensive cows !!

Folks I just spoke to a feedlot cow farmer. The guy is laughing his head off about this National Feedlot Project. Here is some quick information from this farmer :

Feedlot cows are bought when they are about 2 to 2 1/2 years old with a live body weight of about 300 kg.

After they arrive at the feedlot station, the cows are fed for three to four months where they should gain 25 kg of weight per month. So say after four months of "feedlot" feeding, the cows reach a minimum live weight of 400 kg which is suitable for meat slaughter. A 400 kg live cow should yield 50-55% meat. The market price is now about RM8.00 per kg (of live weight cow).

2 to 2 1/2 year old cows can be sourced from Thailand for as low as RM2000 per head. This is considered a good price. More expensive ones are imported from Australia. However, the average price is about RM8.00 per kg for live weight cow. So a 300 kg live weight cow will cost up to RM2400.

After say four months feedlot feeding and reaching 400 kg weight, the same cow would fetch a price of RM3200. This gives a gross margin in excess of 33% (which is not bad business).

The farmer I spoke to has a 14 acre farm where he raises 300 feedlot cows. But his actual feedlot area is only 1.5 acres, to house and feed his 300 cows. The remaining 12.5 acres are planted with grass ("Napier grass??) which are then harvested to feed the cows.

He says a feedlot cow needs only about 20 square feet of space each. The guy says 30 sf of space per feedlot cow is considered a luxury. So even if you have 5000 cows on your feedlot, you only need 5000 cows x 30 sf = 150,000 square feet or less than 3.5 acres of space.

He says being a feedlot, you do not want your cows walking or running around too much. They will not gain weight. So what is the purpose of the 5000 acres that was given to the National Feedlot Corporation?

The guy also said that 1 acre of land can grow enough "Napier" grass to feed 25 cows. So if you grow Napier grass on 100 acres, that is sufficient to sustain 2500 cows.

Going by this rule of thumb, the 5000 acres of land given to the National Feedlot Corporation can grow enough grass to sustain a population of 125,000 cows. But the Auditor General's Report says 3,289 cows represents 41% of the desired target. That means the feedlot's capacity was about 8000 cows only.

Using the feedlot farmers numbers, 8000 cows would only need 320 acres of grass land to sustain them. So what was the purpose of giving the National Feedlot Corporation 5000 acres of land? 5000 acres of land is enough to create a substantial oil palm plantation.

Too many UMNO people and BN people are unhappy that something like this is being treated so casually. They may not be saying much but they are not happy. The public is even more unhappy. Where is the Prime Minister's statement on this fiasco? Dato Seri seems to be maintaining an elegant silence. This is very disgraceful and if no action is taken, or heads chopped, it will cost the Government plenty of votes. It cannot be "business as usual" like as though nothing has happened.

21 comments:

Anonymous said...

Tahniah Sharizat.. Wanita UMNO memang hebat.. jangan tunduk dengan tekanan. Anda lebih hebat dari MP yang dipilih. Dia orang cemburu tu tak dapat projek 250 juta.

saipul said...

tahun depan najib xpayah lantik Syahrizat jadi calon ar... buat menyemak aje

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon 9.33,
Bukan soal cemburu tapi amanah yang diberi. Ketua Audit Negara telah tegur dan kritik. Rakyat Malaysia mula hilang keyakinan kepada UMNO dan kerajaan ini. UMNO dan BN akan hilang lebih banyak undi kerana isu ini. Shahrizat perlu letak jawatan. Seorang Shahrizat tidak bernilai dan penting jika dibanding dengan kepentingan 3.2 juta ahli UMNO. BN akan tumbang pada PRU 13 jika gagal menangani skandal NFC Shahrizat ini.

Anonymous said...

SUDAH TERANG LAGI BERSULUH...Sudah tahu dah semua ni..kerja UMNO. Raya korban ini memang orang cerita pasal lembu...Buah apartment lembulah, korban lembu sampai 1 juta lebihlah...itu baru soal lembu..belum masuk bab tender, rasuah sana..rasuah sini..dan banyak lagi penyelewengan yang diberitahu dalam audit negara tu. tak taulah nak kata. Mungkin itu semua 1Malaysia kut.

Anonymous said...

Saya rasapun itu bukannya soal cemburu...kalau 250 juta tu beri bantuan dan buat rumah orang miskin rasanya dah tiada miskin tegar dalam Malaysia ni..

Anonymous said...

Tahun depan usahkan Najid nak lantik Shahrizat...rasa2nya nak lantik diri sendiri pun tak lepas kut. Jangan rasa boleh menang PRU13 kalaulah macam ini lagaknya pemimpin UMNO masa kini. Gigit jarilah gamaknya...

Wan Shamsudin said...

Saudara Wan;

Semua apa yg dikatakan saudara itu betul....Kini ramai Orang Kuat UMNO pun bersuara mambantah salahlaku olih Syahrizat dan Keluarganya.

Sayang ada beberapa Pemimimpin UMNO yg NYANGYOK, dengan BODOH membela nasib si LEMBU BETINA ITU.Apakah mereka ingat kita RAKYAT ni MONYET ke???Bolih di perbodohkan sedemikian rupa.Hanya bahasa yg KURANG AJAR/JIJIK saja layak kita labelkan mereka itu...

Kadangkala saya terfikir apakah mereka ingat kita ini BUTA dan BODOH sehingga kita dipinggir sebangsatnya dan MEREKA hidup bermaharajalela atas keringat RAKYAT.Najib dan Kabinetnya telah melakukan banyak kesalahan, isteri isteri mereka juga melibatkan diri dengan pembaziran yang ketara.

Jika kita masih berdiam diri maka percayalah suatu hari nanti Negara kita akan BANGKRUP dan mereka akan cabut ke Negara lain. Percayalah mereka semua dah buat persiapan rumah agam di luar Negara dan mereka sentiasa akan ketawa akan KEBODOHAN kita.

Kita mesti beri peluang kepada yang menentang rejim mereka dan kita bolih lihat kebolihan Pakatan berbanding dengan Barisan.Percayalah jika PAKATAN memerintah, yang tak sempat LARI tentunya akan di hadap ke keadilan......Ramai tentunya akan masuk penjara.

Anonymous said...

SALAM BUAT SEMUA..Saya cuma nak beritahu kepada pemimpin2 UMNO bahawa zaman skg ni yakni tahun 2011 bukan lagi seperti zaman 70,80 atau 90-an lagi. Semua maklumat dihujung jari. Maklumat cepat tersebar...oleh itu jangan ingat rakyat tidak tahu dan tidak ambil pedulu apa yang mereka lakukan. Rakyat telah mula berfikir yang mana baik dan yang mana buruknya. Orang-orang tua pun yang memang "tot-tot" UMNO sebelum ini telah mula dah tak percaya kepada kepimpinan masa ini. Kalau nak sebut pasal orang muda dan ahli akademik sudah tentudah mereka tahu dan akan cuba untuk mengkaji perkara-perkara yang mungkar ini.

Anonymous said...

tapi harga untuk mendedahkan scandal lembu ini amat mahal...
Sesiapa yg cuba mendedahkan salah laku kerajaan...terpaksa berdepan dengan tuduhan liwat dsbnya...
Rafizi (PKR) cuba mendedahkan isu ini telah disiarkan gambar beliau bersama DS anwar masa dulu2...termasuk gambar rumah saifuddin nasution di katakan 'mahligai'..
Walaupun aku bukan penyokong pembangkang...tapi rasa terharu dengan tugasan mereka...
mereka tetap cekal walau diugut/diancam PDRM&SPRM dimalukan oleh akhbar/media dengan perbagai tuduhan peribadi yg amat hina&keji... mereka tetap melakukan tugas mereka sebagai wakil kepada rakyat dan terus memdedahkan salahlaku umno/bn.. syabas dan teruskan usaha murni kalian itu.... mungkin kali ini 'undi' aku akan datang berpihak kepada kamu buat kali pertamanya....insyaAllah...

Anonymous said...

jahanam negara..

Anonymous said...

Kenapa WZ menghentam NFC dan Sharizat... sedangkan hampir semua blogger pro BN/UMNO menyokong penuh NFC dan Sharizat ..macam-macam mereka goreng ..hingga hangus macam taik lembu.WZ dah jadi pembangkang ke?

Haji Isketambola said...

Pak Maun seorang rakyat biasa yang tidak kenal orang-orang besar telah meminjam dengan satu agensi kerajaan, ambil masa 9 bulan baru lulus. Itu pun separuh dari pinjaman yang diminta. Siap sindir lagi pegawai agensi tersebut kat Pak Maun, kata betul ke Pak Maun ni nak berniaga atau nak pergi joli. Lepas tu datang ambik gambar dan buat lawatan mengejut samada duit tu guna dengan betul atau tidak. Betul ke Pak Maun berniaga atau pergi joli. Tp orang-orang besar yg ada hubungan politik dengan UMNO berniaga lembu tp buat beli kondo. Kalau Pak Maun buat begitu dah lama kena tarik pinjaman. Nasib la Pak Maun. Menyumpah-yumpah bila Pak Maun tahu ada orang politik dapat pinjaman 250 juta buat berniaga lembu yang tinggal dalam kondo..

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon 3:13,
Ahli UMNO yang tulen dan sejati ialah yang lantang berani mengatakan yang benar adalah benar dan yang salah adalah salah. WZWH telah dilatih sebagai akauntan di UK. Audit adalah subjek kegemaran WZWH. Apa yang Ketua Juruaudit Negara kata, tegur dan kritik perlu diambil berat. Ketua Juruaudit Negara direct dibawah DYMM Agung. JIka ada ahli UMNO buat salahurus/mismanagement kita kena mengaku dan betulkan. UMNO perlu dibuat pembaharuan. Apa-apa dasar mesti untuk kepentingan rakyat. Hapuskan budaya kasta dalam UMNO.

Anonymous said...

Sokong dengan kenyataan WZWH di atas. Baru la kata dikota, baru la rakyat bawahan tak terasa ditipu dan bukan sokongan yg membuta tuli.

patpatsikulipat said...

setuju dengan apa yg diperkatakan oleh wzwh. wzwh ada pejuang umno yg sebenar. teruskan usaha. kepincangan umno harus diperbetulkan sebelum ia hilang di muka bumi malaysia ini.

Anonymous said...

Setuju dengan pembongkaran salah laku melalui teguran audit. kalau pinjaman untuk pertanian/ ternakan..cukup untuk konsep itu sajalah. Takkan duit kerajaan boleh guna sesuak hati...jkalau macam tu lingkup la kerajaan bg pinjaman, yg peniaga/ penternak/ petani pakat beli banglo, kondo dengan alasan utk pelaburan.
Macam tu tak payah bg pinjaman la..Baik kerajaan dengan RM250 juta tu beli satu bangunan Kondo Mewah Menerung..sewakan kt Expat/YB/ Dato' yg kaya raya..hasil masuk Perbendaharaan.
Bodoh punya alasan.

pak su udin said...

kawan kalau shahrizat tak dipecat dan diberi peluang bertanding lagi, kawan anak beranak akan keluar umno, malu, malu tiap2 hari kena hentam dgn pr, dia memang bersalah dan memalukan kami penyokong2 umno

Anonymous said...

DENGAN ANGKUH PEREMPUAN NI CAKAP DIA TAK ADA KENA MENGENA DENGAN NFC!!!! BELAJAR KAT MANA KETUA WANITA UMNO NI..... JANTAN TU.... LAKI DIA LEMBAGA-LEMBAGA PENGARAH TU... SEMUA ANAK BERANAK DIA.... KELUAR IKUT LUBANG MANA KALAU BUKAN LUBANG DIA.... JENIS MACAM NI LAH... YG MENYUSAHKAN UMNO... & KERAJAAN. KENAPA BANGANG SANGAT.... YAB PM & TPM SUSAH-SUSAH NAK KEMBALIKAN KEYAKINAN RAKYAT, TIBA-TIBA YANG TAK MENANG PILIHANRAYA PRU 12- PEREMPUAN NIIII LAH YANG DOK KUMPUL HARTA HASIL DARI DUIT RAKYAT... DUIT AKU TU.... BAKAL PENGUNDI PRU-13

Anonymous said...

Kalau rakyat nak buat pinjaman perniagaan RM10 000.00 belum tetu lepas..banyak betul prosedur..iu ini..kena naik turun semua pejabat merayu-rayu belas ihsan kerajaan yang disokong selama ini..tapi bila shahrizat pakai duit rakyat utk kepentingan peribadi, apa kes? Allah Maha Besar...bila tiba masanya... pikullah semua beban itu menghadapNya...

Anonymous said...

CUMA ORANG YANG MAKAN RUMPUT AKAN MEMBENARKAN SHAHRIZAT TERUS JADI MENTERI DAN KETUA WANITA UMNO.

Anonymous said...

Cemburu btpe kau anak shahrizat kea :*