Nuffnang Ads

Pages

Wednesday, November 9, 2011

Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah PTD



Guru berijazah dalam kelas perkhidmatan dipanggil PPPS singkatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah. Guru ini samada belajar kursus yang ditawarkan secara terus atau melalui KPLI singkatan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah bagi membolehkan guru ini mengajar di sekolah rendah dan menengah.

Hanya di sekolah rendah dan menengah sahaja perlu ada KPLI diploma pendidikan. Jika pensyarah yang mahu mengajar di Universiti dan Kolej tidak perlu KPLI diploma pendidikan.

Guru hanya mengajar waktu rasmi selama 6 jam sebab itu guru tidak bersangkut paut dengan JPA. Guru ada badan khas iaitu SPP singkatan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan. 

PTD tidak puas hati. PTD kata General Order singkatan GO mahu kakitangan kerja 9 jam. PTD mahu ubah budaya kerja guru. PTD mahu masuk Kementerian Pelajaran, JPN, PPD dan sekolah secara 'en masses'.  PTD sudah penuh tempat dalam semua kementerian, jabatan, agensi baik Putrajaya atau negeri.

PTD mahu membolot kesemua 10,000 post jawatan dalam KPM. Tapi guru yang seramai 400,000 bukan bodoh nampak permainan politik PTD. Guru tidak boleh berharap kepada CEUPACS dan Kesatuan Guru-Guru kerana ramai AJK terdiri dari non-graduate.

Kalau kita lihat AJK ini hanya memperjuangkan lebih kepentingan guru-guru non-graduate. Itu sebab guru yang non-graduate dulu mahu upgrade belajar ke peringkat ijazah bila tamat didapati gaji guru baru graduate ini lebih rendah dari rakan guru yang non-graduate!

Guru-guru ramai yang ada sarjana dan PHD tapi sampai sekarang gaji guru-guru post graduate ini tidak diberi gaji yang setimpal dengan kelulusan mereka. Menteri Pelajaran sering berjanji ada imbuhan kepada guru-guru post-graduate tapi sampai sekarang tiada hasil sudah 20 tahun, Menteri Pelajaran sering bertukar namun janji tinggal janji.

Sekarang PTD mahu menguasai post jawatan di Kementerian, JPN, PPD dan sekolah yang sedang disandang oleh guru. Alasan PTD kerana mereka mahir mentadbir dan diplomatik.

Sebenarnya guru pun boleh mentadbir. Ramai guru ada kelulusan sarjana dan PHD. Apa yang susahnya. Berikut komen-komen menarik dari blog WZWH...

adrianiamri said...

Walaubagaimanapun, golongan PTD ni memang agak tidak disukai oleh guru atas satu sebab...Iaitu golongan PTD ni lambat laun akan mengambil alih jawatan ketua jabatan,,, Bayangkan ada 10,000 ketua jabatan di KPM ni... Banyak jawatan ni...

Ada kalanya PTD ni bagus, melancarkan pentadbiran yang mana kadangkala guru-guru biasa kurang cekap.. Di sini sepatutnya PTD membantu bukannya take over... 

Kalau nak masuk sangat PTD, boleh.... Masukkan sebagai eksekutif pentadbiran dan kewangan.. Biar dia tadbir sekolah dan duit.. Hal Ehwal pengurusan sekolah bagi cikgu2 urus...

Tapi dari ambil PTD, baik lantik seorang guru untuk buat semua tu.. Bagi kursus 6 Bulan seperti PTD, lebih bagus kerana mereka lebih memahami sekolah berbanding orang lain... 


Lebih baik setiap jabatan itu dipilih orang yang layak untuk berkursus seperti mana kursus yang di ambil oleh PTD sekarang ini.itu lebih adil kepada pegawai yang mahir dalam bidangnya seperti guru,doktor dan polis dan lain-lain.

Cukup-cukuplah PTD yang ada ni menjaga kepentingan kelompok sendiri.

Bila dah tak cukup tempat untuknya mulalah ganggu orang lain. Zaman pegawai bodoh dah berakhir. Sekarang ni dah terlalu ramai pegawai kerajaan yang cerdik malah jauh lebih cerdik daripada PTD. Setakat lulus ijazah pertama tapi cepat melompat sampai M52, orang lain pun boleh. Cuma peluang di sekat.

WZWH ingin mencadangkan kepada Menteri Pelajaran melalui SPP dan SPA serta JPA diwujudkan satu jawatan yang dipanggil PPPS PTD @ Guru PTD. Kenalpasti guru-guru cemerlang. Hantar guru-guru ini berkursus selama 6 bulan ke setahun bagi mendalami ilmu pentadbiran dan diplomatik erti kata lain upgrade guru-guru istimewa ini TIDAK PERLU PTD masuk campur urusan Kementerian Pelajaran, JPN, PPD dan sekolah.

Ada siapa-siapa yang menyokong cadangan WZWH ini selain dari kumpulan PTD yang menentang?

5 comments:

Anonymous said...

salah cikgu jugak, tak kuat berjuang bergegar dalam kelas jeee. luar kelas kene jeling dgn pegawai ppd atau jpn kecuttt ketorrrr.

kuat berkokok jeee cikgu nieee, bejuang lembikkkkk

padan mukeee org ptd menguasiii sekarangggg

Anonymous said...

Jgn harapla benda ni nak berubah WZWH oiii....
selama kepala otak atasan berkerajaan kan umno/BN..selagi tu la budaya kroni/salah urus berleluasa....
Jabatan Audit Negara pun dah byk membuktikan dan bagi nasihat....
Apa dia org nak kisah....
Ni plak kes2 yg terpencil mcm ni....
tak suka berhenti katanya...ramai lg cikgu siswazah diluar tu perlukan kerja....heeeeeee...
apa nak di jawab WZWH oiiiii...

anti warisan penjajah said...

kita jawab dalam PRU13 nanti.taulah langit tinggi ke rendah.tengok siapa kuat kerajaan ke atau rakyat.

Cikgu Ngah said...

Assalamualaikum WZWH.

Terima kasih kerana tolong ketengahkan isu2 dlm bidang pendidikan. Memang ramai PTD dan juga orang awam yg merasakan bahawa kerja cikgu ni memang mudah dan senang. Pergi sekolah pagi pukul 7 dan balik pukul 1.30 (2.30 kalau sekolah menengah dan boleh relaks pada waktu petang. Cikgu cikgi juga boleh rehat bila musim cuti sekolah yg panjang itu. Demikianlah pendapat orang kebanyakan.

Tapi yg banyak orang tak tau ialah bila cikgu balik rumah lepas sekolah, mereka kena buat kerja2 yg lain pula. Ini termasuklah semak buku latihan, merancang pengajaran utk hari esoknya, menyiapkan bahan2 bantu mengajar dan mengemaskini buku rekod dan sebagainya. Itu tak masuk lagi kerja2 pengkeranian seperti kemaskini fail rekod murid, rekod skim pinjaman buku teks, rekod biasiswa, fail hal ehwal murid dan banyak lagi. Di sesetengah sekolah guru juga kadang2 jadi tenaga tambahan utk bantu membersihkan dan mengindahkan sekolah. Guru2 yg jadi warden lebih banyak pula tanggungannya kerana mereka kena jaga hal ehwal anak2 pelajar yg duduk di asrama seperti anak sendiri. Jika budak2 ini sakit, patah riuk kerana bergaduh, kes buli atau keracunan makanan, maka warden lah yg kena menjawab. Saya masih ingat bagaimana KDYMM Tuanku sendiri yg menyoal siasat warden asrama sekolah agama di Lipis bila berlaku kes buli pada tahun 2004 dulu. Begitulah banyaknya tugas2 cikgu yg mesti dilakukan walaupun mereka ini tak dapat elaun tambahan ataupun berpeluang utk dapat elaun perjalanan macam pegawai2 PTD.

PTD masuk kerja lepas tamat belajar di universiti dapat jadi ADO, Penolong Pengarah ataupun Penolong Setiausaha dan dapat bilik sendiri yg ada air cond dan pembantu seperti kerani, PAR, PRA dan sebagainya. Guru yg berijazah walaupun masuk kerja pada gred yg sama dengan PTD tak dapat nikmati keistimewaan ini dan terpaksa bersesak2 dlm bilik guru dgn guru2 lain.

Justeru mengapalah PTD harus cemburu sangat dengan para cikgu ini sampaikan mereka nak bolot jawatan2 dlm JPN dan kementerian? Jgn suatu hari nanti Pengetua dan PPD serta Pengarah JPN pun dari kalangan PTD sudahlah.

Kerajaan dan UMNO harus ingat bahawa guru memainkan peranan yg besar dalam pembentukan masyarakat yg berilmu pengetahuan, berbudaya murni dan berperibadi mulia. Kalau kerajaan tak jaga hati guru maka susah jadinya PRU yg akan datang. Ingatlah bahawa dulu-dulu yg kuat berjuang dlm UMNO pun cikgu2 ni lah juga. Pak Long Nan pun dulu cikgu. Arwah Tun Ghafar pun cikgu. Bapa Tun Mahathir pun cikgu.

Tapi saya tak nafikan yg ramai jg cikgu yg tak berterima kasih kpd kerajaan dan undi pembangkang dalam pilihanraya. Apa boleh buat. Sudah menjadi resam dunia kita tak boleh puaskan hati semua pihak. Tapi kalau kerajaan tak jaga hati golongan majoriti, maka jgnlah pelik jika ramai golongan guru yg jadi calon pembangkang dlm PRU yg akan datang nanti.

Minta maaf saudara WZWH sebab tulis banyak sangat.
Wassalam.

Anonymous said...

Saudara wzwh, ini pandangan saya. Guru guru, ptd ptd, doktor doktor, polis polis. Jgn campur adukkan skim perkhidmatan itu. Kalau diikutkan, ada guru yg bertugas spt polis, doktor, bomba. Adakah nak dinamakan guru doktor atau guru polis pula. Di sekolah, cukup sekadar CC atau PPT utk membantu pentadbir jalankan pentadbiran am n kewangan. X perlu seorg ptd di sekolah. Pentadbiran sekolah x secomplex spt agensi lain, sbb core bussiness adalah pendidikan. Keluhan cikgu bnyk berkisar tentang kerja2 perkeranian yg menjerihkan. Selesaikan keluhan itu dulu. Kerja2 itu x memerlukan strategik thinker. Pentadbir/pengetua adalah cekap bg memikirkan hal yg berkaitan strategi pntadbiran di sekolah. X perlu ada guru ptd ke cikgu ptd. Jpa telah menetapkan nama skim perhidmatan dgn core business masing2.

P/s : penah dgr wzwh bnyk kali juge mohon PTD dulu, ada sentimen lama ke. Jgn mare yek.