Nuffnang Ads

Pages

Saturday, November 5, 2011

Diskusi Ramalan Politik Pahang PRU 13


WZWH bicara posting kali ini satu diskusi ramalan politik Pahang PRU 13. Bila diskusi ada hujah pro dan kon. Ada thesis, ada antithesis dan melahirkan sintesis. Dalam politik kita tidak boleh emosional.

Kita cuba lihat pandangan-pandangan yang berlawanan. Kita bina persepsi-persepsi positif dan aura semangat motivasi baru. Jika kita pandai propaganda dan kena persembahan persepsinya maka undi atas pagar dan pengikut akan mempertahankan parti kita.

Politik itu tidak susah, kita yang memerintah, kita yang buat kerja. Kenapa perlu takut dengan propaganda dan psiko pembangkang. Pembangkang hanya pandai cakap, putar, spin, bangkit isu emosi, isu agama, isu rasis itu semua bicara kedai kopi. Sebenarnya dalam politik tidak ada moral itu yang dikatakan oleh cendiakiawan beribu tahun dulu.

Mari kita lihat diskusi ramalan politik Pahang PRU 13...

Laporan OSK Securities 20 Oktober mengatakan BN mendapat kemenangan kerusi lebih 63% dari PRU 13. Maka kita pun sedap dengar...

Kita lihat pandangan bloger Sakmongkol AK47 @ Dato'  Mohd Ariff Sabri Aziz mengenai ramalan politik Pahang. Walau orang UMNO Pahang tidak suka pandangan dan penulisan blog beliau namun WZWH tetap studi pandangan dan penulisan beliau dan mereason secara positif thinking.

Dato' Sak meramalkan...
Pahang ada 14 kerusi parlimen. OSK Securities ramal BN dapat 12. BN akan hilang di Kuantan dan Indera Mahkota kepada PKR.

BN mampu menang 9 kerusi parlimen. BN akan hilang kerusi parlimen di Jerantut, Raub dan Bentong.

Calon parlimen MCA di Pahang semua akan tewas. Kerusi parlimen Bera dan Temerloh ibarat telor dihujung tanduk akan rebah ikut gegaran.

Kerusi parlimen MIC di Cameron Highland akan menjejaki nasib Bera dan Temerloh.

UMNO dilihat tidak punya kredibiliti untuk rakyat sekitar Kuantan dan Indera Mahkota bergantung harap. UMNO Indera Mahkota lemah untuk jadi material MP atau ADUN.

Kerusi MCA ADUN Semambu bakal terkena tempias isu Lynas yang dispin secara sistematik oleh pembangkang. 

Kerusi-kerusi PAS ADUN dijangka dikekalkan. DUN Beserah umpamanya punyai ramai pengundi yang rapat dengan Terengganu dan Kelantan.

Peluang BN juga malap di DUN Tanjung Lumpur, Teruntum, Tanah Rata dan Ketari.

WZWH walaupun tidak bersetuju dengan ramalan politik Pahang PRU 13 ini tetap mahu ahli UMNO Pahang, BN Pahang mengambil iktibar dan kesedaran.

Pertahankan, perkuatkan dan rampas kerusi parlimen dan DUN di kawasan masing-masing. Jangan kita mudah terpedaya dan percaya dakyah pembangkang. Sebenarnya tidak ada apa yang pembangkang boleh buat di Pahang. Semuanya pungkar (bohong) belaka. Semuanya pandai cakap saja.

WZWH mahu komen satu saja kawasan parlimen Jerantut tempat WZWH. Betul nampak Jerantut ada masalah. Tapi sebenarnya masalah itu boleh dirungkaikan.

Jerantut dari sejarah Pahang tempat revolusi pertama dilancarkan di Pahang. Jerantut adalah tanah bersejarah dan punya tradisi Pahang lama. Jerantut adalah kubu terakhir Pahang. WZWH akan berusaha bangkitkan semua susurgalur akar umbi Jerantut menjangkaui 3 DUN: Tahan, Pulau Tawar dan Damak dan merentas parlimen Jerantut.

Kepada semua 55,000 pengundi parlimen Jerantut dan 3 DUN itu ingat kita orang Jerantut tidak akan biarkan kubu Jerantut ditumbangkan. Kita orang Jerantut anak tempatan Pahang akan mempertahankan maruah tradisi kebanggaan nenek moyang kita.

Viva Jerantut PRU 13!

15 comments:

Anonymous said...

awok ni wzwh...dah ketinggalan zaman.....
dah tak laku doh...sentimen sejarah pahang...
bukan tak laku mende....tengokla pulau tawar....damak....dan ulu tembeling tu.....maju sgt ke selama 50 tahun lebih dengan bn...
bila aku ke sana ..sedih menengok keadaan sedara mara aku kat sana...dari jerantut, kuala tahan nyalang ke kg bantal nuh....
itu yg bn buat sebagai membalas jasa mereka selama ni...
Bila nak pilihan raya....jerantut kubu terakhir la..pahlawan la...
janji melangit....tapi rentikan la...sudah2 la....cukupla janji palsu dan penipuan....
kalu dulu datok nenek kome melawan penjajoh.....tapi kini cucu cicit dia pulak akan meneruskan perjuangan....pembohong...pembelot...perasuah....dan segala 'pe' lagi....tunggula masa kamu...

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon 4:28,
Pahang negeri paling besar di Semenanjung. Bukan kerajaan BN tak mahu majukan Pahang Barat. Kerajaan BN Pahang pun punya peruntukan terhad nak agih seluruh Pahang. Itu pelan kemajuan Jerantut sudah ada dalam perancangan. Ada yang sudah berjalan: Projek Jalan Ulu Tembeling Fasa 1, pastu DS Najib setuju tambah peruntukan untuk Projek Jalan Ulu Tembeling Fasa 2 seterusnya Fasa 3 hingga Terengganu. Projek memulih Jalan Benta sedang pilih kontraktor. Pulau Tawar itu perlu perancangan komprehensif.

Anonymous said...

Terus-terang kpd WZWH, arwah bapa ku jg mnjadi org yb UMNO sekitar 70 an -awal 80 an..... Itu hanyalah sejarah....jd jgn jadikan sejarah utk dgn hanya semata-mata menyatakan UMNO jerantut itu kuat.....Krn aku akan pulang utk mmbawa undi kemenangan kpd PAS dlm PRU 13 nanti....kpd org2 di atas pagar atau ahli2 UMNO yg tgh2 ragu2 dgn UMNO....jika anak yb sendiri dah tgl UMNO knp tuan2 tidak boleh.....? Ayuh mari lakukan perubahan!!!

Kutukan Dewata said...

kau nak tinggalkan umno kau punya pasal.peduli apa aku kau anak yb,kau
kau nak sokong pas yang dah tak boleh diharapkan membela islam itu hak kau.satu undi untuk pas bermakna satu undi untuk dap racist yang anti melayu.keturunan aku tak akan sokong dap laknatullah ni.tak tahula aku kau ni melayu apa?

Anonymous said...

MCA,MIC,GERAKAN, dan yg lain2 tu pro melayu sgt ke???????
satu je kwn nak tanyo awok?...yg menaroh bukit cameron highland secara haram tu utk buat kebun sayur...org cina DAP ke?....kebun sayur bukit tinggi tu...org cina DAP ke?....org melayu yg susah tu ada ke kerajaan BN Pahang bagi tanah/projek?...

Tapi aku tak heran kalau bukan melayu tu anti melayu.....

tapi yg paling aku heran sekarang...org melayu yg makan org melayu....
berebut2 dan sakan berkempen cara 'kotor & bersih' nak dapat jawatan dalam umno...baik dari presiden sampaila ketua cawangan...
bila ada jawatan dapatla projek....
kalau timbalan presiden boleh dapatkan komisen ratusan juta...anak2 buah apatah lagi...duit sape tu?...duit umno ke?...kalau bukan duit org byr cukai dan kena tarik subsidi...

Satu lagi kalau nak kata pahang ni negeri besar sgt...so lambatla untuk kemajuan.....kome langsung tak leh terima alasan2 tu....kalau camtu..perlis dan melaka negeri paling kecil dlm msia ni...apasal tak maju2 juga....

kome semua ni tengah pikir secara lojik.....kalau pahang tak mampu nak byr saman syarikat balak...usah sebut la pasal projek itu ini.....

projek jalan ulu tembeling sampai terengganu konon....pirahhhh.....
tu semua alasan untuk taroh sisa2 balak je.......
jalanraya ke kuala tahan tu tak terjaga...nak buat jalan baru plak...lagi satu....kalau setakat cakap..BN akan buat jalan...BN akan tambah peruntukan.....BN akan itu...BN akan ini...kalau ada perkataan 'akan' tu...kome tak percaye doh....renti-renti la bersajak 'Kami akan...' tu weh....dah lebih 50 tahun sajak 'kami akan..' tuh....dalam kepale wokme seme....'mcm ne kami nak tebang abis balok ulu tembeling ni?'....nok terus hidupkan umno dan bagi mentekedaroh kroni2....

Balak memang akan kene tebang juga...sape2 yg memerintah...tapi duit tu nak guna buat apa?...puak2 umno ni kwn dah tahu doh...dah lebih 50 tahun...cuba acu puok tengok puak lain plok....

spirit of pasir tambang said...

Cis yang di atas pencacai cina makan babi.pergilah undi pakatan kafir sokongan pas tu.aku tak heran.dia orang lah yang akan tindas kau.sebab apa?sebab kau tu melayu bodoh cipang,bangang.ada otak fikirlah apa agenda mereka.jahat2 umno dia orang melayu juga.yang akan tanam kau masuk kubur.atau kau nak cina kafir bakar mayat kau.Patutlah pas makin berani meninggalkan islam sebab ada penyokong bangang macam kau.Kau pegi jauhlah.tak payah masuk lagi dalam blog ni.buat sakit hati aje ada pencacai cina kafir kat sini.siuh!siuh!siuh!!!!!!

Anonymous said...

kpd Spririt of Pasir Tambang....namamu mcm tokoh mmprjuangkn Pasir Tambang.....konon....tp satu soalan drpdku....Bila jambatan yg mghbgkan Kuala Tembeling ke Pasir Tambang hendak dibina? Rasenya janji ini dah dibuat prtghan 90an lg..skrg 2011x buat lg... Pekan K.Tembeling tlh hampir mati...Jk dl hasil jualn peniage capai RM 2-3 ribu tp ari nie RM 500 pun sakit nak dpt...ini perlu diperjuangkan olh yb2 kini...bknnya utk mencari harta kekayaan utk diri sendiri. Mgkin Spirit of Pasir Tambang cybertroper UMNO blh mmbwa obor pejugan nie kot.....?

Anonymous said...

biarlah umno ke,pas ke,pkr ke yang paling penting deme ni semua anak jati melayu pahang.bukan keturunan orang luar yang kononnya anak jati jerantut.

spirit of pasir tambang said...

aku tak kisah ada jambatan ke tak ada jambatan ke.yang penting jangan cina kontrol kerajaan,mamps anak cucu aku nati.kau lainlah ada jawatan dalam kerajaan puckatan royat nanti.

spirit of pasir tambang said...

aku tak kisah ada jambatan ke tak ada jambatan ke.yang penting jangan cina kontrol kerajaan,mamps anak cucu aku nati.kau lainlah ada jawatan dalam kerajaan puckatan royat nanti.

Anonymous said...

lantaklah dema nak beramuk,aku bukan
umnu,pas atau pkr jauh sekali.aku
melayu islam,aku tak andekkk dengan
umno tak ada serega dibuat,aku juga
tak andakkk pas,sebab serga pas
mertabat yang ke 8 ajaa ,dalamnya
cuma ada nasibelauk dengan budu ajaa,yang jaga pintunya pulak neke
ajisss,pakai seliper jepun.langsong
tak lawar jika dibandingkan dengan
apa yang quran cerita dan nabi beri
tahu..

porh umno,pas semua.cakap besar
belaka .melayu nak mampuspun dame
duk melalak lagi......

aku pati anak ikan,tak makan gaji
dengan kerajaan tak makan keh,,,,


asam rommmmm.

Anonymous said...

Spirit of pasir tambang...
tok mudah anok melayu guna bahase ingeris...spirit tu ada dua makna...
satu 'semangat' satu lagi minyak spirit....
mana satu weh?.....

DAP dikata kan cina kapir....
tu kawan tak kata salah...itu betul...
tapi kenape awok tak cakap sekali MCA cina kapir....
dah lebih 50 tahun memerintah cina kapir MCA in....
memperbodohkan umno yg menjadi pencacai golongan kapir laknat MCA, MIC dan gerakan....
sehinnga tergadai tanah di bukit tinggi...tergadai tanah di genting...tergadai tanah di cameron highland....
diusir org melayu dari bentong..pindah ke janda baik....
cina di bentong dapat letrik dan air awal dari org melayu yg di usir...
Di jerantut..jgn harap ada tanah melayu lagi...semuanya dapat dek cina...org melayu termasuk kawan dudukla di kuala tembeling...puas duduk kuala..kwn mudik ke hulu....
minyok motor pun tak mampu nak isi penuhkan....
ni semua sebab DAP yg memerintah...
kalau UMNO/MCA memerintah bangsa melayu kawan tak jadi mcm ni....

Anonymous said...

Kutukan Dewata lupa agaknya ..... Islam dan bangsa melayu punah ranah hari ini sebab disebabkan UMNO ..... umno dah jadi syaitan besar .... hanya nak terus berkuasalah maka banyak tanah melayu tergadai kepada cina ... hanya kerana umno nak turus berkuasa maka politik melayu dan islam tersu tergadai .... jangan nak salahkan pas .... salahkan umno .... umnolah punya angkara ... dasar anak didik british !!!!!!!

Anonymous said...

indeks rasuah malaysia dah jatuh dari tangga 37 ke tangga 60 sejak pemerintahan najib. apakah kita rela rasuah terus berleluasa ??
rasuah inilah yang akan buat anak cucu kita merana kelak.
250 juta oleh keluarga sharizat dlm nfc tu cuma sedikit. cuba kita tengok berbilion wang haram yang mengalir keluar negara. negara kita menduduki tangga ke lima wang haram mengalir keluar. anda rela semua ini berterusan ??

Anonymous said...

TAHUKAH KALIAN BAHAWA PAP YG DIKATAKAN SPESIS DAP TELAH BERJAYA MEMBAWA SINGAPURA MENJADI NEGARA KE 5 TERKAYA DI DUNIA. INDEX RASUAHNYA 9.3 BERBANDING MALAYSIA HANYA 4.4.
CINA ATAU MELAYU YG RASUAH ??
PERAK TELAH MEMBUKTIKAN WALAUPUN DAP PALING BANYAK KERUSI TAPI MENTERI BESAR DISERAH KPD PAS.
BERUBAHLAH UTK NASIB ANAK CUCU KITA.