Thursday, November 24, 2011

Falsafah Politik Winnable Candidate Dan Warlords UMNO



Isu pemilihan calon dan langkah perlu bagi menangkis tohmahan pembangkang dijadikan agenda utama pada Perhimpunan Agung UMNO 2011.

Kriteria baru pemilihan calon bagi memastikan kemenangan kepada BN bukan lagi bersandarkan hirarki dalam parti.

Ada beberapa aspek penting yang menjadi tema besar ucapan dasar presiden, iaitu tanggungjawab memperkukuhkan semua bentuk agenda, sistem dan jentera parti bagi menghadapi PRU-13.

Faktor calon boleh menyebabkan parti menjadi lemah sekiranya ada pihak tidak menyokong keputusan parti. Kajian menunjukkan faktor calon memang menyumbang kepada kemenangan, tetapi faktor kestabilan atau permasalahan dalaman juga turut menjadi penyebab kemenangan atau kekalahan.

Pada PRU-12, masalah dalaman parti menjadi penyumbang utama kekalahan UMNO dan calon lain dalam BN. Pemimpin atasan turut bimbang kepada permasalahan pemimpin pada peringkat bahagian atau apa yang diistilahkan sebagai ‘warlords’.

Pemimpin tertinggi UMNO mahu masalah dalam rumah tangga kepemimpinan pada peringkat bahagian diselesaikan agar ia tidak terus mengakibatkan parti menjadi lemah pada PRU-13.

Ini bermakna jawatan dipegang pada peringkat bahagian bukan lagi penentu bagi pemilihan sebagai calon. Sistem baru pemilihan calon itu memang sukar sebab faktor “warlords” itu, namun ia adalah hakikat yang perlu diterima sebagai kriteria dalam pemilihan calon kali ini.

Parti berkehendakkan ‘winnable candidate’ atau calon yang dijamin menang bagi membolehkan BN memperoleh majoriti dua pertiga atau menang besar seperti pada 2004.

Bolehkah UMNO mendapat pencapaian terbaik seperti pada 2004 atau terburuk dalam sejarah seperti pada 2008. Apakah mustahil bagi UMNO mencapai tahap kemenangan 2004?

3.2 juta ahli UMNO sebenarnya tidak faham dan masih kabur dengan konsep winnable candidate kerana mereka sudah biasa dengan budaya warlords UMNO. Semua 122 Bahagian UMNO ada warlordnya. 

Sejak 60 tahun UMNO ditubuhkan sistem warlords UMNO berjalan. Kalau satu masa dulu, pemilihan jawatan dalam UMNO baik dalam cawangan dan Bahagian setahun sekali. Ahli UMNO kerap mengadakan pemilihan jawatan parti namun UMNO tetap kuat kerana yang menang boleh menerima yang kalah dan yang kalah boleh menerima yang menang. Ini dipanggil positif warlords.

Keadaan UMNO bermasalah sistem warlordnya bila yang menang tidak boleh menerima yang kalah dan yang kalah tidak boleh menerima yang menang. Ini dipanggil negatif warlords.

Keadaan menjadi buruk bila pemimpin tertinggi UMNO menggalak dan membiarkan tokoh-tokoh korporat menguasai UMNO dan meminggirkan golongan tradisional bukan korporat yang selama ini berjuang dengan penuh dedikasi dan setia tanpa ada apa-apa kepentingan. Tokoh korporat UMNO ini berjuang dalam UMNO lebih kepada kepentingan diri dan akhirnya merosakkan parti.

Mahathir dan Tengku Razaleigh sebenarnya bertanggungjawab memecahkan parti UMNO kerana kedua tokoh ini tidak dapat membezakan konsep positif warlords dan negatif warlords. Anwar Ibrahim dengan dorongan Mahathir telah membawa budaya korporat negatif dalam UMNO.

Sebenarnya konsep winnable candidate sudah lama dipraktiskan oleh UMNO sejak 60 tahun dulu. Dulu pun pemimpin tertinggi UMNO memilih calon-calon PRU yang mereka fikir boleh menang dan bila calon-calon ini menang juga boleh dipanggil winnable candidate.

Memang calon UMNO ini syaratnya ialah ahli parti paling minima. Boleh juga letak calon bukan UMNO kalau calon itu boleh dijangka menang tapi kalau mahu menyenangkan parti pilihlah calon dari hirarki kerana calon hirarki itu berpengalaman, bertanggungjawab, tahu apa SWOT analisisnya.

Sebelum PRU 2004, apakah definisi calon-calon yang diletak oleh Pak Lah yang keputusan PRU 11 itu UMNO dan BN telah mendapat rekod kemenangan yang paling cemerlang sekali dalam sejarah PRU BN@Perikatan. Tidakkah calon-calon itu juga boleh dipanggil winnable candidate?

Berlawanan pula bila Pak Lah mengendalikan PRU 2008 bila masa timing PRU yang tidak kena dan sesuai, bila harga petrol dinaikkan tinggi semudah itu, bila 70 Ketua UMNO Bahagian tidak bertanding parlimen dan DUN, bila Mahathir bising, bila media sosial berjaya menipu orang muda maka pada ketika itu apa-apa calon winnable candidate dari BN turun dari langit pun tidak boleh menang.

Kalau ikut teorinya UMNO sudah sepatutnya sudah tumbang dan menjadi pembangkang namun masih ada lagi golongan tradisional Melayu masih mempertahankan UMNO kerana mereka tahu apa sebenarnya yang berlaku.

Tapi keadaan sudah lain kini. UMNO sudah belajar dari kesilapan. UMNO sudah bersedia. Media sosial pro UMNO dan BN sudah bersedia, pemimpin akar umbi sudah bersedia, pemimpin sayap-sayap sudah bersedia dan UMNO dan BN kini juga ada:

  • Winnable Prime Minister
  • Winnable Ministers
  • Probably winnable senators....
  • Winnable UMNO
  • Winnable BN

Begitulah serba sedikit falsafah politik winnable candidate dan warlords UMNO buat coretan..

2 comments:

Anonymous said...

Berangan ke brooooo

Wan Shamsudin said...

Salam Bro;

PRU 2004......Nasib Barisan, terutama UMNO. Rakyat ingat Pak Lah baik lagi alim....Rakyat bolih tumpang, tapi ternyata MUSANG BERBULU AYAM.....Menumpang teduh di perut Sang Kerbau anak REMBAU.Jadi...
PRU 2008...maka Rakyat bagi HADIAH buat PakLah...sehingga terpaksa memberi baton kepada Najib.Paklah masih bolih hidup dgn baik kerana diberi Istana olih Najib.

PRU 13....nampaknya Najib akan dapat ISTANA MENANTI...jika kalah tentunya, makan percuma...kita tengok saja dan kita undi baik baik...Syahrizat TENTUNYA tak akan jadi calun...akan tinggal di KONDO LEMBUNYA.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024