Nuffnang Ads

Pages

Friday, June 8, 2012

Bila Majoriti Calon Parlimen P81 Jerantut Tidak Berani Bertanding PRU 13!

Kalau mahu menjadi ahli parlimen tidur Jerantut memang sangat mudah!

Menjadi ahli parlimen pembangkang mudah. Tidak payah buat kerja cuma kena pandai ceramah. Kalau tidak pandai ceramah mudah panggil profesional orator dari PAS, PKR dan DAP.

Apa keluh kesah rakyat ahli parlimen pembangkang tidak peduli. Mudah itu semua tanggungjawab kerajaan Pusatlah (BN).

Tiada air, tiada kemudahan infrastruktur, tiada pembangunan ekonomi, tiada projek, tiada peluang pekerjaan itu tidak susah. Panggil saja Tuan Guru berdoa masuk syurga. Semua pengundi mahu masuk syurga baik orang Melayu, Cina dan India.

Ceramah, doa, insyallah...ceramah, doa, insyaallah...ceramah, doa, insyallah...pengundi percaya!

Apa kata Karl Marx itu betul...ahli politik yang pandai mengasyikkan manipulasi agama sebagai candu masyarakat.

Mana-mana ahli politik boleh guna isu yang dia tidak faham dari segi saintifik tapi digembar-gemburkan seolah-olah itu isu itu terlalu bahaya kepada alam sekitar dan kesihatan pengundi.

Boleh juga ahli politik itu guna slogan mahukan perubahan. Apa perubahan yang didamba masyarakat pun ahli politik itu tidak faham. Perubahan apa yang rakyat mahu?

Rakyat kini mahu keimbangan politik, ekonomi dan sosial berterusan menjadi bertambah baik:

  • Politik yang stabil.
  • Ekonomi yang berkembang
  • Sosial yang rapat penuh dengan kasih sayang dan tanggung jawab

Ada rakyat Islam yang mahu agama dibawah kerajaan yang pembawaan agama dan moraliti diredai Allah.

Ini checklist yang rakyat mahu lihat apa parti politik boleh beri. Parti bersandar dan menagang calon-calon yang diharap boleh menang dalam PRU.

WZWH lebih berminat dengan kredibiliti calon-calon UMNO terutama dan BN dalam meminta sokongan dari rakyat bagi satu term lagi mentadbir negara ini.

Bagi kerusi parlimen 81 Jerantut yang pengundi berjumlah 56,000 itu sangat berharap kepada PRU 13 yang boleh memenuhi harapan dan impian expectation mereka.

Pengundi Jerantut sudah berubah menjadi sophiskated. Lebih ramai generasi X, Y dan Z menjadi pengundi. 

Cabaran dan harapan ahli parlimen Jerantut PRU 13 lebih besar. Parlimen Jerantut yang terbesar dalam Pahang perlukan satu lonjakan quantum leap transformasi radikal terutama penyediaan berbagai infrastruktur dan ameniti bagi kemudahan dan kebajikan rakyat Jerantut.

Ekonomi yang diharap berkembang dengan ekonomi yang boleh mendatangkan hasil dan memberi peluang pekerjaan kepada rakyat Jerantut. Ekonomi yang boleh melimpah kepada orang Jerantut. Segala detail dan A to Z nya perlu bakal ahli parlimen ketahui.

Berkeyakinan, berintegriti, punyai PRO dan network, berfikir seperti pemimpin bukan pengurus atau pentadbir, berwawasan tinggi, punyai berbagai alternatif cara penyelesaian, boleh melompat ke langit dan merempuh semak dan belukar, boleh berhujan panas dan berembun bersama pengundi, bermoral tinggi...

Of course.. tamparan dan sepak (yang guna tangan tu bukan kaki) boleh buat orang diam dan mengangguk atau kadang-kadang melanggar dinding tidak jumpa ke pintu!

Pasti ahli parlimen itu boleh membela dan membela (bele)...

Wah cukup besar cabaran dan beban ahli parlimen Jerantut PRU 13. Jika kita tidak mampu jangan dicuba dan jangan buang-buang masa.

Maka WZWH kira kualiti-kualiti bakal ahli parlimen Jerantut boleh buat majoriti calon parlimen P81 Jerantut tidak berani bertanding PRU 13.

Big Heart...Big Thinking...Braveheart!  gamoknya...

16 comments:

Anonymous said...

Sudah lah tu WZWH kalau you rasa you lebih layak kenapa pula nama tak de dalam senarai?
Kalau dah cikgu tu siap-siap le periksa kertas exam budak jangan last minit timbang kilo pula. Semua orang tau u orang busy..

Anonymous said...

Wan Zari
Awak kate kat Pak Lah ye? Inilah resam orang UMNO, bila Pak Lah dah tak ade kuasa puak-puak mereka sendiri yang kata Pak Lah ahli parlimen tido. Masa Pak Lah jadi PM dulu bermuka-muka puji Pak Lah melangit.

Tak baik gitu Wan Zari

Supporter Pak Lah

Anonymous said...

Kalau pembangkang semuanya bodoh, hodoh, bangang, tak reti buat kerja...yg baik2 semuanya BN.

Realitinya...pembangkang belum menguasai parlimen atau dgn bahasa mudah tak pernah dipilih menerajui kerajaan persekutuan, macamana Wan yg berkelulusan MBA boleh buat kesimpulan bagitu.

Yg realitinya, BN sejak akhir2 ini sudah hilang pedoman...tanah ladang sawit 360,000 hektar milik Felda/rakyat telah dipajak kpd FGV (bila2 masa boleh dikuasi oleh org asing). Berkokok kehulu kehilir kononnya projek listing FGV ini demi kepentingan peneroka...porah!! Peneroka cuma berpeluang dapat 800 unit saham sedangkan pegawai tertinggi Felda diangerahkan unit2 saham yg tak masuk akal banyaknya...ED dapat 75,000 unit, GM (40,000), Manager (25,000), JJunior Ek (6,000). Pekerja2 cuma diberi 3,000 unit. Saya jangkakan Group Presiden mesti > 100,000unit manakala Pengerusi Felda beribu2 unit....apa ni. Dasar kapitalisme !!!

Anonymous said...

Ya anon kawe setuju. Jangan cari pasal nak tidur tidurlah puas2 wahai pemimpin Umno. Bila bangun negara telah diperintah oleh orang lain. Jangan tipu dgn FGVH ini. Nak bgai saham puak2 tu bagi samarata dan sama banyak. Peneroka beri lebih sidikit. Titik peluh keringat merekalah menimbulkan ilham FGVH boleh disenaraikan di bursa Malaysia... Konsep asal TUN Abd Razak memajukan warga peneroka...

Anonymous said...

Mana Kampun Man,
Aku nak kamu komen tentang isu penyenaraian FGV ke Bursa M'sia Menguntungkan Siapa?

durian gugur said...

wzwh,saya dilahirkn era 80an.hari ni umno sudah sambut ulangtahunnya yg ke 66.saya malu,kerana selepas 55 thn kita merdeka,dan tempoh tersebut pemerintahan umno,kita masih bercerita ttg masalah keperluan asas,cth(air,eletrik,jln raya) mcm mn boleh jd begini?sedangkn negara kita kaya dr hasil bumi?(minyak,bijih timah,bijih besi,emas,balak,kelapa sawit,getah,koko dan byk lagi?mn pergi hasil ni? atau bn tk pandai uruskn hasil tersebut utk kemakmuran rakyatnya?sepatutnya hari ini kita berbincang ttg bilakh tarikh pelancaran wifi percuma,lebuhraya percuma,pendidikan percuma.ini kerana negara kita sbnrnya mampu.Saya rasa jika diberi peluang sehingga 100 tahun kpd bn nescaya isu masalah asas mmg tidak akn selesai.berkenaan doa,sbg org islam,kamu kn akur bhw doa adalah senjata org mukmin.jgn perlekehkn doa.wzwh jg terlalu sanjung kpd tokoh yahudi " karl marx " .teori yg dibuat adalah utk memisahkn agama dari pentadbiran.ini adalah teori utk mengekang kemaraan islam.kenapa tk guna contoh rasullah atau sahabat baginda.bukti saintifik apakah yg hebat sgt tu sehinggakn hari ini saintis masih blm mampu mencipta udara?
ingtlh, cukup la guna nama parti melayu untuk kepentingan sendiri.
lagipun cuba tgk umno baru,barisan kepimpinannya ramau yg terdiri dr melayu atau mamak?

Anonymous said...

wan zari cikgu mgajorrrr d maran jeeee, ape barangggggg, berangan laaa demeeeee

Wan said...

bersyukurlah anon yang memposting tentang felda. Kami di kg-kg ni tanah sekakang kera pun tak dapat walau pun tanah yang diberi kepada FELDA tu tanah kerajaan negeri.Sepatutnya kami pun dapat saham FGV tu.

Anonymous said...

En Wan,
Aku rasa tak ada calon parlimen
UMNO yg berkelayakkan mewakili BN untuk PRU13 nanti. Berdasarkan prestasi yg lepas2, ahli parlimen ini umpama 'ada macam tiada, ada tak menambah, tiada tak mengurang'. Elok kita pilih saja ahli parlimen dari PR pulak...ramai calon yg berkelayakkan yg boleh diketengahkan. Salah seorangnya ialah YB Tuan Syed Sharil bin Syed Mahmud (yg baru saja dilantik sebagai senator). Beliau anak jati Kg Periba berkerabat dgn keluarga Wan sendiri...apa macam??

dinoiscots said...

Kaum cina masih sayangkan BN kerana parti ini terbukti terbaik bagi business mereka.Rata rata saya rasa BN hanya perlukan 35% sokongan kaum cina.Kuasa penentu adalah dari kaum melayu .

PR sekarang mula menggunakan pendekatan memburukan UMNO/BN pada rakyat. Mereka sedar sokongan mereka sudah lemah dan mereka sudah rasa takut dan bimbang.Anwar bukanlah calon PM yang sesuai.Mereka tahu mereka tidak boleh menang. Mereka kerah rakyat keluar untuk lawan kerajaan menggunakan demonstrasi dan menabur berbagai fitnah.Yang penting rakyat harus berfikir PR boleh menjanjikan apa juga dan telah banyak terbukti mereka gagal dengan janji mereka.Hanya UMNO harus diberi mandat memperjuangkan kuasa politik orang Melayu .

Kampong man said...

Salam saudara pembaca yang dihormati dan sdr Anon 10.54,

Alhamdulillah syukur, akhirnya penyenaraian FGVH akan menjadi realiti pada 28 June ini.Ia akan menjadi satu listing yang kedua terbesar di dunia dan terbesar di Asia.Ianya pasti akan memertabatkan institusi Felda dan menjadi satu detik bersejarah bagi keluarga Felda dan rakyat Melaysia.

PM DS Najib dengan penuh tanggongjawab meneruskan AMANAH ayahnda beliau allahyarham Tun Abdukl Razak Hussein yang tetap akan mempertahankan kejayaan ini bagi kemakmuran rakyat dan negara ini.Kalau tidak dipecah ruyung manakan dapat sagunya !. A calculated risk after alot of engagement with stakeholders.

Dari 3.6 billion saham 52.5%(1.92 billion) diperuntukan kepada bumiputra,peneroka felda,pegawai dan kakitangan Felda,bukan bumiputra,pelabur yang diluluskan oleh MITI dan pelabur institusi saperti KWSP,PNB,Tabung Haji,LTAT yang rata rata akan memberi menafaat kepada rakyat Malaysia terutama kaum Bumiputra melalui institusi terpilih ini yang terbukti professional pengurusan mereka.Pembabitan institusi Bumiputra dan GLC akan memperkukuhkan penyeneraian FGVH dan pasti menarik minat pelabur di Bursa saham Malaysia.

Dengan harga sawit yang kini di tahap tinggi peluang begini baik disegerakan dsan harus tidak dipolitikan.

Berbudi pada tanah tidak pernah merugikan.Saperti kejayaan getah dahulunya dan kini komoditi sawit mendapat tempat.Kita doakan penyenaraian FGVH berjaya, satu lonjakan bagi warga Felda dan rakyat Malaysia.AMEEN.

Economics of scale is important in any investment or undertaking.This is one of it,insyalklah.

@Kampong man -business tanpa wang politik menjadi pilihan.Not one sen.Perjuangan untuk bangsa,negara dan ugama yang penting.

Kampong man said...

Salam semua dan sdr Durian gugur,

Anda terlalu muda untuk memahami perjuangan UMNO/BN selama bertahun lamanya dari pembentukan UMNO. Jelas anda mahukan semuanya percuma saperti laungan PR yang tidak pernah berjasa satu pun untuk negara.ROME IS NOT BUILT IN A DAY.Malaysia kini adalah satu satunya negara maju dirantau ini dan di kagumi negara lain di dunia.

Pembangunan harus mengikut PERIORITY dan kehendak semasa with the availabilty of limited resources.Keutamaan sekarang adalah bagi pendidikan dan peningkatan modal insan dan transformasi ekonomi dan sosial yang adil dan saksama bagi menuju negara maju.Gen Y saperti tuan bertuah mempunyai peluang belajar di negara ini yang cambah dengan universiti yang baik tanpa perlu keluar negara dengan wang yang banyak.

You have obviously taken for granted the basic facilities as water ,electricity and basic infra structure across the nation as you see it today because you were not born prior merdeka kid.You have not seen your datok and dad difficulties early days.Ask them about their life in the kampong and life in the 40's and 50's bet you were never in the kampong perhaps.

Why do you think BN has been the choice of the majority rakyat for all the past 12 elections ? and insyallah the status quo remains this PRU 13. It is because many see BN sincerity and they see development and their economic contribution for the rakyat and you see them now in front of you.PR has none to show !!.That is the difference.Anda harus pandai bersyukur dengan apa yang ada dan saya yakin banyak lagi usha penambahbaikan untuk negara sekira Najib di8 beri mandat besar di PRU 13 nanti.

Teruskan dengan pilihan anda untuk DSAI/PR sebagai PM pilihan.Itu pilihan anda.Anda tidak perlu membenci dan memburukan UMNO/BN.Sekira anda punyai bukti salah kuasa,korupsi dan apa juga sila buat laporan polis dengan bukti supaya siasatan boleh dilakukan.Kita harus bertangung jawab dengan apa juga penulisan kita.Kalau tidak sayta melihatkanya sebagai operbualan kedai kopi tanpa substance.

Anda cenderong memperkatakan UMNO baru dan lama.Pada saya tidak ada beza perjuangannya baik baru atau lama.Maka sambutan hari UMNO 66 tahun di Stadium Bukit Jalil jelas membuktikan UMI masih terus relevan .Tidak hairan Ku Li,Rais Yatim,Marina Yusoff dan ramai lagi balik kepangkuan UMNO satelah Semangat 46 di tolak ahli UMNO.

Fahami penubuhan UMNO dan perjuangan Dato Onn dan penerimaan pendatang asing yang di beri kerakyatan dengan janji Kontrak sosial.Fahamilah juga tujuh(7) Wasiat Raja Raja Melayu bagi negeri PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (Kini Malaysia) dan faham kenapa bendera UMNO berwarna puteh merah dan Keris didalamnya dan tidak pistol atau bom tangan.Kenapa bendera Singapura dan Indonesia punyai warna puteh dan merah sama saperti bendera UMNO ?

Sekira anda tidak tahu anda tidak layak memberi kutukan parti Melayu ,UMNO.Hanya UMNO yang boleh mengekalkan kuasa politik orang Melayu bukan PKR,DAP dan PAS.Dalam masa sama UMNO memelihara hak kaum lain yang termaktub dalam perlembagaan.Nah sekarang PR sudah naik setakuk pula mahukan PM dari kaum lain pula saperti the racis and chauvanistic DAP,Lim Guan Eng.Now i say "OVER MY DEAD BODY".Diplomasi ada pada tempatnya BUT not this request(PM kaum lain).Harap maklum.
Wasallam.

Kampong man said...

Salam semua dan sdr Durian gugur,

Anda terlalu muda untuk memahami perjuangan UMNO/BN selama bertahun lamanya dari pembentukan UMNO. Jelas anda mahukan semuanya percuma saperti laungan PR yang tidak pernah berjasa satu pun untuk negara.ROME IS NOT BUILT IN A DAY.Malaysia kini adalah satu satunya negara maju dirantau ini dan di kagumi negara lain di dunia.

Pembangunan harus mengikut PERIORITY dan kehendak semasa with the availabilty of limited resources.Keutamaan sekarang adalah bagi pendidikan dan peningkatan modal insan dan transformasi ekonomi dan sosial yang adil dan saksama bagi menuju negara maju.Gen Y saperti tuan bertuah mempunyai peluang belajar di negara ini yang cambah dengan universiti yang baik tanpa perlu keluar negara dengan wang yang banyak.

You have obviously taken for granted the basic facilities as water ,electricity and basic infra structure across the nation as you see it today because you were not born prior merdeka kid.You have not seen your datok and dad difficulties early days.Ask them about their life in the kampong and life in the 40's and 50's bet you were never in the kampong perhaps.

Why do you think BN has been the choice of the majority rakyat for all the past 12 elections ? and insyallah the status quo remains this PRU 13. It is because many see BN sincerity and they see development and their economic contribution for the rakyat and you see them now in front of you.PR has none to show !!.That is the difference.Anda harus pandai bersyukur dengan apa yang ada dan saya yakin banyak lagi usha penambahbaikan untuk negara sekira Najib di8 beri mandat besar di PRU 13 nanti.

Teruskan dengan pilihan anda untuk DSAI/PR sebagai PM pilihan.Itu pilihan anda.Anda tidak perlu membenci dan memburukan UMNO/BN.Sekira anda punyai bukti salah kuasa,korupsi dan apa juga sila buat laporan polis dengan bukti supaya siasatan boleh dilakukan.Kita harus bertangung jawab dengan apa juga penulisan kita.Kalau tidak sayta melihatkanya sebagai operbualan kedai kopi tanpa substance.

Anda cenderong memperkatakan UMNO baru dan lama.Pada saya tidak ada beza perjuangannya baik baru atau lama.Maka sambutan hari UMNO 66 tahun di Stadium Bukit Jalil jelas membuktikan UMI masih terus relevan .Tidak hairan Ku Li,Rais Yatim,Marina Yusoff dan ramai lagi balik kepangkuan UMNO satelah Semangat 46 di tolak ahli UMNO.

Fahami penubuhan UMNO dan perjuangan Dato Onn dan penerimaan pendatang asing yang di beri kerakyatan dengan janji Kontrak sosial.Fahamilah juga tujuh(7) Wasiat Raja Raja Melayu bagi negeri PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (Kini Malaysia) dan faham kenapa bendera UMNO berwarna puteh merah dan Keris didalamnya dan tidak pistol atau bom tangan.Kenapa bendera Singapura dan Indonesia punyai warna puteh dan merah sama saperti bendera UMNO ?

Sekira anda tidak tahu anda tidak layak memberi kutukan parti Melayu ,UMNO.Hanya UMNO yang boleh mengekalkan kuasa politik orang Melayu bukan PKR,DAP dan PAS.Dalam masa sama UMNO memelihara hak kaum lain yang termaktub dalam perlembagaan.Nah sekarang PR sudah naik setakuk pula mahukan PM dari kaum lain pula saperti the racis and chauvanistic DAP,Lim Guan Eng.Now i say "OVER MY DEAD BODY".Diplomasi ada pada tempatnya BUT not this request(PM kaum lain).Harap maklum.
Wasallam.

Kampong man said...

Salam semua dan sdr Durian gugur,

Anda terlalu muda untuk memahami perjuangan UMNO/BN selama bertahun lamanya dari pembentukan UMNO. Jelas anda mahukan semuanya percuma saperti laungan PR yang tidak pernah berjasa satu pun untuk negara.ROME IS NOT BUILT IN A DAY.Malaysia kini adalah satu satunya negara maju dirantau ini dan di kagumi negara lain di dunia.

Pembangunan harus mengikut PERIORITY dan kehendak semasa with the availabilty of limited resources.Keutamaan sekarang adalah bagi pendidikan dan peningkatan modal insan dan transformasi ekonomi dan sosial yang adil dan saksama bagi menuju negara maju.Gen Y saperti tuan bertuah mempunyai peluang belajar di negara ini yang cambah dengan universiti yang baik tanpa perlu keluar negara dengan wang yang banyak.

You have obviously taken for granted the basic facilities as water ,electricity and basic infra structure across the nation as you see it today because you were not born prior merdeka kid.You have not seen your datok and dad difficulties early days.Ask them about their life in the kampong and life in the 40's and 50's bet you were never in the kampong perhaps.

Why do you think BN has been the choice of the majority rakyat for all the past 12 elections ? and insyallah the status quo remains this PRU 13. It is because many see BN sincerity and they see development and their economic contribution for the rakyat and you see them now in front of you.PR has none to show !!.That is the difference.Anda harus pandai bersyukur dengan apa yang ada dan saya yakin banyak lagi usha penambahbaikan untuk negara sekira Najib di8 beri mandat besar di PRU 13 nanti.

Teruskan dengan pilihan anda untuk DSAI/PR sebagai PM pilihan.Itu pilihan anda.Anda tidak perlu membenci dan memburukan UMNO/BN.Sekira anda punyai bukti salah kuasa,korupsi dan apa juga sila buat laporan polis dengan bukti supaya siasatan boleh dilakukan.Kita harus bertangung jawab dengan apa juga penulisan kita.Kalau tidak sayta melihatkanya sebagai operbualan kedai kopi tanpa substance.

Anda cenderong memperkatakan UMNO baru dan lama.Pada saya tidak ada beza perjuangannya baik baru atau lama.Maka sambutan hari UMNO 66 tahun di Stadium Bukit Jalil jelas membuktikan UMI masih terus relevan .Tidak hairan Ku Li,Rais Yatim,Marina Yusoff dan ramai lagi balik kepangkuan UMNO satelah Semangat 46 di tolak ahli UMNO.

Fahami penubuhan UMNO dan perjuangan Dato Onn dan penerimaan pendatang asing yang di beri kerakyatan dengan janji Kontrak sosial.Fahamilah juga tujuh(7) Wasiat Raja Raja Melayu bagi negeri PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (Kini Malaysia) dan faham kenapa bendera UMNO berwarna puteh merah dan Keris didalamnya dan tidak pistol atau bom tangan.Kenapa bendera Singapura dan Indonesia punyai warna puteh dan merah sama saperti bendera UMNO ?

Sekira anda tidak tahu anda tidak layak memberi kutukan parti Melayu ,UMNO.Hanya UMNO yang boleh mengekalkan kuasa politik orang Melayu bukan PKR,DAP dan PAS.Dalam masa sama UMNO memelihara hak kaum lain yang termaktub dalam perlembagaan.Nah sekarang PR sudah naik setakuk pula mahukan PM dari kaum lain pula saperti the racis and chauvanistic DAP,Lim Guan Eng.Now i say "OVER MY DEAD BODY".Diplomasi ada pada tempatnya BUT not this request(PM kaum lain).Harap maklum.
Wasallam.

Kampong man said...

Sdr WZWH,
Apologise for the three same write up on same time.Something is wrong with my smartphone.Thanks.

Anonymous said...

Please don't say ur smartfon smothing wrong, just say u want show your adecate very smart.Don't thingking about 50 years ago, we must thing now, what the people want. for me UMNO is not releven for the futre, because all the leader is corupsi. we want PR...