Nuffnang Ads

Pages

Saturday, June 9, 2012

Orang Cina Pahang



















Orang Cina Pahang menyokong penuh Ah Jib Gor. Wayang opera Cina PRU 13 berbeza dengan wayang opera Cina PRU 12.

Anwar Ibrahim cakap mendabik dada bahawa 80% orang Cina menyokong Pakatan Rakyat. Maka balaci dan macai Anwar dan Pakatan Rakyat pun menyanyikan lagu yang sama untuk psiko UMNO dan rakyat.

DAP pun tidak mahu confirm orang Cina seramai 80% sokong Pakatan Rakyat takut tersalah. Sakmongkol AK47 oleh kerana percaya kepada fakta ini terus melompat jadi 'towering Malay' DAP bersama Aspan Alias. 

DAP sudah palu gong mahu letak ramai heavyweight bertanding di Johor. Kota Johor mahu dirobohkan. Salahuddin Ayob berangan mahu jadi MB. Chua Ju Meng Cina Johor yang dulu ditarik kembali gelaran pun mahu juga.

Johor kubu kuat BN selama 60 tahun mahu dirobohkan! Itu orang Melayu Johor kena fikirkanlah keseriousannya. Bagaimana orang Cina Johor goyang ke tak goyang? Ada lagi ke orang Laut di Johor?

Posting WZWH kali ini mengenai orang Cina Pahang. WZWH walau berpolitik di Jerantut tapi banyak masa di Kuantan-tempat paling bertamadun dalam negeri Pahang tetapi politiknya dalam keputusan PRU 12 dulu "kurang tamadun"!

Lantas membuatkan orang Pahang berfikir apa kena dengan Kuantan dan Indera Mahkota ini. Maruah UMNO dan BN dirobek dengan begitu mudah. Siapa yang betul-betul in-charge dalam politik Pahang ini?

WZWH banyak juga bergaul dengan pemimpin masyarakat dan perniagaan Cina di Kuantan. WZWH tanya apa jenis politik orang Cina Pahang. Mereka kata orang Cina Pahang tidak sama dengan orang Cina Penang dan Orang Cina Selangor.

Orang Cina Pahang tidak mudah beli pantun dan seloka Lim Kit Siang. Orang Cina Pahang tahu adat resam negeri Pahang. Orang Cina Pahang pun tahu keikhlasan dan kesungguhan Ah Jib Gor (DS Najib) dalam membina Malaysia yang lebih baik politik, ekonomi dan sosial.

Orang Cina Pahang pun tahu Ah Ju Bur itu kaki kelentong dan suka jual pungkar (pedooah).

Cuba kita lihat orang Cina Jerantut pula. Perhatikan beberapa Dato' Sri, Dato'-Dato' dan JP-JP orang Cina Jerantut yang berpengaruh punya  clan besar dan pengikut masing-maing yang setia.

Ah...jangan lupa orang Cina Kampung Sungai Lekok pun suka jual tanah macam orang Melayu Jerantut!

18 comments:

Anonymous said...

org cina Perak kata lu umnoo PakHang cibai @lancau

Anonymous said...

Org melayu pahang kate kt anon di atas lan chiau mak lu kasi basuh puki dulu..

Anonymous said...

Ini baru katakan mulut manis jubor masam...

Anonymous said...

Ini orang cina MCA. Cina MCA memang cina baik pada kaca mata UMNO..walaupun presiden MCA menghina hukum hudud. Cina yang jahat adalah cina DAP....berbuih2 mulut pimpinan UMNO mengatakan DAP ini 'baka komunis'. Jadi, memandangkan DAP dicop 'komunis' maka PAS yg bersepakat dgnnya pun dikatakan komunis...

Di J'tut kawasan bandar baru hampir semunya dikuasai cina MCA...siapa yg kasi segala kemudahan sehingga bandar Jerantut dikuasai oleh empira cina MCA ini?? Bagitu juga di Kuantan, siapa yg tak kenal dgn Datuk Frankie...tidur sebantai dgn sahabat2 beliau org2 UMNO....

Inilah UMNO baru yg ku kenali...

Quiet Despair said...

Orang China Pahang ada class berbanding dengan boss DAP Sakmongkol.
Aki saya kawan baik dengan semua ADUN, exco dan menteri MCA dari Pahang.
They know their place and how to respect others.

Anonymous said...

QD kata tu agak betul lah . Masaalah Melayu adalah soal penguasaan 30% ekuiti dalam market capitalization. kalau nak dikira pemilikan dari segi pemilikan hartanah perseorangan Melayu dalam kawasan bandar jauh lagi teruk. Begitu juga pemilikan individu dan syarikat bumiputra dalam harta perladangan di Pahang bahkan seluruh negara. Sepatutnya kekuatan politik dapat mempengaruhi kekuatan ekonomi Melayu. Kalau tanpa politik entah macam manalah lagi hanyut.

WAN said...

pejuang bangsa ye:-
1.siapa yg bg tanah dlm bandar jerantut utk dimajukn oleh bukan melayu?
2.siapa yg sub-projek kerajaan kpd bkn melayu?

rakyat sedang memerhati tindakn dan kelakuan pemimpin.
umno adalah parti petualang melayu.

baik sokong dap,dr sokong mca.
cina dan melayu kuantan serta indera mahkota telah membuat satu keputusan yg bertamadun pd pru 12.jerantut bila lagi?

Anonymous said...

Ha yo zuri
Lu Cakap ada betul
Kits Cina dekat pahang memang ong

Gua tahu Lu cuma Ada 2 Atau 3 tanah lot Dan Ada satu Atau 2 Rumah. Lu Sudah cukup kaya.
Itupun umeno bagi.

Tapa, gua tak dah marah.
Gua baru beli 6 lot kedai dekat Jerantut. Manyak mahal tapi gua untung ha ha.

Lu politik bodoh. Macam mana gua mahu masuk islam.

Anonymous said...

Macam mana nak ukur pembangunanan ekonomi Melayu dari sudut sokongan kepada Cina DAP atau Cina MCA. Sapa boleh bagi tahu ekonomi Melayu bertambah ke sejak DAP perintah Penang? Kalu tidak jawabnya kita perlu teruskan kekuasaan politik dan buang sikap ali baba secara radikal. Lupakan fikir Cina mana yang lebih baik dapat tolong Melayu dalam ekonomi.

Anonymous said...

Cina Allah jadi, Melayu Allah jadi...Allah jadikan berbilang bangsa ini dgn penuh hikmahnya...Jadi tak perlu marah2 kat org cina ini lebih2 lagi kalau mereka sama2 membantu ekonomi orang Islam dan tidak bermusuh dgn Islam. Yg perlu marah ialah kpd Melayu yg Islam tetapi kehidupannya penuh dgn perkara2 bertentangan dgn Islam. Pemerintahan yg tidak adil...menggunakan objek punggung untuk mengaibkan sesama muslim...

Anonymous said...

tuan zuri jgnlah cepat sangat menghukum bila tak undi umno baru terus kata tak bertamaddun. banyak amat pemerentahan umnobaru yang tak bertamaddun nya,malu nak sebut. kamajuan kelantan adalah lebih hebat jika dibandingkan dgn pahang meskipun banyak hak2 nya yang dinafikan olih umnobaru. saya cadangkan tuan membaca buku terbaru tulisan s.h. alattas yang bertajuk memo untuk najib untuk pencerahan minda tuan. begitu juga ahli2 umno yang lain, cuba dapatkan buku tersebt,baca dan faham maksudnya. s.h. allattas adalah penulis yang natural pro umno. mudahmudahan tuan zuri dala lain2 ahli umno baru lebih suasana politik kita sekarang. apalah bijaknya negeri pahang yang ditadbir olih umnobaru jika dibandingkan dengan dengan negeri kelantan ditadbir pas yang sedikit berhemah. salam.

Anonymous said...

Anon 7.30

Setuju , Melayu yang bertentangan dengan Islam. dan objek punggung saperti Anu-war ,PKR/ PR yang penuh kontroversi dan meragukan.PKR dan DAP yang tuan cintai.Biarlah kami memilih sendiri apa yang kami fikir untuk generasi akan datang .Yang pasti buksnlah Pakatan Rapuh yang tidak punyai sumbangan.Kamu tidak salahkan kaum cina hanya DAP yang tuan puja.

Anonymous said...

Wan,
Dulu saya mengundi PKR kerana merasakan Anuar teraniaya.Tetapi saya sedar itu satu kesalahan.Kini semua keluarga kami memilih UMNO parti keramat orang Melayu bukan PKR bukan PAS dan jauh lagi DAP dengan dua Melayu murtad politik Sakmongkol dan Aspan .
Walaupun ramai orang Cina memilih parti DAP Kali ini kerana Ada kelemahan dalam MCA mereka Akan kerugian Dari segi representation suara dalam Parliman.Yang pasti PR tidak Akan sampai ke Putrajaya walau apa pun FITNAH mereka pada UMNO/BN yang dilihat sekarang banyak membuat TRANSFORMASI untuk RAKYAT.

Anonymous said...

WZWH
Awak kata awak pun ada bergaul dengan kaum Cina. Kalau awak " betul-betul " ada atau " banyak " bergaul dengan kaum Cina, awak akan mudah tahu bahawa orang cina diMalaysia TIDAK ADA semangat kenegerian. Ini satu kesilapan besar awak, menandakan pergaulan awak hanyalah berkisar dalam kumpulan melayu / UMNO sahaja.

Tidak saperti orang melayu ( yang cenderong mengenal diri dari asal negerinya ) orang cina diMalaysia lebih bersifat universal. Sebab itu apabila orang cina Malaysia bertemu kenalan baru cina, soalan dari negeri mana datangnya tidak penting.

WZWH, orang cina Pahang sama saje dengan orang cina Penang, Selangor atau mana-mana negeri. Oleh sebab saya tidak pandai berbahasa ingeris saya cuba google untuk menggambarkan pandangan dan keupayaan orang cina diMalaysia mendalami sesuatu issue.

Jawapan yang saya dapat ialah mereka tidak akan, dengan izin
" MISSING THE WOOD FOR THE TREES "

WZWH, awak sebenarnya tidak banyak bergaul dengan orang cina. Dikampong, disekolah, diasrama, diuniversiti, ditempat kerja, dikedai kopi, awak hanya dikelilinggi oleh orang melayu.

Carian google saya terjumpa " it's very telling " tetapi awak nak tulis subjek orang cina pula.

Mat Sungai Jan

Anonymous said...

QD

Aki awak pun banyak bergaul dengan cina Pahang? Pulak dah. Bila WZWH cakap pasal cina Pahang, awak pun cuba nak sahkan hujah awak menerusi aki awak. Cakap pasal Mat Kilau, awak pun ada bahagian sama. Kalau tak ada apa2 pun awak kata awak bermimpi.

Tak ade modal, awak kata awak bertemu dengan Achi India dan Achi tu kata begini, begini....

Aki saya pula pernah berkata
" Toksah nak pedoahlah "

Alumni Pasti

Anonymous said...

Kalau kita percaya sangat kepada liberalisma dan Islam yang universal, tetapi kita bergaduh pasal politik di Malaysia ini kerana berebut kuasa dan dapat membalas pada yang di anggap musuh.
Majoriti yang berugama Islam di Malaysia ini tentulah Melayu dan majoriti penduduk juga Melayu. Ini satu ciri demografi dan denominator terpenting dalam aljibra kuasa di Malaysia ini.
Kesilapan sesuatu dasar ekonomi dan sosial boleh dibahas dan ditelingkah sesama kita demi pembangunan rakyat dan Islam. Tetapi jangan prasangka dan berhasad dengki sesama kita. Sementara orang lain sangat pentingkan bangsa dan budayanya. Lihat saja tindak tanduk mereka. Dalam kontek politik dan kenegaraan Malaysia elemen bangsa tersangat penting untuk menegakkan kekuatan Islam. Percayakah kita kepada orang lain dalam hal ini? Diharap kita dapat bersatu sebelum semuanya terlambat. Nabi Besar kita tinggalkan Mekah demi menyebarkan Islam tetapi masih sayangkan kaumnya Quraish. Wallahualam.

Kampong man said...

Anon 1.08,

Terima kaseh dan saya sangat bersetuju dengan pandangan tuan.Maka kita harus meneruskan muzakarah .Saya yakin satu titik persamaan akan dapat dicapai akhirnya demi perpaduan ummah,insyaallah.

wan said...

dulu tok nenek saya mengundi umno sbb umno dulu perjuangkn kepentingan org melayu.kini semuanya sudah menyokong PR disbbkn umno baru sudah tidak menjaga kepentingan org melayu.