Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, February 26, 2013

Genius DS Najib Menangani Isu Lahat Datu




















Bendera Kesultanan Sulu dikibarkan di Kampung Tanduao, Lahat Datu Sabah.

Anwar Ibrahim kata Kerajaan Malaysia terlalu lembut menangani isu pencerobohan Lahat Datu. Itu bermakna kalau Anwar Ibrahim jadi PM sudah tentu 2 bot penceroboh Sulu Filipina itu terus ditembak sebelum sampai ke perairan Malaysia.

Anwar Ibrahim pergi lebih jauh dengan mengatakan Najib lah yang sponsor pencerobohan ini bagi menjadikan isu untuk menang PRU 13.

Walaupun laporan awal Reuters memetik sumber Filipina menyatakan Anwar Ibrahim terlibat namun Anwar Ibrahim menafikannya dengan keras.

Begitu juga laporan berita dari negara jiran dan luar negara banyak memperlekehkan Malaysia sebagai negara lemah dan hilang kedaulatan serta tidak berupaya mempertahankan Sabah.

Ada juga rakyat Malaysia yang mempersoalkan apakah Menteri Pertahanan dan Menteri KDN tidak berfungsi dalam menangani isu Lahat Datu.

Bila membicarakan isu ini WZWH lebih memandang kepentingan negara lebih di atas dari kepentingan BN atau Pakatan Rakyat. 

Sudah tentu Zahid Hamidi telah ditaklimat oleh tentera dan perisik Malaysia bahawa penceroboh cuba memasuki perairan Malaysia.

Sudah tentu Hishammudin sudah dibrief oleh polis bahawa penceroboh telah memasuki Lahat Datu.

Protokolnya jelas Zahid Hamidi dan Hishamuddin tentu sudah memberi arahan tembak kepada penceroboh TAPI WZWH percaya DS Najib tidak bersetuju kerana geniusnya DS Najib menangani isu Lahad Datu.

Kita bercakap tentang 180 anggota penceroboh kalau ikut sumber perisikan Filipina. kalau ikut Sultan Kiram pula 400 orang lengkap bersenjata.

Jika polis atau tentera Malaysia menembak habis mati kesemua penceroboh ini akan mengakibatkan tindakan balas dendam  dan serangan gerila berterusan dari pejuang Tausug Sulu dan Tawi-Tawi.

Ini akan dijadikan alasan oleh pejuang Tausug dari kepulauan Sulu dan Tawi-Tawi memceroboh perairan Sabah.

Sepertiga penduduk Sabah adalah terdiri dari kaum Tausug yang mungkin tidak suka kalau cara kekerasan diambil oleh kerajaan Malaysia. Ini boleh mengakibatkan pemberontakan samada di peti-peti undi PRU 13 tidak menyokong BN atau bekerjasama dengan gerila Tausug Sulu.

Imej DS Najib sendiri sebagai tokoh pendamai persengketaan 40 tahun MILF dan kerajaan Filipina akan tercalar jika pertumpahan darah berlaku di Lahat Datu.

Walau nampak pendekatan kerajaan Malaysia ini lemah di mata negara jiran dan dunia namun itulah pilihan terbaik.

Pembangkang menjadikan isu ini sebagai alasan terbaik bahawa kerajaan gagal menjaga keselamatan Sabah.

Jika isu ini tidak ditangani dengan bijaksana maka Sabah akan menjadi tidak stabil dan aman serta senario yang lebih teruk membolehkan campurtangan asing yang akhirnya Malaysia akan kehilangan Sabah.

Tentera Malaysia boleh terus menembak bot-bot pejuang Tausug itu tapi sengaja membiarkan tentera Diraja Sultan Kiram masuk ke pantai Lahat Datu berkampung di Tanduao kerana mahu tahu siapa sebenarnya yang mengarahkan mereka dengan kawasan dikepung 300 meter parameter oleh polis.

Yang penting siapakah yang membiayai operasi pencerobohan tentera Diraja Sultan Sulu ini?

Siapa lagi kuasa besar yang terlibat dan apa motif operasi ini?

Adakah ini satu cara untuk mengulingkan kerajaan BN yang paling lama memerintah dalam dunia?

Menurut Sultan Kiram, pencerobohan itu bukan berniat mahu mencetuskan peperangan cuma rundingan negosiasi bagi kepentingan bersama yang gerombolan itu diketuai oleh adik Sultan Kiram sendiri.

Mengikut undang-undang negara dan antarabangsa tindakan tentera Sultan Kiram itu salah tapi Sultan Kiram kata rakyatnya hanya melawat tanah pusaka nenek moyang Kesultanan Sulu!

Rakyat Malaysia tidak akan faham alasan ini hanya golongan feudal faham. 

Yang sebenarnya Sultan Kiram ini tahu DS Najib faham sangat kehendaknya...sewa setahun kerajaan Malaysia bayar kepada waris Kesultanan Sulu ialah sebanyak RM6000 ( USD1500 ) setahun!

Yang Malaysia bayar itu ialah 'cession money' bagi wilayah Sabah yang terlepas kepada Malaysia.

Malaysia kena bayar lebih. Malaysia perlu bangun dan majukan Kepulauan Sulu,Tawi-Tawi, Basilan, Palawan dan Zamboanga

Kalau dibagi pilihan Sultan Kiram ini mahu jadi Sultan Sabah dan masuk Persekutuan Malaysia tapi Filipina akan menjerit tidak mahu Kepulauan Sulu dan Tawi-Tawi masuk Malaysia bimbang pulau Mindanao pun mahu masuk Malaysia!

Negosiasinya mudah kerajaan Malaysia kena bayar sewa tahunan banyak sikit kepada Sultan Sulu. Tapi soalnya kepada Sultan Sulu yang mana? Ada banyak waris Kesultanan Sulu.

Permasalahan di Lahad Datu mesti diselesaikan secara 'tarik rambut dalam tepung...rambut tidak putus dan tepung tidak berselerakan". Andainya tepung berselerakan, maka haruslah kita semua bersedia untuk berhadapan dengan musuh-musuh yang sekarang ini mengharap sangat terjadinya huru-hara bermula di Lahad Datu ini yang boleh merebak ke keseluruhan nusantara ini.

33 comments:

Anonymous said...

tapi kenapa masih belum selesai lagi isu ini?kalau betul2 berkaliber,dari awal lagi dah selesai.

Anonymous said...

Lebih bijak kalau calonkan WZWH jadi calon parlimen jerantut. Calon muda , winnable dan berpendidikan luar negara dan pandai menjaga anak anak muda.

Anonymous said...

WZWH,

Setuju sangat-sangat dengan kata wan zurik - cara genius. Apabila kita sebut genius bermakna melakukan sesuatu yang orang lain tak boleh buat dan tida buat.

Now, kita diberitahu bahawa perairan sabah dikawal oleh 4 agensi yang mempunyai pelbagai jenis kapal canggih, selain itu ia dikawal oleh pesawat tanpa juruterbang serta helikopter yang sentiasa memebuat rondaan. Pengawalan ini dibantu oleh sekumpulan radar-radar yang beroperasi 24 jam yang mampu mengesan kapal dan bot sejauh 100km. Kesemua ini dipantau 24 jam oleh satu markas yang mengkodinasi kesemua ini disatu pusat khas yang beroperasi 24 jam!

Kita mempunyai satu sistem pertahan laut di perairan sabah yang canggih yang beroperasi 24 jam. Maknanya perairan sabah dikawal 24 jam sehari semalam. Kalaulah pengawasan fizikal oleh 4 agensi ini bocor, masih ada radar-radar yang boleh mengesan sebarang pergerakan yang mencurigakan diperairan sabah.

Persoalan paling besar yang kita perlu tanya ialah Macamana 2 bot yan membawa orang-orang sulu ini boleh terlepas?

Kedua, kita mempunyai satu sistem kawalan perairan yang canggih tetapi mengapa sistem ini gagal berfungsi. Sistem ini begitu canggih, dimana wujud beberapa lapis pengawasan untuk mengesan jika sebarang ancaman itu bolos salah satu sistem yang ada. Ibarat kata, tak masuk akal 2 bot biasa, bukan mempunyai teknologi canggih pun untuk mengelak dikesan boleh bolos dengan begitu senang?

Kita sebagai rakyat mahu tahu sebab-sebab mengapa Kerajaan gagal mengawal keselamatan negara walaupun mempunyai sistem pertahanan yang canggih. Agak sendiriah berapa billion wang negara dihabiskan untuk mewujudkan sistem pertahan ini...last-last 2 bot biasa penuh dengan senjata boleh bolos!

sATU LAGI KEMUSYIKILAN IALAH MENGENAI TIMING MASA UNTUK DATANG. Mereka kata mereka dah buat persedian selama 1 tahun. Mengapa mereka ni datang time dekat-dekat nak PRU 13? Mengapa tak datang pada bulan Mac 2012 atau bulan Jun tahun lepas atau bulan oktober 2012? Mengapa? Mengapa?

Mereka membuat persedian sejaksetahun yang lalu. Apakah perisikan kita tak tahu menahu tentang ini? Koman sangat la inteligen kita. Apakah pihak perisikan Filipina tak bagitau ke?

Kerajaan kita sehingga hari ini masih menyorok kejadian sebenar terutama kegagalan menghalang 2 bot penceroboh ini. Semuanya membisu seribu bahasa. Disinilah sikap genius Najib yang dimaksudkan oleh wan zurik kita nampak - Najib diam membisu seribu bahasa sama seperti dalam kes serangan oleh Deepak!Buat dono je dan membiarkan serta mengalakkan Deepak terus menjatuhkan maruah jawatan dia sebagai PM dan maruah dia sebagai manusia!

Satu persoalan yang kita semua kena tanya diri sendiri ialah KEDATANGAN MEREKA INI DENGAN SENJATA-SENJATA BUATAN AMERIKA INI UNTUK TUJUAN APA?

MEREKA DATANG DENGAN TUJUAN MENCEROBOH UNTUK MENAKLUK SEBAHAGIAN DARI TANAH AIR KITA ATAU MEREKA DATANG DENGAN SENJATA-SENJATA ITU UNTUK PICNIC/BERKELAH?

`Zack

Quiet Despair said...

I see the unseen hands of the perennial berangan wanna-be PM Anu-War on this issue.
My pals and I were theorizing this got to be the disruptive fella's work when the stand-off in Lahad Datu first surfaced.
Hey Presto, Reuters came out with a report quoting Manila military as saying Nu-War encouraged the intrusion of the Sulu people.
That he invited them to Sabah to discuss 'land issues'.
Of course Nu-War vehemently denied it. He in turn accused Najib of bringing in the Sulu men to create unrest in Sabah and then declare a state of emergency.
This means there will no elections in Sabah and BN will win.
Hmmm, who believes Anu-War when he and his ass-lickers bloggers are gloating about the stand-off.
That they are condemning Najib as coward and impotent to end the stand-off.
If it's true, it is no surprise as Nu-War is so desperate and knows that he will not win without the backing of East Malaysia.
Betul sangat Abang Wan cakap Najib genius dan menangani masalah secara tarik rambut dari tepung.
That he must handle it with care and not lead to tragic deaths when he's instrumental in the MNLF peace pact.
But I feel enough of the procrastinating with our nation's sovereignty at stake.
Reports said the MNLF are coming to the aid of their Sulu counter-part.
It's time for Najib act tough.
Our mulitary with it's sophisticated weaponry is no match for a bunch of rag-rag marauders sporting Sulu head-gear and even wearing slippers.
I am sure Malaysians will support whatever decision Najib will take.
To hell with what opposition thinks. They just want to see Najib fail to score points for Pakatan's near demise.

PS. I did post in Sakmongkol's blog about his 'PM Nu-War's' disruptive stance which made him unfit to lead Malaysia.
But of course he deleted it.

Anonymous said...

QD,

Tak payah nak putar alamlah. Cukuplah kali terakhir sdra putar belit pasal saham FGVH dulu.Macam-macam auta untuk menipu peneroka-peneroka kita.

Bila semua dah termakan dengan putar alam sdra, sdra jual saham sdra terus menghilang diri setelah memerah keuntungan berpuluh tahun peneroka-peneroka. Sdra dah berjoli sakan, boleh berkahwin lagi dengan keuntungan saham FGVH, pra peneroka juga yang sedang menanggung kerugian sekarang dan sedang menanti seperti buah tak gugur untuk saham itu naik kembali. Sekarang sdra sepatah haram pun dah tak sebut pasal kebaikan saham FGVH!

Kali ini nak kaitkan insiden Lahad datu dengan Anwar. Logiknya senang sahaja. Kalau lah bukti begitu kukuh Anwar dalang, mengapa tak tangkap sahaja dengan menggunakan undang-undang baru yang mengantikan ISA.

Inilah peluang untuk menghapuskan Anwar dan memastikan batu penghalang kepada kemenangan UMNO/BN dalam PRU 13. Inilah peluang setelah 15 tahun berusaha untuk menghapuskan Anwar.

kerja menghapuskan Anwar telah berjalan setiap hari selama 15 tahun. Beribu-ribu orang telah menyertainya. Berjuta-juta ringgit telah dihabiskan untuk menghapuskannya. Kerja nak menghapuskan Anwar selama 15 tahun ini ibarat sama dengan tugas dan kerja sebuah Kementerian.

cakap banyak tak guna. Tangkap sahaja. Habis kerja yang bermula sejak selama 15 tahun dulu.

batu lesung

JEJAKABANJARTERAKHIR said...

Setuju isu ini ditangani secara berhati-2, lain dgn di sauk, bila pihak berkenaan dihjuk tidak ada yg membalas, ttpi isu kali ini melibatkan banyak pihak, jika tidak ditangani dengan baik akan membahayakan rpenduduk tempatan, sblm ini pun ada rakyat Malaysia yg dijadikan tebusan dan sebagainya. Bahkan boleh mencetuskan pelbagai situasi contohnya campur tgn Barat, pertikaian dgn Filipina, boleh merebak kpd peperangan.

Anonymous said...

WZWH dan pembahas,

Ini berita terbaru perkembangan tentang perkembangan di Lahad Datu...MNLF ugut akan datang berperang dengan Malaysia jika berlaku pertempuran antara Malaysia dengan pengikut Sultan Sulu yang berada di LD sekarang, seperti QD kata.
------------------
TERKINI LAHAD DATU - MNLF beri amaran - akan hantar anggota andai pertempuran tercetus

MANILA: The Moro National Liberation Front has indicated that they will send reinforcements if hostilities break out between the Filipino followers of the Sulu Sultan and Malaysian authorities.
MNLF Special Branch Service Chief Khaber Sampang said they will send reinforcements once hostilities break out.
He said “a full-blown hostility could erupt” once the Malaysians manhandle the heirs or followers of the Sultanate of Sulu.
“War is not far away,” said MNLF peace panel member Cesar Absalom, referring to the threat of Malaysia to forcibly evict the Royal Sultanate Army in Sabah.
The Philippine Interior and Local Government Secretary Manuel Roxas said on Tuesday that the Malaysians are running out of patience.
Roxas said that the Malaysian government has given three extensions to the deadline for Agbimuddin Kiram and his followers, who encamped at Lahad Datu for the past two weeks, to leave Sabah and return to the Philippines.
The Sultanate is no longer recognized by any state as a sovereign entity, but Malaysia has been paying token rent to the Kiram’s ever since. Agbimuddin Kiram, who claimed Sabah is their home, has ignored calls from Malaysia to return to the Philippines.
Defense Secretary Voltaire Gazmin said the flow of commerce between Sabah and the several islands in the southern Mindanao has stopped because of tight control of movement of people between the two countries as a result of the occupation.
“The consequence of this incident is that barter trade has stopped. Prices of basic commodities in Tawi-Tawi jacked up,” Gazmin said.
“Kasi and Tawi-Tawi gets its supply of basic commodities and trade its products at Lahad Datu in Sabah, which is closer than Zamboanga City,” he said.
Gazmin said Kiram’s defiance could result in Malaysian government crackdown against undocumented Filipinos in Sabah, which was estimated at about 800,000 and their fates are in the hands of Kiram.
Political allies of President Aquino also joined calls on Kiram to end the standoff in Sabah and consider the welfare of Filipinos, who are now stateless because Malaysia considered them illegal immigrants.
“Bringing the supposed Sabah heirs and government representatives in one table would allow discussions on the complex issues involved in the Sabah claim, including the plight of Sabah residents who have Filipino roots,” Sen. Francis Escudero said.
“The immediate concern of the government should be the welfare of Filipinos who were born and raised in Sabah, which is the bigger humanitarian issue that must be addressed through diplomatic channels,” he said.
“The welfare of our countrymen, who consider Sabah as their homeland, should be the focus of any government negotiation with the Malaysian government,” Escudero said.

bersambung...

Anonymous said...


....sambungan

Sultan unmoved

The ailing Kiram sounded unmoved by President Beningo Aquino warning to stand down.
At a news briefing in his house in Taguig City, Kiram rejected the President’s appeal for him to immediately recall his men who have been occupying a part of Sabah for nearly three weeks.
“I have already given my order to them. And they have to stay put in that area,” Kiram said in a muffled voice.
He said his men would not go back home “until an arrangement has been done by our officials and the President, and if that will be arranged accordingly with a written agreement signed by the parties concerned.”
Kiram said that in the last conversation he had with Agbimuddin on Monday, his younger brother told him that he and their 235 followers were firm in their decision to stay despite a food blockade ordered by the Malaysian authorities.
Asked what actions Agbimuddin and his men might take if the deadline for them to leave Sabah expired, the Sulu sultan said: “I asked them to wait for orders from me or from my [other] brothers.”
Ready to be jailed
Kiram, who has been suffering from diabetes for years, said he was ready to go to jail if the government filed a case against him and members of his clan.
“It’s OK with me. I’m already 74-years-old. An old man going to jail? It’s OK,” Kiram said. “I cannot understand what violation I made… I have always respected the Constitution. My brother went down there with his men and settled down in their own homeland. Is that a violation?”
Asked if he considered Aquino’s statement a threat, he said: “Maybe that’s a threat for us.”
In a statement read by his daughter, Princess Jacel Kiram, the sultan reiterated that Agbimuddin and his men “will not initiate the violence… But we are prepared to defend our lives and aspirations.” He said the Sabah issue “can be peacefully settled without threat, but in a diplomatic way.”
“Is it hard for Malaysia to sit down in a square table and to diplomatically settle the issue on the claim? All we ask is for Malaysia to sit down with the Kirams and come up with a win-win solution,” Kiram stressed.
Kiram insists he is the head of the Sulu sultanate, which once controlled parts of Borneo, including the site of the standoff. The sultanate leased the disputed area to Europeans in the 1870s.
While the sultanate’s authority gradually faded as Western colonial powers exerted their influence over the region, it continued to receive lease payments for Sabah, which became part of Malaysia in 1963.
Foreign Undersecretary Jose Brillantes has flown to Kuala Lumpur to help resolve the situation.
A ship the Philippines plans to use to ferry Kiram’s supporters home remains on standby in Tawi-Tawi.
------------------------------

alahai...bunga-bunga PRU 13 tidak akan diadakan nampaknya sedang berputik.....hahahahaha.

Paling-paling tidak, PRU 13 tidak akan diadakan di Sabah.

Bijak....bijakk...

Anonymous said...

Dunia tahu ini permainan Anwar Ibrahim, agensi berita Reuters pun kata ni kerja Anwar... jadi Najib tidak perlu terjerat dengan game Anwar. Tu yang menyebabkan Anwar meroyan. Dia harap Malaysia akan bertindak menggunakan kekerasan tetapi Najib tahu siapa dalang di sebalik kejadian ni. Kalau ramai yang terbunuh, keadaan akan jadi lebih huru hara... gud job wzwh

Quiet Despair said...

Hello bro Lesung batu

Ooo, takut saya dengan Aok. You are mortar, I am just a pestle.
Cakap Melayu apa ya mortar and pestle?
Jangan hot bro, I'm quoting Reuters. Repeat quoting Reuters.
As to my saham FGV, it's still intact bro. Saya balik US jumpa my Gramps and Nanna dibiayai oleh mereka.
Saya baru kahwin. Macam mana nak kahwin kali kedua?
I think Ipun nak main-main macam Anwar tapi pura-pura sayang isteri. Ahem, suka ke I macam tu.
Learn from your supreme leader, right, no?

Quiet Despair said...

Lupa pulak nak cakap bro Lesung Batu

Tak perlu tangkap dan musnahkan Uncle Nu-war's dream.
The people of Permatang Pauh will do that.
They are fed-up with him. Jet setting to Middle-East, US, Indonesia and Australia to get foreigners support.
Nasib pengundi sendiri tak jaga.

Quiet Despair said...

Tengah makan di kedai 1Malaysia. Jom makan y'all. Bro Lesung batu ada boleb buat sambal belacan for us. Cheers.Love ya bro kerana sediakan my fave food.

Anonymous said...

QD,

Uiks...hari tu heboh merata blog sakan makan untung saham FGVH. Siap makan besou kat restoren kat Ijat, meatwork....huhuhu.

Wa tak hot. Wa bagi jalan sama UMNO lu, inila can nak hapuskan Anwar. 15 tahun, hari-hari dok nak ko kan dia. Undang-undang baru yang ganti ISA - laporan Reuter pun bole pakai....

Wa skolah la bro...wa reti tengok dan fikir sendiri,bro. Wa tak macam geng-geng lu, paling kuat bole fikir dalam 1 baris ayat je, lepas tu mencarut.

batu lesung

Anonymous said...

Bodoh bebenor si lesung batu nak lawan dengan budak hanyir QD. Dia tak tau ke budak QD itu walaupun main-main cakap ada isi punya. Sakmongkolpun pernah iktiraf dia sebagai celebral. Ada ke pernah QD tu mencarut atau kurang ajar dengan sesiapa? He is in a class of his own.
Dia tak mainlah carut dan maki hamun macam Tukar Tiub hero lesung batu.

Anonymous said...

Didalam satu satunya kemelut yang membabitkan  kedaulatan dan keselamatan Negara, pendekatan yang perlu didulukan ialah intensif diplomasi. Pilihan menteraskan kekerasan yang akan membawa kepada pertumpahan darah ada lah pilihan terakhir bagi Negara Malaysia.  

Apa yang sedang belaku di Lahat Datu, pilihan sudah diambil dalam kaedah menteraskan kepada intensif diplomasi. Dalam mata rakyat pendekatan ini telah melambangkan kematangan Negara atas kegunaan tindakan diplomasi apabila berhadapan dengan yang dikatakan "penceroboh."   

Didalam masa yang sama kita mengharuskan kerajaan Barisan National bahawa tindakan diplomasi itu adalah polisi yang terbaik. Disini satu cerminan yang mana status dan polisi diplomasi ini telah menjamin keadaan keamanan dan keharmonian kita didalam negeri selama ini.

Ini tidak bermakna tindakan polisi berdiplomasi itu membuat Negara kita lemah. Bahkan kelemahan yang diungkitkan ialah satu kekuatan bagi kita. Seterusnya telah melambangkan kepimpinan Dato Sri Najib bukan berpegang kepada ciri dan naluri keganasan dan kekejaman yang mana pilihan diplomasi sediada digunapakai dengan penuh kesabaran yang menonjol keutamaan.


Quiet Despair said...

Heheehee batu lesung or lesung batu. Ada difference ke meaning tu? I am free today to banter with you.
Bro, takkanlah nak makan Meatworks all the time kan? Gotta vary your meal right.
Closest analogy is like after same old wifey, try Saiful, try China Doll, try Siamese doll.
Then can proclaim to Malaysians: "Ana orang interrrnasssional."
Tepat tak I mimic how your leader speaks?

Anonymous said...

Najib dgn mudah dinobatkan menjadi hero oleh org2 UMNO termasuk Wan dan macai2 UMNOtanpa rasa malu. Inilah std org UMNO yg telah dibonsaikan otaknya. Sedangkan isu sebenarnya bukan berkaitan cara bagaimana mahu menyelesaikan krisis pencerobohan diLahat Datu sebaliknya lebih kpd bagaimana pencerobohan ini boleh berlaku.

Wan atau QD tolonglah jawab soalan yg dikemukakan oleh Zack berkaitan, "bagaiaman perairan M'sia mudah saja diceoboh?"

DiM'sia ini, cara pemimpin mendapat populariti bagitu mudah...'create atau cipta sesuatu krisis kemudian buat penyelesaikan krisis dgn kadar segera'. Sebagai contoh, pada awal 2012 dulu kakitangan awam 'diperangkap' dgn skim saraan baru. Skim ini sengaja dicreate agar wujud ketidakpuasan dikalangan kakitangan awam. Setelah berlaku krisis maka skim lain pun diperkenalkan dgn 'warna2 menarik'. Apa lagi, seluruh kaitangan awam termasuk kesatuan sekerja memuji2 akan kebaikan sekim baru ini. Najib pun diangkat menjadi hero...

Contoh lain, mantan PM telah menaikkan harga minyak sehingga RM3.20 seliter kemudian setelah berlaku protes dikalangan rakyat maka harga petrol dgn segera diturukan..maka sekelian rakyat diulik cerita2 indah melalui TV serta media akan keperhatian PM kerana memahami masalah dan penderitaan rakyat konon...hampas!!!

Kesian orang Melayu...sampai bila kamu sentiasa diperbodohkan...

Mat Periba

Anonymous said...

Like Mat Periba

Kutukan Dewata said...

NIK AZIZ DENGAN MUDAH DINOBATKAN SEBAGAI NABI BARU OLEH USTAZ BUDAK.NIK AZIZ TIDAK BERDUKACITA.BERMAKNA DIA SUKACITA.

ANWAR IBRAHIM DENGAN MUDAH DINOBATKAN SEBAGAI IMAM MAHADI OLEH USTAZ BADRUL KHALWATI.

LIM GUAN ENG DENGAN MUDAH DINOBATKAN SEBAGAI KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ.MAKAN BABI BOLEH JADI KHALIFAH ISLAM.BODOHLAH WEI PENGIKUT PAKATAN RAKYAT.PERKARA YANG MELIBATKAN JENAYAH AKIDAH TIDAK LANGSUNG ADA PENYOKONG2 PAS MEMBANTAH.OTAK BUKAN SETAKAT DIBONSAIKAN MALAH DI MUMIAKAN.

TAKUT SANGAT MENEGUR PERBUATAN PEMIMPIN SENDIRI YANG JELAS TAK BETUL.
MEMANG SAHLAH PENYOKONG PR NI MUMIA MESIR ATAU MEXICO!!!

TERPONG DIRI SENDIRI DAHULU SEBELUM MENEROPONG ORANG LAIN.DIRI SENDIRI TAK SESEMPURNA MANA PANDAI PULAK NAK KONDEM ORANG!

Anonymous said...

Nak tau std org UMNO berhujah, lihat saja macamana KD menulis....HEBAT??

sang sapurba said...

KD cakap bukan tohmahan atau fitnah tapi berfakta dan orang semua tahu bukti tersebut benar dan tepat.

sekarang otak siapa yang bonsai???

Kampong man said...

Salam anon 1.09,

Your detail summary of the Lahat Datu standoff is informative and highly appreciated sir.Thank you.

Sdra Anon 2.04 pm,

Amat setuju dengan penulisan saudara ,pendekatan diplomasi Najib.Di dalam peperangan tiada siapa yang menang .Hanya kemusnahan.

@ Shuhaimi Mior Hassan - Demokrasi.

bob tutup botol said...

rasenyer xdak adil kaloo kite labelkan ketidak upayaan sistem pertahanan dan sistem risikan negara dlm isu lahad datuk nih.mari kite ambik contoh trajedi 11 sept di amerika.negara yg kebal dan canggih dr kepakaran radar dan risikan pon boleh di ceroboh.

Anonymous said...

Najib bkn genius. Tapi dayus.

Anonymous said...

kau bukan genius tapi datus dan otak hangus!!!kau dah kena bius dan disapu kapur barus!!!

Anonymous said...

Batu lesong,
Wah tengok lu tulis tak banyak baris .Lu bilang lu sekolah tapi lu percaya sama itu ramalan dari Zimbabwe kemenangan BN 222 termasok Kelantan.Siapa yang bodoh...

Batu Giling

Anonymous said...

Kalau betul Anwar terlibat. 1 point up untuk Anwar sebab dapat membolosi 4 agensi kerajaan yg canggih. And 1 point down for Najib, walau dgn seluruh agensi kerajaan dan perisikan dibawah penguasaan, beliau gagal menyekat dari perkara ini berlaku. :-)

Kampong man said...

Salam semua,

KM setuju dengan bob tutup botol.Peperangan bukan solution terbaik menyelesaikan masaalah di Lahat Datu.Benar peralatan dan ketenteraan Amerika yang canggih tidak dapat menghalangi 9/11.Dengarnya ramai kaum Yahudi bercuti di Twin Tower ketika kejadian itu berlaku.

Yang hebatnya bagaimana HEXAGON boleh di tembusi sahinggakan menjadi ONE SIDE GONE ?.Anwar tetap hebat.

@ KM sedang berceloteh diblog A Kadir Jasin pulak.Zack dan anon 5.05 di jemput hadzir memberi komen.Barulah seronok.Tentang blog Pirates pulak biau tidak reliable.Now you see now you don't kinda blog.I wont take the blog too seriously.Have a good day.

Kampong man said...

Maaf Wan,Pembetulan...bukanya HEXAGON yang betulnya adalah PENTAGON.KM tak pernah sampai Amerika jadi tersasul. Kalau UK atau Europe itu KM boleh ingat.

Anonymous said...

Genius apa. 2 polis kita terkorban.

Anonymous said...

Mahathir lagi genius,bagi banyak banyak I.C cukup untuk umno menang Sabah tapi...,,,,,.sedihnya Sabah tergadai,Najib genius?Hahahah samalah dengan sepupumya.kan memiliki genes yang sama....pengecut.

Anonymous said...

Geniuslah sangat...DSAI cabar debat ape si genius Najib tu respon takde sbb si genius Najib ksygn ko tuh PENAKUT...1Msia pn tau prngai si genius Najib ko tuh...

Anonymous said...

man, whats the point of having RM1b KD Tun Razak submarine french made boat where it cant even detect two small hand made refugee looked alike boat