Nuffnang Ads

Pages

Friday, February 1, 2013

Sakmongkol AK47 Cakap BN Kalah Parlimen Jerantut....WZWH Cakap Tidak!



















Sakmongkol AK47 meramal politik Jerantut parlimen PRU 13 BN kalah sila klik sini.

Sakmongkol AK47 tulis orang putih jadi WZWH tolong terjemah...

"...Di Pahang , Jerantut akan pasti tumbang jika Tengku Azlan bertanding. Pembangkang akan menang 4000 majoriti. Apa yang memeranjatkan ini diramal oleh orang UMNO. Ini menunjukkan Tengku Azlan mendapat tentangan dalam Bahagian Jerantut.

Bila Tengku Azlan ditanya niatnya yang sebenar oleh seorang ahli UMNO Jerantut, Tengku Azlan menyatakan beliau mahu mengosong kerusi. Ahli yang bertanya itu menepuk meja mahu Tengku Azlan kotakan janji. Jika Tengku Azlan mungkir janji ini boleh membuatkan orang UMNO tidak menyokong beliau.

Jika orang lain ambil tempat Tengku Azlan, mereka akan kalah. Jika Dr Shukri bertanding parlimen, Wan Amizan akan menyusun kekalahan Dr Shukri. Jika pula Wan Amizan bertanding parlimen, Dr Shukri mahu lihat Wan Amizan kalah.

Tiada orang di Jerantut nampak yang lebih layak selain dari Dr Shukri.

PAS akan menang parlimen Jerantut kali ini tidak kira siapa yang bertanding untuk BN..."


Komen WZWH:
Sakmongkol AK47 meramalkan BN kalah parlimen Jerantut...WZWH kata tidak!

Parlimen Jerantut adalah terdiri dari ahli-ahli politik pahlawan. Jangan samakan parlimen Jerantut dengan parlimen Kuantan dan parlimen Indera Mahkota walau pun terletak dalam ibu negeri Pahang tempat paling bertamadun dalam negeri Pahang tetapi kalah sebab ahli-ahli  politiknya bersifat pondan.

Jerantut adalah kubu terakhir Pahang. Tumbang Jerantut tumbang Pahang. 

Tengku Azlan memang tidak mahu bertanding tidak timbul isu berapa banyak Tengku Azlan kalah. Sebenarnya kalau Tengku Azlan serious mahu bertanding WZWH boleh jamin menang....itu yang selalu WZWH cakap kepada Tengku Azlan.

Tapi Tengku Azlan mahu berundur diri bagi peluang kepada calon muda yang berwibawa. Calon muda yang rajin buat kerja-kerja parti.

Calon muda yang bekerja kuat mencari peruntukan dari Putrajaya dekat RM1 bilion bagi membangun dan memajukan Jerantut. Itu KPInya bawa banyak peruntukan mencurah-curah ke Jerantut baik untuk:

  • Infrastruktur Jalanraya, jambatan, flyover
  • Pembesaran kampung-kampung
  • Sekolah
  • IPTA
  • Hospital
  • Perladangan
  • Pelaburan 

Lainlah dengan wakil rakyat Pakatan Rakyat yang kerjanya hanya berceramah, retorik, memfitnah dan memburuk kerajaan tapi apa servis deliver untuk pengundi di kawasan.

Tidak timbul soal kalau sesiapa yang bertanding parlimen Jerantut samada Wan Amizan mahu kerat Dr Shukri atau Dr Shukri mahu kerat Wan Amizan.

Bodoh benar Wan Amizan dan Dr Shukri kalau berfikiran kuno begitu. 

Ramai lagi orang yang layak di Jerantut.....cuma peluang tidak diberi oleh pucuk pimpinan.

Bagaimana PAS mahu menang sebab PAS tiada tokoh mahu tonjolkan. Dr Hamzah sudah menyatakan tidak berminat, Tuan Ibrahim Tuan Man mahu bertanding tempat lain.

Siapa tokoh PAS yang pengundi 68,000 Jerantut tidak kenal siapa sosok tubuhnya!

Yang sebenarnya majoriti orang muda Jerantut mahu calon muda bertanding parlimen Jerantut. Keghairahan dan kesukaan sudah terasa...kempen siri parlimen Jerantut 'last touch points' sudah bermula pada 19 Januari 2013 hingga 24 Februari 2013 dan tidak akan padam 'non stop' sehingga parlimen dan DUN dibubarkan.

WZWH tidak akan biarkan parlimen Jerantut tumbang semudah-mudahnya untuk PAS di Jerantut atas nama nenek moyang dan keturunan keluarga WZWH!

Wahai orang Jerantut...

Wahai orang Tembeling...

Wahai orang Pulau Tawar...

Wahai orang  Ulu Cheka...

Wahai orang Felda...

Wahai orang Asal...

Bangun dan bangkit Pertahankan Jerantut kubu terakhir Pahang.

Tumbang Jerantut....tumbang Pahang.

Kas Sayang Jerantut...

54 comments:

Anonymous said...

Wahai orng jerantut
Wahai orng tembeling
Wahai orng pulau tawar
Wahai orng ulu cheka
Wahai orng felda
Wahai orng kuala tahan
Moh kita kubur kan umno BN dan juak2nya

Anonymous said...

Orang jerantut kali ni takkan beri umno/bn menang dah,,umno/bn guna duit utk menang ...setiap pru berjuta2 duit guna ..tak payah la,rakyat skrg ni dah tahu la ..pemimpin2 umno ni dari putrajaya sampai ke daerah2 atau dun semua kaki duit belaka...wan mizan dan haji nazri ngah apala sgt jawatan dlm umno hnya naib pengerusi umno jerantut tapi projek juta2,projek sana sana ...malu aku ada pemimpin sebegini dalam negara yg hnya mahu harta benda dari memperjuangkan bangsa dan tanahair ...tumbangkan umno bn kali ni,kita sokong kerajaan baru untuk memerintah ..tukar kali ini .full stop.

Anonymous said...

kalu UMNO nk menang..carilah calon yg ade didikan agama Islam yg ada nilai2 amanah, jujur sebagai seorang pemimpin..barulah harta kekayaan negara digunakan seadilnya pada tempatnya..sekian. rimpa@generasi muda.

Anonymous said...

hok ada didikan agama hok kuat makan harta kekayaan...terbalik kot. Yang penting hati yang baik, buang sifat buruk, ganti sifat baik.

Anonymous said...

Kalau pilih lanun ,dapat lah kita lanun Dan perompak.

sang sapurba said...

bagus tukar kerajaan.kita cuba pula kaki liwat jadi pemerintah.kita cuba pulak kaki tutuh bini orang jadi menteri.kita cuba pulak ulama jual agama kat kristian jadi menteri.kita cuba pula kaki kebas duit kohilal jadi ahli kabinet.kita cuba pula kaki kebas duit anak yatim dari tabung memali jadi menteri.kita cuba pulak bapak komunis jadi pentadbir negara.kita cuba pulak kaki memurtadkan orang jadi menteri.kita cuba pula bapak rasis cina membelamelayu.

pemimpin umno macam syaitan belaka.pemimpin pembangkang tiada cacat celanya.mereka sungguh bagus akhlak dan perangainya.tidak pernah dan tidak mungkin akan menyeleweng.

kerajaan pakatan pembangkang tidak akan melakukan rasuah.mereka benci rasuah.kerajaan pakatan tidak akan mengumpul harta.semua projek kerajaan akan diberikan kepada umno sebab dia orang tahu pemimpin umno berpengalaman buat kerja.kerajaan pakatan tidak akan bela kroninya.mereka akan pastikan kroni mereka tidak akan dapat apa apa projek.itu adalah salah.kroni tidak boleh di utamakan.segala projek kena beri kepada orang lain yang bukan kroni kerajaan.

malaysia pasti aman kerana pakatan rakyat maksum belaka pemimpinnya.

Anonymous said...

Rasuah ader d mner..xsemesti nyerr parti pembankang bersih sepenuh nyerrr.....dah menjadi sifat manusia ketamakan..kuasa...xkire parti pembankang atau bn......

Anonymous said...

Anon 8:38,

Memang betul rasuah ada dimana-mana. Tetapi harap bangun dari khayal candu UMNO yang dok pedajal orang melayu termasuk puak-puak UMNo totok seperti hang dengan dok bagi mamat-mamat kerala, bangladesh, indon jadi melayu melalui pemberian kerakyatan segera di sabah nun.

Masaalah yang ada sekarang bila sebut rasuah, UMNO yang orang dok sebut. Rasuah mungkin memang ada dalam parti pembangkang tetapi dari segi skalanya, tak boleh menandingi yang berlaku dalam UMNO.

Kedua, kalau le rasuah itu besar dalam pati pembangkang, dah tentu SPRM hari-hari naik mahkamah di seluruh negara dok dakwa ahli-ahli politik pembangkang dengan pelbagai tuduhan rasuah. Paling bodoh le, ada ke tak pendakwaan kes rasuah yang melibatkan mana-mana ahli politik pembangkang yang sedang berjalan di mana-mana mahkamah malaysia sekarang?

Sdra, sang sapurba, kampongman dan lain-lain penyokong tegar UMNO patut lebih risau dengan pendedahan yang dibuat di dalam RCI Sabah yang berjalan sekarang.

Meminjam kata sang sapurba, sedarlah bahawa melayu-melayu seperti hang ini sudah " diliwat" oleh pemimpin pujaan uncle kampongman dengan pemberian kerakyatan kepada pendatang-pendatang asing kat sabah.

sdra-sdra semua termasuk saya diliwat dengan cara menjadikan pendatang-pendatang dari India, bangladesh, indonesia dll dengan menjadikan mereka-mereka ini melayu sama seperti kita!

Kita semua diliwat dengan secara senyap-senyap hak keistimewaan kita sebagai orang melayu dibawah perkara 153 perlembagaan Malaysia.

Apa istimewanya PAti-Pati ini sehingga dianugerahkan hak keistimewaan orang melayu dibawah perlembagaan? Mereka ini tidak mempunyai apa-apa hak seperti itu pun di negara asal mereka. malah mereka ini adalah golongan yang susah dan merempat di negara mereka, tiba-tiba diberi martabat yang begitu istimewa oleh Mahathir.

Padan muka orang melayu. Hak kita diambil secara rahsia untuk diberi kepada orang-orang asing yang merempat di negara mereka oleh pemimpin yang mengaku berjuang untuk orang melayu.

Yang paling teruk kena liwat sampai lunyai dalam isu ini ialah puak-puak hangpa orang-orang UMNO dan penyokong tegar seperti hangpa semua termasuk sang sapurba yang cukup senang ditipu hidup-hidup dengan BRIM le, STIM le!....hahahahaha

Zack

tolong le baca perkara-perkara yang didedahkan dalam RCI Sabah tu. hangpa tak sayang diri takpelah, tolong le sayang kat anak-anak, cucu-cucu hangpa yang masih kecil tu. Lain le kalau hangpa hangpa pun benci kat darah daging hangpa sendiri!

Anonymous said...

Yg berada di hadapan saf(imam)majoritinya orng pas,yg mengimarahkan surau dan masjid,yg memandikan jenazah,yg terlibat di perkuburan...siapa??Orng pas,orng UMNO..duduk dekat tong tahi,klau tak makan pun dia orng hidu tahi tu..ko UMNO

Anonymous said...

Seronok tengok komen komen pembangkang berkobar kobar mengutuk umno dengan berbagai fitnah bagi meyakinkan pengundi bahawa PR adalah terbaik konon. Tidak akan ada kroisma dalam PR.Tidak ada korupsi dalam pembangkang.Yang pasti mereka semua ini pencacai yang tertekan mahukan Jerantut kita ini jatuh ke tangan pembangkang.Saya cadangkan Saktongkol bodoh ni bertanding di Jerantut kalau boleh.Barulah hebat.Kami pengundi Jerantut tdak bodoh melepaskan Jerantur ke tangan monyet monyet PR memenangi Jerantut.PR adalah parti yang tidak akan dapat memajukan Jerantut sama saperti lembiknya hamPAS di Kelantan dan Kedah.


Anak Felda

Anonymous said...

anak Felda,

Bodoh-bodoh Sakmongkol pun ada Masters degree dan pernah bekerja dengan sebuah syarikat multinasional.

Orang bijak je yang dok jadi kuli menoreh pokok getah orang.

Anonymous said...

Komen WZWH yang cukup terbaik.

Bah kata Pak Lah WZWH ni umpama calon GEMILANG, TERBILANG dan CERMELANG

Bah kata Pok Jib, WZWH ikut rentak rakyat didahulukan, pen"capatian" diutamakan.

Bah kata Rosmah, WZWH ni tak suka buat dosa.

Bah kata Mahadey, ..."sokong WZWH dulu baru sokong parti." Pastu dia tanya Sofi teman setia beliau, apanama WZWH ni/

Bah kata Anwar, kalau WZWH tak jadi calon maknanya ada KONSPIRASI

Bah kata Elissa, penyani seksi Arab - Baddy Doub WZWH

Bah kata Pirates of Putrajaya, bloggers pembangkang yang mendakwa dirinya bloggers pro UMNO.."He he he he he"

Anonymous said...

Ahli Nujum Pak Sakmongkol Belalang sudah bankrap idea. Dah meluat dengar elah dia, tak habis habis membalun dan membodohkan Najib dan orang Melayu.

Yang sebenarnya Sakmongkol dalam ramalanya sudah tahu, siapa saja calon parlimen Barisan National akan terus diterima sebulat suara oleh majoriti pengundi Jerantut.

Syabas kepada ketua pemuda dan putri. Mereka dapat membawa pesanan parti kepada anak anak bangsa di peringkat akar umbi.

Usaha ini sangat dihargai oleh parti dan bangsa. Kemenangan tidak akan disia-siakan oleh pimpinan Barisan National dikonstituen Jerantut.

Harap minta teruskan dengan atur cara kempen hingga kesaat saat akhir. Pengudi baru kurang selesa dengan tabiat parti pembangkang.

Anonymous said...

" Jerantut adalah kubu terakhir Pahang. Tumbang Jerantut tumbang Pahang. "

WZWH, pendapat saperti ini terlalu feudal. Kata2 senada saperti ini digunakan zaman Hang Tuah, zaman Mat Kilau dulu. Apakah orang Jantut masih begitu feudal? Kalaupun kerusi Jantut jatuh kepada PR tetapi kerusi lain di Pahang dimenanggi secara majoriti oleh BN ini bermakna ' tumbang Jantut, tak tumbang Pahang ' bukan begitu?

Bagaimana pula dengan kerusi Pekan? Tumbang Pekan, tumbang Pahang??? atau tumbang Pekan, tak tumbang Pahang kerana hanya tumbang Jantut baru tumbang Pahang....

Takkan Hilang Melayu diDunia Walaupun Tinggal Satu.

Anonymous said...

kalau tyumbang jerantut maka tumbang lah pahang kpd pr maka ayuh wahai kawai2 kita pakat kerja kuat untuk tumbang umno dijerantut di semua kerusi termasuk dun damak dgn harapan pahang jatuh ke tangan pakatan rakyat.

sebelum ni tok nan kata kalau bentong jatuh ke tangan dap, potong telinga saya maka dap bekerja kuat di bentong sekarang sebab dah ramai stnby nak ptong telinga.

mari2 kita pakat tumpaskan umno di jerantut dan bn di bentong

Anonymous said...

Betul kata Sang Sapurba! 

PM yang menunggu, kaki liwat tak Kira berbulu atau tiada, banyak jadi mangsa nafsunya, tutuh bini orang, kaki main betina asing dibilik cokai pun jadi. Dia buat isteri dan keluarganya mental. Ini semua  faktor sah. Yang tidak dilaporkan dan tidak diketahui ramai, berapa pula?

Tapi mana boleh dikatakan tiada cacat celanya? Dia ini pemimpin yang tiada akhlak kononnya nak jadi kalifah Negara Malaysia.

Di Castro District,San Francisco,  ada lebih kurang 45,000 ribu kaki liwat dan kaki kena liwat yang menetap dikota itu. Calun kaki liwat mereka menang dan menjadi salah seorang ahli majlis.  Disitu kumpulnya masyarakat  kaki liwat, lesbian, biseksual dan pondan  yang terbesar didunia.

Di Market Streen, pusat perniagaan mereka, tukang runting rambut, kelab kelab malam, butik, tempat makan, gereja, muzium, panggong wayang, gedong jual beli dan lain lain boleh dikatakan kepunyaan dan ditadbirkan oleh kaki liwat, kena liwat, pondan dan lesbian. 

Satu perayaan kaki liwat besar besaran di San Francisco, diberi nama Kebangaan San Francisco, dapat sambutan lebih 1.2 juta kaki liwat America diadakan tiap tiap tahun.

Masyarakat kaki liwat, kena liwat dan lesbian dibenarkan kerana kefahamam liberal, hak asasi manusia, demokrasi,  kebebasan dan lain lain dipertahankan oleh pindaan 1, First Amendment, dalam perlembagaan America. Di Malaysia tidak.

Kalau kaki liwat dan kaki kena liwat menang nanti, sudah pasti mereka akan membuat peruntukan undang undang memberi kebebasan meliwat dan kena liwat berasas kepada Hak Asasi Manusia.

Jerantut mungkin akan jadi tempat perayaan pertama dipanggil, "Perayaan Kebangaan Jerantut". Kerana di Jerantut banyak orang Pas sayangkan Si kaki liwat dan Si kaki kena liwat untuk berama dapat kemenangan Putra Jaya.

Anonymous said...

SUATU PENCERAHAN

UMNO tuduh PAS dan PAS tuduh UMNO...BN kata PR tak layak perintah negara dan PR kata BN dah lama sangat perintah negara...cukuplah.

Isu remeh temeh semacam acara biasa dalam arena politik yg tidak matang tanah air kita ini. Isu peribadi tak habis2. Ada orang Umno kata TGNA dah sesat sebab membenarkan kalimah Allah digunakan oleh orang bukan Islam demikian pula ada penyokong PAS kata DS Najib tak sah hajinya. DS Anuar dituduh bersubahat dgn Yahudi, kemudian dibalas pula dgn kata2 DS Najib menggunakan agen Yahudi AFCO sebagai penasihatnya. DS Anwar kaki liwat kemudian dibalas balik dgn kata2 DS Najib kena tangkap basah kerana berkhwlat dgn artis popular diPort Diction. Apa ni...
Tak cukup dgn itu semua, UMNO menjaja jika mereka kalah dalam PRU nanti maka habislah Melayu, Islam dan Raja2...kemudian disangah oleh PAS dgn menyatakan selama UMNO memerintah apakah mereka berjaya menjadikan Melayu hidup setara dgn kaum2 lain, Melayu bertambah Islamkah dan institusi raja2 bertambah kebalkah???

Semua ini mengambarkan sebuah budaya politik yg tidak matang.
Orang2 muda hari ini sudah muak dan jelek dgn maninan politik kotor tersebut. Mereka mahukan politik segar....politik yg lebih cerdik.

Apakah mereka suka kpd politik ideologi?....majoriti berkata tidak. Politik ideologi biarlah hanya digengam rapat2 oleh pendokong tegar kedua2 parti UMNO mahupun PAS. Bagi anak muda, isu ideologi sudah tidak timbul lagi kerana sudah terpaku rapat dalam PERLEMBAGAAN MALAYSIA. Mana2 pihak yg berjaya menerajui Negara, baik BN mahupun PR , mereka tetap tidak berupaya untuk memida tiga perkara penting yg telah termaktub dalam perlembagaan walaupun mereka berapi2 mahu mempertahankan ideologi masing2. Ini reality….Jadi isu menjaga Melayu, memelihara kecucian agama Islam dan kedaulatan2 sultan dan raja2 tidak perlu ditimbulkan...
Apa hujahnya…?

Mat Periba
(bersambung....)

Anonymous said...

...Sambungan.

Yg menentukan kuasa Melayu kekal atau terhakis bukanlah dgn mainan kata2. Cakaplah apa2 saja dan tulislah berapa banyak karya melalui buku2 atau kitab yg berjela2...hakikatnya kuasa Melayu ditentukan melalui suara dalam parlimen kecuali berlaku revolusi rakyat atau penjajahan baru….
Baiklah..soalannya adakan kerusi Melayu kekal dominan dalam Parlimen...jawapannya, Ye.

Mengikut maklumat SPR, kawasan parlimen bermajoriti Melayu/Islam sekitar 130 kerusi. Soal lagi..adakah orang Cina atau bangsa2 lain bertanding dikawasan Melayu/Islam. Pastinya tidak...kecuali ada2 sikit2 kerusi, MAC atau MIC yg diberi anugerah oleh UMNO utk bertanding...manakala Cina DAP tidak pernah dapat bertanding dikawasan Melayu. Habis siapa yg bertanding...Pastinya, Melayu bertanding sesama Melayu. Melayu PAS/PKR bertanding dgn Melayu UMNO. Yg menang tetap Melayu Islam...jadi kerusi parlimen sebanyak 130 yg bermajoriti Melayu akan kekal ditangan Melayu. Jika ada terkurang, mungkin sedikit saja atas faktor MCA/MIC/Gerakan menang melawan Melayu PAS/PKR.

Oklah, katakan ada dikalangan Melayu yg menang tetapi mereka lebih suka berkerjasama dgn orang bukan Melayu bagi membentuk kerajaan, bagaiaman?? Jawapannya, mungkin boleh tetapi adalah mustahil bagi mereka utk memperolehi mandat melebihi 2/3 yg membolehkan mereka mencadangkan pindaan perlembagaan...

Katakanlah perkara yg dianggap mustahil benar2 terjadi disebabkan mungkin ramai Melayu dah menjadi 'GILA'. Namun, pindaan yg dicadangkan/diluluskan oleh Dewan Rakyat pasti akan diangkat ke Dewan Senat (Dewan Negara)..Dalam dewan ini majoritinya tetap Melayu...pasti ada halangan untuk menyatakan persetjuan. Kemudian kalau berjaya juga, benteng terakhir ialah Majlis Raja2...Takkanlah raja2 Melayu akan bertukar menjadai RAJAGKAPOR..

Jadi anak2 muda mahu bangkitkan isu apa...???
Isu sebenar ialah berkaitan dgn KEADILAN SOSIAL…pengagihan kek ekonomi secara sihat , kebolehupayaan menjana ekonomi, dasar luar yg menguntungkan, indeks rasuah yg rendah, memberi makna demokrasi yg lebih luas serta penglestarian alam sekitar sebagai jaminan masa depan mereka dan Negara.

Selain itu, isu2 santai yg menjadi rautin dan nadi kehidupan semasa mereka perlu diberi keutamaan dan perhatian khusus oleh kedua2 pihak, tak kira BN atau PR. Isu2 santai ini termasuklah, apakah kerajaan yg dipilih nanti boleh menyediakan rumah mampu milik, harga kereta yg lebih murah, masalah maskawin yg tidak membebankan, kos sara hidup di ibu kota yg lebih rendah, belanja pendidikan yg lebih murah atau percuma….bla, bla., bla.

Dgn lain perkataan, siapakah diantara BN atau PR berupaya memberi keyakinan serta jamianan kpd anak2 muda kepada masa depan mereka dan negara yg lebih adil, sejahtera dan gembilang akan mereka pilih…

Dalam hal ini didapati PR berada jauh kehadapan….KALAU BAGITU APA TUNGGU LAGI PANGKAH SAJA PR agar mereka boleh menerajui kerajaan persekutuan…jika mereka gagal menunaikan janji, kita pakat pangkah semula BN dalam PRU 14 nanti sama seperti nasihat TS Muhyiddin Yassin yg menyeru agar rakyat beri peluang BN memerintah Kelantan kali ini…

Mat Periba


Anonymous said...

Mat Periba,

Jadi, isu perpaduan UMNO-PAS tidak memberi apa2 makanlah kan. Bersatu ke, tidak bersatu ke, bil kerusi Melayu dalam parlimen tetap tidak bertambah atau berkurang. Kecualilah UMNO sanggup memberi peluang PAS bertanding dikawasan Melayu manakala mereka pula akan melawan DAP dikawasan bukan majoriti Melayu..Jika UMNO menang kesemuanya bermakna kerusi Melayu akan menjadi 180 kerusi..Jika ini berlaku barulah boleh kate kuasa Melayu lebih terjamin dgn perpaduan UMNO-PAS. Mustahil...

Dulu pernah satu ketika, UMNO terlalu dominan dalam parlimen sedangkan PAS cuma ada 2 kerusi saja...Apa yg UMNO telah lakukan demi mengukuhkan Islam..

UMNO , UMNO...sudahlah dgn kerja pembodohan kamu ni...Melayu dah tak terperdaya dgn muslihat kamu ini..

Kampong man said...

Salam sdra semua,

Mat Periba said....

"Dalam hal ini didapati PR berada jauh kehadapan….KALAU BAGITU APA TUNGGU LAGI PANGKAH SAJA PR agar mereka boleh menerajui kerajaan persekutuan…jika mereka gagal menunaikan janji, kita pakat pangkah semula BN dalam PRU 14 nanti sama seperti nasihat TS Muhyiddin Yassin yg menyeru agar rakyat beri peluang BN memerintah Kelantan kali ini…

Mat Periba "


Kampong man sekata dengan apa sdra Mat Periba katakan dalam isu Perlembagaan Negara tidak mudah diganggu gugat.Realitinya hanya orang Melayu yang menentukan halatuju negara ini berdasarkan majoriti melayu yang ada sekarsng sekitar 60% ke 65%.

Sementara Mat Periba mahukan PR ke Putrajaya ,Kampong man fikir PR belum layak memikul tanggung jawab berat meneraju negara kersna:

1.PR tidak punyai apa apa rancangan yang rapi sekira mereka memerintah yang boleh kita sandar,yakin untuk jangkamasa panjang negara.

2.PR adalah satu pakatan tiga ideologi parti yang sentiasa didalam situasi 'CONFLICT' diantara mereka didalam parti dan diantara parti parti pakatan itu sendiri .Lihat conflict dalaman DAP, PKR dan juga PAS itu sendiri. Cabar mencabar antara DAP dan PAS dalam banyak isu.

3.PR tidak ada PENGALAMAN memerintah negara langsong.Bayangkan apa yang skan terjadi sekira kita memberi datu tanggung jawab besar pada satu kontraktor binaan membina banglo kita bernilai tinggi sedangkan kontrsktor hanya nampak sahaja gah dengan publisiti murahan membodoh, menuduh, memperkecilkan pengalaman kontractor lain yang selama ini diguna pakai dan TERBUKTI berjaya didalam negara juga diperingkat antarabangsa.Siapa yang mahu kita pertimbangkan ?.Betul, pasti yang berpengalaman.Kita mahukan pembangunan yang berterusan bukan nya HURUHARA yang selalu kita lihat anjuran PR.

Kesimpulannya Kampong man sebagai saorang penganalisa politik yang pro kerajaan tidak bersetuju dengan cadangan Mat Periba PR diberi prluang di PRU 13 ini.

KM tahu siapa Sakmongkol ini dari sebenarnya dari kemampuan politik beliau.Walaupun KM menghormati penghijrahan belisu ke pentas yang lain DAP adalah satu pilihan yang TIDAK bijak.Kenapa tidak Pas?.Setakat menumpang pentas Pas demi ABU bolehlah.Ramalan Sakmongkol TIDAK ada asas dan diterima pakai.Apakah rakyat masih buta mahu menerima DSAI dan LGE?.Pas ? Entahlah ..Wallahwuaalam.

akan bersambung... ( terlalu sibuk dengan projek )


Anonymous said...

Jerantut menang kalau WZ jadi calon kerana WZ laa orang jerantut yg paling cerdik.... tapi pelik jugak orang cerdik macam WZ kenapa tak naik nama untuk jadi calon... bagi kat yg cukup cukup makan jee... Sakmongkol tu nak WZ jadi calon kot...

Anonymous said...

Ramai yg nak WZWH jadi calon. Mungkin BN dapat mengembalikan majoriti 2/3 kot

Anonymous said...

Kalau WZWH jadi calun saya nak balik Jantut mengundi, ambek cuti pun saya sanggup.

Anonymous said...

Orang Temin secara majoriti sah tak menyokong BN...alasannya, UMNO tak boleh dipercayai. Isu tanah Kg Pisang walaupun dah 30 tn berbangkit masih belum selesai...Tanah ladang kecil TEmin seluas 566 ekar yg dipajak kepada korni UMNO Mr Goh yg sepatutnya dijadikan ladang kecil untuk penduduk tempatan masih menjadi isu panas. Dikhabarkan sehari dua ni...surat khabar Harian Timur akan memuatkan kisah tanah ladang kecil Temin ini...

Lagi satu isu, mengenai tanah reserve kubur yg dimajukan oleh bekas Ketua Wanita UMNO J'tut...masih menjadi buah mulut penduduk.

Kalau ornag Temin dah menyampah dgn UMNO, maka tak mustahil orang2 kg lain yg mempunyai isu lebih berat nak duduk diam saja...

Habislah UMNO kali ini...

Anonymous said...

Jom orang Kuala Tembeling
Jangan undi ameno
Tiada apa yang tinggal di sana

Anonymous said...

Orang merting
Orang Pasir Durian
Orang Labu
Orang Chebung
Orang Ulu Retang
JANGAN PANGKAH AMENO
ABU SEMUANYA

Anonymous said...

Puak2 Wan, Tengku, Syed, Orang Kebanyakkan, Orang Cina, Orang Asli, Orang India, pendatang yg telah diberi kewarganegaraan kecuali UMNO totok dah MENYAMPAH SANGAT DGN UMNO.

Bukan setakat Manusia, POKOK BALAK di Merting, BUKIT SEBELAH bandar J'tut, JALAN RAYA FERI termasuk SUNGAI PAHANG juga menyampah dgn UMNO.

Ada cerita yg pokok balak di Merting pernah meryu dan merintih agar anak2 mereka dibiarkan tua baru boleh ditebang...Bagitu juga jalan raya Feri menaggis siang malam tak tahan dgn kesakitan mengalas bebanan bijih besi yg amat berat. Bukit Jeantut pula tersedu2 kerana ditarah sesuka hati...'KAMI SEMUA MENYAMPAH DGN UMNO', kata2 makhluk tak bernyawa ini...



Kampong man said...

Salam sdra semua dan Zack,

1.Ramai pembankang tidak bersetuju dengan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir dengan berbagai bagai alasan bahawa beliau adalah punca perpecahan orang Melayu lah kononnya terutama satelah pemecatan sdra DSAI.Kita semua tahu ramai orang tidak senang dengan naiknya dengan mendadak DSAI kesayangan Mahathir ketika itu melangkah lompat calun yang lebih senior disebabkan KARISMA DSAI.KM juga turut teruja.

2.Kedua Tun dan DSAI adalah jiran Kampong man di Bukit Persekutuan berhampiran Sri Perdana dari 1989-2005.Pada KM Tidak ada sebab kita mesti membenci Tun dengan ketegasan, wisdom dan vision yang baik dan cara 'no nonsense' beliau mendapat penghormatan didalam dan diluar negara malah di peringkat antarabangsa terutama di dunia Islam dan dunia ketiga.Belum ada PM kita yang lalu dapat mencapai tahap yang dicapai Tun walaupun kita hormati setiap PM mempunyai perjuangan mengikut era dan zaman pemerintahan mereka dengan perjuangan dan kehendak semada ketika itu.Pastinya Tun adalah bapa pemodenan Malaysia.Lihat LEGACY peninggalan beliau.Yang anehnya tiada siapa dari pihak pembangkang terutama dari kaum Cina dan India yang berani menentang cara beliau kerana Tun walk the talk dan adil bagi seluruh rakyat Malaysia.Negara aman, harmoni dan pembangunan dapat dilihat kerana adanya kestabilan politik.

3.Perubahan landscape politik sejak 2008 salepas DSAI dibebaskan pada 2004 memberi satu keyakinan baru bahawa pembangkang ingin menukar kerajaan yang ada dan DSAI dilantik menjadi ketua pembangkang.Malah parti PKR berjaya menjadi parti dominan dalam PR berjaya meraih 33 kerusi parlimen pada PRU 12 (Pada PRU 11 PKR cuma perolehi 1 kerudi sahaja di Permatang Pauh). Satu peningkatan yang hebat buat PKR.Jangan lupa Khalid Ibrahim pernah kalah di Ijok tempat KM bersekolah didarjah 4 hingga ke darjah 6 dulu dulu.

4.DSAI kesayangan Tun sebagai TPM berasa tidak sabar dan mempunyai pengikut yang ramai hingga ketahap beliau gagal mengawali kuasa sebagai TPM kerana kemasokan beliau dalam UMNO pun hampir dijemput memandangkan leadership quality beliau dalam ABIM dan berbagai organisasi pemuda dan kebijaksanaan beliau berpidato saperti Soekarno.Bijak menguasai pendengar. DSAI telah 'abuse' dengan kuasa yang ada pada beliau dan didapati terlibat dalam salahlaku moral yang sukar diterima dengarnya.KM tidak mahu terlibat dan memanjangkan dalam isu peribadi dan fitnah pada brliau. Further,it is not my concern.Hanya Allah yang tahu.Dalam buku Tun "DOCTOR IN THE HOUSE" Tun ada membuat satu statement begini:

" I MAY HAVE MADE MANY MISTAKES IN MY TENURE.SACKING ANWAR IS NOT ONE OF IT"

Lebih kurang begitulah bunyinya.


5.DSAI masih yakin yang akhirnya beliau akan menjadi saorang Perdana Menteri Malaysia juga akhirnya.Bagi membantu hasrat ini dan dengan harapan yang tinggi salepas dapat menidakkan kemenangan 2/3 majoriti BN dan PR berbekalkan dengan ketidakadilan BN, Kronisma, korupsi, kebebasan bersuara kononnya keaadaan tidak stabil telah berlaku.PR lebih berpolitik berharian dalam berbagai isu mahu meneruskan KUASA politik hingga tidak dapat memenuhkan tugas mandat rakyat di 2008 dengan berbagai masaalah terutama di Selangor umpamanya dalam isu air dan banyak lagi dengan janji yang masih ada yang belum di tepati.

5.Insyallah, tidak lama lagi ,anggaran march kita akan sekali lagi menentukan siapa yang layak memerintah, BN atau PR.Yang penting biarlah parti yang berjaya diberi mandat 2/3 bagi mengelakan 'hung'parlimen.Kalau boleh !.

6.Jangan hairan DAP akan tetap mantap menerajui PR kerana yang selalu KM tuliskan bahawa kaum Cina sudah nekad di belakang DAP dan tidak ramai lagi bagi MCA/Gerakan kali ini.Perpecahan Melayu dan kesetiaan Sakmongkol dan bro Aspan pada DAP dengan penulisan memburukan Najib, Mahathir dan UMNO pasti menolong DAP menjayakan Malaysian Malaysia, samarata samarasa dapat memberi suara yang BESAR pada DAP di Parlimen.Mereka bersatu! Kita bagaimana !

"YANG MENANG DAP.YANG RUGI ORANG MELAYU "

SELAMAT MEMBUAT PILIHAN.Wassallam.

Anonymous said...

KAMPUNG MAN MASIH TAK FAHAM MATEMATIK BAHAWA DAP BERTANDING HANYA 50 KERUSI DRP 222 KERUSI KESELURUHAN. MANA MUNGKIN DGN KERUSI MINORITI DAPAT MENGUASAI KERAJAAN...kadang2 terfikir juga yg KM ni nyanyok gamaknya macam idola dia TM..

Kampong man said...

Salam Zack,

Anda cenderung menonjolkan RCI ada baiknya kita lawati blog sdra A Kadir Yasin, The Scribe atas isu pendatang haram di Sabah dan RCI.Disana kita dapat berbagai pandangan dan tidak kurang 60 komen yang ada.Hopefully, we can form our own opinion in a broader sense from the various feedbacks.We too need to know the findings from RCI in fairness.Nothing to hide and please do not politicise.
Interestingly, bro Aspan in his blog had made a write up and a comparison to some extent between Tunku Abdul Rahman and Tun Dr Mahathir.Realitinya kita tidak dapat membuat perbandingan kerana perjuangan dan cabaran mereka amatlah berlainan sekali kerana masa berbeza. Sekadar memburukan dan percubaan memadam legasy Tun bolehlah sikit sikit kerana masih ramai yang sayangkan Tun dari yang membencinya. Tunku memberi KERAKYATAN dengan terlalu mudah kepada kaum pendatang pada ketika itu.Satu juta pada kaum Cina .Kita menerima mereka dengan baik malah kita tukar PERSEKUTUAN TANAH MELAYU kepada Malaysia demi kebaikan, keamanan, keharmonian dan demi satu bangsa Malaysia. Kita mengharapkan mereka RECIPROCATE kerana mereka dilayan baik.Baik sungguh hati orang Melayu ni sebenarnya.Dalam masa yang sama terdapat juga orang Melayu yang TIDAK bijak menggadaikan maruah bangsa dan ugama demi kuasa politik.Suruh mereka tengok dalam cermin siapa mereka dan apa sebenarnya perjuangan mereka.Ini KM tujukan pada mereka yang kononnya liberal.

"THEY ARE SEEING THE TREES AND MISSING THE FOREST "

Fikirlah sendiri ....dan jangan lupa baca pandangan dan komen di blog Kadir ( Bukan Kadir bow yang memecat diri sendiri satelah tidak laku lagi dalam UMNO dan sudah kenyang tu.Beliau pun hebat handsome tidak dipanggil mamak kutty dsb nya beristeri artis pujaan ramai yang chun bangat ketika tu.Buat kata orang sekarang 'Happening bro..'.) .Hebat..Penat nak layan.

Anonymous said...

Kampong Man
Saya tahu tentang kontrak2 petronas awak dan kenapa awak menjadi penyokong kuat..bersambung ( saya rasa nak berak )

Kampong man said...

Anon 9.29,

Benar mereka bertanding di kawasan majoriti Cina dan at most 50 kerusi cerita cheap matinee yang Mat Periba sebut sebut selalu.Itu satu Malaya tahu.

Isunya orang Cina bersatu dalam memperjuangkan nasib kaum mereka.Orang Melayu macan mana ?.Faham betul betul apa yang KM tulis ia itu "Hanya orang Melayu yang menentukan halatuju Malaysia bukan kaum lain."

Kita tidak boleh terlalu berlembut dan OVER berkompromi dengan kehendak kaum minoriti yang diberi betis hendak peha pada satu parti dominan saperti racis dan chauvanistik DAP yang mahu membentuk Malaysia saperti model big brother PAP Singapura. Kita mempunyai parti Pas yang berjiwa kecil, berfikiran sempit saperti Haji Hadi, Mat Sabu malah TGNA (dengan segala hormat ) dan tidak dynamic dan PKR yang kononnya multiracial dan demokratik. Dalam perhimpunan pilihan pucuk pimpinan DAP dan PKR pun tidak ada demokratik.Kerusi pun dah pandai terbang disebabkan perbalahan dalaman parti.Apa masih lupa ?.Kerusi tidak pernah terbang dalam Mesyuarat atau Perhimpunan Agong UMNO.Segalanya TERTIB dan mengikut procedur.Apatah lagi DAP dan PKR berhajat mahu menguruskan negara.Sabar sabarlah dulu.Buktikan dulu PR berwibawa dan layak.Buat masa ini masih jauh lagi yang mana rakyat majoriti dapat menerimanya. Orang orang kampong saya di Melaka kata mereka tidak ada 'Credibility dan Integrity'.hehe..

Mathematics?.Sorry bro KM ambil 4 A level HSC Pure Maths, Applied Maths , Physics dan Chemistry.Tahu kah apa itu HSC ? Zaman universiti yang ada hanyalah Universiti Malaya.Jangan marah.Mungkin Zack pun belum lahir dan Sakmongkol masih terhegeh hegeh di form 3 atau form 4 Arts dan bro Aspan pun baru lepas form 5 di TMS Kuala Pilah.Harap maklum so dont play play ok.Nothing can beat experience and time.Rafizi ke KJ ke boleh tunjuk pandai.Wisdom and judgement is something one acquire through experience and time.Wallahwuaalam.

Anonymous said...

Seronok tengok wakil PAS dan UMNO dalam You Tube uploaded July 10, 2011 khas untuk penyokong Bersih bertajok

"SIAPA AMBIGA ??? KHAS UNTUK PENYOKONG BERSIH!!


Siapa yang memperalatkan siapa ? Siapa yang menang ?

Anonymous said...

Tuduh menuduh, fitnah menfitnah, benci membenci, maki memaki, tipu menipu, kafir mekafir, dendam mendendam, belut membelut, dapat tak dapat, kecil mempekecil , lekeh mempelekeh dan lain lain memang sudah jadi satu amalan budaya dan sindrom Melayu.

Berasaskan pula dengan minda Syiah dan Wahabi berlaga laga dengan minda hadith agama membawa akhlak Melayu kepada kebencian. ( bermaksud hanya minda minda Melayu)

Kerana budaya dan minda inilah, bangsa Melayu dan agama jadi mangsa perpecahan. Nafsu budaya songsang dan minda perpecahan telah diguna pakai oleh pemimpin pemimpin Melayu ini dan orang Melayu amnya.

Dalam tengah-tengahan sedemikian, ditambah pula ia  berpunca dari anasir fahaman dan nafsu politik rekaan yang berbeza.

Dalam masa yang sama , mereka akan bermati matian untuk dapat sokongan politik bagi menentukan kuasa memerintah. Jalan yang sah dan terbuka hanya melalui sistem demokrasi berparlimen yang mana sistem politik berparti pegangan kerusi majoriti sahaja akan menentu jaminan kuasa untuk memerintah.
  
Kuasa politik Melayu untuk memerentah tidak bergantung daripada bilangan kerusi yang diperolehi calun Melayu, walaupun kerusi Melayu  dikatakan hanya 130 kerusi bilanganya,  iaitu lebih 18 kerusi cukup untuk menubuhkan kerajaan.

Dalam keadaan politik berparti sekarang, 130 kerusi calon Melayu bukan satu realiti kerana belum ada sepakatan politik untuk menubuhkan kerajaan dari sebahagian besar calon kerusi Melayu itu. Hendak dapatkan  2/3 untuk pindahan pelembagaan sungguh juah sekali.

Memang benar kerusi calon Melayu ada 130, lebih dari 112 kerusi untuk menubuh kerajaan jikalau parti Melayu itu bersama. Yang menjadi masalah 130 kerusi calun Melayu bukan datangnya dari satu parti. Kerusi calun Melayu berpecah kepada parti Umno, Pkr dan Pas. Kumpulan kerusi calun Melayu Pkr dan Pas tidak cukup kerusi untuk mereka menubuhkan kerajaan. Begitu juga dengan kerusi calun Melayu yang dipegang oleh Umno. Ini bermakna kerusi calun Melayu hendakan kerusi calun yang bukan Melayu untuk menubuh kerajaan. Justeru itu, tiada gunanya ada 130 kerusi calon Melayu jikalau tidak bersama untuk menubuhkan kerajaan.

Katakan parti PR menang, kerusi calun Pas katakan 1/3 kerusi, Pkr 1/3 dan Dap 1/3. Dalam  persamaan ini menujukan bahawa PR sudah matang dalam Keadilan bahagian kerusi. Namun parti dalam PR masing masing sedang bergulut dengan sengit untuk mendapatkan lebih kerusi. Continue.......

Anonymous said...

Continue.........
Dalam isu kegunaan nama Allah, Dap dan Pkr tidak sehaluan dengan Pas. Sedangkan isu ini penting bagi umat Islam di Semenanjung. Isu hudud perjuangan Pas masih. terubang ambing, Dap masih berkeras dengan isu ini lalu diketepikan, kebonkakan tidak bersetuju.

Dalam bab ugama Islam dan kedudukan keistimewaan Melayu yang  telah termaktut dalam pelembagaan GILA jikalau Pas tidak mempertahankan. Kalau kerusi Pas hanya 1/3 sahaja, bagimana? Dalam hal ini Pas terpaksa gunakan politik berbodeh membodeh dengan ketua Pkr. Pemimpin dan ahli Pas tahu bagimana falsafah yang diguna pakai oleh ketua Pkr ini. 

Yang hendak ditonjolkan disini, berbagai isu isu asas dan polisi parti  masing masing , penting untuk kestabilan politik dalaman Pakatan Rakyat,  diragui lagi tidak menentu dan tidak pasti mereka boleh selesaikan dengan semudah mudahnya.

Kepada saudara pembaca WZWH, dengan kata memerli bahawa,"Dalam hal ini didapati PR berada jauh kehadapan" bagimana jauh kehadapan sedangkan idealogi dan perjuangan adalah satu satunya pekara asas dalam politik berparti yang misti diselesaikan dengan dasar dasar yang terang untuk diketahui oleh pengundi. 

Dari satu sudut pandangan kepada pengudi khasnya pengudi Jerantut disunting dengan perpatah Melayu, " Guruh dilanggit air tempayang jangan dicurahkan"

Anonymous said...

kampongman,

Izinkan saya sanggah beberapa fakta yang uncle kemukakan untuk direnung oleh pembahas-pembahas dan mereka buatlah kesimpulan dan keputusan sendiri.

"1.Ramai pembankang tidak bersetuju dengan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir dengan berbagai bagai alasan bahawa beliau adalah punca perpecahan orang Melayu lah kononnya terutama satelah pemecatan sdra DSAI."

Perpecahan orang melayu bermula lama sebelum pemecatan DSAI. Perpecahan orang melayu secara jelasnya dapat dilihat pada keputusan PRU 1990 dan dibandingkan dengan keputusan-keputusan sebelumnya. Jika sejarah perlu meletakkan titik mula pepecahan ketara dikalangan orang melayu - peristiwa pemilihan jawatan Presiden UMNO tahun 1987 yang membawa kepada pengharaman UMNO asal tahun 1987/88 menjadi asas yang kukuh.

Sebelum episod 1987, perpecahan orang melayu hanya sekitar hubungan kepartian PAS-UMNO sahaja. Kedua-dua pihak telah mengekalkan status quo sejak dari PRU 1 tahun 1959 lagi.

Peristiwa pengharaman UMNO oleh mahkamah dan penubuhan UMNO Baru oleh Mahathir benar-benar membinggongkan kelompok besar orang melayu yang berkiblatkan UMNO samada yang menjadi ahli parti atau penyokong-penyokong bukan ahli. Kelompok melayu yang menyokong PAS tidak terkesan dan remain intact.

Kebingungan dikalangan orang melayu yang berkiblatkan UMNO(samada Lama dan Baru) ini yang mendominasi fluidity politik melayu masa itu sehinggalah ke PRU 1990. Pertentangan antara puak melayu yang masih setia dengan idealisma UMNO Lama yang telah mati( kemudian membenuk Semangat 46) bertembung dengan kumpulan UMNO baru yang diasaskan Mahathir. Masyarakat melayu yang berkiblatkan UMNO berpecah along this two entities

Sokongan penyokong tradisi PAS tidak terkesan dengan pertembungan kelompok melayu yang berkiblatkan UMNO tetapi PAS menjadi beneficiary kepada keadaan ini apabila ada dari kelompok UMNO ini menyertai PAS. PAS menjadi beneficiary kerana pertembungan di dalam wadah UMNO ini menjadikan PAS sebagai satu alternatif yang menonjol kepada orang melayu.

Keputusan PRU 1990 amat penting kepada pemahaman politik melayu hari ini kerana alasan-alasan berikut:

a). Ia adalah pilihanraya pertama yang dihadapi oleh orang melayu selepas UMNO lama dimatikan tahun 1987.

Ia penting kerana ia menjadi barometer kepada kehilangan UMNO lama yang cukup sinonim dengan orang melayu dan kemerdekaan Tanah Melayu di kalangan massa melayu.

b). Ia menjadi piliharaya pertama kepada UMNO Baru yang diasaskan oleh Mahathir pada tahun 1988 ekoran kematian UMNO lama yang dipertikaikan sehingga hari ini.

Bagi UMNO Baru,pertama, ia menjadi barometer penerimaan orang melayu kepada entiti baru ini yang diasaskan mahathir.

Kedua, ia menjadi barometer dalam mengukur penerimaan orang melayu kepada dakwaan UMNO Baru bahawa ia adalah kesinambungan atau waris sah kepada UMNO lama.

Walaupun BN menang PRU 1990 tetapi apa keputusannya kepada orang melayu. UNDI POPULAR ORANG MELAYU DI SEMENANJUNG MALAYSIA(BASE ASAL UMNO BARU) YANG DIPEROLEHI OLEH UMNO BARU DALAM PRU 1990 IALAH 46%.

MAKNANYA LEBIH SEPARUH ORANG MELAYU MENOLAK UMNO BARU!

KEPUTUSAN PRU 1990 INI JUGA MEMPEGARUHI MAHATHIR MEMBAWA UMNO BARU KE SABAH DAN MENUKAR UMNO BARU DARI PARTI MELAYU KEPADA PARTI BUMIPUTRA!

Apakah punca perpecahan orang melayu yang kampongman dan puak-puak UMNO termasuk Mahathir bagi tau?..PAS!

Zack

Anonymous said...

kampongman,

"2.....Belum ada PM kita yang lalu dapat mencapai tahap yang dicapai Tun walaupun kita hormati setiap PM mempunyai perjuangan mengikut era dan zaman pemerintahan mereka dengan perjuangan dan kehendak semada ketika itu.Pastinya Tun adalah bapa pemodenan Malaysia.Lihat LEGACY peninggalan beliau."

Kita tabik kehebatan kampongman kerana boleh berjiran dengan PM dan TPM satu masa dulu. Kampongman tentunya seorang anak melayu yang hebat dan bila dah berjiran amat mengenali sekali keduanya. Syabas!

Kerana itulah kampongman mengagumi Mahathir, maklumlah biran sebelah rumah. Sebab itulah selalu memuja, memuji dan selalu menyebut perkataan LEGACY MAHATHIR sana sini.

Sebagai seorang yang begitu mengagumi mahathir dan berjiran pula, tak cukup dengan sebut perkataan "LEGACY MAHATHIR" je. Tak cukup dengan sebut 2 patah perkataan tu je untuk membantu orang lain juga menerima dan appreciate pendapat kampongman.Atau pun hanya sebut satu ayat penuh secara general yang makin mengelirukan orang lain.

Senarai dan teranglah dengan panjang lebar dimana yang patut supaya semua orang boleh faham. Bukan semua orang bijak seperti kampongman,bukan semua orang ambil 4 A level HSC Pure Maths, Applied Maths , Physics dan Chemistry macam kampongman.

Zack

Kampong man said...

Salam semua dan Zack,

Perpecahan Melayu yang Zack tulis itu berlaku dari bermulanya satu Parti baru Semangat 46 yang diketuai Tengku Razali,Rais Yatim,Marina Yusoff dan pengikut pengikut lain satelah UMNO lama dibubarkan.UMNO tidak punyai kuasa bagi memerintah satelah diharamkam atas usha Tengku Razali dan didalam tempoh peralihan satelah UMNO diharamkan kuasa executif dipegang sebentar oleh MCA yang diketuai oleh Lee Leong Sik untuk beberapa jam sahaja.Negara adalah dalam keadaan CEMAS.Alhamdulllah, di atas kebijaksanaan Mahathir UMNO (baru) ditubuhkan dengan perlembagaan dan wadah yang sama.Phew...

Alhamdulillah, pada Oct 1996 Semangat 46 dibubarkan dan kebanyakan ahli S46 bertaup semula termasoklah ketuanya Tengku Razali kekal dalam UMNO mewakili Gua Musang hingga kehari ini seterusnya.SYABAS UMNO.

Kumpulan degil S46 berterabur dipelusuk kampong, bandar , sawah dan bendang.Kumpulan kechewa inilah yang masih kecut dengan bayangan Mahathir dengan berfitnah itu ini melihat UMNO terus releven dan masih menjadi parti tunjang orang Melayu dibawah UMNO.Maka tidak hairanlah UMNO akan terus menguasai politik negara ini.Ceritalah apa jua dan tulislah berjela jela ia TIDAK akan merubah pilihan orang Melayu tetap kepada UMNO yang pernah berjaya.But of course..

Perpecahan Melayu adalah lebih KETARA dan KRITIKAL satelah Pas bergabung dengan DAP dan PKR walaupun Pas hanya sekadar kuda tunggangan dalam PR demi negara Kebajikan dan tidak lagi negara Islam.Phew....

Siapalah agaknya yang memecah belahkan orang Melayu.PKR ? PAS ? UMNO ?.Mahathir ? Ku Li ? Musa Hitm?.The list goed on.Pada PRU 13 pengundi Melayu akan membuat pilihan.Jawapannya disana Insyaallah.I rest my case.Salam.

SELAMAT MENGUMDI.

Anonymous said...

Tidak payah lah hendak mengulas yang belaku ditahun 1900 itu. Perpecahan fahaman politik kepada orang Melayu sebagai nasi sudah jadi bubur sekarang.

Kampong man dalam pandanganya telah membawa satu pendekatan bahawa kepempimpinan Tun Mahathir berpangkal kepada ketokohanya yang luar biasa dalam isu membangunkan Negara, lebih lagi dalam krisis politik nasional.

Dalam politik Tun Mahathir hanya sebilangan kecil sahaja yang jijik dengan sebah dari asil tumpangan percanggahan mental dari kecewaan politik mereka.

Kepada Dato' Sri Anwar beliau lebih berhak dan ada sebab kerana beliau dipecat dari jawatan tertinggi dalam kerajaan dan parti. Dan dipenjara pula kerana kesalahan sendiri. Sudah jatuh ditimpa tangga.

Ini lumrah politik, berani buat berani tanggong. Tapi Dato' Sri Anwar seorang street fighter dalam politik.  Walaudemikian, jarang kita dengar beliau membalun Tun Mahathir tidak lah seperti penyokong beliau. Dalam hal ini, beliau mengiktiraf ketokohan Tun sabagai Bos beliau dulu dan sejebit budaya Melayu masih beliau pegang dan bersirat.

Anonymous said...

kampongman,

"Alhamdulllah, di atas kebijaksanaan Mahathir UMNO (baru) ditubuhkan dengan perlembagaan dan wadah yang sama.Phew.."

Statement diatas adalah putarbelit fakta yang tidak bertanggungjawab tanpa memberi hujah yang tepat dan latarbelakang insiden sekitar pengharaman UMNO dan penubuhan UMNO Baru.

Saya memberi peluang kampongman membetulkan hujah kampongman. saya bagi clue - akta pertubuhan 1966 yang baru dipinda oleh mahathir 6 bulan sebelum pengharaman UMNO.

Clue Kedua, SNAP telah diharamkan/batal pendaftaran apabila didapati oleh pendaftar Pertubuhan kerana melanggar akta pertubuhan 1966, akta yang sama yang digunakan untuk mengharamkan UMNO dalam tahun 2002/3 tanpa apa-apa perubahan setelah dipinda oleh Mahathir.

Paklah telah menggunakan kuasa sebagai Menteri KDN di bawah Akata yang sama untuk menghidupkan SNAP, kuasa yang sama yang Mahathir boleh guna untuk menghidupkan UMNO yang telah dibatalkan pendaftaran oleh mahkamah.

Tanpa menyentuh akta pertubuhan 1966 adalah satu pembohongan yang sengaja dan tidak bertanggungjawab

"Perpecahan Melayu adalah lebih KETARA dan KRITIKAL satelah Pas bergabung dengan DAP dan PKR walaupun Pas hanya sekadar kuda tunggangan dalam PR demi negara Kebajikan dan tidak lagi negara Islam.Phew....."

Satu lagi tuduhan dan cubaan untuk menyorot fakta dari pengetahuan orang melayu secara sengaja.

Kampong yang sebut, beban untuk menyertakan fakta menyokong juga menjadi tanggungjawab kampongman. Else ia boleh dianggap satu dakyah palsu sahaja.

Dua perkara diatas bukan perkara main-main. Ia perkara serius yang melibatkan fakta sejarah dan rekod-rekod awam yang orangramai boleh semak. Jangan jadi manusia melayu yang tidak bertanggungjawab!

Zack

Anonymous said...

Welcome back 5.05 @ Zack

Anonymous said...

Kampongman/Anon 7:06,

Welcome back 5.05 @ Zack

TQ kampongman....nak cepat ek?

Saya bukan Anon 5:05. fakta yang saya sebut bukan hak peribadi Anon 5:05, ia adalah fakta awam yang boleh diperolehi sesiapa yang jujur dan tidak meletakkan kepentingan diri atau puak mengatasi kebenaran.Saya berhujah berdasar kepada fakta Anon 5:05, setengahnya.

Mengapa takut dengan pernonaliti di alam maya. Identiti tidak penting tetapi isi perbincangan itu yang penting.

Jika personaliti menjadi satu obsesi di alam maya, ia hanya menunjukkan insecurity orang yang mempersoalkannya dan menjadi isu utama.

Insecurity mungkin disebabkan beberapa perkara. Pertama, tidak yakin dengan fakta sendiri dan tahu hujah lawan mempunyai sandaran yang kukuh. Kedua kerana kebimbangan penghujahan lawan akan mendedahkan sikap sendiri yang cuba memutarbelit fakta dan menyorok fakta sebenar dari diketahui umum.

Saya tidak menuduh sesiapa tetapi kelaziman ilmiah begitulah.

Zack

Anonymous said...

aku dan geng2 aku dah berjanji,takkan undi umno bn dah pru 13 kali ni ..cukup la rakyat di perbodohkan oleh puak2 umno bn ni ...aku tengok wan mizan dan hj. nazri pun aku dah muak ...duit dah ada berjuta2 ....tayang kereta mewah2 kehulu kehilir...selamat menjadi pembgkang pada pru 13 kali ni wahai umno bn ...kita tukar undi ke PR kali ni...InsyaAllah .

sang sapurba said...

ANON DI ATAS,

PR MENANG PUN AWAK SEDANG NI JUGA.WAN AMIZAN DAN HAJI NAZRI TETAP KAYA JUGA,KALAU PAKATAN RAKYAT TERUK MEMERINTAH NANTI AWAK JUGA YANG SUSAH.WAN AMIZAN DAN HJ NAZRI TAK SUSAH SEBAB DAH KAYA.IKUT KAU LAH NAK PANGKAH PR.ITU HAK KAU.YANG DENGKI SANGAT KAT DUA ORANG TU APA AWAK DAPAT.TERUK SANGAT MENTALITI AWAK NI.BANGSA SENDIRI KAYA DENGKI,AWAK NI CINA AGAKNYA ATAU MUNGKIN ORANG SUNGAI KIOL.

Anonymous said...

Anon 3.24PM,

Kamu kata UMNO perlu barpadu dgn PAS agar menjadi suara majoriti dalam parlimen...

Hey, anon...semasa UMNO menang hampir dikesemua kerusi yg dipertandingkan sehingga PAS cuma dapat 2 kerusi dan BN yg ditunjangi UMNO berjaya menguasai 2/3 parlimen...apa yg UMNO dah buat bagi menjaga Melayu dan Islam. Bertambah perkasakah Melayu dan Islam... ?? Tolong lihat fakta ekuiti bumiputera..semakin bertambah atau semakin berkurang. Bagaimana pula dgn undang2 Hudud serta undang2 murtad yg cuba diusulkan oleh TGHA ketika itu...sudah dikanunkan atau belum...

Sudahlah...

Bila dah rasa nak karam muda mengajak musuh untuk menjadi penyelamat tetapi semasa tengah GAGAH musuh yg secara tiba2 diwarnakan menjadi baik kini diterajang dan lanyak dgn sesuka hati. Inikah pihak yg kita perlu yakini...

SAMPAI MATI PUN AKU TAK AKAN MEMPERCAYAI MANUSIA JENIS UMNO INI..WAN pun sama!!!

Anonymous said...

Sang SApurba....belajarlah untuk menjadi cerdik. Dgn kata2 kamu, orang boleh menilai std kamu hanya setaraf dgn makhluk yg tinggal diatas puncak gunung Tahan...

Anonymous said...

Anon 9.34,
Belajarlah menjadi berani saperti Sang sapurba .Pendirian pada parti beliau konsistan dan tidak selindung bawah anon macam kau yang kurang cerdik dan pengecut.Padan ler pr tak menang diJerantut.Keluarga aku tak kan undi pr.

syed iskandar said...

anon 9.29,

kau tak percaya WAN aku tak heran.kau sokong PR gerenti puak wan pangkah BN sebab menyampah mulut celupar awak tu.

puak wan ni ramai saudara mara yang tak ada wan pun depan namanya.dari puncak air meleleh ulu tembeling sampai ke pulau tawar menghilir ke maran dan cenur terus ke pekan puak dia saja.belum campur lagi lipis dan raub.

awak hina lah puak wan.aku cabar calon parlimen PR,calon PR dun. cakapla PR tak perlu undi puak wan. aku cabar cakapla puak wan tak berguna.biar semua puak wan dengar.puak wan samaada ada wan pada namanya atau tak ada wan pada namanya bejumlah 14000 lebih di jerantut saja.

awak nak menang pilihan raya untuk pr,tapi awak perlekeh puak wan.

kempen menager apa awak ni???

Anonymous said...

Pak Habib Iskandar..enta sedra dgn puak2 Wan ke...ini isu PAS vs UMNO bukan isu puak Wan vs puak ajjam.

Kalau benar puak Wan sebahagian drp Ahlul Bait Rasulallah SAW (sebagaiamana beliau dakwa berasaskan salasilah beliau sampai ke Tuan Habab Abd Majid Al Idoss...yg tak sohih tu) sepatutnya beliau dan seluruh puak2 Wan menyokong PAS. Alasannya, PAS sebuah parti Islam dan gerakan Islam yg diterajui oleh para2 para2 Ulama' yg secara jelas memang mahu mendaulatkan Islam sebagaimana yg dbawa oleh makhluk yg termat kita dan puak2 Wan sayang...

syed iskandar said...

pas bukan agama.pas hanya parti politik yang bermatlamatkan kuasa.
banyak tindakan pemimpin pas yang bertentangan dengan islam.contoh terbaharu tgna dan tghh sokong kalimah allah digunakan dalam bible versi melayu.

bila haron din kata kufur dan mufti tamyes kata syirik cepat2 dua orang ini pusing matahari.

jelaslah tindakan 2 orang ini bertentangan dengan islam.nasib baik ada rasa takut dan tarik balik kata-kata mereka.

anwarinas lah punca aku keluar pas.habis ulama di ketepikan.artis tak laku jadi lebih penting berada dalam pas berbanding ulama.

Anonymous said...

Habib Iskandar,

PAS mahukan kuasa kerana mahu tadbir negara dgn Agama manakala UMNO gila kuasa kerana mahu meneruskan sistem peninggalan penjajah bagi mengumpul harta untuk korni dan keluarga...'satu untk kamu, seribu untuk aku'.

PAS memang bukan agama, demikian juga UMNO bukanlah agama. Pilih PAS tidak wajib dan pilih UMNO juga tidak wajib namun diantara keduanya mesti ada yg lebih baik dan boleh dipercayai. Malah dalam keadaan tertentu iatu sebagai menolak berleluasanya kezaliman, penyalahgunaan kuasa dan ketidakadilan maka mengundi PAS menjadi wajib (dalam kontek negara demokrasi seperti M'sia)..

Kalau isu TGNA dan TGHA membenarkan kalimah Allah digunakan (bukan disalahgunakan) oleh orang bukan Islam menjadi hujah menolak PAS...mengapa anda terpaksa merujuk kedua2 individu ini untuk menolak PAS. Sedangkan PAS dgn dasar2nya yg Islamik dikawal oleh badan tertinggi yg dipanggil Dewan Sura Ulama'. Jika ditadirkan kedua2 individu meninggal atau tukar parti, PAS tetap kekal berpegang dgn prinsipnya juga. Jika anda benar2 ikhlas dan bukan bermain dgn isu ini, sepatutnya anda sudah lama menolak UMNO memandangkan kalimah Allah telah dibenar guna oleh kerajaan BN kpd penganut Kristian di Sabah dan di Sarawak semejak sekian lama. Bib, anda jangan jadi 'buta hati'...maaf.

Drp: Sadah Bani Alawiyeen

syed iskandar said...

sadah bani alawiyen,

penganut kristian disabah telah gunakannya sebelum merdeka lagi.kerajaan bn terpaksa meneruskan tradisi mereka.ianyatidak memberi kesan kerana hanya untuk bumiputera sabah.

LGE minta kalimah allah untuk apa?

terbukti risalah kristian di edarkan kepada remaja melayu di sekolah2.inilah niat khalifah omar abdul aziz yang kau orang sanjung2 sgt tu.

tak nampak lagi ke agenda kristian yang menyusup masuk ke dalam pas yang dipimpin oleh ulamak su'.

kenapalah degil sangat puak pas ni.soal akidah jadi mainan bagi mereka.

jawapannya ialah takbur.dia aje yang betul orang lain salah belaka.allah murka thadap orang yang takbur dan adalah sukar rahmat allah sampai kepada org2 pas yang takbur.tak percaya tunggulah pembalasan allah terhadap orang yang takbur dan memainkan akidah orangnya sendiri.

Anonymous said...

Bib Iskandar,

Baguslah enta berhujah soal menjaga kermurnian aqidah. Memang bab aqidah memang bukan boleh dibuat main2...Demikian juga jika menuduh sesorang kafir dan sesat. Tidak boleh menuduh sebarangan tanpa bukti kukuh dan tanpa ilmu..kesannya pasti terbias kepada diri yg menuduh...

Bib, jika kita belajar tauhid, pasti kita menyakini bahawa Allah maha esa dan tuhan sekelian alam. Maknnya, Allah adalah tuhan bagi semua makhluk tak kira mereka orang Hindu atau orang Kristian. Soal mereka menyukutakn Allah, itu adalah kepercayaan mereka yg kita tiada kuasa untuk menukar kepercayaan mereka ini...kita cuma disuruh berdakwah kpd mereka.

Selain itu bib, jika kita mentauhidkan Allah melalui konsep Rububiyah, sepatutnya kita wajib juga mentauhidkan Allah melalui konsep Uluhiyah...menerima sistem yg dibawa Allah melalui junjungan besar SAW tanpa ada sedikit keraguan pun...Soalnya, mengapa melalui UMNO yg enta dokong dan sokong tidak menerima ini dgn sepenuhnya...

Soal Hudud, megapa tidak ada sebarang perancangan dipihak UMNO untuk mengkanunkan hukum yg secara qati' terkandung dalam al Quran...




Kutukan Dewata said...

ANON DI ATAS YANG SAYA SAYANG,

HUDUD BAK KATA HAJI HADI 0.001 % DARI HUKUM ISLAM.HUDUD LEBIH KEPADA PEMANTAPAN IMAN,BUKAN PENGUATKUASAAN.SEBAB ITU ZAMAN NABI DULU TAK ADA PUN PENGUATKUASAAN.

SEBAB ITU YANG DIKENAKAN HUKUM HUDUD ADALAH TERDIRI DARIPADA ORANG YANG MENGAKU SENDIRI AKAN KESALAHAN YANG DILAKUKANNYA.

MENGAPA TERJADI DEMIKIAN?SEBABNYA DENGAN KEIMANAN YANG KUATLAH DIA MENGAKUI KESALAHAN DIRI SENDIRI DAN MINTA DIHUKUM.

SEBAB ITULAH HUKUM HUDUD MEMPUNYAI SYARAT YANG KETAT UNTUK DILAKSANAKAN.ANTARANYA ADALAH PERLU 4 SAKSI YANG TIDAK FASIK.

DAN KALAU ZINA BERLAKU PERLU LAH 4 SAKSI MELIHAT DENGAN MATA SENDIRI BATANG ZAKAR MASUK KEDALAM FARAJ.

KALAU ENTE JADI SAKSI APAKAH ENTE LIHAT SAJA???ENTE PATUT TENDANG JANTAN ITU SEBELUM DIA MASUKKAN PEDANGNYA KE DALAM SARUNG.

KALAU ENTE TUNGGU SAMPAI BATANG MASUK LUBANG TANPA BERTINDAK MENCEGAH BERMAKNA ENTE SUDAH SUBAHAT.

JADINYA HUKUM HUDUD PERLU EMPAT SAKSI SUPAYA USAHA MENCEGAH KALAU TERSEREMPAK DENGAN ZINA DAPAT DILAKUKAN.TAK LAH HUKUM HUDUD TERLAKSANA WAKTU ITU KERANA ADA UNSUR PENCEGAHAN.

SEBAB ITU LAH IANYA BUKAN PENGUATKUASAAN.IA LEBIH KEPADA HUKUM PEMANTAPAN IMAN.IMAN YANG KUAT DAN TAKWA KEPADA ALLAH MENDORONG DIA MENGAKUI KESALAHAN DENGAN PENYESALAN YANG AMAT SANGAT DAN MINTA DI HUKUM.KERANA SYURGA MENANTI DIA SEPERTI YANG DILAKUKAN LELAKI DI HADAPAN RASULULLAH YANG MENJAMIN DIA MASUK SYURGA.

JADI NAMPAK KEPADA KITA SEOLAH-OLAH HUDUD INI SEMACAM HUKUM YANG TAK NAK MENGHUKUM.IA LEBIH KEPADA PEMANTAPAN IMAN.

CONTOH YANG JELAS ORANG YANG MENUTUH CINA DOLL TERLEPAS SEBAB TIADA EMPAT SAKSI YANG MELIHAT.BODOHLAH DIA MENUTUH CINA DOLL DI DATARAN MERDEKA.DIA MESTI TUTUH DI BILIK HOTEL YANG TAK ADA SAKSI YANG NAMPAK.

LAINLAH SELEPAS TUTUH DIA MENYESAL DAN MENGAKU DEPAN HARUSSANI DAN MINTA DIHUKUM REJAM.TERLAKSANALAH HUKUM HUDUD.

LAGI SATU KALAU KAU NAMPAK LELAKI ITU BAWAK CINA DOLL KE HOTEL DAN KAU BAWAK 4SAKSI UNTUK TANGKAP DIA KES HUDUD TETAP TIDAK TERLAKSANA KERANA KAU TELAH MENCEROBOH BILIK YANG DIA SEWA.

KALAU KAU TENDANG PINTU BILIK DIA PUN TAK BOLEH NAK LAKSANA JUGA SEBAB SUDAH TENTU DIA SEMPAT CABUT BATANGNYA.JADI KAU TAK NAMPAK PUN BATANG MASUK LUBANG.

ITULAH LANGKAH PENCEGAHAN.DIA TERLEPASLAH DARIPADA HUKUM HUDUD TETAPI TAK TERLEPAS HUKUM DI AKHIRAT.

KESIMPULAN NYA HAJIHADI TEPAT BILA MENYATAKAN HUDUD ITU 0.001 %.

ENAKMEN HUDUD PAS DULU TELAH MENINGGALKAN SATU PASAL IAITU HUKUM KEPADA ORANG YANG MENENTANG KERAJAAN YANG SAH SAMA ADA MELALUI MENGANGKAT SENJATA YANG HUKUMNYA ADALAH MATI ATAU MERUSUH DIJALANAN YANG MEMUDARATKAN ORANG AWAM MAUPUN KERAJAAN.

PAS TAK MASUKKAN PASAL YANG KEENAM INI KERANA DIA ADA NIAT NAK LAKUKAN CARA TERSEBUT TERHADAP KERAJAAN.BUKTINYA RUSUHAN BERSIH YANG TIDAK MELIBATKAN SENJATA YANG MANA HUKUMAN NYA AGAK RINGAN.

DALAM HAL INI AKU SOKONG HAJI HADI,KERANA DIA BERCAKAP BENAR.

SALAM BUAT HABIB SYED ISKANDAR BAPA SAUDARAKU!