Monday, February 25, 2013

Layar Bestari Membangkitkan Nostalgia Wayang Pacak

WZWH masih ingat lagi waktu zaman kanak-kanak pada awal 1970an bagaimana kerajaan via Jabatan Penerangan berkempen guna kaedah wayang pacak.

Sebuah van bergerak ke seluruh kampung dan kampung sebelah menghebahkan malam ini ada wayang pacak cerita wayang menarik.

Bukan sahaja Penerangan bahkan pihak swasta pun dalam mempromosi produk mereka guna wayang pacak.

Ketika TV masih belum lagi ramai orang kampung miliki maka kaedah wayang pacak berkesan menarik ramai orang kampung keluar dengan keluarga masing-masing membawa tikar. bantal dsb.

WZWH rasa mungkin kaedah wayang pacak ini bermula pada awal 1960an.

Hari ini WZWH lihat di kedai mamak ada 'big screen' bila musim pertandingan bola , liga antarabangsa dan dalam negeri ramai anak-anak muda menonton.

PAS pun guna layar besar , guna powerpoint buat penceramah berkempen, berceramah dsbnya. Kadang CD-CD ucapan pemimpin besar PAS ditayangkan kepada ahli dan orang ramai yang berkumpul.

Juga CD-CD propaganda kecuali CD China Doll AB ditembak kepada 'big screeen'. Tidak perlulah penceramah PAS bercakap bila "besi' berceramah....!



















Bagi membangkitkan nostalgia wayang pacak, sebuah layar besar dipacak di Dataran MDJ. Dato' Wan Amizan sedang berceramah kepada orang Jerantut di bandar Jerantut.

Beliau ini ADUN Tahan sebuah kawasan pedalaman di Jerantut. Maka bila diberi peluang bercakap sepanjang Karnival Rakyat 1Malaysia yang bermula pada 19 Januari hingga 24 Februari 2013, beliau telah berucap setiap hari di bandar Jerantut.

Walaupun Karnival ini sudah habis tempoh namun program-program dalam pakej yang sama tetap diteruskan sehinggalah DS Najib buka mulut umum pembubaran parlimen dan serentak DUN.

Karnival Parlimen Jerantut ini akan diserap turun ke DUN Tahan, DUN Damak dan DUN Pulau Tawar ke kampung-kampung tradisional dan Felda-Felda dalam skala yang kecil sehingga tiba pilihanraya. Jadual seperti berikut:

  • 2 Mac 2013 di Kuala Tahan Taman Negara DUN Tahan.
  • 9 Mac 2013 di DUN Damak.
  • 16 Mac 2013 di DUN Pulau Tawar

Dengan tagline Kas Sayang Jerantut.



















Itulah Dato' Wan Amizan tetap berucap memberitahu vision politik beliau kepada para hadirin orang Jerantut baik yang di bandar, di kampung tradisional dan di Felda.



















Layar pacak membangkitkan nostalgia wayang pacak. 

WZWH mengambil kesempatan di sini mengucapkan jutaan terima kasih kepada rakyat Jerantut tidak kira dari DUN Tahan, DUN Pulau Tawar dan DUN Damak yang memberi sokongan, penglibatan dan galakan bagi menjayakan Karnival Rakyat 1Malaysia Parlimen 81 Jerantut sepanjang 19 Januari hingga 24 Februari 2013.

Terima kasih kepada pihak kerajaan dan swasta serta NGO-NGO yang terlibat.

Terima kasih juga kepada jentera-jentera tentera semut BN yang majoriti terdiri dari golongan orang muda Jerantut yang menjadi tulang belakang bagi menjayakan karnival ini.

Akhir kalam kepada penyokong PAS, PKR dan DAP dan golongan atas pagar yang juga teruja dengan karnival ini.

Photo: PANAS! Gambar Bikin Sakit Mata... Dari mata turun ke hati. Jangan sakit hati, okay~ :P http://nblo.gs/IEkzc

1 comment:

Anonymous said...

Sapa calon Parlimen Jerantut. Nama WZ ada naik ka?

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024