Monday, June 18, 2012

Anwar Bapa IPP Oleh Kerana Gila Komisen Biar Perjanjian TNB-IPP Berat Sebelah!


Kesilapan kerajaan Malaysia selepas Almarhum Tun Razak meninggal dunia ialah tidak terus membina beberapa  loji nuklear dan banyak hidroelektrik pada awal 1970an.

Kerajaan memandang mudah usaha renewal energy dengan terjumpanya konsesi minyak diluar pantai Malaysia.

Industrialisasi dan ekonomi negara yang berkembang pesat ditambah hot money melimpah masuk Malaysia menyebab Mahathir mencari jalan pintas polisi renewal energy.

Lalu banyak IPP dibina. Ketika itu kos bahanapi, arang batu, dan gas tidak semahal sekarang maka tidak terasa beban subsidi IPP.

Anwar sebagai Menteri Kewangan telah mengawal kos dan agreement TNB dan IPP ini. Oleh kerana gila komisen beratus juta satu IPP dan peranan Anwar sebagai Bapa IPP lantas semua agreement TNB-IPP adalah berat sebelah.

TNB dipaksa menanggung beban tidak adil- a price taker. Anwar dan kroninya serta towkay IPP senang lenang membuncitkan perut masing-masing.

Kerajaan terpaksa menanggung subsidi IPP beratus bilion hingga kini!

IPP mula ditubuhkan selepas negara mengalami gangguan bekalan eletrik terburuk pada tahun 1992. Menteri kewangan pada masa itu adalah Anwar. Sebagai anak emas Mahathir pada ketika itu dia telah diberi kepercayaan untuk membincangkan perkara itu dengan EPU dan TNB.

Cuba minta EPU bongkar balik minit-minit mesyuarat yang dipengerusikan oleh Anwar berhubung dengan pemberian kontrak IPP. Salah sebuah pembekal IPP adalah syarikat kroni Anwar iaitu Malakoff. Sekarang Malakoff milik Syed Moktar, ianya dibeli pada 2006.

Dalam minit mesyuarat itu ada dicatitkan bagaimana Anwar memarahi pegawai EPU dan pihak TNB apabila mereka membantah perjanjian yang berat sebelah itu. Antara ayat yang digunakan ”you diam , ini urusan kerajaan” begitulah lebih kurang bunyinya.

Mahathir tidak diberi penjelasan yang benar oleh pihak EPU pada masa itu kerana semuanya dikawal oleh Anwar. Itulah antara kelemahan Mahathir pada masa itu kerana terlalu percayakan Anwar.

8 comments:

Anonymous said...

Allahuakbar 3X!
Akhirnya parti UMNO (Pertubuhan Kebangsaan Mesir Bersatu) kalah kpd parti PAS (Parti Islam Se Mesir) dalam pilihanraya Mesir setakat ini. Apa2 pun aku percaya UMNO ini tak akan duduk diam...boleh buat apa2 saya bagi mempastikan calon presidennya Safiq (boneka barat) menang ke atas Morsi...
Dengan berita ini aku rasa Wan dah mengelabah...

Durian Gugur said...

ha3 wzwz,bahaya betul DSAI ni yek,dulu dia dituduh ejen yahudi,pastu latih gerila,hari ni perjanjian ipp plak..mungkin minggu depan dia dituduh jd ejen insuran plak... makin banyak cerita buruk yg disebarkn sbnarnya mempromosikan DSAI dan bukannya memburukkan.jika benar isu ipp ni dsbbkn anwar,apa guna PM ketika itu?rakyat semakin jelas ttg matlamat PR utk kuasai putrajaya dsbbkn PM dr product BN perlukan org lain utk buat keputusan. untuk jadi pemimpin hebat perlukan kemahiran mengawal pembantu yang hebat.P/S :- jgn sesekali salahkan tun razak,kerana jika beliau masih ada,mungkin beliau akan sedih melihat apa yg beliau usahakan telah dicabul contohnya perjanjian minyak negeri kelantan dan penyenaraian FGVH.
Ironinya walaupun dikatan DSAI yg menjadi punca IPP,jika benar ia merugikan negara,kerajaan sediaada harus campurtangan utk membatalkannya.ibaratnya "dari hanya lihat kepada kemungkaran lebih baik mencegahnya"

Ghab said...

Anon , 11:15 AM

Wan menceritakan bahawa bagaimana Brother Anwar Bin Ibrahim ambil kesempatan daripada Renewable Energy Policy dan tertubuhnya IPP (Independent Power Producer)

Dalam erti kata Anwar yang melaksanakan program ini boleh mengimbangi APP ( Agreement Power Purchase ) diantara TNB Dan IPP yang telah terbukti secara amnya dikatakan merugikan Petronas , TNB dan Rakyat .

Oleh kerana Brother Anwar sungguh gilakan komisen pada masa itu sanggup mengambil kesempatan , perkara ini diabaikan dan tidak diberi perhatian yang mendalam . Tanpa was2 Brother Anwar , disebelah tangan kuasanya menyokong penuh APP atas landasan memecahkan monopoli TNB dan disebelah tangan yang lain berkongsi dan berpakat bersama IPP kerana komisen .

Yang Anon 11:15 AM , apa kejadahnya ! mencerita pasal Umno dan Pas ( Parti Islam Se Mesir ) berkilo meter jauhnya dari topik ternyata . Ini komplot Tenaga dalam kesahihan membuat keputusan , bukanlah komplot menjual budu .

Anonymous said...

Itulah kelemahan ahli politik. Terlalu berkuasa.
Mesyuarat adalah satu tempat untuk mnghalalkan.
Is boleh berlaku pada sesiapa samada BN Atau pr.

Pernah pergi mesyuarat tindakan daerah Atau majlis bandaran? Anda boleh belihat mereka Dan tidak perlu pergi ke putrajaya.

Anonymous said...

Mr Ghab, ini cerita yg dispin sama seperti cerita Nuar memiliki akaun RM3 billion...
Aku dah nak muntah cerita pasal memburukkan Nuar ni...Jika dikumpul dan ditimbang keburukan Nuar yg dicanai, diuli dan ditebar oleh UMNO, aku rasa pasti dacing BN tidak mampu menampung betapa beratnya keburukan Nuar pada kacamata UMNO ini. Sebut apa saja kejahatan, pastinya Nuar disabitkannya...Aku sedang menunggu kot2 ada gambar Nuar tengah minum arak serta sedang mengacukan pistol kepada seseorag..

Sudahlah tu.....

Anonymous said...

Mr Anon 3.39,
Kenapa DSAI menjadi perhatian rakyat jelata ? Senang saja jawabnya.Kerana beliau dengan cara apa sekali pun hendak menjadi PM Malaysia dan ketua PR.Apakah penghianat negara boleh kita amanahkan mengetui negara ini.Yang pelik parti pilitik PAS (bukan parti islam lagi) boleh menerima demi kuasa.Walhal PAS hanya ada 23 kerusi Parlimen.Carilah ketua lain yang boleh mewakili PR.Paj Hadi pun tak mahu bertanding lagi.Sebut saja korupsi, kroni dan segala kegagalan itu ini semua UMNO/BN salah yang betul PR.Siapa kata PR boleh menang PRU 13.? Seumur hidup pun alu tsk pernah dengar PR menang.Menang fitnah adalah.Buat beristighafar lah..

Ghab said...

Anon , June 18, 2012 3:39 PM

Janganlah sampai bermuntah-muntah pula apabila mendengar cerita2 keburukan saudara Anwar . Lebih baik kita merasa loya sahaja dengan cerita2 keburukan tokoh2 Melayu dari PKR , PAS , DAP dan UMNO .

Memanglah fikiran Melayu tidak hilang dari kerja2 fitnah dan menfitnah sesama sendiri baik dizaman lampau dan terkini .

Kerja menabur cerita keburukan dan perkata tuduh-menuduh kepada orang adalah dianggap jahat yang bersifatkan munafik . Orang yang berfikiran ini lah yang telah mencemarkan nama baik bangsa Melayu dan menjatuhkan akhlak , maruah dan salasilah Melayu . Justeru itu , telah memecah- belahkan fikiran bangsa Melayu dan kesejahteraan bersama . Sedangkan kita sikit sebanyak telah diilmukan dengan akidah dan tata tertib Melayu yang diharuskan mejadi panduan , pedoman dan tauladan .

Sama sama lah kita , " tepuk dada tanya selera "

Kamping man said...

Benar Ghab,dikala ketika orang Melayu bercakaran sesama sendiri kerana perbezaan politik yang kini meruncing kaum lain bersatu padu memelihara hak mereka malah menggunakan Melayu mengaut kekayaan negara berterusan dan mereka terus bersatu padu dalam DAP kerana model PAP Singapura dilihat berjaya.
Kampong man mahukan muzakarah UMNO dan PAS ditereruskan demi perpaduan Islam dan Melayu.PKR boleh teruskan perjuangan untuk DSAI .Saya percaya PKR akan tumbang di PRU 13 dan hilang dibumi Malaya ini.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024