Nuffnang Ads

Pages

Saturday, September 8, 2012

Jamuan Hari Raya Anak-Anak Pulau Tawar di Kuantan



















Malam tadi WZWH menghadiri Majlis Jamuan Hari Raya Anak-Anak Pulau Tawar di Kuantan. 

Majlis sambutan Hari Raya bagi anak-anak Pulau Tawar sekitar Kuantan dan Pekan diadakan  pada 7 September 2012 di rumah Abang Din Etang Sharif, Kampung Jawa, Kuantan.

Seramai hampir 500 ahli keluarga turut hadir. Ada yang datang dari Kampung tradisional Pulau Tawar Jerantut untuk meraikan majlis dan bertemu sedara mara.

WZWH mengambil peluang dan kesempatan yang ada untuk mengenali sedara mara Pulau Tawar dengan lebih rapat lagi.

Hubungan WZWH dengan keluarga Pulau Tawar terjalin sejak zaman nenek moyang lama WZWH:

Teh Mahada adik kepada Khatib Bahrain Imam Jenderal Perang Pahang sewaktu zaman Bendahara Tun Mutahir adalah moyang WZWH. Teh Mahada adalah bonda kepada Pahlawan Pahang Mat Kilau. Ini adalah hasil perkahwinan ke dua Teh Mahada dengan Imam Perang Rasu Tok Gajah.

Moyang WZWH yang bernama Che Wan Ahmad bin Engku Khatib (Wan Endut) berkahwin dengan Tijah Kedondong melahirkan Wan Besar dan Wan Ngah. Arwah Penghulu Engku Mohd Basri bin Engku Saleh dan Arwah Penghulu Wan Basri bin Wan Alang adalah cucu Tijah Kedondong.

WZWH sendiri berkahwin dengan orang Pulau tawar. Isteri WZWH adalah cucu Aki Jaafar.

Di Jerantut hubungan orang Tembeling dengan orang Pulau Tawar telah berkait lama. 



















Mohd Adil AJK UMNO Bahagian Jerantut calon muda potensi DUN Pulau Tawar bersama Dato' Zul YDP MPK.



















Blogger Cucu Mat Kilau (CMK) @ Ahmad Shukri admin blog Pahang Daily Online (PDO). Harap lepas ini jangan blogger CMK menghentam MPK lagi....Pening Dato' Zul dibuatnya. Pakat-pakatlah deme bersedara...ekekekekekeke...



















Sebahagian sedara mara Pulau Tawar menjamu juadah Hari Raya.



















Blogger CMK, WZWH, Mohd Adil dan Dato' Zul sedang santai.



















Orang kuat aktivis Pulau Tawar, Bro Saroji CEO Suruhanjaya koperasi Malaysia bergelak ketawa dengan blogger CMK mendengar pungkor WZWH.....



















Cikgu Azam Ramli, admin paling berpengaruh FB Salasilah Keluarga Pulau Tawar. Pemimpin berpengaruh dikalangan anak-anak muda di kampung Tradisional Pulau Tawar. Beliau sanggup datang dari Jerantut ke Majlis malam ini membuktikan komitmen beliau dengan sedara mara Pulau Tawar.



















Abang Idros Yahya Pengerusi Majlis memberi sepatah kata dua meraikan keluarga anak-anak Pulau Tawar disekitar Kuantan dan Pekan. Beliau adalah Pengarah Pelancongan Negeri Pahang, suami kepada Kak Rafidah Sidek. 



















Abang Din Etang Sharif tuan rumah Majlis mengucap terima kasih diatas kehadiran sedara mara Pulau Tawar yang hadir. Beliau sungguh terharu dengan ramainya sedara mara hadir.



















Bro Mahathir anak Ayah Po, Pengarah Pendaftaran Pahang turut hadir bersama Abang Paie gambar di bawah.



















Suasana ceria dan meriah majlis jamuan Hari Raya Anak-Anak Pulau Tawar sekitar Kuantan dan Pekan di Kampung Jawa, Kuantan.


16 comments:

Anonymous said...

Moyang saya, Teh Embun pun orang Jelantuk juga. Teh Embun berkahwin dengan anak sedara sepupu Mat Kilau, Husin Buloh Betong yang terkenal kerana menyimpan keris berusia beratus2 tahun milik keturunan Raja Majapahit. Bila pegi perperang diabawa keris tu dan sentiasa beroleh kemenangan. Menurut cerita nenek moyang saya, keris itu masih berada di Jelantuk tetapi tidak diketahui dimana. Dipercayai keris itu akan muncul dan jatuh ketangan keturunan Mat Kilau yang akan menjadi pemimpin kabilah Jelantuk.

Dutukan Kewata

Anonymous said...

ok om pulau tawo jugek... malulah budak2 ingusan PAS pulau tawar nak kutuk2 ok lepah ni...

Anonymous said...

WZWH, timakasih byk awok siar gambar kas tu,
keknye gambor kas yg pakai baju kuning petak2 tu awok tersalah eja nama kas, awok tulis abang pian..
silap tu weh, abang paie la..
Tq la WZWH... :-)

Anonymous said...

Nasib baik kas tak pergi walaupun menerima banyak SMS undangan...rupa2nya majlis ini adalah majlis orang UMNO sebagaimana dakwaan anon 11:31am...

Ghab said...

Salam Wzwh ,

Anon September 8, 2012 3:19 PM

Shawwal membawa kita satu tekad dan masa untuk kita mengerat lagi silaturahim sambil menghulurkan dua belah tangan bersalam salaman dan bermaaf maafan. Dengan harapan sama sama kembali dimaafkan untuk menentu keharmonian di antara kita terus wujud dan berkekalan .

Bulan Ramadhan sudah berlalu dengan penuh kesedihan, namun segenlitir anak bangsa kita masih bersikap sebaliknya di bulan Syawwal yang penuh keinsafan, kesedaran dan kegembiraan. Budaya maaf bermaafan tidak nampak keberkesanannya dan telah menjijikkan kemuliaan Syawwal dan merendahkan kewibawaan bangsa .

Pertelingkahan di antara kita sebangsa dan seagama masih wujud dan jika berketerlaluan ia akan menafikan kesucian serta keharmonian negara . Peperangan lidah bertambah sengit digulongkan fitnah , nampaknya begitu rancak sekali . Kemuliaan Sywwal diketepikan dan tidak diindah sekali .

Apa sudah jadi dengan bangsa Melayu ? Adakah politik itu segala2nya ? Boleh kah kita mula hidup dalam harmoni untuk memertabatkan Agama Islam dan mengukuhkan perpaduan umah ? Soalan2 ini selalu kita dengar berdekad lamanya .

Tiada hasilnya jikalau maklumat berunsurkan fitnah , adanya salah faham , masuk dari teliga kiri terus keluar keterlinga kanan . Alangkah indahnya , jikalau maklumat itu masuk dari terlinga kiri , berminda seketika dipermikiran otak dan lafas dimulut dengan bahasa dan ucapan yang mulia lagi suci dan murni yang berasaskan kemulian jasmaniah bersinarkan lunas lunas Islam dan tutusilah budaya Melayu . Soalan dan ingatan ini patut kita renong bersama .

Mungkin soalan dan ingatan ini tidak berkaitan lagi . Syawwal hanya kepercayaan upacara termasya balik kampong , bertemu sanak saudara dan kawan , berpakian baru dan melahap ketupat dan rendang . Dan upacara maaf maafan hanya sekadar berpura pura dan zahir sahaja.

Perlu kah kita bermukadimah di antara umat Islam dan Melayu walaupon sidikit kefahaman politik kita berlainan ? Ada kah ini satu beban ? Shawwal memberi kita nikmat untuk mengeratkan lagi tali persaudaran kita sesama Islam dan bangsa Melayu . Pokoknya , lupa dan lalainya kah kita bahawa kita beragama Islam berbangsa Melayu ?Yang menjadi kita sikit terganggu ialah datangnya dari nafsu kuasa politik diantara pemimpin2 agung Melayu kita .

Kita harap dan berdoa di dalam bulan Shawwal ini , agar mereka dapat taufik dan hidayah untuk bersepakat serta wujud persetujuan untuk Agama Islam dan bangsa Melayu . Agar mereka dapat ia dikandong , ditatang , dibela semulia2nya . Dalam erti kata inilah Doa kita bersama , Agama Islam dan politik bangsa Melayu menuju kearah tahap yang lebih tinggi dan akan dihormati , dijamin dan berkekalan di Tanah Melayu jikalau kita bersama bersatu . Benda yang baik tetap baik .

Anonymous said...

kalu gabung org tembeling dgn plau tawar tak tertahannya gelombang org PAS dari Damak @ Batu Balai.... Dr foto tuuuu tak nampak hebatnyee org Pulau Tawar tuuuu, cikgu2 pencen, cikgu yg malasssss tu ade jugakkkkk, tak nampak gagahnyeeeee, paksedarnya pun tak pandang punnnn

Anonymous said...

tak gagah lngsung jika dbandingkan gabungan anak peneroka Felda brsame Mazlan Aliminnnnn, Biro Pas lwn Felda lagi baikkkkk, nak bangga dgn kilau tu juang apeeeeee, lariiiiiii2 jeee

Anonymous said...

Pulau Tawar tu kat mneee??????? ape yg istemewanyeeee pulau tuuuuu, pantainye kah? airnyeee kah????? dr teks yg distory tuuuu ktrunannyeeee yg hebat waktuuu tuuuuu, laaa nieeeeeeeeeeeeee

Quiet Despair said...

Di belah bapa sayapun ada sedara di Pulau Tawar. Saya pernah pergi tengok Ayah Da saya kawin di sana.
Masa tu saya kecik dan datang bercuti ke Malaysia untuk tinggal dengan Aki Saya di Kuantan.
Syok mandi sungai kat kampung.
Saya tak tahu nama mereka. Panggil Aki Njang, Wan Njang, Ayah ngah dan Mak Enda.

Anonymous said...

Saya ketua angkat sampah Alam Flora zon
Tanjung Lumpur .
Asal saya Pulau Tawar, Rumah saya sebelah
Sekolah agama. Saya dah lama dapat datuk, cucu saya dah lima.

Kenapa tak Hebah dalam surat kabar atau buat
laman fb.Suka sangat saya joint dengan orang2
asal Pulau Tawar. Heboh tapi Mesra.
Tapi ada pulak orang Tembeling sesat.

SELAMAT HARI RAYA. semua

Anonymous said...

Sdr Ghab,
Pandangan anda serta komen anda terhadap kecelaruan saya tentang motif penganjuran mendapat response yg baik.

Sdr, penganjuran sesuatu majlis dgn niat murni iaitu untuk menjalin ikatan silatirahim sangat2digalakkan. Bagi memawarni kejujuran ini, objektif penganjuran mestilah jelas. Jangan sama sekali diselitkan unsur2 atau wajah kepartian atau menjadi medan penyebaran doktrin tertentu. Awal2 lagi mesti dimaklumkan kpd umum bahawa majlis ini adalah majlis santai tanpa penglibatan mana2 parti politik.

Jangan kita bercakap kosong umpama menimba air perigi menggunakan sebuah raga...bersikap jujurlah.



Anonymous said...

WZWH,

Apa nak gadoh pasal asal usul dan keturunan. Asal manusia sama aja, berbeza nya kerana kaum, bangsa, agama, bahasa pertuturan, bentuk badan sama, berbeza jantina kerana keperluan. Makan ikut mulut, melepasa ikut dubur. Semua nya dari keturunan adam dan hawa. Yang membentuk stratifikasi sosial adalah manusia sendiri dengan memberi berbagai gelaran. Jadi tak usah di polimek kan sosial keturunan , keturunan hamba ke, abdi ke, raja ke, bendahara ke, sama saja. Awak itu orang tembeling sebelah ibu dan orang ulu tembeling sebelah ayah.

Aku cadangkan hentikan pasal keturunan ini, wan atau orang biasa sama saja.


Anonymous said...

betoi22222, dulu ade jgak Wan ini YB Jelantut, lpas tuuuu bungkussss, d kelentong di Cikgu lepasannn maktab jeeeee, nie pulak Wan nieee timbullll, d kelentong Cikguuu lepasssannnn pjj lakkkkk haaaaaa. nak gabung dgn org pulau tawar lak yg pernah YB nyeeee cina yg boleh merasmiii masjid n surauuuuu, haaaaaaaaaa

Anonymous said...

ape le org Jelantut d Dun P Tawar, Tahan, Damak nieee, kawe cadangkan calon BN nanti jgn sibuk le org Pahang sangat. Yg hebat di Felda, Kg tradisonal tu ramai bukan org Pahang asalnyeeeee, jgn nak belagak leeee, tengok Umno Jelantut tu ade org luar naik hebat sikit jeee pangkasss ape leeee, harap org Pahang je Pian ke, Nizam ke, Hj Lan keee, org luar hebat ramaiiii lgiiiiiii, senyum org Johor d Inderapula tuuuuuuu

Anonymous said...

Asalamualaikum.
1. progran dianjurkan oleh Umno???
ini memang penyakit om PAS... mereka kat pulau tawar dah tak laku. Berpecah sesama sendiri...
2. Gabungan TEMBELING dan pulau Tawar??
siapa om tembeling yg dudk pulau tawar teh??? MALAS NAK CITER... deme beria-ria ngat kang, NAHAS

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Sorry abang Paie. Nanti WZWH type nama betul.