Nuffnang Ads

Pages

Thursday, September 13, 2012

Ramalan Sakmongkol AK47 Tentang Parlimen Jerantut PRU 13


Orang Pahang terutama Melayu Pahang masih kuat berpegang kepada adat dan sejarah.

Sakmongkol AK47 @ Dato' Arif Sabri blogger berpengaruh DAP. Dulu beliau mantan ADUN Pulau Manis. Dalam posting terbaru blog beliau ada buat ramalan PRU 13 politik Pahang.

WZWH lebih berminat dengan ramalan Sakmongkol mengenai parlimen Jerantut. Kita lihat analisa Sakmongkol:

In 2008, results for selected parliamentary areas are as follows:-
Table 1

Parliament seat
Actual
voters
BN
PR
% opposition
Racial structure
%age






M
NM
1
CAMERON HLANDS
16400
9164
6047
37
43
57
2
RAUB
34000
18078
15326
45
49
51
3
KUALA LIPIS
21646
12611
8474
39
74
26
4
JERANTUT
37969
19543
17597
46
81
19
5
TEMERLOH
41245
21381
18940
46
63
37
6
INDERA MAHKOTA
39287
18796
19823
50
65
35
7
KUANTAN
35593
16572
18398
52
60
40
8
PAYA BESAR
30887
19355
10852
35
80
20
9
KUALA KRAU
27544
16165
10900
40
90
9
10
BENTONG
39004
25134
12585
32
43
56
11
BERA
33064
18051
14230
43
61
38
M=Malay; NM=Non-Malay

Di parlimen Jerantut, pembangkang menunjukkan prestasi yang baik 46%. Walau pengundi Melayu adalah majoriti 81%. Ini bermakna pengundi Melayu Jerantut mengundi mengikut isu-isu nasional.

Walau ada pendapat mengatakan undi protes namun BN yang kuat tidak dapat menang majoriti besar di Jerantut. Sakmongkol percaya formula undi Melayu pecah  50:50 jika PR letak calon Melayu di Jerantut.

Dengan Tengku Azlan tidak bertanding, Sakmongkol percaya lebih mudah PR menang. Jika swing undi 4% kepada PR di Jerantut dan undi bukan-Melayu 80% menyokong PR maka:
Table 3
PARLIAMENT SEAT
% PR
Racial structure
Malay 50:50
NM= 80% for PR
Scenario # 1
Probable scenario

With 4% swing
M
NM
M
NM

Deduct 5%
CAMERON HLANDS
41
43
57
21
45
66
61
RAUB
49
49
51
24
40
64
59
KUALA LIPIS
44
74
26
37
20
57
52
JERANTUT
50
81
19
40
15
55
50
TEMERLOH
50
63
37
31
29
60
55
INDERA MAHKOTA
54
65
35
32
28
60
55
KUANTAN
56
60
40
30
32
62
57
PAYA BESAR
39
80
20
40
16
56
51

Jelas parlimen Jerantut tumbang kepada PR dengan menguasai 50-55% undi!

Sekarang WZWH mahu bagi analisa WZWH pula mengenai parlimen Jerantut dengan beberapa persoalan:

Adakah dengan Tengku Azlan tidak bertanding di parlimen Jerantut BN mudah kalah?

Adakah dengan Tengku Azlan bertanding di parlimen Jerantut BN boleh mempertahan?

Apa makna DS Najib kepada pengundi Jerantut yang terdiri 81% pengundi Melayu?

Apa makna DS Najib kepada pengundi Jerantut yang 19% terdiri dari pengundi bukan-Melayu? (Ah Jib Gor)

Orang Melayu Jerantut dari segi sejarahnya adalah pencetus revolusi pertama di Pahang tentu orang Tembeling, Pulau Tawar dan Ulu Cheka ingat ini.

Orang Melayu di Felda-Felda Jerantut adalah 70% berasal dari Pahang.

Tidak semua orang Kelantan Jerantut menyokong PAS. Berapa peratus WZWH tidak tahu.

Pada WZWH mudah. Tidak perlu terlalu akademik sangat dan dalam analisa.

Cuma satu amat kurang bijaklah orang Pahang jati kalau menolak DS Najib PM orang dari negeri Pahang sendiri.

Jadi berapa undi pengundi Melayu Pahang kepada BN? Anda pembaca blog WZWH jawablah sendiri.

69 comments:

Kutukan Dewata said...

apalah kau ni zuri,sakmongkol bengung pun kau layan.sekarang ni dia bukan lagi melayu tulen yang taat pada agama.

melayu tulen tak akan masuk dap.melayu tulen akan masuk umno atau pas sahaja.haram melayu tulen yang beragama islam menyokong dap apatah lagi masuk dap.

Anonymous said...

Wan Zuri,

Betul tu kata kutukan dewata. Melayu tulen tak akan masuk DAP. melayu tak tulen jer masuk DAP begitu juga kedalam UMNO, melayu tak tulen berduyun-duyun masuk. DJ Dave, si benggali tanjung malim pun masuk UMNO di Sabah.

Itu belum kira sekampong orang siam kat Kedah tubuh cawangan UMNO kat kampong depa selepas Najib melawat Kedah awal tahun ini.

Bukan je siam, malah kat sabah tu ramai bumiputra bukan melayu dan bukan Islam jadi ahli UMNO.

jadi aku memang sokong 200% komen kutukan dewata - orang melayu tulen tak akan masuk DAP!

Anonymous said...

sakmongkol manusia biasa, gemuk seperti manusia biasa.berdaki seperti manusia biasa,kata2 sakmongkol lgsung x boleh dipercayai.,sbb? sakmongkol bukan lah siape2,beliau manusia yg sering merasekan diri itu hebat hakikatnye beliau tau yg gemuk adelah masalah besar buat beliau.jd hebat manekah beliau? tggu la mslh kegemukan beliau akan selesai..baru boleh berpolitik..

Din Mun said...

Aku nak komen che wan sikit, Che Wan kata amat bodohnya orang Pahang Jati tidak menyokong PM. Cuba Che Wan mengimbau kembali sejarah PRU yang lepas2. PM dapat paras hidung je, sepatutnya Che Wan dalam situasi sekarang tidak boleh memperbodohkan orang kerana sedikit sebanyak akan membuat yang atas pagar beraleh arah. Sekarang zaman moden bukan zaman tengok TV je.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Ok Din Mun, WZWH setuju tukar perkataan- AMAT KURANG BIJAK. Terimaksih mengingatkan WZWH bercakap bahasa POLITE. Ye...orang Pahang lembut bahasanya terutama di hilir Pahang.

Anonymous said...

Melayu tulin adalah Melayu yg memunyai jatidiri Islam...mengambil Islam sebagai 'ad deen' dan tidak mengambil Islam cuma sebahagian dan meninggalkan sebahagian yg lain.

UMNO adalah parti melayu yg berfahaman sekular.. berteraskan ekonomi kapitals dan dalam masa yg sama menerima muamalat Islam sebagai pilihan, menjadikan common low sebagai asas perundangan negara dan dalam masa yg sama menggunakan juga undang2 syariah untuk juzuk2 tertentu dalam kehidupan dan berbagai2 lagi. Contoh yg mudah, UMNO ini umpama TV3 lah...pagi2 ada program santapan jiwa, t/hari ada melodi (program mengumpat/fitnah), ptg ada nona (memperaga diri), maghrib ada kuliyah agama semula, kemudian malam disantapkan pula dgn konsert artis/drama yg melampau (pergaulan tanpa batas)dan akhirnya pada tengah malam ditutupi dgn bacaan alQuran.

Oleh itu, orang Melayu tak patut pilih UMNO, pilihlah PAS...Parti Islam SeMalaysia. Mengapa di Mesir orang Melayu boleh sokong Ekhwan Muslimin dan di Palestin sokong Hammas tetiba di M'sia tolak PAS dan sokong parti Kebangsaan. Ini kerja pelik...

Kutukan Dewata said...

orang tak tolak pas.pas adalah parti yang kuat.sejarah telah membuktikannya.

masalahnya pas sekarang tak seperti dulu.pemimpinnya lebih kemaruk ke putra jaya.bukan nak menegakkan syiar islam.kalau almarhum ustaz fadhil noor masih hidup dia tak akan bersandar kepada dap.

pemimpin pas yang masih ada jiwa pas tulen sekarang ini hanyalah hassan ali dan nasharuddin mat isa.

Cikgu Ngah said...

Assalamualaikum WZWH.

Tak payah lah dilayan sangat Sakmongkol ini. Tulisannya kebelakangan ini jelas menunjukkan bahawa kepala nya sudah 'masuk air'.
Tak berpijak di bumi nyata, tak berpaksi kepada kebenaran, langsung tak menunjukkan kecerdikan dan keintelektualannya yang selalu dia sendiri bangga-banggakan itu.
Contohnya bila Mahathir kata 'the devil you know', kita semua tahu itu hanyalah satu peribahasa Inggeris lama. Tapi Sakmongkol pun nampaknya dah jadi biol hinggakan dia keep on harping on the issue dan tuduh UMNO sebagai parti syaitan dan Mahathir sebagai 'Tun Azazil'. Bolehkah kita terima analisa dari kepala otak orang yg macam ini? Kata berpelajaran tinggi dari London, tapi proverb and idiom pun tak faham.

Analisa2 yg dibuat Sakmongkol berpegang kepada satu prinsip iaitu 'walau dalam apa jua keadaan, walau apa jua isu yg timbul, walau bagaimanapun usaha yg dibuat oleh Najib/UMNO/BN, sokongan terhadap pembangkang tetap meningkat. Sokongan pada Najib/UMNO/BN tetap merudum.' Dari mana dia dapat fakta2 ini kita pun tak tahu. Barangkali dari jin bijih besi di Ladang LKPP agaknya.

Dia bercakap tentang isu2 integriti walhal integritinya sendiri sekarang sudah jadi bahan momokan bilamana dia sendiri mengakui dapat berbagai habuan daripada Najib dan UMNO serta kerajaan Pahang pimpinan Long Nan. Nasihat saya pada Sakmongkol ialah tumpu sajalah pada bisnis lombong besinya itu. Kalau SKC dah lulus, bersyukurlah. Dan nasihat saya pada Saudara WZWH, tak payahlah nak buang masa baca analisis Sakmongkol ini. Sakmongkol ini tak lebih macam AR Tompel dalam 'Do Re Mi'. Bagi ayam golek kat dia, apa saja yg sedap dan enak didengar telinga kita dia boleh bagitahu. Wallahualam.

Anonymous said...

kutukan dewata tulis:

"pemimpin pas yang masih ada jiwa pas tulen sekarang ini hanyalah hassan ali dan nasharuddin mat isa.'

Jadi Nasharudin dan hassan Ali kena tubuh lah parti PAS yang tulin. Dia boleh daftar nama " PAS TULIN " atau "PAS ORIGINAL".pagi mereka hantar permohonan kepada Pendaftar Pertubuhan, petang gerenti sudah diluluskan.

Jadi kita ada 2 parti PAs. Kita tengok berapa ramai ahli Pas akan menyertai parti PAS tulin yang dipimpin oleh nasha dan hassan Ali.

Cakap banyak tak guna. Mai kita petition ramai-ramai suruh Nasha dan Hassan Ali tubuhkan PAS tulin sebagaimana saranan Kutukan Dewata.


Cikgu Ngah,

Saya menghormati cikgu sebagai orang lama. Tak guna menyalak dari jauh cikgu. Cikgu kena tunjuk contoh dengan gi lawan apa yang tak betul kat blog sakmongkol. jadi contoh kepada anak-anak muda yang cikgu ni memang cikgu.

Kalau nak cakap jauh-jauh, baik pi marah Sakmongkol kat pokok kelapa ke, kat pohon ubi ke, kerana tak ada makna apa-apa menyalak kat bukan tempatnya.

Anonymous said...

anon 10.34,

Saya setuju dengan apa yang kutukan dewata dan cik gu Ngah tulis.PAS sekarang tidak tulin macam dulu lagi .PAS tulin tidak akan bekerjasama dengan DAP tetapi PAS Baru semua boleh janji ABU.

Cik gu tak perlu lawan di blog DAP Sakmogkol dan juga Aspan Alias .Guarantee kena delete tak percaya tanya QD dan rakan pro Gomen.Tak payah layan Sakmongkol tu.Buat menghabiskan beras sahaja,

Cikgu Ngah said...

Saudara Anon 10.34

Sakmongkol sekarang ialah ahli Parti Tindakan Demokratik. Walau pun nama parti ini demokratik, tapi di negeri Pulau Pinang di mana Ketua Menterinya adalah Setiausaha Agung parti berkenaan, media arus perdana tak dibenarkan utk menghadiri sebarang sidang media oleh Ketua Menteri itu. Jika ada mana-mana akhbar yg cuba tulis apa2 berita yg tak sedap didengar oleh beliau, maka akhbar itu akan disaman.

Perangai Sakmongkol tak jauh bezanya. Kalau kita lihat komen2 di blog beliau hari ini hanya lah komen2 yg favourable kepada diri dia sahaja. Kalau ada orang yg cuba tulis sesuatu yg tak disukai olehnya maka jangan haraplah dia akan siarkan. Sementara dia boleh kutuk dan hina Najib serta Rosmah, kita tak boleh sebut pula tentang perihal rumahtangganya. Demikianlah demokrasi cara DAP dan Sakmongkol.

Hari ini Sakmongkol dah tunjukkan belangnya yg sebenar. Dia selalu kata Najib bertuah kerana berbinkan Tun Razak dan berketurunan bangsawan. Hari ini jelas nyata Sakmongkol jg cuba utk membesar-besarkan keturunan dirinya sendiri. Dia jg cuba utk tagih simpati masyarakat bahawa dia juga berhak utk memimpin orang Melayu kerana dia berketurunan 'Tok Shahrum', bla, bla, bla. Apa beza Sakmongkol dgn Najib? Oh, mungkin Najib lebih mulia kerana dia tak pernah persendakan keturunan orang lain. Tak macam Sakmongkol yg hina nenek moyang Najib sebagai 'kaki betina' di zaman British. Mungkin Sakmongkol tak tahu yg Mat Kilau tu pun dulu kawan baik jg dengan Hugh Clifford sebelum dia melawan British. Clifford gelarkan Mat Kilau sbg 'Adik Mat' dan anggapnya sebagai saudara angkat. Sakmongkol jg tak tahu bahawa keturunannya lawan British bukan sebab nak pertahan tanah air, tetapi ia hanyalah satu bentuk perebutan kuasa, power struggle between the traditional chieftains of Pahang and the British. Oleh sebab British tak benarkan Dato Bahaman dan Tok Gajah kutip cukai seperti dulu2 maka itulah sebabnya dia melawan.

Mungkin juga sebab Sakmongkol fikir dia berketurunan bangsawan dulu2 maka dia fikir dia lebih layak dpt harta kekayaan negeri Pahang daripada orang2 lain. Kawan yg kerja sbg cikgu cabuk ni pun nak jg merasa lombong besi dan balak LKPP, dapat merasa habuk pun jadilah. Tapi sayang, kawan bukan keturunan Tok Shahrum, Bahaman mahupun Mat Lela. Kawan hanyalah orang biasa. Wassalam.

Anonymous said...

Orang umno mmg suka Pas dan Dap berpecah, baru lah mereka xkuat. Bukan x tahu. Ini seme helah politik ameno yang dah nak mampos.

Anonymous said...

Nampaknya orang melayu cuba berpolitik lagi
Hingga hilang matlamat. Cuba memeningkan
Kepala orang2 kampung dengan masaalah melayu,
PAS dan Pas tulin.
Para pandir politik tak faham, kami sokong islam
Yang mengikut ALQURAN dan SUNNAH.
Tidak ada corner-corner.
Sebagai ISLAM, tidak kira apapun nama politik
tersebut, tapi kalau berjuang mengikut ALQURAN
dan SUNNAH , kami akan menyokong ya.
Dan ketika ini, pilihannya hanya PAS Dan
Kumpulan seangkatan dengan PAS.

Tapi untuk Daerah Jerantut, kunci kepada kemajuan
Orang Melayu adalah infrastruktur yang dapat
Menjana ekonomi Dan pembangunan.
Penambahan projek seperti Felcra cuma akan
Mengekang minda orang Melayu.

Dengan itu matlamat kami untuk daerah Jerantut
adalah
1. Jalan Benta harus dibaiki Dan dibetulkan
2. Beberapa JAMBATAN harus dibina
di Jerantut terutama di Kuala Tembeling.
3. Pulau Tawar harus dibangunkan agar menjadi
Pusat Komersial Dan Tumpuan.
4. Semua rumah2 PAKR harus disediakan
geran agar mereka tidak ditipu akan datang.
5. Kazanah Hutan, Alam Dan Sungai Di daerah
Jerantut haruslah di pelihara dan dilindung.

Itulah matlamat kami Anak2 Jerantut Tulin.

Anonymous said...


WZWH,

Daerah Jerantut daerah terluas dalam Negeri Pahang, hampir sama luasnya Melaka gabung Negeri Sembilan. Penduduk nya tak seberapa ramai.Alamak Daerah ini adalah pusat berkelahi dan adu domba sesama pemimpin politik terlebih lagi UMno( 3 kumpulan)tidak termasuk kumpulan camelion. MCA 2 kumpulan. Bila dekat PRU, mula buruk memburuk, kisah lama sebelum PRU 2008 di ungkit kembali dan berulang semula. Bila lah Jerantut ini nak aman damai , kurang kan masalah seperti ini, tumpukan kepada pembangunan. Itu sebab nya Jerantut adalah daerah termundur dalam Negeri Pahang, kerana Pemimpin UMno nya kurang masa untuk memikir, merancang dan menganalisis soal pembangunan dan kerjasama akarab dengan penjawat awam perlu ada. Apakah WZWH, ADUN UMNO, AP, Ahli MDJ, Barisan pimpinan 25 orang bahagian UMNO, mahu Daerah tuan-tuan dikenali sebagai pusat caci maki, adu domba dan fitnah tersohor , sampai orang dah mati di sebut balik, apa faedah nya. Dimana pegangan kita sebagai orang Islam. Apakah Rakyat di Jerantut mahukan tok wakil mereka orang yang sedemikian rupa.

Saranan saya , penulis blok elakkan menulis pekara yang boleh menimbul kan perkara yang tidak baik,datang dari pengkomen. Kalau WZWH tak tulis begitu , mereka tidak ulas sedemikian. Penulisan dan pengkomen perlulah beristiqmah, pastikan fakta betul untuk elak an fitnah. Fitnah lebih berat dari membunuh, ibarat makan daging saura sendiri, ini yang ugama kita ajar. Apakah kita mahu pemimpin sedemikian?, apa faedahnya?, menang jadi arang kalah jadi abu. Oleh itu pilih lah pemimpin yang ikhlas dan jujur, berpelajaran, moral yang baik dan diterima, bercakap tidak berbohong. Berjanji tidak di tepati. Bergaya diluar kosong didalam. Fikir..fikirkan lah .

ADUN P.Tawar dan Damak dan AP Jerantut dah 3 penggal, yang satu penggal itu, tunjuk lah yang terbaik , bagaimana awak boleh membuat terbaik atau lebih baik dari mereka. Apa kah awak mahu UMNO tertungging disebabkan perbuatan sendiri dan rakyat jadi jelak dan jemu. Lihak lah kedepan untuk terus mara.

Saya tidak terfikir DS Najib, PM dan DSD Adnan, MB Pahang baca blog WZWH ini,, Lihat lah Pemimpin Jerantut ini, banyak buruk nya, repot merepot, yang rugi UMNO juga. Mahu kah kita?, tentu tidak mahu. Kalau ini perlu perubahan yang drastik sebelum terlambat, ADUN dan sedia ada GUGORKAN SAJA, ganti dengan yang baru yang baik feelnya, ramai lagi diluar sana yang layak berbanding pimpinan yang ada. Apakah ahli UMNO biasa yang layak dan boleh menang tidak boleh di ketengahkan, jika tida ,kita akan gigit jari dan menyesal kemudian hari, tidak berguna lagi.

WZWH fikir lah sebelum terlambat, WZWH punyah peluang yang cerah sebagai pelapis, tapi jangan tercemar oleh posting sedemikian, tuan tidak rugi yang rugi UMNO juga.


Sekadar pandangan saja, yang baik ambil lah, yang tidak baik ditolak saja.

Anonymous said...


WZWH,

Daerah Jerantut daerah terluas dalam Negeri Pahang, hampir sama luasnya Melaka gabung Negeri Sembilan. Penduduk nya tak seberapa ramai.Alamak Daerah ini adalah pusat berkelahi dan adu domba sesama pemimpin politik terlebih lagi UMno( 3 kumpulan)tidak termasuk kumpulan camelion. MCA 2 kumpulan. Bila dekat PRU, mula buruk memburuk, kisah lama sebelum PRU 2008 di ungkit kembali dan berulang semula. Bila lah Jerantut ini nak aman damai , kurang kan masalah seperti ini, tumpukan kepada pembangunan. Itu sebab nya Jerantut adalah daerah termundur dalam Negeri Pahang, kerana Pemimpin UMno nya kurang masa untuk memikir, merancang dan menganalisis soal pembangunan dan kerjasama akarab dengan penjawat awam perlu ada. Apakah WZWH, ADUN UMNO, AP, Ahli MDJ, Barisan pimpinan 25 orang bahagian UMNO, mahu Daerah tuan-tuan dikenali sebagai pusat caci maki, adu domba dan fitnah tersohor , sampai orang dah mati di sebut balik, apa faedah nya. Dimana pegangan kita sebagai orang Islam. Apakah Rakyat di Jerantut mahukan tok wakil mereka orang yang sedemikian rupa.

Saranan saya , penulis blok elakkan menulis pekara yang boleh menimbul kan perkara yang tidak baik,datang dari pengkomen. Kalau WZWH tak tulis begitu , mereka tidak ulas sedemikian. Penulisan dan pengkomen perlulah beristiqmah, pastikan fakta betul untuk elak an fitnah. Fitnah lebih berat dari membunuh, ibarat makan daging saura sendiri, ini yang ugama kita ajar. Apakah kita mahu pemimpin sedemikian?, apa faedahnya?, menang jadi arang kalah jadi abu. Oleh itu pilih lah pemimpin yang ikhlas dan jujur, berpelajaran, moral yang baik dan diterima, bercakap tidak berbohong. Berjanji tidak di tepati. Bergaya diluar kosong didalam. Fikir..fikirkan lah .

ADUN P.Tawar dan Damak dan AP Jerantut dah 3 penggal, yang satu penggal itu, tunjuk lah yang terbaik , bagaimana awak boleh membuat terbaik atau lebih baik dari mereka. Apa kah awak mahu UMNO tertungging disebabkan perbuatan sendiri dan rakyat jadi jelak dan jemu. Lihak lah kedepan untuk terus mara.

Saya tidak terfikir DS Najib, PM dan DSD Adnan, MB Pahang baca blog WZWH ini,, Lihat lah Pemimpin Jerantut ini, banyak buruk nya, repot merepot, yang rugi UMNO juga. Mahu kah kita?, tentu tidak mahu. Kalau ini perlu perubahan yang drastik sebelum terlambat, ADUN dan sedia ada GUGORKAN SAJA, ganti dengan yang baru yang baik feelnya, ramai lagi diluar sana yang layak berbanding pimpinan yang ada. Apakah ahli UMNO biasa yang layak dan boleh menang tidak boleh di ketengahkan, jika tida ,kita akan gigit jari dan menyesal kemudian hari, tidak berguna lagi.

WZWH fikir lah sebelum terlambat, WZWH punyah peluang yang cerah sebagai pelapis, tapi jangan tercemar oleh posting sedemikian, tuan tidak rugi yang rugi UMNO juga.


Sekadar pandangan saja, yang baik ambil lah, yang tidak baik ditolak saja.

Anonymous said...

Cikgu Ngah,

1/2

Saya amat terperanjat dan terkejut membaca respond terbaru cikgu.Cikgu seangkatan cikgu adalah barisan terpelajar dalam masyarakat kita masa itu maklumlah peluang nak masuk universiti zaman dulu jarang-jarang yang dapat. Dapat masuk SITC atau maktab perguruan atau dilantik menjadi guru, adalah satu pengiktirafan sebagai seorang yang terpelajar dalam masyarakat.

Izinkan saya respond kepada beberapa komen cikgu diatas. Tuduhan cikgu yang media arus perdana tidak dibenarkan menghadiri sidang media oleh kerajaan pulau pinang tidak tepat. Seingat saya hanya UTUSAN MALAYSIA sahaja dilarang. Larangan ini ada historynya dan precedent.

TUN Mahathir satu masa dulu melarang Malaysiakini membuat liputan di beberapa majlis kerajaan atas alasan tidak memberi gambaran yang sebenar atau lebih kurang gitulah. Jadi tuduan cikgu itu adalah satu tuduhan yang tidak berasas kepada fakta yang ada.

Dalam kes kerajaan PP ini khususnya LGE, larangan ini mempunyai asas yang kukuh berdasarkan kes-kes saman LGE terutamanya dan pemimpin pembangkang yang lain terhadap UTUSAN MALAYSIA yang dimenangi.

Dalam kes-kes saman fitnah terhadap UTUSAN MALAYSIA ini, mahkamah mendapati UTUSAN benar memfitnah samada memutar bekit fakta, mereka-reka fakta dsb - maknanya berbohong. Bandingkan dengan MSM yang lain yang juga milek parti komponen BN, rekod UTUSAN kena saman dan kalah dalam perbicaraan jauh lebih banyak dari yang lain. Mengapa?

Keputusan kerajaan negeri pembangkang melarang UTUSAN menghadiri sidang akhbar mereka juga dilakukan oleh kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu dimasa-masa lampau. Alasan mereka sama juga- memutar fakta dan membuat fitnah.

2. Cikgu mengatakan Sakmongkol delete komen-komen yang tidak favourable. Yang iniidak pasti saya tak pasti kerana saya tidak ditunjukkan komen-komen yang didelete.

Perkara pertama yang kita kena ketahui blog adalah milek perbadi pemileknya dan dia yang letakkan syarat-syarat mengikut kepala hotak dia. Kita pengunjung dibenarkan masuk ke blognya atas "Citarasa dia".

Semua pemilek blog mempunyai hak yang sama, soal dia nak moderate secara ketat atau tidak hak dia. Untuk makluman cikgu, blog Dr Raffick (R2W) lagi ganas. Dia terus ban je pengunjung yang angkuh, mengarut, apatah lagi yang mencarut atau menyerang peribadi secara keterlaluan. Malangnya, antara yang diban ialah ellese, seorang menyokong tegar UMNO. Sekarang ellese berjinak-jinak dengan blog Din Merican. Blog ini adalah blog untuk orang intelek, kalau komen bodoh atau maki hamum memang kena delete. WZWH memang liberal habis, itu hak dia.

Saya adalah pengunjung tetap blog sakmongkol agak lama. Saya masak dengan kualiti komen-komen yang disiarkan. Yang didelete saya yakin adalah posting yang tak berkualiti, nuisance, bodoh, mencarut, membuat tuduhan fitnah secara peribadi yang keterlaluan. Kuaiti yang teruk semacam ini memang sepatutnya dideletepun kerana menganggu flow diskusi dan percambahan fikiran.

Bayangkan kekadang ada pos yang menubuh Sak khinzir bodoh ( sekadar contoh), mencarut macam-macam. Apkah cikgu bersetuju dengan komen-komen seperti ini? Tentu tidakkan....

...bersambung

johan

Anonymous said...

cikgu ngah,

2/2 (.... sambungan)

Saya telah membaca beberapa komen cikgu di blog sakmongkol ( itu mungkin yang dia tak delete kot). Yang saya nampak, ulasan mendapat beberapa ulasan dari penghujung yang argue against cikgu. Komen cikgu agak ok, sesuai dengan kualiti pengujung dan pembahas blog ini.

Biasalah, ulasan kita sorang dibahas oleh beberapa orang dari beberapa sudut sekaligus. kadang-kadang terasa panas juga kena asak. Tapi itu kualiti perbahasan di blog sak yang kita kena terima, tidak santai macam blog WZWH.

Jadi janganlah kerana terasa bahang asakan itu, atau kena kiri kanan kita terus bermusuh dengan tuan blog.Saya tidak pernah nampak Sakmongkol menghentam komen cikgu secara peribadi. Diblog seperti ini, ia adalah medan pertarungan minda, buah fikiran,ideologi, bukan pertarungan memnghentam peribadi atau tempat mencarut atau menabur fitnah keterlaluan TANPA BUKTI YANG LOGIK( KETERLALUAN - MIND THE WORD).Untuk yang lebih santai ke pergi kat mana-mana blog yang bersesuaian.

Jadi, saya hanya respond satu sahaja isu yang cikgu bangkitkan. Isu-isu lain saya kira lebih bersifat menghentam peribadi below the belt dari belakang kerana tak tahan dikomen oleh pembahas-pembahas lain, jadi naik marah dan terasa tercabar sedang ia tidak sepatutnya begitu.Ia sepatutnya menjadi medan mempertahankan dan argue pendirian kita secara logika, cool dan menerima/menghormati perbedaan pendapat. Jika Kita tak dapat match, itu adalah kelemahan kita yang boleh kita perbaiki dan logika serta arguement orang lebih baik dan kemas, bukan sulk like a baby dan menyimpan dendam (jika adala). Cikgu elok tulis depan-depan di blog dia.

Isu keturunan ni kita tahu kat siapa yang Sakmongkol tujukan. Ia adalah mesej peribadi. Unless kita rasa ia ditujukan kat kita, adalah alasan untuk kita respond, else, jangan busybody. Pengunjung blog ini dan sakmongkol tahu macamana cerita keturunan ni boleh bermula. Sapa perli sapa dulu.

Lastly cikgu, keep cool.

Johan

Kampong man said...

Salam Saudara Johan dan pembaca yang dihormati,

Sekira anda pengunjung blog Sakmongkol dulu anda pasti pernah terbaca komen komen dari saya Kampong man dan QD tetapi fimana mereka ?.Pernah Sakmongkol mencabar saya buka blog sendiri sedangkan saya hanyalah saorang yang hanya ingin memberi komen dan bukanlah blogger sapenuh masa saperti beliau kerana beliau marah di cabar .Jangan begitu bro.

Ingin saya terangkan disini banyak juga komen komen saya dan saya pasti komen dari QD juga di delete membuatkan saya tidak minat melayari blog beliau begitu lama.Saya tidak fikir komen saya lucah dan tidak berbahasa malah sangat civil.

Blog bro Sakmongkol dan bro Aspan jelas hanya untuk PR supporters saya kira. Kampong man sudah masak dengan 'psychological and political mind game of bloggers.' walau bagaimana pun itu blog mereka dan mereka ada hak nak delete atau tidak.Tak percaya bacalah blog mereka. Komen dari mereka mereka yang sama dan dengan cerita yang sama.Bro Sakmongkol lebih cenderong mengutuk UMNO dan Najib dan bro Aspan pula dengan UMNO dan Dr Mahathir .Cerita bagi DAP adalah juga cuma 3% !!?? Sedangkan mereka dulu lama dan orang kuat UMNO.

Kita harus berterima kasih pada WZ kerana keterbukaan beliau memberi ruang pada kita semua walaupun berbeza pandangan. Teruskan penulisan ini Wan.Saya harap Sakmongkol lebih terbuka menerima pandangan pro BN walau bagaimana pahit pun untuk di telan.Salam dan terima kasih.

Cikgu Ngah said...

Assalamualaikum WZWH yg dihormati,
Izinkan saya utk menjawab beberapa perkara dibangkitkan oleh saudara Johan.

Utusan Malaysia tidak dibenarkan hadir sidang media oleh Lim Guan Eng kerana didakwa selalu memutar belit fakta dan melapor secara tidak jujur. Utusan Malaysia jg selalu disaman oleh pemimpin pembangkang dan selalunya Utusan Malaysia kalah di mahkamah. Fakta yg semua orang tahu ialah Utusan Malaysia ialah akhbar milik UMNO. Jika akhbar milik parti pemerintah boleh disaman dan kalah dalam bicara di mahkamah, tidakkah saudara rasa itu adalah bukti yg cukup kukuh bahawa wujudnya demokrasi dan kebebasan media di Malaysia ini? Kebebasan ini wujud kerana Malaysia diperintah oleh UMNO/BN. Berapa banyak surat khabar milik parti pembangkang di negara ini? Semuanya bebas diterbit, dijual, dibeli dan diedar tanpa sebarang sekatan pun. Malah kini permit akhbar pun tak perlu diperbaharui lagi. Sudah berapa banyak cerita fitnah dan bohong yg diterbit oleh Harakah dan Suara Keadilan, tapi kerajaan tak pernah pula mengharamkan kedua-duanya.

DAP mendakwa dirinya demokratik. Kerajaan DAP P. Pinang jg telah luluskan suatu enakmen berkenaan kebebasan maklumat di negeri itu. Adakah pengharaman Utusan Malaysia ini suatu yg sesuai dengan dasar dan falsafah enakmen berkenaan? Saudara jg ada bangkitkan bahawa pengharaman akhbar membuat liputan ini adalah suatu yg dimulakan oleh Mahathir. Yg lucu dan peliknya, DAP tak pernah suka Mahathir dan UMNO, maka kenapa bila mereka jadi kerajaan, mereka buat perkara sama yg Mahathir buat? Sepatutnya DAP kena jadi magnanimous dan tunjukkan sikap mature dan benarkan semua akhbar, pembangkang mahupun kerajaan, utk buat liputan walaupun laporan yg diberi itu tidak favourable kpd diri mereka. Kalau DAP bertindak sama dengan Mahathir dulu, maka tidakkah DAP mengiktiraf betulnya langkah Mahathir itu?

DAP juga buat speaker's corner di Penang. Tapi baru2 ini bila Pemuda BN P. Pinang cuba utk berucap di sana, Lim Guan Eng tuduh mereka ini melakukan perhimpunan haram dan mengancam utk mengambil tindakan terhadap Pemuda BN jika melakukannya lagi di masa akan datang. Hai, nampaknya Chief Minister sudah panas punggung? Kalau betul2 amalkan Competency, Accountability and Transparency maka jawablah tuduhan2 berkenaan penjualan tanah di Taman Manggis. Kenapa tak jawab soal perkaitan antara 'Cik P' dengan Guan Eng?
Guan Eng kata tanah 0.5 ekar itu terlalu kecil utk dibuat rumah kos rendah dan kenyataan ini disokong pula Sakmongkol dalam blognya. Aok orang semua ini tak pernah pergi Singapura ke? Tak pernah tengok rumah flat? Buat rumah flat tak boleh, tapi buat hotel dan hospital swasta boleh pula? Curi tanah dari rakyat miskin dan jual pada orang kaya, tidakkah ini satu pengkhianatan Dato' Sakmongkol ooi?

Saya setuju bahawa kita tak patut guna bahasa kasar dan lucah ataupun memaki hamun semasa memberi komen. Jika Sakmongkol nak delete komen2 sebegini maka itu adalah haknya. Tapi WZWH lebih gentleman kerana siar semua komen tanpa sebarang tapisan. Sebenarnya cara seseorang memberi komen itu adalah suatu cerminan terhadap sifat peribadinya sendiri. Kalau orang UMNO banyak mencarut, maka rakyat boleh menilai peribadi mereka. Tapi lihatlah carutan dan makian orang2 DAP juga. Mereka carut dan maki semua orang termasuklah orang tua, contohnya S.M. Mohamed Idris, Presiden CAP Penang yg mengkritik Guan Eng suatu ketika dahulu. Inikah demokrasi?

Cikgu Ngah said...

Saya cuba sedaya upaya utk tidak membangkitkan isu2 peribadi semasa memberi komen. Tetapi apakah Sakmongkol sendiri tidak pernah berbuat demikian? Benarkah dia tak pernah langsung sentuh peribadi orang dalam blognya? Bak kata Sakmongkol sendiri, jika demikian makanya Madonna itu masih anak dara!

Soal keturunan ini adalah isu sensitif. WZWH yg bangkitkan isu ini dlm blognya bila dia samakan Sak sebagai keturunan pencari kayu api dan pengangkut air. Terpulanglah kepada saudara2 semua utk menilai peribadi beliau. Tapi orang yg menuduh nenek moyang orang lain sebagai kuat bergundek di istana pun tak lah mulia sangat juga. Barangkali keturunan Sakmongkol adalah keturunan wali songo agaknya.

Akhirnya saya ingin jelaskan bahawa saya tak pernah belajar di SITC. Saya belajar di Pulau Pinang, enam tahun di sana. Saya jg tak pernah mendakwa diri saya sebagai seorang yg cerdik dan maha intelek seperti mana Sakmongkol gemar mengangkat-angkat dirinya. Saya hanyalah seorang cikgu biasa. Saya banyak belajar daripada masyarakat, rakan sekerja dan juga anak-anak murid saya sendiri. Wassalam.

Anonymous said...

Kutukan Dewata,

Jangan sebok dgn PAS tulin atau PAS tak tulin...yg anda perlu sebok ialah UMNO Tun Razak telah diharamkan. Yg ada hari ini ialah UMNO Tun Mahathir yg mana DS Najib bertalaqi (mengambil ilmu melalui sentuhan lutut tok guru dgn lutut anak murid) dgnnya. Kitab yg khatamkan dan dikhazamkan oleh DS Najib bernama kitab UMNO Baru yg sangat mirip kpd ajaran kapatilas sekular..

Contoh bagiaman kapitalisme berjalan: Impian Tun Mahathir untuk meng'listing'kan Felda ke Bursa M'sia telah direalsasikan oleh DS Najib. Yg mendapat menafaat langsung dan berganda dari penyenaraian ini tidak lain melainkan puak2 UMNO dan korni2nya. Umpamanya, TS Isa mendapat 180,000 unit saham vs peneroka hanya mendapat 820 unit (itupun melalui pinjaman bank). Terdapat juga puak2 yg tak ada kena mengena dgn Felda telah dikurniakan saham sebanyak 40,000 unit. Ini tidak termasik bayaran khidmat berjuta2 ringgit yg diberikan kepada firma perunding bagi kerja2 penyinaraian ini.

Pegangan masyarakat Felda dalam FGV hanya 5% dan telah mula menguncup berikutan penjualan secara besar2an akibat kejatuhan nilainya. Mereka bukan berniat untuk melabur tetapi lebih tertarik dgn permainan spekulatif...judi, judi, judi. sehingga saham FGV semacam kertas 'TOTO'. Yg mengambil kesempatan dgn fenomena ini ialah pemodal2 besar...termasuk taukeh2 judi dgn membeli seberapa banyak yg mungkin.


Ini baru cerita FGV.. belum cerita pasal SEDC. Drp sebuah ajensi kerajaan yg bertanggungjawab bagi meningkatkan ekonomi orang2 Melayu telah bertukar kepada Syarikat koperat...malangnya kebanyakan syarikat2 ini tidak menunjukkan prestasi yg baik malah sebahagian assetnya telah berpindah tangan kpd pemodal2 besar hasil kerja2 kotor (JV) dan selain urus tadbir yg tidak baik...

Anda bayangkan, setiap peserta ladang kecil LKPP Temin diperuntukkan ladang seluas antara 6-10 ekar seorang. Dgn sifir mudah, pada harga sawit pada paras RM600/mt (purata harga 2011)sepatutnay para2 peserta mampu mendapat pendapatan paling busuk RM2,000 sebulan (berasaskan pengeluaran sawit 1tan/ekar dan kos pengeluaran paling 'gila' RM300/mt). Tetapi berapa yg mereka dapat....RM750 sebulan...Puak2 UMNO yg tak faham menggap ini sudah mencukup...mereka tak sedar yg orag2 kampung kena tipu hidup2...!!!

Inilah yg Che'gu Ngah dan Kampung Man turut berbangga...

Anonymous said...

kampongman,

Sdra dulu memang pengunjung setia blog sak. Komen sdra sentiasa mendapat tempat dan diberi ruang yang agak selesa.

Ingat tak insiden dimana komen sdra kalau tak silap saya mengenai bagaimana anda tolong abang ke adik dia - yang menyebabkan dia took offence. sdra bercerita to boast kehebatan sdra kenal sangat dengan sak dan adik beradiknya?.

Sak begitu marah kerana itu tiada kena mengena dengan tahuk posting dan komen sdra begitu personal kepada dia. May be u menjawab hujahan orang lain tetapi menggunakan hujahan yang melibatkan maruah orang.

Ingat bagaimana pedasnya dia menghentam saudara. Dia begitu polite kepada sdra sebelum ini sehingga insiden itu.

Sejak itu kekerapan sdra ke blog sak makin berkurang. At about same time sdra muncul di blog ini. Nada berubah, ia menjadi terlalu personal to a point attacking him personally...and from afar.Sebelum ini u hanya berhujah mempertahankan UMNO sahaja yang mana adalah fair. Tak jantan la bro....

Honestly sdra ingat sak tak tahu u attacking him kat sini. Ada dia take offence? Setakat saya tahu, dia naik angin kali tu je.

So just let go la marah tu. Tak baik untuk jantung dan pressure darah. Kita manusia ni makhluk lemah. Biasalah, kekadang kita melakukan kesilapan tanpa sengaja.
bak kata orang : To eer is human...Ur a goodman, KM, keep it that way....

ps: jangan drag orang jerantut dalam masaalah peribadi you dengan Sak

cikgu Ngah,

Tak ada apa yang saya perlu bahas mengenai komen terbaru cikgu. Saya hanya ingin mengucapkan " SELAMAT HARI MALAYSIA "

Johan

Anonymous said...

kampongman,

Sdra dulu memang pengunjung setia blog sak. Komen sdra sentiasa mendapat tempat dan diberi ruang yang agak selesa.

Ingat tak insiden dimana komen sdra kalau tak silap saya mengenai bagaimana anda tolong abang ke adik dia - yang menyebabkan dia took offence. sdra bercerita to boast kehebatan sdra kenal sangat dengan sak dan adik beradiknya?.

Sak begitu marah kerana itu tiada kena mengena dengan tahuk posting dan komen sdra begitu personal kepada dia. May be u menjawab hujahan orang lain tetapi menggunakan hujahan yang melibatkan maruah orang.

Ingat bagaimana pedasnya dia menghentam saudara. Dia begitu polite kepada sdra sebelum ini sehingga insiden itu.

Sejak itu kekerapan sdra ke blog sak makin berkurang. At about same time sdra muncul di blog ini. Nada berubah, ia menjadi terlalu personal to a point attacking him personally...and from afar.Sebelum ini u hanya berhujah mempertahankan UMNO sahaja yang mana adalah fair. Tak jantan la bro....

Honestly sdra ingat sak tak tahu u attacking him kat sini. Ada dia take offence? Setakat saya tahu, dia naik angin kali tu je.

So just let go la marah tu. Tak baik untuk jantung dan pressure darah. Kita manusia ni makhluk lemah. Biasalah, kekadang kita melakukan kesilapan tanpa sengaja.
bak kata orang : To eer is human...Ur a goodman, KM, keep it that way....

ps: jangan drag orang jerantut dalam masaalah peribadi you dengan Sak

cikgu Ngah,

Tak ada apa yang saya perlu bahas mengenai komen terbaru cikgu. Saya hanya ingin mengucapkan " SELAMAT HARI MALAYSIA "

Johan

Anonymous said...

kampongman,

Sdra dulu memang pengunjung setia blog sak. Komen sdra sentiasa mendapat tempat dan diberi ruang yang agak selesa.

Ingat tak insiden dimana komen sdra kalau tak silap saya mengenai bagaimana anda tolong abang ke adik dia - yang menyebabkan dia took offence. sdra bercerita to boast kehebatan sdra kenal sangat dengan sak dan adik beradiknya?.

Sak begitu marah kerana itu tiada kena mengena dengan tahuk posting dan komen sdra begitu personal kepada dia. May be u menjawab hujahan orang lain tetapi menggunakan hujahan yang melibatkan maruah orang.

Ingat bagaimana pedasnya dia menghentam saudara. Dia begitu polite kepada sdra sebelum ini sehingga insiden itu.

Sejak itu kekerapan sdra ke blog sak makin berkurang. At about same time sdra muncul di blog ini. Nada berubah, ia menjadi terlalu personal to a point attacking him personally...and from afar.Sebelum ini u hanya berhujah mempertahankan UMNO sahaja yang mana adalah fair. Tak jantan la bro....

Honestly sdra ingat sak tak tahu u attacking him kat sini. Ada dia take offence? Setakat saya tahu, dia naik angin kali tu je.

So just let go la marah tu. Tak baik untuk jantung dan pressure darah. Kita manusia ni makhluk lemah. Biasalah, kekadang kita melakukan kesilapan tanpa sengaja.
bak kata orang : To eer is human...Ur a goodman, KM, keep it that way....

ps: jangan drag orang jerantut dalam masaalah peribadi you dengan Sak

cikgu Ngah,

Tak ada apa yang saya perlu bahas mengenai komen terbaru cikgu. Saya hanya ingin mengucapkan " SELAMAT HARI MALAYSIA "

Johan

Anonymous said...

Chikgu Ngah, chikgu mengajar sekolah mana?

Wan Sembok

Anonymous said...

Siapa yang biasa membaca blog Sakmongkol pasti biasa dengan hentaman peribadinya pada Najib dan tidak pulak dengan LGE ,Kenapa ? Apakah LGE itu lebih hebat sangat dari Najib ?.Kadang kadang beliau merapu melepaskan geramnya pada Najib.Tapi Najib tetap cool dengan transformasiya.Balik pulak fikir siapalah sakmongkol yang hanya DUN sepenggal dan berlagak hebat pulak tu.Sakmongkol bijak memainkan sentimen pengundi cina membenci UMNO dan DS Najib.

Anonymous said...

Lutukan Dewata,
Datuk saya seorang Muslim berasal dari Xian province di negeri Cina berkahwin dengan nenek saya dari Pakistan. Ayah saya lahir di negeri Perak dan berkahwin dengan ibu saya keturunan Siam. Sebab saya takde lansung darah Melayu ( bukan Melayu tulin, Melayu tak tulin pun tidak )apakah saya boleh sokong DAP? Tapi nama saya Melayu, camna ha?

Wan Sembok ( bukan nama sebenar )

Anonymous said...

anon 5:02,

Mentaliti anda tidak sesuai untuk membaca blog sak. Aliran penulisannya diluar kemampuan sdra nak memahami.

Bagaimana dengan isu yang dibangkitkan oleh sak selain dari menghina najib, itu yang penting dibincangkan. Tolong komen skit bagi pencerahan kepada kita orang jerantut. Lagi baik kalau ada geraf, ada jadual, lagi mudah nak faham.

Cikgu Ngah said...

Saudara Anon 5.02,

Saudara janganlah berasa kecil hati dengan komen anon 5.15. Sememangnya semua penyokong DAP dan Sakmongkol adalah cerdik dan pandai orangnya. Mentaliti mereka sukar dicapai oleh makam rakyat biasa macam kita ni.

Sebagai ahli DAP, Sakmongkol memang tak boleh kritik atau tegur Guan Eng langsung. Menegur pemimpin adalah satu dosa besar dalam DAP. Bandingkan dengan keadaannya semasa Sak masih dalam UMNO dulu. Dia bebas mengkritik Najib dan tiada tindakan diambil ke atas dirinya. Malah bukan Sakmongkol dipecat dari UMNO, tapi dia yg meninggalkannya utk menyertai DAP.

Prinsip tidak boleh tegur pemimpin DAP ini nampaknya sudah dipanjangkan kpd parti2 lain dalam Pakatan Rakyat terutamanya PAS. Sebab itu Ustaz Nasa hampir2 kena pecat sebab lawan Karpal Singh.
Tak lama lagi saya percaya Karpal Singh akan dilantik sebagai Murshidul Agung PAS utk membolehkan tindakan mengkritik Karpal oleh mana2 ahli PAS akan menjadi suatu dosa yg boleh mengakibatkan kita masuk neraka.

Saya menyebut semua ini kerana kita perlulah bersiap sedia dengan demokrasi dan kebebasan baru ala' DAP yg akan menjadi budaya baru di negara kita ini bila mereka memerintah kelak. Biasa-biasakanlah diri kita dengan 'demokrasi terpimpin' ala DAP ini.
Wassalam.

Kampong man said...

Salam Wz ,sdr Johan dan pengunjung semua,

Cerita abang tak mahu atau ignore adik tu benar.Adik pun dah besar panjang dan harus pandai berdikari tanpa pertolongan abang.Ad benda yang lebih sensitif dan ini pernah saya ceritakan pada bro Aspan dan bukan untuk public consumption because it will not be fair.Sakmongkol punyai masaalah dia sendiri begitu juga kita semua.Saya percaya beliau di kecam lagi hebat sampai ketahap jadi lali.Agak tidak adil juga bagi kami yang pro BN tidak di beri peluang mempertahankan diri dalam blognya.Itu sahaja.So the best option is to move on to other popular blogs like che det and many more.

Cerita Sakmongkol di Pahang ni menarik perhatian kami orang luar dan saya berterima kasih pada Sakmongkol kerana mengutuk sdr Wan dalam artikalnya membuatkan kami mengikuti WZWH yang sangat terbuka walaupun ianya adalah blog Jerantut.

Kampong man kenal dan pernah pun makan minum dengan sakmongkol,bro Aspan dan juga sdr Ghab tetapi mungkin Ghab tidak kenal siapa kampong man.Ghab ni orang Johor dan graduate dari Canada.Satu personaliti yang interesting.

Sebenarnya banyak blog blog yang sanagat menarik dialam maya ini .Kampong man lebih berminat pada fakta fakta umpamanya analisa dari DAH IKHWAN Weblog yang lebih objectif dan hampir tidak bias dan blog yang merepek tu kita skip sajalah.

Sekira ada masa saya akan tulis sikit pandangan saya mengenai PRU 13 bagi Pahang dari kacamata orang luar dan sdr harus akui Pahang adalah negeri BN bukan Kelantan dan P.Pinang .Sdr Johan ,saya akui tuan penyokong tegar Sakmongkol dan membela beliau di blog WZ.Tiada siapa yang dapat membela Kampong man,QD dan Cik gu Ngah di blog Sakmongkol right.Itulah keistimewaan blog WZWH ni.Salam .

Anonymous said...

Anon 5.15,

You are of the opinion that my comments are not worthy to read Sakmongkol blog .How wrong can you be my dear friend.The results from the pru 12 itself never leave a room for DAP you see.DAP secured NONE of the Parliamentary seat in Pahang that election.Even the Kuantan and the Indera Makhkota is won by PKR .Sakmongkol should not play the usual racial card normally used by DAP .The reason why we still think DAP is a racist and a chauvanistic party unlike MCA.I dont really care if most of the chinese now go for DAP for a change but PR will continue to be an opposition.after pru 13 bro.

Itu sebab saya katakan Sakmongkol takut dengan LGE dan lebih suka kutuk DS Najib dari Pahang kerana beliau fikir beliau hebat dari Najib.Pooodah....

Anonymous said...

di harap cikgu ngah tidak menggunakan nama cikgu kerana tulisan hujah anda di bawah paras pemikiran seorang guru...
Memalukan status " cikgu " je...
Cikgu kena menulis secara terbuka,tak perlu menghentam mana2 politik...kami sebagai anak murid "orang muda" melihat gelagat cikgu menulis dengan penuh emosi dan jgn salahkan anak murid jika anak murid"orang muda" mula mengkritik kerajaan secara terbuka..Pada kami,ini bukanlah sifat kurang ajar atau tidak mengenang budi tapi kami telah mendapat ilmu mengkritik ini dari cikgu.....
"maafkan kami cikgu"

Anonymous said...

Dalam politik cik gu ngah bebas memberi pandangan.Dia cik gu di sekolah dan di luar sekolah dia boleh cerita apa dia nak cerita dan tulis.Sesiapa pun boleh cerita.Siapa yang yang suka sangat dengan Sakmongkol tu.Bahada melayu dia kadang kadang kasar dan saperti perkataan "HARAMJADAH" dan banyak lagi.Cik gu Ngah berbahasa orang nya dan Salmongkol yang lebih beremosi.Jangan takut WZWH Jerantut kepunyasn UMNO/BN.

Cik gu Kuantan

Anonymous said...

Anon 7.28,

Awak murid mentah dan baru nak belajar blogging apa yang awak tahu tentang politik.Ada blogger mengaku Sir Wenger dan hentam felda dan UMNO bagi nak gila.Bandingkan title Sir dan Cik gu jauh beza beb.Ada cik gu tadika dan ada cik gu kolej dan universiti.Pergi belajar lagi sampai habis.Saya setuju dengan pandangan cik gu ngah dan orang kampong.

Lyana

Anonymous said...

Anon 6:27 dan kampongman,

Saya amat gembira dengan komen terbaru tuan-tuan. Inilah cara yang sepatutnya. berbeda pendapat, berbeda fahaman politik adalah sesuatu yang normal. Nilai moral dan susila adalah sesuatu yang universal.

Kita raikan kepelbagaian fahaman politik, tahap pendidikan dan pengalaman hidup atas asas nilai moral yang baik dan susila kesopanan yang indah yang menjadi pakaian kita orang melayu.

Kita tinggalkan stail lama menghentam peribadi orang secara melampau apabila kita tidak bersetuju dengan pendapatnya atau pendapat kita dicabar dalam ruang perbahasan dimaya ini. Ini kenkadang perangai lama kita orang melayu, bila kalah hujah atau rasa tercabar terus serang peribadi diluas batasan yang munasabah sehinggakan pokok yang dibangkitkan kita tolak ketepi. Bukan hujahnya yang kita cuba debatkan, serang peribadi kita lontar. Itu belum kira yang jenis menjawab dgan sumpah seranah.

Malu kita orang melayu bila bukan melayu tengok cara kita kat alam maya ni. Apatah lagi jika kita diberi kelebihan dari segi pencapaian pendidikan yang lebih baik dari orang. Itu yang saya nak katakan kepada tuan-tuan semua.


So, salam silaturahim buat semua

Johan

Anonymous said...

Anon 6:27,

Anda memberi beberapa komen yang menarik. Antaranya:

"Itu sebab saya katakan Sakmongkol takut dengan LGE dan lebih suka kutuk DS Najib dari Pahang "

Maksudnya dari kenyataan ini ialah:

Kita tak boleh kritik parti atau ketua parti lawan ye? Kita hanya boleh kritik kalangan pemimpin dan ahli parti politik kita je. Kita ni bercakap dalam konteks perjalanan politik kepartian dalam sistem demokrasi ke dalam kelab boria atau parti tupperware ni?..saya keliru, tolong jelaskan dengan lebih terang,fenin ni.

"Sakmongkol should not play the usual racial card normally used by DAP "

1. Ini satu statement semata-mata tanpa hujah bagaimana Sak dok main racial card.

2. Ini pulak minta penjelasan apa isu perkauman yang dimainkan oleh DAP.Tidak ada hujahan menyokong yang diberi.

Bagaimana dengan MIC, sebagai contoh. Seluruh perjuangan parti tersebut untuk kaum India. Macam-macam dia tuntut dan bangkit untuk kaum India.Kadang-kadang buat seminar dan buat resolusi buat tuntutan kepada kepada kerajaan. Tidakkah ini juga membawa isu perkauman. APa beza dengan DAP. MCA bagaimana pula tidak memainkan perkauman dengan Soi Lek hari ni hari-hari dok sebut pasai hudud.


Anon 5:15

Cikgu Ngah said...

Salam saudara anon 7.28

Tidak ada apa yg perlu saya maafkan pada saudara kerana saudara tidak ada salah pada saya.

Saya cuma rasa hairan kerana bilamana seorang cikgu biasa seperti saya menyokong kerajaan, maka saya dianggap mempunyai 'pemikiran di bawah paras seorang guru'.

Tapi ramai rakan2 guru yg menyokong pembangkang dan bercakap berdegar-degar menyokong Anwar Ibrahim dan Nik Aziz tidak pula dianggap sedemikian.

Demikianlah apabila kebijaksanaan dan kewarasan juga dianggap milik eksklusif puak-puak pembangkang. Otak saya adalah milik saya. Jika saudara rasa otak saya tidak secerdik saudara, maka saya rasa itu tidaklah mendatangkan apa2 masalah pada saudara. Tetapi biarlah saya digelar bodoh daripada menjadi orang cerdik yg menunjuk punggung di khalayak ramai. Wassalam.

Quiet Despair said...

Salam WZWH, Kampungman, Che Gu and all my seniors

Betul cakap Uncle Kampungman. Dah banyak comments saya dalam blog Sakmongkol didelete.
He's intolerable of criticisim towards him and the DAP leaders especially chief comrades LKS and son.
Bila saya kritik dia kenapa berlagak kurang ajar to Najib, of course dia delete.
To me it's okay to condemn the policies but not our PM's personality or keturunan dia. It's like saying my keturunan juga.
I do like Sakmongkol and I never go personal on him. But I cant stomach his high-handedness and that he is smarter than everyone else.
Now I tailor my comments to suit him. So I only go on the offensive towards Anu-war. That he allows.
That is why you see my comments being used the last two postings.
His side-kick Aspan lagi teruk. Saya cakap tak takut ke Tuan hilang kredibiliti kata Najib kalah. Saya kata BN akan menang besarpun tak pakai.
Jadi saya malas lagi nak komen di situ kecuali to wish him Selamat Merdeka dan Selamat Hari Raya.
Uncle Kampungman, do join me at Pirates blog. He's back. At least he allows comments not favoring him.

Abang Wan

Syabas kerana berjaya provoke Sak dalam hal keturunan.
Dia condemn you tentang hal keturunan yet he was boasting about his chieftain lineage.
Hahaha. Dah masuk perangkap Abang.
Nak juga tunjuk dia dari keturunan hebat from Pahang.
Kenapa dia tak cakap dia seorang yang hebat tanpa keturunan bangsawan.
Hahaha.

Kutukan Dewata said...

anon 5.06pm,

anda nak undi dap itu hak anda.bagi orang islam ramai ulamak kata haram undi dap.

kalau anda bukan islam tak perlulah ambil kisah dengan hukum yang dah di beri oleh ramai ulamak islam.

doakan aje lah parti pujaan anda menang dan memerintah malaysia.

Anonymous said...

Sahabat2 UMNO ku,
Jerantut ketandusan calon berkalibar dalam PRU13 nanti. Sebelum ini kebanyakan MP Jerantut (kecuali Dato'Wan Bakar) diimport dari luar maka pada kali ini elok juga kita mempertimbangkan org luar utk dicalonkan semabagi MP jerantut...

Bagi mengelakkan UMNO tumpas ditangan PAS seperti ramalan Datuk Sak, saya mencadangkan agar Datin Sri Rosmah Mansor dicalonkan sebagai MP Jerantut. Kita tak rugi apa2...malahan jika beliau menang kemungkinan DS Najib akan melantik beliau sebagai Menteri (mungkin Menteri Hal Ehwal Wanita). Banyak menafaat yg kita akan perolehi. Memandang Datin Seri seorang yg vokal, suara2 beliau selalu didengar dan saya percaya banyak projek2 pembangunan akan melimpah di bumi Jerantut nanti.

Jangan peduli dgn apa pembangkang kata. Mereka juga mempertaruhkan kaum keluarga mereka utk bertanding bagi mewakili parti masing2...bukan salah pun.

Sekian, harap tuan2 beri komen dan pertimbangan.

Drp: Pengerusi Tetap UMNO Bhg Jerantut.

Anonymous said...

Kutukan Dewata,

Saya kira pendapat tuan berpandukan hanya pendapat seorang tok guru di Kelantan sahaja. Siapa lagi ulamak-ulamak yang mengatakan haram? Dato Harusani. mufti perak?

Kedua, tentunya alasan sdra kenyataan guru pondok itu adalah parti racist. Seperti saya komen diatas saya bertanya apa fakta-fakta yang menyokong yang DAP adalah parti racist.

Statement sebaris tidak membantu atau membawa apa-apa pencerahan. Logiknya senang- kita mengambil sesuatu pendirian kerana bersebab. Ada ke orang mengambil sesuatu pendirian kerana saja-saja.

Apatah lagi jika ia melibatkan soal halal/haram dalam ugama. Soal ini bukan soal kecil. Oleh kerana sdra raised the issue, onus untuk menjelaskan adalah dipihak sdra.


Anon 5:05

Kampong man said...

Salam WZWH dan pembaca semua,

Ramalan Sakmongkol bagi parlimen Pahang sangat menarik dan assumption beliau terlalu bias pada PR.

1.Betulkan saya sekira salah .Apakah parlimen Pahang kini sudah disatukan jadi 11 daripada 14 dahulunya ?.Sakmongkol / balachi writer beliau mungkin terlepas pandang.Setahu saya 14 !

2.Assumption Sakmongkol is too simplistik dan TIDAK REALISTIK.Mana mungkin pengundi melayu pecah 50:50. dan pengundi cina memihak DAP 80:20 ?.Lihat balik fakta past performance terdekat (2004 dan 2008)Bagi Bentong umpamanya tidak mungkin Liow Tiong Lai boleh dikalahkan beliau perolehi majoriti 12,549 (BN 25,134 dan PKR 12,585) .Liow is gone? Sorry Sak ,you have overblown your prediction.Bila masa Pahang dan Bentong pernah dibawah pembangkang ?Cina Bentong/Pahang tidak sama dengan cina Kepong atau Jinjang , mereka sayang MCA/BN faham .Begitu juga Raub.Yen Yen dan Liow adalah orang kuat MCA/BN bertaraf menteri.

3.Sakmongkol terlalu ghairah dengan pengundi cina memihak DAP.Kaum cina tidak sebodoh itu kerana mereka tahu memilih DAP bermakna mereka akan tidak punyai bargaining power dalam BN yang saya yakin menang PRU 13 nanti.

4.Sekira kita lihat kembali kemenangan PKR di Kuantan dan Indera Mahkota ia amatlah tipis dan PKR saya ramalkan akan KEHILANGAN banyak kerusi kali ini.Rakyat majoriti sudah sampai tahap meluat dan menyampah( maaf bahasa) melihat gelagat PKR terutama DSAI yang kita semua maklum.Mana mungkn PKR boleh pertahan 31 kerusi Parlimen lagi !.Ingat 2004 hanya 1 kerusi sahaja.

4.Sekarang dimana letaknya hero DAP melayu dari Pahang bro Sakmangkol ? Di Raub kah ? di Bentong kah ? atau di mana kah ? (Teingat cerita lama P .Ramlee , sekadar jenaka ).Sakmongkol akan di tolak di kawasan di mana orang melayu majoriti, ini pasti. Pengundi melayu tidak/ belum boleh menerima DAP apatah lagi melayu DAP.Ini saya ingatkan juga housemate baik saya bro Aspan.To Aspan go for Seremban or quit DAP.Manalah tahu nasib nasib PR menang N9 dan Aspan jadi MB .Aspan orang baik.

Walau bagaimanapun Pahang tetap kepunyaan BN kemungkinan besar 100% BN.Bertuah orang Pahang dapat DS Najib sebagai PM kita nanti.


Maaf , terlalu panjang lenguh tangan guna smartphone kecil ni untuk menaip.Ada masa nanti insyallah Kampong man sambong.Jangan terlalu percaya sangat gerumal dan ramalan Sakmongkol bagi Pahang negeri negeri lain kerana beliau terlslu bias dan beliau bukan bomoh.Salam dan SELAMAT HARI MALAYSIA


@QD,Thanks for letting me know that Pirates has beem rebranded but he thinks highly of DSAI and i have BIG reservation on the man.I wont dwell on his adventures though.Have a good day all.

Quiet Despair said...

Kampungman

Mohlah ke Pirates blog. His latest posting today declared Anu-War is our next PM.
I have already put my POV. And you guys can help me. I anticipate a lot of anger with my postings.

Anonymous said...

Sdr Kampun Man,
Anda berkata Dato'Sak terlalu bias kpd PR...saya setuju kerana beliau merupakan ahli DAP. Tetapi hal yg sama berlaku keatas sdr walhal sdr seorang profissional yg dapat menilai dari kaca mata kebenaran.

Utk berlaku adil kpda kedua2 regim BN dan PR, kita mesti meletakan kebenaran melebihi sehgala2nya. Jangan sekali2 kita meletakkan sesuatu pihak pada kedudukan yg 'betul' terlebih dahulu sebelum kita lakukan penghujahan ilmiyah. Jika ini dilakukan bermakna kita tidak berlaku adil kpd mana2 pihak.

Hujahan kebenaran mestilah berdasarkan fakta sahih dan bukan direka2....peerbandingan mesti 'apple to apple'. Umpamaya jika kita nak membuat perbandingan diantara prestasi kerajaan yg diterajui DAP vs Gerakan di PP dalam menyediakan persekitaran kondusif bagi mengembangkan ekonomi dan sosial orang Melayu di sana, mestilah berdasaran angka tunjuk yg benar...seperti jum fakir miskin, pendapatan perkapital, jumlah tanah reseve Melayu yg berpindah tangan...

Sekian, dan 'SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA' kpd semua rakyat M'sia khususnya Kampung Man. TQ

Pak Habib

Kampong man said...

Salam sdra Pengerusi tetap Jerantut dan pembaca semua,

Kampong man kurang selesa dengan cadangan DS Rosmah mewakili Jerantut with all due respect to Najib and Datin.

Kampong man sadikit sebanyak tahu DS Rosmah dari zaman TkC days(wife dari TKC), pernikahan dengan DS Najib di rumah Datin Seri di Gedung Lalang atas jemputan rakan ,Zahar Liki (Jiran sebelah madam di Gedong Lalang.Kampong man tinggal di Paroi Jaya dan dari rakan baik Kampong man sdr Aziz Nong Cik yang sentiasa bersama saya di pejabat saya hingga kehari ini saperti adik beradik.Jangan ada lagi blogger pembangkang mengaitkan Farid Ismeth sebagai suami DS Rosmah, itu FITNAH.Sdr Aziz adalah saorang yang terlalu baik budi pekertinya dan professional( Ada MSc ok ) tidak pernah saya mendengar beliau berkata satu pun keburukan bekas isteri beliau apatah lagi menggunakan nama madam untuk apa apa tujuan pun apatah lagi memohon bantuan politik.Aziz is a damn good man of highest integrity.Kami bergerak diatas kepakaran dan kemampuan kami dalam O&G dan bukan politik satu sen pun saperti Sakmongkol.Kami tetap membantu Najib with no qualms.Jodoh Allah yang menentukan dan kami percaya dengan ketentuan Allah.Siapa yang tidak kenal Aziz dalam O&G .Shamsul the current Petronas President was together with him early days di Pejabat Petronas Jalan Pudu.Enough said.

Pandangan saya is to leave DS Rosmah to support hubby PM to be.Takut ada conflict dan situasi begini belum pernah berlaku isteri PM jadi ahli parliman.Jerantut cannot be that desperate.Kalau UMNO bersatu apa yang di takutkan.Maaf, hanya pandangan saya sahaja.Salam.

Quiet Despair said...

Selamat Hari Malaysia dearly beloved Pak Sak and pals

Malaysia is on the cusp of middle age. Much, much older than most of us.
Yet we are still immature. We step on the flag, carry a new flag and stomp on our legitimate PM's photos.
Yang sakit cuma gambar tu. Kahkahkah.
Kalau tak suka, just vote him out.
Please love our country, our flag, our PM and ourselves. Let's love one another right now. Muahs.

Pak Sak, as you know Najib had made an interesting speech when opening the Pekan UMNO AGM yesterday.
He said: The GE is not about winning or losing. It's about the survival of the MALAYS and the MUSLIM ummah.
Touche. We cannot agree more.
Like everyone else, he predicted the end of Keadilan and of course Anu-War.
It's the DAP who will be the victor.
"What will be the fate of the Malays if this happens," he asked.
A pertinent question.
What is your take on this as a true-blue hard-core Malay.
Awaiting anxiously for your rebuttal.

Quiet Despair said...

Omigod, tersalah c/o lah. This is meant for Sakmongkol's blog.
Tuan WZWH boleh tak copy and paste and send it to Sak's blog. Please. Tks.
P.S. Kalau Sak delete at least I have a copy here. Let's see their pakai or not. A blessing in disguise.

Jiwa Islam said...

" YA ALLAH YA RAHMAN WA YA RAHIIM,,

KURNIAKANLAH KEMENANGAN KEPADA MEREKA YANG BENAR-BENAR BERILMU, JUJUR,AMANAH SERTA ADIL UNTUK MENTADBIR KAMPUNG,DAERAH,NEGERI DAN NEGARA KAMI...BANTULAH KAMI DALAM MENYERLAHKAN KEBENARAN SERTA MENUNDUKKAN KEBATILAN...Aminnnn....YA RABBAL A'LAMIINN...

Kutukan Dewata said...

anon 5.05,

kalau anda tak mau pakai cakap seorang ulama tak apalah.tapi sekurang-kurangnya anon pakailah fatwa nik aziz yang menyatakan hanya undi pas dapat pahala.bermakna kalau undi selain pas lebih-lebih lagi dap tentulah berdosa.puas hati???

Ghab said...



Dari Kuala Lipis ke Ulu Yam 
Berjaja hidup buah Berangan
Sakmongkol itu berbulu ayam 
Pengkhiyanat bangsa bawa keterangan 

Keterangan bersunting lembangan 
Sakmonkol wira Cina berteman .
Matlamat DAP hapus pelembagaan 
Ternyata sah bukan pedoman 

Sakmongkol acu dari gereja takhta
Tiada tanda segan malu dan pilu 
Jauh-jauhkan senketa bersama Kita
Mempertahankan pelembagaan jihat Melayu

Anonymous said...

tahniah ramai cikgu sokong PAS la nieeee, Cikgu ngah ok. jangan taktahu pada 2 / 3 ekor cikgu PJJ d bandar tuuuu belagak jeeeee, porah uMNo ambik mereka jadi baruaaaa. kami cikgu tetap sokong PAS, yg PKR tu adik tiri uMNo , DAP tu geng XGB jeeee, sokong PAS dlm bising @ senyappp

Anonymous said...

Kerajaan UBN Sabah bakal tumbang, Pahang bila lagi....

Anonymous said...

Kutukan Dewata,

Bukan kita tidak mengambilkira dan tidak mahu menggunapakai pendapat ulamak. Pendapat ulamak perlu bebas dari pengaruh kepentingan diri dan perlu dilihat sebgai individu yang tidak berpihak. Pendapat tersebut perlu disertai dengan hujah sumber yang autoritatif.

Pendapat guru pondok yang sdra sandaran boleh dipersebut dipertikaikan. Pertama pendapatnya tidak disertai dengan sandaran yang autoritatif. Kedua, setelah mengeluarkan pendapat tersebut, beliau menerima sumbangan RM 2 juta dati UMNO.

Pendapat Nik Aziz juga perlu kita berhati-hati kerana dia terlibat dengan kepartian. Dia juga perlu sandarkan kepada sandaran autoritatif.

Kedua mereka, jika mengeluarkan pendapat purely dalam masaalah bab feqah amali disertakan dengan sandaran yang autoritatif, tidak ada sebab kita hendak menolak.

Dalam soal pendapat yang Nik Aziz keluarkan, ia adalah pendapat beliau. Melainkan ia dipersetujui oleh jumhur ulamak,ia menjadi hukum, then ia kena diterima oleh semua umat Islam. Contohnya, arak itu haram. Ia ada nas dan jumhur ulamak bersepakat dengan hukum itu.

Jadi, request saya dalam posting berkaitan diatas masih stand.

Anon 5:05


Kampong man said...

Salam WZ dsn rskan semua,

Sabah tumbang ?Pada mereka yang tidak memiliki fakta yang betul sukar untuk memberi memberi penilaian.Sabah dan Sarawak tetap FIXED DEPOSITS bagi BN.

Pirates of Putrajaya yakin DSAI akan tetap menjadi PM Malaysia.Kampong man tidak fikir begitu.Sila baca komen Kampong man di sana dan fikir apakah rakyat majoriti mahukan DSAI ? dan BN akan gagal pertahankan Putrajaya.? Any comment ?

Anonymous said...

KERAJAAN PAHANG TIDAK TUMBANG DAN PAHANG TETAP NEGERI BERAJA MELAYU
DAN AKAN DIPERTAHANKAN OLEH SEMUA ORANG MELAYU.
YANG AKAN TUMBANG ADALAH PARTI POLITIK
YANG DIPILIH SETIAP 5 TAHUN SEKALI.

JIKA AHLI DAN PARTI POLITIK MAHU
TERUS DIBERI AMANAH UNTUK MENTADBIR,
MEREKA HARUSLAH MELAKSANA DAN MEMBINA INFRASTRUKTUR DISAMPING MEMBANTU SEMUA GOLONGAN PENDUDUK
YANG TERDIRI DRP ORANG MISKIN, USAHAWAN
KECIL, PELAJAR, IBU TUNGGAL DAN ORANG
KAMPUNG.

JIKA TIDAK, LUPAKAN DAN ANDA TELAH
KECUNDANG.

SETELAH LAMA UMNO BERADA DIJERANTUT,
INFRASTRUKTUR BANYAK KETINGGALAN
KERANA PENDUDUK JERANTUT TIDAK PERNAH
DIBERI KEUTAMAAN.

JAMBATAN DI KUALA TEMBELING TIDAK PERNAH MENDAPAT KEUTAMAAN KERANA
DIKATAKAN TIADA AKTIVITI EKONOMI YANG BESAR DI KUALA TEMBELING PADAHAL
TANAH DI KUALA TEMBELING DAN TEMBELING
TENGAH SAMA BESAR DENGAN NEGERI SEMBILAN.AKHIRNYA ORANG KAMPUNG
DIBIARKAN MENERUSKAN USAHA SECARA
KECILAN DAN PENUH DENGAN KESUKARAN.

Jalan Benta dibiarkan dan terus berada dalam
Senarai kedua. Perkara biasa, Peruntukan yang
diberi untuk manafaat penduduk telah diubah ke kawasan lain kerana kepentingan politik yang
mungkin bersadarkan kepada ekonomi, keperluan
trafik dan undi. Jika bersadarkan kepada perkara ini,
orang kampung akan terus ketinggalan kerana mereka tidak pernah ada keutamaan Dari segi
Infrastruktur.

RUMAH AWAM KOS RENDAH Atau PAKR,
Di daerah Jerantut, dibina dan Dibenarkan memasuki rumah secara sewa beli.Tetapi secara
Khususnya, rumah tersebut tidak dimiliki oleh
penduduk kampung.Ramai yang telah habis
membayarnya Dan Lebih ramai yang mempunyai
Tunggakan.
Orang kampung seolah-olah tidak tahu keperluan
Hak milik Dan tiada siapa yang benar2 mahu
Membantu mereka Mendapatkan geran.

Begitulah keperluan orang kampung, Dan mereka
tidak pernah mendapat KEUTAMAAN selain
daripada gula2 pollitik.
Orang politik hanya berminat untuk bincang
siapa yang menang.



Kutukan Dewata said...

anon 5.05,

undi ditangan anda.kalau anda rasa dap lebih baik maka pangkahlah dap.itu hak anda.

hak saya pula ialah tetap berpegang kepada pemikiran saya.selagi mereka menentang dan mempermainkan orang islam maka haramlah tangan saya untuk undi dap.

selagi mereka menganiaya orang melayu pulau pinang selagi itu lah saya membenci dap.

masih ada pilihan bagi orang islam undi beri undi.pilihlah antara umno atau pas.sekurang-kurangnya mereka berpaksikan islam,cuma banyak dan sedikit aje!

undulah dap kalau itu dapat membahagiakan dan memberi manafaat kepada anda.

saya berterimakasih dengan anda kerana sudi berbincang dengan akal dan ilmiah.kita hindarkan budaya caci maki kerana itu adalah cerminan syaitan.

syabas, anda memiliki minda kelas pertama!!!

Anonymous said...

kd kau tu yang bengongnye.. ada blog merepek jelas kau tak reti ulas politik. layan la org umgok!

Anonymous said...

Kita dah tak boleh beri kepercayaan kpd UMNO utk memerintah PHG lagi. Lihat contoh kecil ini: Orang UMNO ni kecik pun dia sapu apatah lagi benda besar..Bayangkan tanah kubur kg Temin seluas 11 ekar hak milik JKKK (masjid) dah di'ceroboh' oleh org kuat wanita UMNO Jerantut. Selepas ini jika ada penduduk Temin meninggal terpaksalah ditanam dipangkal pokok sawit..

Anda semua tak percaya ke...tanyalah tok4 kg Temin (kerabat wan zurik)...

Anonymous said...

kampongman,

Saya membaca komen pirate mengenai DSAI. Tetapi saya tidak sempat membaca komen sdra. Jadi saya tidak dapat komen pendapat sdra yang dipost disana.

Konklusi pirate adaalah berdasarkan hujahan-hujahannya. Politik is a game of numbers, sapa menang banyak kerusi dia menang. Membaca hujahan beliau ada logiknya tetapi ia tidak sesuatu yang konklusif/muktamad kerana variables dalam politik lain sama sekali dalam marketing atau sebagainya.

Pendapat sdra juga( tanpa membaca), saya berpendapat juga bukan konklusif/muktamad atas alasan yang sama. Jadi nak kata pendapat siapa yang betul, jawapannya may be sdra betul, may be dia betul ,aybe kedua-duanya salah sehingga undi terakhir dikira.

Pada saya baik pendapat pirate atau sdra atau saya atau sesiapa sahaja dinilai samada balance atau tidak. Solid atau tidak. Tak kiralah arah mana sokongan kita.

Analisa atau pendapat yang baik perlu dihargai dan diberi perhatian. Bagi saya, hujahan pirate itu agak mantap berdasarkan skop pendapatnya disandarkan.Berdasarkan hujahnya semata-mata secara akedemiknya dan itu sahaja parameter penentu, saya bersetuju dengan pirate. DSAI makes a better PM then Najib or barisan pemimpin UMNO yang ada.

Seperti yang saya kata diatas, politik is game of numbers, anything can happen to him or najib.

Johan

Anonymous said...

Politik adalah punca kebodohan dan
Ramai anon terJun dalam kebingongan.

Anonymous said...

Kutukan Dewata,

Terima kasih atas kesudian sdra melayan diskusi. Rasanya kita tamatkan disini kerana ia tidak membawa kemana-mana. Sdra semakin menambah-nambah skop-skop baru tanpa menyelesai isu yang saya bangkitkan. Kita kira serilah.

Apa yang saya cuba bawa ialah kita sama-sama belajar mengemukakan hujah yang lebih mantap dan meninggalkan budaya lama yang terdapat pada diri kita semua.

Ia itu kita tinggalkan stail apabila kita kehabisan hujah kita mula resort kepada serangan peribadi dan mula memperbesarkan isu remeh-temeh dan meninggal langsung isu pokok atau yang lebih besar. Saya juga sedang belajar. Kita sama-sama mempertingkatkan kebolehan kita berhujah secara berfakta, logikal ,menerima kepelbagaian dan menghormati pandangan orang lain walaupun kita tidak bersetuju. termasuk juga, meninggalkan sikap hanya pendapat kita seorang je yang betul, orang lain kena terima pendapat kita je, sedangkan hujahnya tiada, jauh lagi berasaskan fakta, hanya rasa aga-agak je.

Insya Allah kita orang melayu akan maju bergerak kehadapan sedikit demi sedikit dalam semua bidang.

Blog Wan Zurik ini merupakan medan terbaik untuk belajar meningkatkan kemampuan dan kebolehan berhujah kita. Slow,slow, lama-lama terrer le.Kalau pi blog sak terus, mamposlah kena hentam atau kena delete...hahaha

salam silaturahim buat sdra dan pembahas-pembahas blog ini.

Anon 5:05



peminat blog santai kd said...

anon 2.46,

kau lagi bengong bin tongong.sekurang-kurangnya kd ada juga blog yang santai,bila orang dah jemu dengan isu politik boleh relaks tengok blog dia.kau apa ada tahu kutuk orang aje boleh lah!!!!

Anonymous said...

Kutukan Dewata,
Apa hukumnya menganiaya kerajaan PAS yang 100% orang Melayu beragama Islam?

Apakah hukumnya melantik pemimpin yang kufur/syirik/zalim dan perasuah?

Anonymous said...

Anon 8:45

Kelantan bertuah mendapat peruntukan 5 billion setahun dari kerajaan pusat sedang hasil kutipan cukai tak melebihi 500 juta.!

Apa hukum negeri yang di beri wang tapi gagal membangun ekonomi negeri kerana terlalu taksub dengan Ayatollah Nik ?.

sikit sikit isu rasuah dan kroni.Apa hukum bersubahat dengan LBGT dan anti Islam dan hudud DAPig ?.Argument bodoh !

Anonymous said...

Anon 11:52 AM,

Anda tersilap jika anda berpendapat yang peruntukan RM 5 Billion itu diberi oleh Kerajaan Persekutuan terus kepada kerajaan negeri kelantan untuk pembangunan.

Peruntukan pembangunan Di Kelantan di salurkan terus kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan untuk melaksanakan pelbagai project yang dirancang di peringkat persekutuan. Projek ini dilaksanakan tanpa melibatkan kerjasama dalam ertikata sama-sama manage. Kerajaan negeri hanya diminta tanah atau mengelolakan proses pengambilan tanah bagi pihak kerajaan persekutuan sahaja.

Jadi, pertanyaan sdra apa hukumnya apabila kerajaan negeri yang gagal melaksanakan pembangunan setelah wang diberi tidak tepat.

Kedua, negara kita adalah sebuah negara persekutuan. Ia wujud setelah 9 negeri melayu yang berdaulat( berdikari) dan Pulau Pinang serta Melayu bersetuju menubuhkan Persekutuan tanah melayu pada 2 febuari 1948 berdasarkan satu perjanjian. Kena faham betul-betul, negeri2 dalam persekutuan itu negeri bebas berdikari sendiri, buakn tanah jajahan mana2 negeri pun.

Kerajaan Persekutuan wujud apabila negeri-negeri ini bersetuju menubuhkan persekutuan. Sebelum itu kerajaan persekutuan tidak wujud tetapi kerajaan negeri-negeri ahli persekutuan itu telah lama wujud.

Kerajaan Persekutuan wujud atas kuasa negeri-negeri tersebut. Jadi jangan besaq kepala nooo....Negeri2 ini menyerahkan kuasa kepada Kerajaan Persekutuan kecuali dalam beberapa perkara seperti hal ugama dan berkaitan hasil bumi. Semua pendapatan setiap negeri diserahkan kepada kerajaan persekutuan. Itu pasailah kerajaan persekutuan ada duit.

Sebab semua hasil negeri yang menjadi milek setiap negeri itu diserahan kepada kerajaan persekutuan,mengikut perjanjian penubuhan persekutuan, tanggungjawab melaksanakan pembangunan adalah menjadi tanggungjawab kerajaan persekutuan.

INi yang banyak orang keliru nih, kerana tak tahu, terutama puak-puak WZWH.

Begitulah secara ringkasnya. WZWH, elok kiranya sdra upload perjanjian penubuhan Persekutuan tahun 1948 sebagai satu medium pendidikan dan maklumat untuk kita semua.

Anon 5:05

Anonymous said...

Anon 11:52AM jenis spisis yg bersekolah tinggi..'pandai' tetapi tak 'cerdik'. Ini jenis spisis sama macam Kampung Man dan Che'gu Ngah juga. Eloklah anon 5:05 kasi pencerahan kpd mereka...

Kutukan Dewata said...

kah!kah!kah!kah!gembira aku kerana sudah ramai yang boleh berhujah dengan cara ilmiah dan fakta.terus perjuangan anda.caci maki jangan dilayan sebab semua itu adalah perbuatan cerminan syaitan!
syabas semua!!!

Anonymous said...

Kutukan Dewata,

kahkahkahkah...Alhamdulilah. Ini yang kita harapkan dari puak kita orang melayu, beransur-ansur bergerak kehadapan tidak kira apa kecendurungan politik kita:d

Lama-lama kita akan menjadi bangsa yang hebat:d

anon 5:05

Anonymous said...

Anon 3:39,

Anda gagal memberi hujah yang bernas.Dayang anda tidak dapat menerima perbezaan pandangan.Janganlah jadi specis katak yang duduk dibawah tempurong.Buka mnda dan beri hujah .Mungkin kita semua dapat terima.Maaf ya, sekadar teguran.