Wednesday, October 5, 2011

Teori Dan Praktikal Ekonomi Kampung Musa Kumil

Ini dia Musa Kumil yang sebenar. Seorang ahli ekonomi kampung yang boleh menerangkan teori dan praktikal ekonomi berpendapatan tinggi kepada WZWH dengan mudah.

Hari Jumaat ini, DS Najib akan bentang bajet yang ketiga. Ini bajet terakhir sebelum PRU 13. Pembangkang kata bajet ini bajet populis. Bajet untuk ringankan penderitaan rakyat ekoran kos sara hidup yang tinggi. Ini bajet untuk pancing undi.

Ekonomi kini mencabar, kesan ekonomi dunia yang perlahan perlu diserap maka kerajaan kena berbelanja mengembang ekonomi. Bajet defisit sudah masuk tahun yang ke 14. Hutang negara adalah 52.7% dari GDP.Pertumbuhan ekonomi dari 7.2 % tahun lepas telah menurun kepada 4.4% pada separuh tahun ini.

Bajet akan sentuh tax, insentif dan relief yang beri kemudahan kepada rakyat. Apa elemen spesifik bajet yang beri kesan kepada orang kampung tradisional?

WZWH tidak mahu spekulasi bajet Jumaat ini. Semasa WZWH mudik ke Kampung Bantal Ulu Tembeling. WZWH ada jumpa seorang ahli ekonomi kampung-Musa Kumil.

Oleh kerana WZWH semasa kecil sudah meninggalkan Kampung Bantal, WZWH tidak berapa ingat nama-nama orang yang lebih berumur dari WZWH.

Musa Kumil ini WZWH kenal melalui blog Urag Drrulug yang pengkomen nama Musa Kumil. Akhirnya WZWH tahu itu nama samaran sahaja. Musa Kumil yang sebenarnya ialah gambar di atas.

Musa Kumil sudah berumur 69 tahun. Kumil ialah sebuah kampung kecil belah hilir seberang Kampung Bantal. Kampung ini dulu hanya ada 2 buah rumah sahaja sekarang sudah ada 4 buah. Musa sejak kecil tinggal di sini. Banyak rumah dari 2 kepada 4 ialah rumah anak dan menantunya.

Apa yang spesial tentang Musa Kumil? Pada impressi WZWH melalui pengkomen bernama 'Musa Kumil' tentu orangnya hidup susah tipikal orang Ulu Tembeling.

Tapi sebenarnya WZWH dapati Musa Kumil yang sebenar tidak begitu. Musa Kumil ialah ahli ekonomi kampung. Musa Kumil telah beritahu WZWH teori dan praktikal ekonomi kampung Musa Kumil.

Kebiasaannya Musa Kumil suka pakai seluar pendek bila turun ke Kampung Bantal. Bila ditanya mengapa? Beliau jawap senang hendak menolak perahu kerana Sungai Tembeling semasa kemarau air sungai sangat tohor (cetek). 

Tapi pada hari Sabtu lepas semasa WZWH berjumpa Musa Kumil, beliau berseluar panjang kerana menghormati majlis yang diadakan. Itu tanda hormat beliau kepada program ADUN Tahan.

Musa Kumil bekerja sebagai penoreh getah. Pendapatannya RM16,000 sebulan! Wah WZWH terkejut duduk Ulu Tembeling boleh berpendapatan tinggi apa ekonomi berpendapatan tinggi Musa Kumil? DS Najib berbuih mulut menerang ekonomi berpendapatan tinggi kepada komuniti inteligensia bandar supaya mereka faham. 

Ramai orang bandar mengkritik terutama cerdik pandai. Maka ahli ekonomi, akademik, tokoh korporat dipanggil oleh Pemandu untuk dibuat sesi penerangan dan pelancaran program Transformasi Ekonomi, EPP, ETP dan macam-macam ada.

Musa Kumil telah menerangkan kepada WZWH tentang teori dan praktikal ekonomi Musa Kumil yang berpendapatan tinggi. Di Kampung Bantal Ulu Tembeling WZWH lebih faham ekonomi berpendapatan tinggi.

Musa Kumil cakap dulu masa muda beliau cuba tinggal Kampung Bantal tapi kalah dan tidak bermaya kerana ramai orang kampung Bantal yang lebih cerdik dan pandai ekonomi mencari duit dari beliau. Lalu Musa Kumil balik semula menetap di Kampung Kumil yang tidak ada berpenghuni itu.

Musa Kumil dengan usahanya mengerjakan tanah sedikit demi sedikit dan mula meneroka tanah dengan menanam getah. Hari ini tanah yang diteroka beliau baik yang ada geran dan tidak bergeran keluasan seluas 30 ekar. Beliau bebas meneroka sebab tiada orang lain duduk disitu. Barangkali ini juga boleh dipanggil 'Blue Ocean Strategy'. Musa Kumil buat ditempat yang orang kampung lain tidak buat maka tidak ada persaingan. Harga getah sekilo yang tinggi menguntungkan beliau.

Hari ini Musa Kumil boleh mudik ke Kampung Bantal minum teh (mengetih) dengan penduduk Kampung Bantal. Dan ramai berkata kepada WZWH bahawa mereka sekarang sudah kalah dengan Musa Kumil. Sememangnya Musa Kumil boleh tersenyum sekarang.

19 comments:

Anonymous said...

WZWH, untuk makluman, pembentangan bajet ini bukan sahaja pebentengan terakhir sebelum PRY 13, tetapi pembentangan terakhir untuk selama lamanya kerajaan BN, ada faham?

Jeepers Creepers said...

hek eleh..ada ke pembentangan terakhir untuk BN..merepek sungguh penyokong anwar gay ni.

Anonymous said...

yb raz, saya bukan menyokong anuar gay, tapi saya adalah warga negara yang frust sangat2 dengan keadaan BN sekarang,Pemimpin BN tak pernah nak berubah, isyarat 2008 amat jelas, tapi apakah mereka berubah?. B erubah ke arah ang lebih teruk ada lah pemimpon BN dan UMNO ini, lihat saja berbagai isu di cipta oleh pemimpin2 hata bini pemimpin melakukannya juga, say bukan jenis pak turut atau makan di tangan para pemimpin politik!/

Kita tidak dapat lagi menyorok kerakusan perangai para pemimpin2 kita, mau pun para bini bini mereka, rakyat semua tahu, ini bukan zaman menghantar surat guna burung merpati, rakyat dapat maklumat semuanya, khususnya para pemuda kita rata rata ramai condong ke angin perubahan, ini pun bn tak dapat mengesan dan menghalang dengan cara berubah?. ITU YANG SAYA MAKSUDKAN PEMBENTANGAN BAJET TERAKHIR BN, NAJIB BERILAH APA PUN PADA BAJET NANTI PEMIKIRAN RAKYAT TAK AKAN BERUBAH, KHUSUSNYA ORANG MUDA2 JUGA PENGIKUT PAKATAN, SAYA AKAN MELIHAT PERKEMBANGAN DAN KEADAAN?.

SESIAPA PUN MEMERINTAH SAYA TETAP AKAN MENUREH GETAH JUGA, SAYA BUKAN MENULIS MENYOKONG MANA PEHAK, YANG BETUL KITA SOKONG, SEBENARNYA KEDUA DUA PEHAK BANYAK YANG TAK BETUL?, FIKIR FIKIRKAN LAH YB RAZ SEBELUM MENGATAKAN SAYA PENYOKONG ANUAR GAY, YANG PASTI SAYA TAU ANDA PASTI MENYOKONG BELAH MANA?

dobit127 said...

Kepada anom 9.41am,

pendapat anda amatlah dihargai.. Cuma itu adalah suara hati anda..Jangan risau. Itu hak anda, tiada siapa berhak meganggu gugat hak anda..Undi di tangan anda...

Cuma perluaskan pemikiran dan pencarian maklumat anda seperti diwar-warkan oleh anda.. Setelah itu, jika anda kata BN kalah, tiada masalah...
Dapatkan maklumat dari kedua pihak.. Sebab itu, orang politik kata, anda orang di atas pagar.. Bagi kawan, anda bukan golongan sebegitu. Anda golongan pemerhati senario semasa dan jangka panjang...
Setakat ni, anda merasakan BN sudah tidak boleh memerintah lagi. Oleh itu,jangkaannya anda akan memangkah calon lain selain BN di PRU13 nanti.. tiada masalah.. Cuma kawan cadangkan apa kata anda memdengar secara terperinci calon yang akan bertanding mewakili anda ke DUN dan Parlimen..bukannya parti.. sebagai contoh, katalah En. Koh menjadi Calon Parlimen Jerantut menentang calon BN, katalah Ku Lan lagi..
so, atas kertas undi, anda akan memangkah En Koh.. Sebegitukah pendapat anda... tiada masalah... Itu undi anda...

oldman said...

Yb Raz harap jawab apa yg dikatakan oleh anon 9:41. jgn mudah menuduh orang penyokong itu dan ini apabila tidak besependapat dengan kita apa yg dikatakan anon 9:41 amat tepat sekali. KETUNAN MELAYU di tafsir oleh setengah pemimpin UMNO dia nak jadi tuan kepada orang Melayu bukan orang Melayu menjadi tuan di negara sendiri. saya akui dasar UMNO menang releven dengan orang Melayu ,membela nasib Melayu yg jadi masalahnya pemimpin UMNO tak saya Melayu tapi amat cinta akan undi Melayu..jgn sampai memang sorak kampung tegadai..

Anonymous said...

Salam tuan WZWA...,

Ada peselingkuh pendapat. Seorang kena selingkuh seorang diselingkuh. Nak tambah satu selingkuh. Disini mudah jer. Jika deme dah rasa tak mahu calon sapa2 cari calon sesuai untuk dema.

Minta setiap saluran, jumpa SPR letakan peti undi dan undilah calon kesayangan sendiri atau bubuh ajer calon diri sendiri dan pangkah. Senang...kan!!!.

Eloklah semua AP/ADUN sekarang ni, walaupun sepenggal berilah peluang kepada orang lain. Sebabnya jika mereka masih berdegil tentu kecundang, letak yang baru belum tahu lagi. Jika kecundang itu tandanya sokongan yang betul terhadap mereka, alasan ini boleh digunakan kerana mereka ini benar2 ikhlas, kalah disebabkan orang lama "cas keting" Sifat2 pemimpin sedia ada.

Pang5 Banir. Peminat politik dan pengkaji politik sepanjang zaman.

Kutukandewata said...

Undi hak kita,tapi kita bukan tuhan yang boleh pastikan orang itu menang orang itu kalah.

kalau pakatan bagus menanglah dia tapi kalau bn bertahan dan dapat mengekalkan keadan aman damai di malaysia ini maka berkuasalah dia.

kita belum sampai peringkat bom meletup dijalanan,takut keluar rumah di malam hari.kekalkan yang ada kalau ianya suatu yang pasti.tukar yang baru kalau yakin pada suatu yang tak pasti,tabik lu YB Raz!!!!!!!!

Anonymous said...

itu saja lah perkataan menakut, jika orang lain memerintah akan jadi huru hara konon, meneka bukan menggap diri kita tuhan, kita ada akal kita ada fikiran, gunakan lah fikiran kita untuk menilai, mbukan macam KD dan WZWH, MENGUNA KAN AKAL UNTUK MEMUTAR BELIT ISU, KITA ADA MATA ADA TELINGA, BOLEH MENDENGAR DAN MELIHAT, TAPI KITA BUTA KAN MATA KITA DARI MELIHAT KEJAHATAN YANG DI LAKUKAN OLEH PEMIMPIN YANG KITA SOKONG, KITA PEKAKKAN KAN TELINGA DARI CERITA BENAR TENTANG KEMUNKARAN MYANG DI LAKUKAN OLEH PEMINPIN YANG KITA SANJUNG, JENIS MANUSIA APA KAMU KD, JIKA KAMU ORANG ISLAM, TENTANG LAH KEMUNKARAN YANG BERLAKU DAN DI LAKUKAN OLEH PEMIMPIN YANG KAMU PUJA.

SAYA BUKA DENGKI, TAPI KAMU VERCERITA DAN BERSURAH SEOLAH OLAH PEMIMPIN YANG KAMU PUJA ITU MALIKAT, SEMUA PERKARA YANG DI LAKUKAN TIADA YANG SALAH DI SISI AGAMA DAN HUKUM NEGARA?, BERCAKAP BENARLAH JIKA MAU BERJUANG, KITA ADA TEMPAT AKHIR YANG MAU DI TUJU, JIKA NAJIB SALAH, ATAU ROSMAH SALAH, NYATAKAN, JIKA KU LAN SALAH, DOMPOK SALAH MAU PUN SHUKRI SALAH, KATA KAN PERKARA YANG SEBENAR TANPA PRAJUDIS DAN BERAT SEBELAH, SEOLAH OLAH KITA MEMPUNYAI AGENDA TERTENTU DI DALAM SETIAP IISU YANG KITA BANGKITKAN, SALAM, SELAMAT BERJUANG DEMI PEMIMPIN KAMU BUKAN KERANA KEBENARAN !!!!!?

Kutukandewata said...

meroyan dah hak di atas ni.kau suka sangat pangkahlah pembngkang.biar dap kontrol negara ini.anak kau bersainglah dengan puak cina untuk dapatkan biasiwa sebab kuota melayu di hapuskan.kau tengoklah biasiswa swasta semua cina sapu.biasasiswa kerajaan pun dia orang pertikaikan kerana ramai melayu dapat.
hak pribumi di hapuskan kerana pas menyokong penuh.kau tengoklah nanti anak kau pun tak dapat naik pangkat kerana rasis cina dan kiasunya akan cipta syarat ketat untuk itu.ini bukan soal angkat pemimpin macam malaikat.ini soal survivor bangsa melayu.kau tak tengokkah penindasan terhadap orang melayu bila mereka berkuasa.kau tak tengok ke peristiwa 13 mei bila dia orang nak sapu melayu?kau tak tahukah peristiwa 14 hari berapa ramai melayu disembelih malah dagingnya di makan puak cina komunis ni.kau tak nampakkah?apa najib yang menyebabkan kau tak makan?apakah najib yang menyebabkan kau takut keluar malam hari?apakah keadaan aman ini kau nak ubah.sebab dia memang dah pasti.yang kau mahu itu belum tentu pasti.jangan emosi sangat atau kau ini bukan melayu islam.puja komunis dan pemimpin rosak moral yang begitu teruk.ini baru sikit aku beri kau.banyaklagi yang belum beri tau.belum lagi aku cerita tentang agenda kartel cina asia yang sedang dirancang untuk menguasai nusantara.fikir sikit nasib anak cucu.biar buruk kain di pakai lebih baik dari telanjang dalam kolam.

Anonymous said...

kenapa kd, orang pas tu bukan melayu, hanya melayu umno sahaja yang berjuang, tak mampus pun melayu kat selangor dapat ke pembangkang, negara ini beri ke bn selama 54 tahun, sekarang apo jadi, pemimpin yang kaya raya, jika melayu umno boleh memerntah dengan cina gerakan dan mca, tiada sebab melayu pas dan gerakan tak boleh memerintah dengan dap, tiada melayu nak bunuh melayu bahalul, aqku suruh sangat bn tumbang, bukan moroyan lah, bior rasa melayu umno yang tak sedar diri ne tau takutkan orang mcam macam, melayu umno memerintah cina juga kaya, Bodoh punya orang, lebih baik g buat rumah batu lah kd, orang berkata sebegitu agar pemimpin MELAYU UMNO INI SEDAR, JANGAN SUKA MENYALAHKAN ORANG LAIN JER, TAKUT SANGAT HILANG KUASA?

Anonymous said...

PEMIMPIN MELAYU UMNO LAH YANG TAK MEMIKIRKAN MASA DEPAN ANAK CUCU KITA, PEMIMPIN SEPERTI DOMPOK , NAN YAAKUB, NAJIB JUGA ORANG KANAN DIA, YANG LEBIH SUDU DARI KUAH, TAK PERNAH NAK BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH BAIK, DAPAT LAKI OK SIKIT MEMERINTAH, BINI PULAK BUAT HAL, LU FIKIR LAH SENDIRI, KENAPA ORANG BERKATA BENDA YANG BENAR TERJADI, AKU BUKAN JENIS MCAM AWAK KD, YANG TAK BENAR DI KATAKAN BENAR, DASAR MAKAN PUN DI SUAP OLEH PEMIMPIN?

Anonymous said...

kekalkan yang ada kalau ianya suatu yang pasti.tukar yang baru kalau yakin pada suatu yang tak pasti

PASTI KE ? HA HA HA HA

Anonymous said...

Sbb yg meroyan di atas tu ,anak dia mmg sekolah di skjc sg. Jan KD,biakan la...tu je kite da Bole nilai takat mana je dia ni..yg tukang backing lain dr sekufu2 kumpulan arwah Dato zizan,ade tu bekas penyokong pas wpun sekarang da umno...jd umno jugak la Cuma 'separuh masak' tapi akal pembangkang tu tatap sebati,dduk dlm umno tak pakai dek orang,mula la kaki komplen pemimpin je...bila bcakap konon hal2 silap pemimpin tpi Hal sendiri pun x Bole setel,ekonomi,merancang,memimpin lagi laa..teori 'bagi kome jawatan dlm umno dulu,tahula kome mengaturnya' itu suma cakap 'akal pembangkang' la yg bertopeng dlm umno jerantut ni..

Anonymous said...

anon di atas, awak ingat orang umno macam kd dan wan zuruk tu ikhlas sangat duk dalam umno, jika tak ada benda dapat?, takkan duduk dan melalak dalam umno tu,HAKUK DAH KATA PEMERITAH DAN PEMBANGAKANG SAMA JER BILA MEMERINTAH, MENGHABISKAN HARTA RAKYAT, AKU BERSUARA BUKAN DI SEBAKAN AKU AHLI MANA MANA PARTI POLITIK, TAPI KERANA HAKUK NE PEMBAYAR CUKAI,TAPI DUIT DI HABISKAN SEWENAG WENANG OLEH PEMIMPIN KERJAAN,? ADA FAHAM TAK KIRA LAH KERJAAN BN KE PAKATAN BAHALUL.

BAYANGKAN PRUJEK JALAN DARI TUIT KE KAMPUNG PAGI MERUPAKAN JALAN YANG PALING MAHAL DALAM DUNIA, KERANA TIDAK ADA KETELUSAN DALAM PEMBERIAN TENDER TERSEBUT, BEGITU JUGA DENGAN PEMBELIAN KAPAL SELAM, AKU BUKAN KIRA SIAPA YANG MEMERINTAH, TETAPI PERBUATAN MENYALAHGUNA KUASA PARA PEMIMPIN KERAJAAN DALAM MENGHABISKAN DUIT RAKYAT, ITU ,MAKSUD AKU BOODOH?. TAK KIRA DI MANA SEKALI PUN BERLAKU PERKARA INI, HARGA SETIAP ERKARA SEPATUNYA TIDAK TINGGI, TETAPI UNTUK MEMBERI MAKAN DAN MENYARA OTRANG ORANG SEPERTI ANON DI ATAS INI JUGA WZWH DAN KD, HARGA TENDER TERSEBUT TERPAKSA DI UP KAN MENJADI HARGA TIDAK LOGIK, FAHAM MAKSUD KAWAN BAHALUL?

Anonymous said...

KD PUN PERNAH NGAJAR SEKOLAH SUNGAI JAN, SEKOLAH CINA DULU, TAPI GURU BESAR SEK CINA TU KATA, KD JARANG ADA KAT SEKOLAH, DARI PAGI SAMPAI TENGAHARI DUK KAT TINGAT ATAS KEDAI BANDAR BARU, DOK MAIN MESIN BUAH, SEBELUM KD BERUBAH ARAH MEMINATI SUKAN LAIN IAITU BACHUK DI TINGKAT ATAS JUGA, TAPI DI BANDAR LAMA, UNTUK INFO!!!

Anonymous said...

OIK Zurik,

kesimpulan nya MUSA KUMIL adalah manusia berstrategik dan pandai mengenali peluang dan tanpa sedar beliau mengamalakan SWOT Analysia, Applied supply and demand theory. Wah musa kumil lebih bijaksana dari graduan economy.

Anonymous said...

hancurnya akhlak orang UMNO,

U=untuk M=masuk N=neraka O= ok

Anonymous said...

berjudi dosa dengan tuhan.mengumpat dosa dengan manusia.fikir-fikir lah anon di atas.Lagi satu,dia main bacuk pakai duit rakyat ke wahai pencacai dr shukri di atas.

yang kata dia bayar cukai di atas tu kerja ke?setau aku makan pun hasil gaji bini.

yang bagi info tu dia pun terlibat sama dengan kd,main sama-sama,cuma lebihnya dia ni main ekor bapak lah kuatnya.dan bonusnya dia ni main betina berkongsi dengan wan yusuf tarak baik punya kaki.

aku hamun dgn orang yang mengatakan orang ni. lepas ini aku nak buat siri dedahkan keburukan orang jerantut satu persatu.biar dunia tahu.semua dalam poket aku.kau orang tunggu.

Anonymous said...

KAH KAH KAH KAH KAH...LUCU JUGA STATEMENT DEI ZURI MENGENAI MUSA KUMIL....MASA INI HARGA GETAH MAHAL BOLEH LA DAPAT BERBELAS RIBU, MASA HARGA GETAH MURAH DAHULU..???, TAK TANYA DAN TAK CERITA PN..JANGAN LA NK MEMALUKAN MUSA KUMIL...WAHAI WAN ZURI

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024