Monday, June 11, 2012

Anwar Ibrahim Kalau Serious Mahu Jadi PM Kena Nafikan Kepada Rakyat Malaysia Isu Akaun RM3 Bilion



Akuan Bersumpah Dato' Murad bekas Penolong Gabenor Bank Negara 13 tahun dulu umpama boomerang menerjah Anwar Ibrahim.

20 akaun induk bernilai RM3 bilion.

Anwar Ibrahim kalau serious mahu jadi PM kena terang dan nafikan kepada rakyat Malaysia isu akaun RM3 bilion. 

Ahli politik yang tidak berintegriti tidak layak menjadi PM Malaysia.

Ahli politik yang mahu jadi PM perlu jujur kepada rakyat Malaysia

15 juta pengundi PRU 13 menunggu penjelasan dan penafian dari Anwar Ibrahim.

21 comments:

Anonymous said...

Wan Zurik,

Udah-udah le main isu lapuk ni...dah 13 tahun berlalu. Isu ini timbul zaman mahathir lagi dan dah kecoh bagai nak rak masa tu. Penyiasatan dah dibuat dulu danMahathir tak dapat nak buktikan, tak dapat nak pin Anwar. Kalaulah isu ni real, you ungat mengapa mahathir tak pickup isu RM 3 billion ni sekarang? U ingat Mahathir tu bodoh ke...

Now what came out from French court meengenai Najib, Mahathir, daim dan razak baginda tu isu semasa yang besau. mengapa dok diam. MACC mengapa tak siasat?

Anwar made an accusation pasal harta Muhyidin. dia tanya specific question siapa bayar sewa rumah muhyidin masa mula-mula datang KL menjadi menteri dulu? Ini isu semasa yang perlu disiasat. Bukan cerita lapuk yang dah terbukti no case.

Anonymous said...

Sewa rumah Mohy dan 3Billion Anu-war isu kecil ?.Kita bercerita PM wannabe yang CORRUPT bro.Tak habis habis PM wannabe ni.He is doomed so is PR.PR tidak layak lagi.

Anonymous said...

Rakyat Malaysia tolak PKR/PR .Janji PR tidak boleh pakai.

Anonymous said...

PAS gila suruh tanggoh haji demi pilihanraya.Hukum Allah tidak penting , pilihanraya lebih penting.Bodoh punya PAS.Gara gsra sekongkol dengsn DAP.Ana tsk faham .

Quiet Despair said...

Huhu, your past will always catch up on you. There's no statute of limitation on corruption.
Setiap malam di TV ada saja pihak mewakili berbagai golongan mintak Anwar jelaskan dakwaan ni.
Tapi dia masih membisu. Adakah silence means yes?
Amboi kalau berceramah, cakap orang ni orang tu korup. Yang awak saja tak ambik duit.
Jangan bimbanglah. MACC dah investigate. Kita tunggu whether AG can find a case to prosecute.
If boleb hurry up, start court proceeding sebeum GE.
Tengokkan juga Azmin dan isteri dengan duit dan saham berjuta-juta semasa baru mula kerja dengan gaji RM2,000.

Durian Gugur said...

mentaliti utusan malaysia.he333

Anonymous said...

Saya setuju Anwar Ibrahim bentang kesemua penyata akaun dan istihar semua harta dia dengan SYARAT kesemua wakil rakyat ikut jejak langkah dia terutama orang Umno. Wakil rakyat Umno juga kena bentang kesemua akaun mereka dan istihar aset mereka.Baru Adil.

Anonymous said...

Anon 8.32AM,

Tiga perkara yg anda mesti teliti; Pertama arahan ini ditujukkan kpd petugas PAS yg terlibat PRU13 sahaja. Ke2, sepatutnya tarikh PRU13 tidak perlu dirashiakan oleh DS Najib dan ke3, anda tidak berhujah dgn syara'. Hujah anda bedasarkan nafsu... Cuba bersihkan minda anda dan lihat bagaimana solat waktu boleh ditangghkan/dijamakkan dalam kes2 kecemasan(umapan kes2 seorang Dr terpaksa merawat pesakit yg kritikal)....

bat8 said...

wan zurik

cerita anwar ni cerita basi le. Anwar melalui new york post dah dajalkan najib dengan menuduh bakal menantu dia orang khazakstan menipu weh...celaka punya anwar. Jom kita pakat ramai2 pi buat senaman punggung depan rumah aljuburi ni. QD leh jadi ketua

Anonymous said...

umNO UMno ape same jeeeee, dulu geng skalang tak geng tapi asal umNO UMno sameee jeee

Kampong man said...

Salam sdr pembaca semua,

Isu peribadi DSAI saya tidak mahu ambil tahu.Isu lama beliau melibatkan 3 bilion kini mula bergelora kerana ia ada kaitan dengan soal integriti saorang potential PM yang anti korup, anti kroni yang mempraktikan nepotisma.

Disebabkan Kampong man mengenali Dtk Murad isu ini menarik untuk dibuat kajian bagi membuktikan kesahihanya.Ingin saya syorkan sdr yang mahu mengetahui lebih mendalam cuba google:

AIDC NEWS.
Tajuk artikal " Akaun Anwar RM3 billion...Pengakuan berkanun Dato' Murad...

Setahu saya Dato' Murad adalah saorang yang jujur dan tidak punyai political interest.Bekas murid Sekolah Menengah Ugama Izzudin Shah , Ipoh dan kini amat aktif dengan kerja kerja amal islam.Saorang yang berintegriti tinggi.

Presiden Perkasa Sdr Ibrahim Ali mengesyorkan penubuhan RCI (Suruhanjaya Siasatan Di Raja) bagi menyiasat kes 3 bilion ini. Harap kita dapat membuat rumusan sendiri kebenaran case penting ini .Salam.

Anonymous said...

Berenti la anon melayu sekelian.betulkan diri dulu bru nk wannabe pm u ol step up the takhta..jgn ckp psl jama' yg dibolehkan la bro,takdak pasai saudi nk xtand haji sbb msia nk pru.bro,lu ckp pkai ijma' ulamak ke pakai puki?

Anonymous said...

tapi yg nyata sampai sekarang umno bn takut nak istihar bila PRU....
masih nak mencari waktu yg sesuai ke?..sampai sekarang tak berjumpa..kalau dah tak konfiden nak menang cam tu la....
ada ura2 nak buat musim haji apasal?...nak menafikan hak mengundi rakyat malaysia ker?...
dah tak de ura2 lain ker?

dinoscots said...

Kesian Mohy tak banyak duit nak bayar sewa rumah.Diaorang kata Anu-war tolong bayarkan dulu.Anu-war keluar negara sudah berpuluh puluh kali tahun ni dengarnya.Memburukan Malaysia diluar negara.Kesian Malaysia.Apa masih PR sekata mahukan Anu-war jadi PM ?. Terutama si Lim Guan Eng tu..

Yang penting Malaysia menang 2-0 dengan Singapura dan BN 12-0 PR dalam pilihanraya.Undilah BN yang stabil dan proven bukan jalan sesat PR yang rakyat tidak redai.Apa rakyat masih mahu mempercayai janji Anu-war ketua PR ini ?

Durian Gugur said...

anwar rela disiasat,pemimpin lain bila lagi?

Anonymous said...

Anu-war tak rela bersumpah didalam mesjid dalam semua kes moralnya.Apa macam ? durian pun dah mula gugur.Musang king best tapi mahal.Yang sibik sangat nak pertahan Anu-war apahal ?

Anonymous said...

PP: Najib harus jelaskan subsidi gas RM131.3 bilion

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng desak Perdana Menteri jawab skandal subsidi gas yang didedahkan oleh bekas CEO TNB Tan Sri Ani Arope.

KUALA LUMPUR: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjawab pendedahan mantan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Tenaga Nasional Berhad (TNB) Tan Sri Ani Arope mengenai skandal subsidi gasyang mengakibatkan negara menanggung kos sebanyak RM131.3 bilion.

“Najib harus menjawab pendedahan yang dibuat oleh Ani Arope berhubung skandal subsidi minyak ini,” katanya dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan di sini hari ini.

Bekas CEO TNB itu mendedahkan bahawa Unit Perancangan Ekonomi (EPU) bertanggungjawab terhadap skandal subsidi minyak yang menyebabkan rakyat Malaysia menanggung kos berjumlah RM131.3 bilion pada tahun 2010.

Lim berkata, Ani Arope sanggup memilih untuk melepaskan jawatan beliau daripada menandatangani perjanjian berat sebelah, yang melihat penciptaan generasi pertama IPP, seperti YTL Power Services, nPowertek dan Malakoff semasa pentadbiran mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

“EPU telah memaksa Tenaga untuk membeli kuasa daripada pengeluar bebas elektrik (Independent Power Producer – IPP), yakni Genting Sanyen, sebanyak 14sen/kWh walaupun terdapat penawaran sebanyak 12sen/kWh; dan IPP mengenakan bayaran sebanyak 16sen/kWh.

Menurut Lim, Ani Arope turut menggelar EPU sebagai ‘Economic Plundering Unit’ dengan menaikkan tarif elektrik sewenang- wenangnya.

Ani Arope menyatakan bahawa agensi janakuasa tersebut telah memaksa syarikat janakuasa nasional untuk menandatangani perjanjian pembelian berat sebelah hampir 20 tahun yang lalu di mana Tenaga mesti membeli tenaga yang tidak diperlukan.

Margin simpanan elektrik tertinggi di dunia

“Hal ini menyebabkan Malaysia mengalami margin simpanan elektrik yang tertinggi di dunia iaitu 52.6% pada tahun 2010,” ujar Setiausaha Agung DAP itu.

Menurutnya lagi, sehingga akhir tahun 2010, Petronas telah menjengkakan subsidi gas asli terhadap sektor janakuasa dan sektor bukan janakuasa sebanyak RM131.3 bilion.

“Sekiranya harga gas asli tidak berubah (dalam sektor janakuasa pada RM10.70/MMBTU; sektor bukan janakuasa pada RM15.35/MMBTU), sejumlah RM27 billion terpaksa ditanggung pada 2011,” katanya.

Beliau berkata TNB dibenarkan untuk menaikkan 7% kenaikan kerana Tenaga perlu membayar lebih untuk harga gas asli yang naik sebanyak RM3 se MMBTU, di mana ianya akan mengurangkan kos subsidi kepada RM25.64 bilion daripada RM27.22 bilion.

Jelas sekali, tiada justifikasi untuk Putrajaya menaikkan tarif elektrik sebanyak 7% apabila kajian semula syarat asal IPP adalah memadai daripada pemotongan nilai subsidi tersebut.

Katanya, ‘Federation of Malaysian Manufacturers’ (FMM) telah menyatakan bahawa harga dalam sektor janakuasa Malaysia belum menjadi lebih kompetitif, walaupun bayaran untuk gas asli adalah lebih murah (RM13.70/mmBtu) berbanding Thailand (RM18.23), Singapura (RM43.32) dan Indonesia (RM21.04).

“Kos elektrik di Malaysia berikutan kenaikan kadar adalah menghampiri kadar di Thailand. Sekiranya kita membandingkan kadar tenaga elektrik di Thailand yang berkategori tenaga bervoltan rendah, sederhana dan tinggi, kadar tarif Malaysia antara kategori tersebut adalah lebih tinggi.

“Perdana Menteri harus menjawab kepada rakyat Malaysia kenapa rakyat harus ‘membayar’ bagi kesilapan atau perjanjian yang tidak seimbang oleh EPU yang bertentangan dengan kepentingan nasional kerana ia hanya menguntungkan beberapa IPP dengan mengorbankan kepentingan 27 juta rakyat Malaysia,” tambahnya. -FMT

Anonymous said...

Cerita subdidi ini dah basi dah woi.PM LGE boleh tanya isu begini.Apa yang LGE tahu.Penang pun kelam kabut .pergi tanya YTL tu .Bodoh sangat ke EPU tu.Saja nak jadikan isu .Cubalah cari alternative energy lain kalau ada.Itu yang terbaik pafa masa itu.

Kampong man said...

Amat mudah menuding jari menyalahkan semua orang.Saya bukanlah pakar ekonomi dan juga pakar tenaga.Setahu saya banyak agensi agensi kerajaan saperti TNB, Talikom, POS, KTM dan banyak lagi di ujudkan bagi kemudahan rakyat walaupyn menghadapi kerugian tetapi ia harus dilihat sebagai satu " SOCIAL RESPONSIBILITY" untuk RAKYAT KTM dan POS umpamanya.

Saya percaya bagitu juga saperti PLUS highway di buat atas dasar BOT (Builr, Operate and Transfer ) being OUTSOURCED !! supaya the limited govt resources will be used for more urgent requirement untuk Rakyat saperti ayer dan pendidikan dan keperluan asas yang lain.It was the best decision at the time, i believe.

It is always a case of an OPPURTUNITY COST and financial cashflow.LGE has never been in the Government .He is more intetested to politised issues to make the govt of the day look not very clever that outsourcing power to the IPP was a mistake .That being the case we better do not have highways, no Penang bridges, no KLIA, no Ports, no LRT and no PUTRAJAYA , and no no no.If only they (PR) understand the level of detail studies and approvals done before any govt decisions are made. One more important decision.Despite Penang being under Pakatan the BN continue with the second Penang bridge because it is needed for the Rakyat in Penang and yet Penangites reject BN !.

My buddy Aspan has many times spoke to me highly of how LGE of Penang has allocated more fund for Penang jabatan Islam than probably any state under BN.Appear very impressive but....ada udang di sebalik ketam.DAP memperjuangkan umat Islam di Penang ? Penangites has to decide if they think CONCESSION is a bad thing they should not agree with the Federal Govt decisions on highways or whatever.Thank you.

Anonymous said...

Yup, biarkn luncai terjun dgn labu2nya

Anonymous said...

gua peduli apa, gua punyer kroni gua kena jaga, nanti manyak bocor, manyak tiris, sapa mau tutup itu lubang, apamacam muhammad taib bawa wang, apamacam shahrezat, apamacam khairtoyo, apamacam mahkamah perancis, macam-macam lu orang wat hal, rakyat sudahn bosaaaaaaaaan....

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024