Nuffnang Ads

Pages

Tuesday, November 6, 2012

Ini Bukti Video Kenyataan Nurul Izzah...Mungkin PAS Kata Video Itu Besi..Tidak Boleh Bukti!!!




Soalan : Wajarkah kaum Melayu diberi kebebasan beragama (boleh murtad) spt kaum bukan Melayu.

Nurul Izzah : "When you ask me, there is no compulsion in religion... how can anyone say sorry, this (religious freedom) only applies to non-Malays, it has to apply equally."

Dalam BM - " Apabila anda bertanya kepada saya, tiada paksaan dalam agama...Bagaimana seseorang meminta maaf kerana kebebasan beragama hanya digunapakai kepada mereka yang bukan Melayu, ia sepatutnya digunapakai secara samarata."

Mana PAS? Kenapa tak tegur? what next after murtad? sokong LGBT?

Antara komen dalam blog WZWH yang perlu 18 juta orang Melayu @ Islam fikir dan renungkan sedalam-dalamnya...


Anonymous Anonymous said...

Apa nak jadi dengan YB2 Melayu/Islam dalam PKR ni..
Forumnya tajuk “Islamic State: Which version; Who’s responsibility?” TAPI dianjurkan oleh Gereja Full Gospel Tabernacle di Subang..
Lebih menyedihkan & merunsingkan lagi lagi bila forum tersebut mendapat sokongan/dokongan YB Islam/Melayu.. DAH GILA ke..??
Bagi aku, apa yang dipertuturkan oleh Nurul Izzah tu ku tak heran sgt.. Anak Anwar Ibrahim tu.. Perumpamaannya, pepatah Melayu ada berkata,.. “Kena lagi nak ditumpahkan kuah kalau tak nasi”.. So, apa nak diherankan dgn mulut busuk si Nurul Izzah tu..??
TAPI, BAGI AKU, PERSOALAN YANG LEBIH MENDASAR ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT..:-
1) APA LOCUS STANDI ATAU APA HAK GEREJA UNTUK MENGANJURKAN FORUM UNTUK MEMBINCANGKAN ISU UMAT ISLAM DAN AGAMA ISLAM.. iaitu.. “Islamic State: Which version; Who’s responsibility?” .. ???
Apalah agaknya reaksi pihak gereja jika Pusat Islam atau JAKIM menganjurkan forum mempersoalkan isu2 kepercayaan agama Kristian atau soalan negara Kristian..??
2) KENAPA GEREJA BEGITU BERANI MEMBINCANGKAN/MEMPERSOALKAN ISU2 NEGARA ISLAM..?? Jawapannnya:- KERANA MENDAPAT SOKONGAN YANG TIDAK BERBELAH-BAGI DARIPADA YB2 ISLAM/MELAYU YANG BERNIAT JAHAT SEPERTI ANWAR IBRAHIM SERTA AHLI KELUARGANYA…
Kalau marah ngan Mahathir ke Umno ke.. Jangan la di MANGSAKAN NEGARA, BANGSA DAN AGAMA SENDIRI..
INI LAGI SATU DALIL/BUKTI SAHIH YANG MENYATAKAN BAHAWA YB2 BERAGAMA ISLAM/MELAYU DARIPADA PKR TIDAK LAGI BOLEH DIANGGAP MEMBAWA SUARA ISLAM/MELAYU DI DALAM PARLIMEN..

November 6, 2012 5:44 PM

30 comments:

Anonymous said...

Cerita yg ditokok tambah ini tidak akan habis selagi PRU13 belum diadakan. Tukang taja cerita ialah UMNO manakala tukang sampai adalah TV3 dan Utusan...

Umno dah takde modal...mereka kononnya jagoh agama. Walhal mereka parti sekular...dan berkitab muamalat dgn kitab kapitalis karangan Adam Smith. Wan merupakan salah seorang anak murid yg bertalaqi dgn anak murid kpd Adam Smith serta memperolehi sanad sehingga beliau dibenarkan bersyarah kitab kapitalis...

Wahai Najib mengapalah PRU lambat sangat...Mengapalah perlembagaan membenarkan hanya kamu yg boleh menentukan tarikh pilihanraya. Lagi lama lagi bertambah besarlah fitnah.

Tolong tanya ulama' UMNO apa hukumnya melambatkan2 PRU...

Travi said...

Hai  Anon November 6, 2012 11:02 PM, Kau ini  Melayu bodoh , tolol dan lebih lagi BEBAL. Ini bukan masaalah Umno, TV3 atau Utusan lah Bahlol , ini masaalah identiti ISLAM dan MELAYU di Tanah Melayu ... Faham Bahlol !! Awak ingat kita hendak duduk diam apabila saorang anak haramjadah membuat kata kata songsang itu. You are dead wrong!! ......PUKI ENGKAU PUNYA EMAK !!! 

Anonymous said...

bro kampongman

Tulisan Anon 11:40 pm - ini yang dikatakan mencarut dan melucah. Perlukah kita menjadi rocket saintist dulu baru boleh meneka dia dari puak mana?

Dia mempertahankan Islam tetapi dalam masa yang sama mencarut/melucah...brand macam ni le yang saya dok kritik. mind you, orang yang jenis inilah yang u maksudkan yang mencarut di dalam blog Sak, Kalau pergi ke blog parpukari, lucahannya lagi dasyat.

Persoalanya apa dah jadi dengan orang melayu Islam kita? Ini kah individu-individu yang kita harapkan untuk mempertahan dan memertabatkan Islam?

Anon 5:05

Anonymous said...

SHAH ALAM 6 Nov. - Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah melahirkan rasa terkejut dan kesal dengan kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar pada Sabtu lepas, bahawa orang Melayu Islam bebas memilih agama di bawah faktor kebebasan beragama.Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS),

Datuk Setia Mohamad Adzib Mohd Isa berkata, baginda juga menolak sama sekali sebarang pandangan daripada mana-mana pihak bahawa orang Melayu beragama Islam mempunyai kebebasan untuk memilih agama lain dan keluar agama Islam.

"Sebagai penasihat kepada Sultan Selangor, MAIS akan terus bertegas dalam membantu baginda untuk bersikap waspada, peka dan tegas terhadap mana-mana pihak yang sama ada secara langsung atau tidak langsung mencabar kemurnian agama Islam baik dari segi fahaman mahukan amalan, khususnya di Selangor," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas laporan portal berita pro pembangkang yang memetik Nurul Izzah pada forum "Negara Islam: Versi Mana; Siapa Bertanggungjawab" di Subang Jaya, Sabtu lepas, berkata setiap rakyat di negara ini tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama-agama tertentu.

Bagaimana pun semalam, selepas dikritik pelbagai pihak, Nurul Izzah mengeluarkan kenyataan di dalam laman sosial Facebook-nya menafikan bahawa beliau menyokong gejala murtad.Mohamad Adzib berkata pihaknya khuatir kenyataan seperti itu boleh mengelirukan dan mempengaruhi orang Melayu beragama Islam dalam negeri Selangor berikutan ia dikeluarkan oleh seorang pemimpin kanan parti komponen pakatan pembangkang yang mentadbir negeri itu.

Beliau menegaskan bahawa berdasarkan ajaran Islam, kebebasan beragama hanya terpakai kepada orang bukan Islam yang mana mereka bebas untuk memeluk agama Islam atas kesedaran dan kemahuan diri mereka sendiri serta tanpa sebarang paksaan.

"Bagaimana pun, setelah memeluk agama Islam, mereka tidak boleh dengan bebas memilih agama lain dan keluar dari agama Islam. Perkara sama terpakai kepada orang Melayu yang beragama Islam di mana orang Melayu juga tidak boleh dengan bebas memilih agama lain dan keluar dari agama Islam kerana mereka semua perlu mematuhi semua ajaran agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W," katanya.

Mohamad Adzib berkata Islam juga adalah syarat yang menentukan status sebagai seorang Melayu seperti yang diperuntuk dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.Justeru, beliau berkata pemikiran liberalisme atau pluralisme amat bahaya kerana akan menghakis hak kedudukan dan keistimewaan orang Melayu yang sedia termaktub dalam Perlembagaan dan undang-undang sedia ada.

"Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor juga menitahkan soal-soal berkaitan agama Islam jangan dipolemikkan dan dijadikan modal politik untuk kepentingan pihak tertentu kerana boleh mengelirukan dan memesongkan fahaman umat Islam berkaitan agama Islam.

"MAIS bertegas bahawa apa-apa pun agenda mahupun tindakan berorientasi politik tidak boleh sekali-kali menggadai kedudukan, kefahaman dan pelaksanaan Islam di negeri Selangor khususnya dan Malaysia amnya. Walau apapun, MAIS mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) membuat siasatan untuk tindakan sewajarnya," katanya. - BERNAMA

Anonymous said...

PAS Allow Muslim To Go Murtad

Anwar's plural agenda and his liberal understanding is no longer a secret. Even though he seems to deny about it, but every single one of his speeches, statements and actions only reflects his stand on this matter. Anwar love freedom in lifestyle which seems to go along well with liberalization, as well as the Zionists. To confuse rakyat, making it seems that their fight is true and sacred, these liberalists then refer to their agenda as defending 'human rights'. To fulfil their objective to live free and open, they work hard to ensure that mankind would accept that the 'wrong is right' and the 'right is wrong'. Few of them include the practice of homosexual, lesbian and transsexual. The same thing goes to free sex.
All of these bad practices have been proven to be negative lifestyle as it inflicts negative effects towards family structure as well as the society, but these groups would fight to ensure that it would be the right thing to do, or natural, for mankind, so that those group would not be judged by anyone. To ensure that they manage to force everyone to accept the idea, so they should shake religious belief around the world especially Islam. Even though every religion sees such practices as something that is bad, only Islam really fight against it. Thus, it has been proven that Islamic belief is far more stronger to be compared to other religion, making it as the biggest enemy among liberalists.

Anonymous said...

That is why Islam has always been their main target. And for that, agents, puppets, media NGOs or any other organizations are used to promote this idea. Anwar, as one of them, is appointed as their 'slave' and will be named as future puppet leader for Malaysia. This means that Anwar will be responsible in making sure that their agenda will be imposed in Malaysia and perhaps the region as well. Anwar's liberal understanding is then followed by Nurul Izzah, his daughter, which is no longer a secret. This explains why PKR leaders has always been supporting murtad fighters such as Ambiga Sreevenasen in IFC issue as well as trying to cover up the issue of murtad in Selangor.
The group and leaders which fight for LGBT around the world even openly support Anwar in his sodomy case. Such support is consistent with Anwar's statement which mentioned that the current homosexual law is stale. Based on this fact, we do not have to be surprised with Nurul Izzah's statement which says that it is irrelevant to stop Muslims who chooses to convert to other religion. This open statement was then criticized by a few including PAS activists. But, statement given by PAS is not enough to deny Nurul Izzah's thought on the matter.

Anonymous said...

As a party which uses Islam as part of its name, and Ulama as their leadership symbol, their objection towards Nurul Izzah's statement seemed to be political and that it would not bring any effect. This is because, Nurul Izzah is not the leader of any NGOs which has anything to do with PAS. But she is not just any other woman who's statement would not provide a great impact to anyone. But, Nurul Izzah is a leader in PAS's alliance. What's more is that she is the daughter to the future Prime Minister which was agreed by PAS. This means, Nurul Izzah's statement does not just have its own influence, it is also part of her father's statement, PR's future Prime Minister if they are to rule this country.
So, certainly, the statement would be implemented as PR rule. This is a sure thing, with great support for DAP, a party which is really fighting to establish a secular country, no one need any explanation on how well Anwar's liberal understanding ans DAP's Secular country agenda goes along. Thus, if PAS still want to 'criticize' Nurul Izzah's statement, but do nothing about it to defend Islam, then it is not wrong for us to say that PAS is also fighting alongside Zionists to weaken Islamic belief in Malaysia as well as spreading pluralism. The fact is, PAS only has two choices, whether they still be friends with these bad goons or they should leave the coalition. No other way.

Kutukan Dewata said...

anon atas sekali tu memang pemuja anwar ibahim.

anwar ibrahim bila buat hal dan tidak menguntungkan dirinya maka dia akan meletakkan segala kesalahannya ke bahu umno.

tak apalah anak beranak yang dah tak takutkan Allah itu akan menerima balasannya kerana Allah amat membenci makhliknya yang melampaui batas!!!

Anonymous said...

Sultan Selangor pun dah arah Jais buat siasatan. Lepas ni kes ni akan jadi lebih besar dan panas sebab dalam youtube pun ada. Kes ni akan menjunamkan diri dia sendiri. Pas dah tentu tengok dan diam je. Cepat sangat melatah, tak mahu minta maaf...ambik ko.

Travi said...

Anon 5:05 , apakedarah yang mu nak megnadu dengan Kampongman. Mu punya comment tak habis dengan mu punya Umno lama dan Semangat 46 dan mengutuk Umno kononnya Umno baru. Sebenarnya mu tidak tahu politik Umno lama dan baru. Mu hentam sesuka hati belasah Umno baru. Itu dah lapuk lah, dah dimakan zama. Jangan sangkat orang Melayu tak tahu mencarut dan bermaki , ulamakpun tahu cara maki kepada orang Melayu yang Bodoh dan Bebal. Sapatutnya orang Melayu sudah lebih  pandai dari bangsa berfikiran pendatang. Malangnya orang Melayu masih bodoh dan BEBAL, buat comment ....ibarat ludah kelangit.....  Orang Melayu mundur dalam segala galanya... Itu pun tidak sedar lagi . Mu pun tahu orang Melayu sudah jadi pengamis didalam Negeri sendiri , hidup dengan 1,500 rm sabulan. Itu mu hendak salahkan Umno baru..... Itu semua salah orang Melayu sendiri . Di beri sekolah tak belajar, diberi peluang berniaga jadi Ali Baba. Kerana apa? Kerana orang Melayu itu bodoh, bebal dan satu bangsa yang malas. Saya mencarut dalam blog ini ( maaf WZWH ) kerana saya dah benci dan meluat dengan comment bodoh datangnya dari orang Melayu. Mu kena baca blog blog yang menceca Islam dan Melayu bagimana mereka maki orang Islam dan Melayu. Freedom of expression, opinion and speech ada tempatnya. Dayus Dayus dan Dayus hanya mendiam diri.

Anonymous said...

Hilbert Montell,

pendapat sy sbg orang bukan Islam, kenyataan nurul izzah itu sungguh tidak bertanggungjawab! mana tanggungjawab dia sebagai orang Islam terhadap agama dia? sy tidak nampak di mana letaknya tanggungjawab dia sebagai wanita Islam sebaik sja beliau berkata begitu...sungguh menyedihkan sebenarnya. Sepatutnya sbg org Islam nurul izzah tahu tanggungjawab semua pemimpin terhadap agama dan bukannya membiarkan agama menjadi seperti sebuah hotel yg sesuka hati orang boleh keluar masuk keluar masuk.. itulah masalahnya apabila ilmu kurang separuh tapi begitu bermegah dgn pangkat, kuasa segala..hinggakan agama juga sanggup mereka permainkan!

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Travi,
Apa yang Travi luahkan itu betul...bila tidak sanggup melihat pemimpin Islam diperbodohkan oleh puak Kristian secara tidak sedar dan bila dilihat forum bincang hal Islam di Gereja itu secara halus oleh gerakan kristianisasi yang menggunakan gerakan liberal Islam untuk membelakangkan Perlembagaan Persekutuan dan mengancam Islam di Malaysia....WZWH kira apa yang Travi carut itu masih dianggap mild.

Kampong man said...

Salam semua,

Kampong man sangat sedih apa yang telah diperkatakan Nurul Izah kerana ia melibatkan kesucian agama Islam dan datangnya pula dari saorang wanita Islam yang terlalu liberal bagi tujuan memikat undi kaum lain.Yang pasti PKR akan di hukum di PRU 13 nanti.

Kita mungkin boleh berkompromi dengan perbezaan pendapat dan ideologi.Kita tidak boleh bertolak ansur apabila ugama dan bangsa dipermainkan.

Pada Nurul uncle mahu pesan jangan terlalu ghairah dengan kedudukan politik dan mengenepikan perjuangan bangsa.Apa lagi yang mereka mahu ? Kekayaan merimpah ruah tanpa ada halangan di bumi bertuah ini dan kini mahukan KUASA ?.Cukuplah orang Melayu harus dibelakang UMNO dan UMNO akan meneruskan Transformasi memperjuangkan bangsanya khasnya dan rakyat Malaysia seluruhnya.HIDUP UMNO...HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU !!

Anonymous said...

Isu ini merupakan isu yg direka2..Nurul Izzah diperangkap agar melakukan kesilapan dalam membuat sesuatu kenyatan tentang agama. Yg memerangkap adalah tali barut UMNO agar UMNO kelihatan sebagai seolah2 pejuangan agama. Tetapi bila mana Tun Dr Mahathir membuat kenyataan salah tentang hudud...org2 UMNO senyap sunyi, ulama2 UMNO hilang entak kemana...

Sebenarnya UMNO sedang menghadapi krisis identiti...mereka sebenarnya parti sekular dan dalam masa yg sama mula meminati agama untuk berlawan dgn PAS. jadi mereka menjadikan agama sebagai alat politik.

Hari ini isu yg sepatutnya menjadi isu dan perlu diberi perhatian oleh orang2 Melayu UMNO ialah mengenai DS Nazeri Aziz (menteri undang2 yg sepatutnya berintergeriti tinggi) berkawan baik dgn seorang taukeh balak Michael Chia. Kerana kebaikkannya maka taukeh ini sanggup memberi 'pinjam' kereta Hummer yg berharga setengah juta ringgit kpd anak Nazri. Dgn berbuat demikian, isu 'rasuah' Michael Chia kpd parti rasuah UMNO Sabah sebanyak RM40 juta boleh dilupakan...

Adakah anda org2 UMNO yg kononya sebagai pejunag bangsa dan agama menerima keborakan diatas sebagai perkara biasa. Apa beza Soros menyumbang dana kpd mana2 NGO berbanding Mr Michael Chia merasuah UMNO sehinhha UMNO boleh ditafsir sebagai parti rasuah...pejuang agama kah anda?

Mat Periba

Anonymous said...

Ho ho..,Mat Periba cuba lar dari isu celupar Nurul dan mengungkit isu lain yang tidak ada kaitan dengan Topik diatas.Koreklah sebanyak mana pun isu ugama dan akidah lebih penting.55 tahun memerintah pasti ada yang tak kena tetapi kebaikan yang sangat banyak tidak langsong.PR tidak contribute apa apa pun hanya beretorik dan mencari kesalahan UMNO.PR terlalu desperate mahukan kuasa damn it.

Anonymous said...

Mat Periba memalukan keturunannya yang Ahli Bait tapi tidak ada deria untuk mengesan gerakan Kristianisasi untuk cuba memurtadkan orang Islam dengan bersengkokol dengan gerakan liberal Islam dan pluralisme!

Anonymous said...

matperiba duduk atas riba.riba siapa?riba anwar ibarahim.anwar ibrahim mana?anwar ibrahaim pujaan mat periba.itu lah mat periba yang masih duduk atasriba.ekekekekek!!!

Anonymous said...

Travi,

Dalam komen sdra yang berjela-jela itu, saya mengakulah sdra seorang ilmuan tinggi, pakar sejarah dan pakar semua perkara dalam dunia ini.

bagi yang bodoh kalau nak maju kena belajar. Kita kena belajar dengan pakar yang terbaik. jadi,tolong ajarkan saya pasal UMNO lama dan UMNO baru ni...atau lebih spesifik statement sdra dibawah ni.

"Sebenarnya mu tidak tahu politik Umno lama dan baru. Mu hentam sesuka hati belasah Umno baru. Itu dah lapuk lah, dah dimakan zama."

Salam mahaguru, Dr Travi...hamba dah siap dengan buku nota dan pensil nak catit ilmu Mahaguru.

Anon 5:05

Anonymous said...

Travi,

Kerana nak pertahankan Islam, kita boleh mencarut seperti sdra carutkan kat aatas ia itu... "PUKI ENGKAU PUNYA EMAK !!! "

"Emak" atau "Ibu" mempunyai kedudukan paling istimewa dalam Islam. hatta, dalam Islam, syurga itu dibawah telapak kaki ibu. Jika anak menderhaka kepada ibu atau emaknya, Allah berjanji akan memberi balasan segera di dunia ini lagi, sedangkan dosa-dosa lain, walaupun syirik kepada Allah, balasannya ditangguhkan sehingga Akhirat.

Disini sdra mempertahankan Islam dengan mencarut menggunakan perkataan Emak atau Ibu. Apakah sdra ni tidak mempunyai ibu? Sdra ni lahir dari buluh betong ke?Sdra tidak pernah ada seorang insan mulia yang bernama ibu ke?

Kalau begitu le fahaman perjuangan Islam UMNO baru sdra, aku faham le, kalau geng sefahaman sdra begitu kuat mencarut di blog Parpukari dan sewaktunya.Semuanya mempertahankan kesucian islam sehingga ada yang sanggup mengeluarkan perkataan "P*KI"....mampus le melayu jenis ni!

Ingat, taksub politik membabi buta tu bukan tiket masuk syurga. makin taksub membabi buta makin besou mahligai dalam syurga.

Orang melayu miskin sebab malas ek. habis apa tugas kerajaan? Melantak duit untuk kayakan diri dan anak beranak macam Nazri Aziz, Shahrizat jalil ke? nasib dan masa depan rakyat yang memilih mereka, lantak sendiri le, pandai-pandai le nko orang nak hidup ekk...itu tugas kerajaan kan dari komen sdra kat atas?...terutama kerajaan yang mwlaungkan memperjuangkan nasib bangsa melayu?

Orang melayu malas, sebab tu hidup susah. Pemimpin-pemimpin melayu dalam kerajaan kaya raya sebab pandai dan rajin ekk??? Itu maksud sdra?

Anon 5:05

Anonymous said...

Anon 8:52AM,

Perjuang agama yg tulin tidaklah bermusim...tidak memilih tempat,masa dan ruang. Yg berjuang bermusim2 ini perangai orang UMNO. Hidup orang UMNO macam TV3. Semasa bulan Ramadhan macam2 program santapan jiwa diketengahkan. Menonton TV3 pada bulan ramadhan macam menonton TV hijrah pada hari2bisa...hebat. Kemudian selepas berakhirnya Ramadhan..tiba2 program bertukar menjadi TV 'syaitan'...fitnah sana, umpat sini, hiburan yg melampau, gossip peribadi dan macam2 perkara mungkar yg disiarkan. Demikianlah analogi kehidupan beragama orang2 UMNO.

Saya tidak memilih isu...yg memilih isu ialah Sdr Wan...sepatutnya Wan yg tiba2 menjadi pejuang agama memilih utk mensajikan apa yg dilakonkan oleh DS Nazri Aziz ke dalam blognya. Bukan cerita Nurul Azzah yg ditokok tambah...

Kampong man said...

Salam semua,

Nampaknya banyak yang salah TV salah, surat khabar salah orang itu salah dan orang ini salah.Yang betul adalah kaum lain yang bersatu mempertahankan hak mereka di negara ini.Mungkin sekira PR berjaya, itu pun sekira berjaya memerintah mereka boleh ubah TV 1,2 dan 3 sama sapert TV di Arab Saudi dan kita ban Astro sama sekali dan hidup saperti zaman tak ada TV dulu.Apa macm boleh ?.Talk is free.Semuanya pasti ideal tidak ada corruption, cronism mungkin dengan cara macam bukan cara UMNO ,tak kisahlah lama ke baru, orang Melayu dibawah DAP,PKR dan PAS akan mengatasi kaum Cina dalam perniagaan , pelajaran dan Ekonomi .Tambahan pulak DSAI yang amat berpengalaman akan juga memegang potforlio Menteri Kewangan di samping sebagai saorang Perdana Meneri.Hebat tu !!

Tidaklah salah saperti yang selalu saya perkatakan :

"My cats died, i blame UMNO "

Travi said...

Anon 5:05 , tidak payah berguru dengan saya, mu tak tahu membezakan  apa itu Statement, Expression dan Opinion.  Mu tak lulus untuk menjadi pelajar saya kerana saya pakar semua pakar sedunia . Lebih baik mu berguru dengan Pak Aspan dan Sakmongkol. Lagi pun berguru dengan saya mu kena bayaran tinggi kerana saya seorang berilmuan tinggi. Itu yang mu kata. Lagi pun,  Mu kesekolah dibayar oleh Kerajaan BN, saya tidak pergi sekolah kerana bapa saya tidak mampu untuk beli peralatan sekolah dan adik beradik ramai. Walaupun, saya berasal diceruk kampong tapi dibesarkan dibandar, sendiri berkerja menjadi kuli  kepada bukan Melayu, dikelingi dengan anasir jahat. Sebab itu kalau untuk maki hamun saya wira dan tidak kesal apabila saya guna ayat ayat itu. Puki engkau punya emak ... Itu rengan saja, banyak lagi yang berat berat dalam simpanan saya. Syarat  untuk berguru dengan saya kena belajar dulu ayat itu dengan penuh makna dan emosi. 

Anonymous said...

Travia,

Inilah masaalah dengan sdra dan orang seperti sdra, tidak boleh berhujah langsung. Bila diminta hujah meraban melalut keluar skop. paling-paling kuat mencarut.

persoalan yang lebih besar ialah mampukah orang melayu meletakkan harapan dan perjuangan bangsa dialaf 21 dibahu anak-anak muda sebegini.

Sikap sebegini bukan terhad kepada budak-budak UMNO je. Orang melayu PAS dan orang melayu PKR pun ramai yang jenis ini. pemikiran masih era 70an di zaman dunia tanpa sempadan hari ini.

Mampus melayu UMNO, melayu PAS, melayu PKR kalau masih berfikiran dan bersikap begini. Mampukah melayu jenis ini untuk membawa nama melayu bersaing di pentas dunia say 50 tahun akan datang?. aku mampu pukul rata begini sebab aku tidak memihak kepada mana-mana pihak. Aku memihak kepada apa yang betul dan aku memihak kepada melayu yang maju, melayu yang punya jatidiri yang kental, melayu yang berani mengharung cabaran zaman.

kampongman,

nice posting November 7, 2012 12:59 PM) hehehehe.......keep it up bro!..bagi le galakan banyak2...kalau kita tak mundurkan bangsa kita....siapa lagi nak tolong mundurkan....hehehehe

anon 5:05

Travi said...

November 7, 2012 7:38 AM, Mat Periba.   Ini saorang lagi beruk Melayu,  sengkek dan telah lama bankrup idea... dah itu,  pekak dan buta celek pulak. Ada ke isu Nurul Izzah isu itu direka reka. Bukan ke Nurul mebuat kenyataan ikhlas dan jelas dari mulut dia sendiri, bergambar lagi.  Kenapa pulak tali barut itu Umno? Bukan kah tali barut itu datang dari puak sendiri?  Nurul diperangkap agar melakukan kesilapan ... Hey hey nak comment kena guna akal manusia lah!!

kampong man said...

Salam 5:05,
I do not get involve on others feud.Travia has a message to tell may be.Probably,we will hear more of him as the election draws near anticipated March.It will be a setback for PKR,a blunder.It can even cost her Lembah Pantai now that her real self is revealed.Best of luck to her.

Anonymous said...

En Travi,

Ini maksud kenyataan Nurul Izzah yg cuba ditokok tambah oleh Wan and The Geng: "Tiada paksaan bagi siapa2 untuk memeluk agama Islam, tapi bila dah Islam memaglah dah tak boleh tukar agama.... termasuklah bagi orang melayu. Kalau anda Melayu tetapi anda tidak dikenalkan dengan Islam, maksudnya anda bukan Islam, ianya bukan automatik.... dan Islam tak boleh paksa anda masuk Islam, walaupun anda Melayu....yang penting bukan lahir Islam."

Travi said...

Anon November 7, 2012 4:01 PM, apa benda punya terjemahan ini. Macam Keling !! Memang betul Islam tidak memaksa orang masuk Islam. Awak kena faham dalam conteck apa yang Nurul lafaskan?

Anonymous said...

kampongman,

Travi is welcome to contribute like everybody else. Civility is a new word and action we malays lacking when talking politics. That we yang educated sikit ni kena promote di kalangan kita orang melayu.

Malu oh dan panas telinga dengar bila bangsa lain kata orang melayu ni berbahas tak boleh. Bila tak ada hujah, terus mencarut.

yang paling penting, kita jangan le hipokrit. Menyokong mana-mana parti politik tu adalah pilihan masaing-masing. Juga jangan jadi jenis baling batu sembunyi tangan. Kita baling kita mengakulah, contohnya. Ini yang orang kata kita kena ada intergriti?

Semoga, kita semua belajar menjadi matang dalam berhujah. Kalau tersekat atau kehabisan hujah, relax dulu. Fikir dulu macamana nak sambung, jangan terus mencarut.

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam Wan, Anon 5.05,

Tidak dapat dinafikan perlunya kita berhujah dengan cara berjemah dan itu uang rsmai kita disini amalkan.Saya pernah terbaca penulisan travia dulu disatu blog prmbangkang dimana beliau menghuraikan satu isu politik dengan penuh mendalam .KM tabik dengan penjelasan beliau.He must have been very SORE with that NAIVE Nurul to betslking about a subject that she knows nuts.Nurul has touched something that really turn him/ her (Travia) wild.

Bahasa begini biasa KM dengar ketika di construction site dulu dulu dan ianya adalah satu expression kebengangan yang amat sangat.Kita welcome Travia memberi pandangan politik yang mungkin boleh membuka mata kita dengan hujah hujah yang kita tidak sangka.Too early to tell.Penulis saperti tuan,Mat Priba dan KM is quite predictable.Mat Priba tetap dengan PAS/PR ,Anon 5:05 walaupun neutral masih pro-Mahasiswa dan KM tetep dengan Pro-Aspirasi.

Bro Aspan write well dengan bahasa yang baik tetapi komem komen pembaca hampir semuanya sama cerita mereka dan tidak kurang juga sumpah seranah mereka sekira ada supporter UMNO/BN dengan ungkapan batu itu batu itu termasok 'batu pelir' !!!

Jalan terbaik lupakan blog itu dan cari yang lebih reasonable dan sensible .Apa tidak, banyak yang komplain komem mereka tidak dikekuarkan oleh penapisnya dan mereka terus give up dan move on to other blogs.Blog WZWH tidak begitu , beliau terbuka.Blog Sak dan Aspan tidak.

Sesekali ada artikal sejarah, isu dunia dan serantau.Bila ashik mengutuk UMNO, Pemimpin UMNO itu ini bosan sikitlah.

Harap travia akan memeranjatksn kita di dalam isu yang lain yang tidak mengusik sensitivinya.Salam

Kutukan Dewata said...

LEMBU MASUK KEBUN HANYA MERAGUT RUMPUT,KEBUN JADI CANTIK DAN AGAK BERSIH DARIPADA SEGALA RUMPUT YANG PANJANG.TAPI BILA KERA MASUK KEBUN HABIS SEMUA ROSAK ANGKARA TANGANNYA.

ANDA SEMUA DI MANA?