Nuffnang Ads

Pages

Thursday, November 29, 2012

DS Najib Mendorong Semangat Juang UMNO dan BN 120%



















DS Najib Presiden UMNO yang terbaik mendorong semangat juang UMNO dan BN 120% menghadapi PRU 13.

Dalam ucapan DS Najib selama 1 1/2 jam itu, WZWH hanya mahu mengulas bagaimana DS Najib telah memberi mesej bahawa UMNO sudah pulih dan bersedia menghadapi pilihanraya.

Semangat juang UMNO sudah kembali membara. UMNO tidak akan biarkan negara Malaysia ini musnah.

UMNO tidak akan biarkan orang Melayu merempat dan menjadi pengemis di tanah air sendiri.

UMNO memperjuangkan syiar Islam.

UMNO menjaga kepentingan semua penduduk tidak kira demografi.

UMNO menjaga kepentingan semua kaum

Hidup UMNO...Hidup Barisan...Hidup Malaysia!



















WZWH bersama Haji Murad Ibrahim pemimpin MILF Bangsamoro yang mengetuai delegasi Pejuang MILF Bangsamoro.

Baru-baru ini Haji Murad Ibrahim menandatangani Perjanjian Perdamaian dengan Kerajaan Filipina di Manila yang dipelopori oleh DS Najib.

Bangsamoro  meliputi bagian selatan Mindanao, kepulauan Sulu, Palawan, Basilan dan beberapa pulau yang bersebelahan.

Haji Murad Ibrahim pemimpin MILF mahu belajar bagaimana UMNO yang diketuai oleh DS Najib memerintah dan mentadbir Malaysia menjadi negara Islam yang progresif dan maju.

Hidup Bangsamoro...Hidup Rohingya...Hidup Palestine.

Hidup UMNO...Hidup Barisan...Hidup Malaysia.

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

61 comments:

Anonymous said...

Ini realiti...realiti bermakna bukan direka2. Orang2 UMNO kena tahu dan patut merasa malu...

8.5 juta orang Melayu hidup dengan pendapatan RM1,500 kebawah. Ini bermakna 70% orang Melayu berada pada tahap 'kais pagi makan pagi'..Bagaimana pula dgn 30% lagi.. adakah mereka dikira senang?? Sebenarnya jika pendapatan skadar RM3,000 tidaklah boleh dianggap senang jika anda hidup di bandar2 besar seperti KL. Saya jangka hanya 5% orang Melayu yg boleh dikira golongan berada..itu pun terdiri drp masyarakat elit dan pendokong2 UMNO yg mendapat kontrak 'runding terus'...

Lihat juga apa yg berlaku kepada para2 gaduan Melayu...tak semua mereka boleh mendapat pekerjaan. Terdapat sebahagian besar gaduan terpaksa menyorok kelulusan tertinggi yg mereka miliki demi mendapatkan pekerjaan yg bertaraf lebih rendah. Cuma yg bernasib baik saja yg akan mendapat pekerjaan, itu pun dgn dibayar gaji permulaan sekitar aRM2,000-RM2,500 sebulan.

Dulu, pada tahun 1980 selepas graduate saya ditawarkan bekerja dgn salah sebuah agensi kerajaan dgn dibayar gaji gred jurutera RM1,120 sebulan. Gaji sebanyak ini dikira lumayan kerana mampu memiliki kereta Toyota LE1300 pada harga cuma RM9,000 seunit. Malah mampu mengagihkan sedikit pendapatan kpd keluarga dikampung. Makan pula dikira mewah memandangkan harga ikan tenggiri cuma RM4 sekilo. Berbanding dgn para2 gaduan hari ini yg diberi gaji RM2,500 sebulan...Gaji mungkin naik sekali ganda (vs RM1,120 dulu) namun harga kereta yg setara kelasnya meningkat 7 kali ganda manakala harga sekilo ikan tenggiri telah naik 5 kali ganda. Ini tidak dikira bayaran hutang kpd PTPTN setelah sistem biasiswa dimansuhkan...

Golongan peneroka bolahlah merasa lega sikit sekarang..itupun setelah mengalami zaman kelam hampir 25 tahun..Kesenangan para2 peneroka semejak 5 tn kebelakangan ini bukan sangat kerana perancangan UMNO. Ia lebih kepada 'nasib'. Kebetulan dunia mengalami krisis tenaga...permintaan petroleum global meningkat kesan drp pengliberalisasi ekonomi/market China, selain pengeluaran petroleum agak statik menyebabkan masyarakat global cuba beralih kpd minyak sayuran/sawit utk dijadikan bio diesel..

Semasa harga petroleum rendah dulu, sekitar USD40 setong..harga minyak sawit cuma kira2 RM1,000. Ini bermakna harga buah sawit hanya RM180-200 setan. Dgn kos pengeluaran RM100-150 setan menjadikan pendapatan bersih cuma RM50 setan atau RM500 sebulan seorang peneroka...itu sebab pada tahun2 sebelum 2005, ramai peneroka yg menjadi kuli di tapak pembinaan KLIA dan jaga2 di PWTC...

Jadi tak ada apa yg UMNO boleh banggakan...malah mereka kena menyorok muka kedalam tempayan budu. Tapi UMNO ni jenis tak tau malu...najib berapi2 menyatakan UMNO masih releven, menjadi pembela mElayu...porah!

Mat Periba.

Anonymous said...

wan zamzuri..hidup islam mana?

Anonymous said...

kO NAK BANDINGKAN HARGA KERETA DULU DAN SEKARANG. ORG NEGARA MAJU W/PUN PENDAPATAN MEREKA LUMAYAN RAMAI DIKALANGAN MEREKA MENGGUNAKAN BASIKAL ATAU PERKHIDMATAN KERETA SEWA KE TEMPAT KERJA. EKONOMI MEREKA KUKUH. BUKAN GRAD DI MALAYSIA NAK PERGI DEMO TUNJUK LUBUNG JUBOR PUN NAIK KERETA MEWAH. ITU MASALAH DGN PUAK2 HARAMJADAH NI, SEDIKIT TAK CUKUP BANYAK PUN MASIH BELUM GENAP LAGI.

Anonymous said...

Anon 9:14PM...:)

Yg naik kereta hummer atau paling koman nissan Morano ini jenis Melayu UMNO. Melayu UMNO ini tak kira benda...jumpa sapu, nampak kebas...Melayu jenis ini penakut poh palih. Orang lain buat Demo, mereka pun buat juga..orang lain bawa bunga mereka sebaliknya bawa bungi api....

Penyakit yang dihadapi oleh UMNO ini adalah jenis kornik..iaitu penyakit IBLIS. Ingin Berkuasa Lama, Isim dan Sombong...Tak pecaya tanya Pak Mahathir...

Kampong man said...

Salam pembaca,

Apa yang Mat Periba tulis saya faham dan ini adalah isu INFLATION yang melanda dunia bukan di Malaysia sahaja.Pada awal tahun 80 puluhan KM sudah pun mendapat gaji basic RM2200 sebagai jurutera OnG dengan RM5000.00 elaun overseas kerana bertugas di Korea.Bayangkan KM mmbrli Honda Accord (Yang ada air-con sebagai option) dengan harga RM22K !!.Lihat sekarang dan bandingkan Honda Accord berharga sekitarRM170K ! hampir 8 kali ganda dan berapakah gaji graduate jurutera /equivalent sekarang ?.Tidak melebihi 2X ganda.Inilah realiti INFLASI !!

Kaum kita mungkin tidak kaya tetapi mereka mempunyai kekuatan kuasa politik melalui UMNO bukan melalui PAS dan PK yang belum bersedia lagi.Maka dengan kejayaan ramai Melayu professional saperti kitalah yang mereka harapkan membantu , memberi galakan dan tunjuk ajar dan apa juga pengalaman yang kita ada meyakinkan orang Melayu ' All is not lost ' dan kita tidak seharus terlalu bergantung pada politik untuk berjaya (Anon 5 05 tidak suka saya ulang saperti piring hitam buruk katanya).Tetapi ini realiti.Di UK dan US umpamanya adakah rakyat mereka amat bergantung pada politik ?. Biarlah kerja politik ini bagi kepada mereka yang memilih politik sebagai karier mereka dan kita pilih jalan kita membantu anak bangsa terus berjaya dengan contribution by giving back to our society, insyaallah.

Kampong man said...

Salsm Anon 10:40,

Bukan kerana mereka (UMNO) mahu berkuasa lama rakyat majoriti yang memberi mereka mandat memerintah Negara.Tidak suka Tukarlah !

Kenapa mahu salahlan Mahathir dan memilhnya sebagai PM.Kenapa tidak gulngkan sahaja ? Sebab ramai yang suka dari yang tidak suka kan ? Sorrylah sdra tergulung dari meteka yang tidak suka dan meluat dengan UMNO dan Tun.Sila join blog bro Aspan anti Mahathir .Di sana sungguh ramai yang syok sendiri tetapi hanya tin KOSONG yang hanya pandai mencaci dan memainkan api KEBENCIAN saja yang tidak constructive. Tuan akan pasti lebih ceria disana.Selamat pagi bro.

Anonymous said...


Masa depan negara bukan untuk ujikaji dan cuba2
Posted by The Unspinners at 11/29/2012



Antara isi penting dalam ucapan dasar Presiden UMNO yang perlu diambil iktibar oleh rakyat Malaysia ialah peringatan Presiden bahawa pilihanraya bukan satu ujikaji.

Pilihanraya umum kali ini melibatkan kedaulatan negara, survival bangsa dan akidah. Itulah realitinya apabila kita mempunyai pembangkang yang sanggup dan mampu berbuat apa saja hatta menggadai agama, bangsa dan negara demi kuasa.

Hanya pembangkang di Malaysia sahaja yang menyeru rakyat agar ‘bereksperimen’ dengan kepimpinan mereka apabila ditanya mengenai hala tuju atau bentuk pemerintahan yang bakal dilaksanakan. Ini kerana mereka sendiri belum pasti mengenai hala tuju dan bentuk pemerintahan yang akan mereka laksanakan.

Tanpa segan atau malu mereka mengaku bahawa pakatan mereka membawa prinsip, ‘menang dulu, fikir kemudian’ setiap kali persoalan ini dibangkitkan.

Dan hanya di Malaysia sahaja, ada segolongan rakyat yang bersedia memperjudikan masa depan mereka di tangan pemimpin yang belum lagi berfikir tentang hala tuju kepimpinannya.

Justeru, peringatan Presiden bahawa pilihanraya kali sebagai yang paling penting adalah tepat. Sekiranya ianya tidak difahami dengan baik, keseluruhan ucapan dasar tidak akan membawa makna apa-apa.

Pembangkang sanggup ‘menawarkan’ negara ini kepada penjajah, sanggup mengsabotaj ekonomi negara sendiri dan menyebabkan rakyat menderita yang akhirnya akan memusnahkan hidup mereka sendiri dengan membangkitkan kemarahan rakyat yang tidak berfikir dengan rasional agar memberontak terhadap kerajaan.

Sebelum ada yang sanggup menyambut seruan pembangkang untuk ‘ber-ujikaji’ dengan menukar kerajaan, kita harus terlebih dahulu meneliti kemungkinan dari hasil ujikaji ini. Yang pasti, hasil yang dijangka adalah ‘unik’ serta ‘kronik’.

Hasil ujikaji dijangka ‘unik’ kerana kita mempunyai pembangkang yang ingin merombak segala-galanya tentang Malaysia, menghapuskan Raja-raja dan menjadikannya Negara Sekular.

Kita mempunyai pembangkang yang ingin membawa kita ke belakang, ke zaman jahiliah iaitu tanpa peraturan dan adab sopan dalam hubungan sesama manusia.

Kita juga punya pembangkang yang ingin membawa kita ke era gelap di mana yang ekstrem dianggap sebagai terbaik, serta menafikan hak rakyat untuk memilih cara hidup, malah pakaian juga.

Setiap rakyat yang rasional pasti sedar bahawa segala apa yang dicita-citakan oleh pembangkang ini adalah tidak sesuai, malah merbahaya untuk negara ini, masyarakat kita dan juga sebagai manusia yang berpegang kepada agama.

Yang menjadikannya ‘kronik’ pula ialah kita tidak pasti cita-cita yang mana satu dari kesemua cita-cita yang bertentangan pembangkang itu yang akan tercapai, sekiranya mereka menang pilihanraya.

Jika kita bereksperimen dengan bahan-bahan yang secara berasingannya sahaja sudah cukup merbahaya, apatah lagi jika dicampur bersama sedangkan elemen-elemennya saling menolak satu sama lain.

Tidak mustahil ia akan membawa letupan besar yang mampu memusnahkan kesemua yang telah kita bina.

Anonymous said...

BN mesti menang punya dalam PRU13,kan mat Indon,Bangla,Myanmar kan sudah jadi ada ic biru dan paling istimewa warganegara dan saudara baru Islam kita boleh mengundi,Syabas keatasan kepandaian PM kita, Najib.
Tapi yang kata pembangkang yang mengkhianat negara adalah benar,kan?Cerita karut?Tanya lah orang orang kat Kuala Rompin.Orang Melayu tak dapat tanah,tetapi saudara baru kita dapat beribu ekar.Apakah kesalahan mengkhianat kepada negara sendiri.Kalau kat negara lain kena "firing squad" atau gantung sampai mati.Tapi kat Malaysia orang UMNO yang bersorak rioh rendah macam sangat bangga,sanggup jual negara demi undi?Terdesak sangat nampaknya.Kalau macam itu Melayu pasti merempat di Malaysia,tak caya lagi?Tengok lah penjaja Chow Kit atau pasar Selayang,dulu kebanyakan Melayu ,tapi sekarang,hampir semua mat mat saudara baru kita lah yang jadi taukeh,Melayu?kuli kuli saja.UMNO jaga kepentingan Melayu?Janganlah dengar cerita karut ini,sebenarnya jaga kocek sendiri.UMNO,jangan wa wa kan hidup Rohinya,Palestine,MILF teapi Melayu kat Malaysia sendiri pun tak boleh jaga.Inilah kebodohan orang bangsa kitalah.

Anonymous said...

UMNO akan menang tu betul.Sebelum ada mat bangla, myammardan mat Indon dari dulu pun UMNO dah menang .Ada ke parti lain menang dan memerintah.Jangan dengku mirahanlsh anon atas ni woi...

Anonymous said...

Anon 10:18 AM
Macam kera kena belachan?Apa rasa?

Anonymous said...

PENYOKONG PEMBANGKANG SYOK SENDIRI.TAKSUB MELAMPAU KEPADA PEMIMPIN LAH YANG MEREKA YAKIN SANGAT.MEREKA TAK BERDAYA NAK GUNA OTAK UNTUK ANALISIS APA YANG DI SOGOH OLEH PEMIMPIN MEREKA.WALAUPUN YANG DISOGOH ITU TERNYATA TIDAK BENAR.ITU OTAK KELAS TIGA NAMANYA.KALAU JUAL MAHAL HARGANYA KERANA TIDAK DIGUNAKAN SEPANJANG HAYAT.HANYA JADI PAK TURUT PEMIMPIN SESAT DAN MERACAU.

Anonymous said...

mat periba,

dinegeri yang diperintah oleh pembangkang berapa ramaimelayu berpendapatan tinggi melebihi 1500rm.orang kelantan berhijrah ke negeri lain kerana susah cari makan.datangnegeri orang jadi kaya raya.lepas itu kutuk kerajaan negeri tempat dia cari makan.

manusia apa ni?tapi bukan semua.hanya yang tak tahu bersyukur aje perangai macam ni.

Anonymous said...

http://www.financetwitter.com/2012/11/time-to-switch-camp-good-bye-najib-and-auntie-rosy.html

Anonymous said...

Anon 3:04 PM,
Kalau berhijrah pun ke-mana? Selangor? Kuala Lumpur atau Singapura? Pulau Pinang ?Semuanya pon bukan negeri2 kuasai BN.Baik pakai otak mu dengan betul sebelum berludah keatas langit.
Nasib baik Singapura keluar dari Malaysia dan Brunei tidak menyetai Persekutuan.Lihatlah betapa kaya mereka sekarang.Kalau tidak,tengoklah apa yang terjadi kat Sabah dan Sarawak?

Anonymous said...

Anon 8.55AM,

"Pilihanraya umum kali ini melibatkan kedaulatan negara, survival bangsa dan akidah. Itulah realitinya apabila kita mempunyai pembangkang yang sanggup dan mampu berbuat apa saja hatta menggadai agama, bangsa dan negara demi kuasa".

Inilah ayat keramat yg selalu diungkap oleh pendokong/penyokong tegar UMNO. Hujah ini hanya menggunakan seulas jari...lebih bersifat emosi.

Untuk berlawan emosi, saya pun boleh menyenaraikan berpuluh2 perilaku BN/UMNO yg bersekala MEGA yg boleh diketogeri sebagai penderhaka, pengkhianat dan seribu satu macam kejahatan yg boleh menggangu gugat kelangsungan agama, bangsa dan tanah air...

Tolong anon nyatakan dgn jelas dan terperinci bagaimana pakatan pembangkang boleh menyebabkan agama, bangsa dan negara tergadai apabila memenangi PRU13 nanti???

Hujah akedamik saya bagini:
Kedudukkan agama, hak istimewa org Melayu dan keadulatan raja2 bagitu terpaku kukuh dalam sistem Perlembagaan Persekutuan dan bagitu sukar untuk digugat. Betulkah??...Untuk meminda perlembagaan memerlukan sokongan 2/3 drp 222 MP. Dalam mana2 pakatan, baik PR atau BN suara majoriti terdiri dikalangan orang Islam/Melayu..Orang Islam/Melayu yg 'gila' sahaja yg akan menyokong pindaan agar agama Keristian menjadi agama resmi negara atau hak istimewa orang Melayu diketepikan...adakah orang macam TGNA menyokongnya..

Persoalan ke2, bolehkah pakatan non muslim/bukan Melayu membentuk kerajaan. Lihat Fakta ini: Dalam PRU12 lalu Melayu/Islam bertanding di 129 kerusi Parlimen manakala selebihnya ditandingi oleh bukan Melayu/nonmuslim. Dalam pertandingan tersebut semua kerusi Melayu/Islam dimenangi oleh orang Melayu/Islam (UMNO 77, PBB 9, PAS 23 dan PKR 20) disebabkan mereka bertanding sesama sendiri.Ini bermakna mereka menguasai 58.6% suara di Parlimen. Hal yg sama berlaku kpd kerusi2 bukan Melayu/nonmuslim dimana mereka tetap memenanginya disebabkan mereka bertanding sesama sendiri. Adakah dengan penguasaan hanya 41.4% kerusi di parlimen oleh orang bukan Melayu/nonmuslim (diandaikan mereka bersatu)ini membolehkan mereka membentuk kerajaan..elek!

Lagi satu, jika usul pindaan perlembagaan berjaya diluluskan diperingkat Dewan Rakyat...apakah Dewan Senat bersetuju..Jika bersetju, pindaan ini akan diangkat kepada Yg Dipertuan Agung...adakah Agung bersetuju menandatanginya...

Mat Periba

Anonymous said...

Pembahas-Pembahas sekalian,

Alhamdulilah, kualiti komen dan bahasan nampaknya menunjukkan kemajuan, lebih rasional, logikal dan bersandarkan kepada fakta yang boleh disemak.

bahasan yang emisional, cetek, pakai kepala lutut bukan akal semakin berkurangan. Sebenarnya ini adalah satu kemajuan baik bagi orang UMNO,orang PAS atau orang atas pagar.

kalau macam ni, kita orang melayu boleh mempunyai harapan masa depan yang lebih cemerlang, tidak kira parti mana yang memerintah. Kita faham isu semasa, kita tahu realiti yang ada dan kita mampu berfikir dengan rasional,logikal dengan lebih konfiden di zaman serba maju dan canggih.Bukan berfantasi, hidup dan berfikiran dizaman lampau dalam situasi semasa, tidak berpijak ke bumi dan tidak terbang diudara.

syabas semua!...syabas kampongman...way to go my man!....hehehe

Anon 5:05

Anonymous said...

Siapa yg akan merosakan negara!...??

Bandingkan kenyataan Pak Mahathir dgn Isteri taukey lembu ini:

Dalam Perhimpunan UMNO yang sedang berjalan sekarang, Shahrizat, Ketua Wanita UMNO mendakwa akan berlaku huruhara termasuk 13 Mei jika UMNO kalah dalam PRU13 nanti. Shahrizat kata kuasa Melayu akan hilang jika UMNO kalah PRU13 nanti. Ini membuktikan bahawa UMNO sedang merancang untuk membuat huruhara dalam negara jika mereka kalah dalam PRU13 nanti.

Mahathir pula berkata sebelum ini bahawa pembangkang yang akan buat huruhara jika mekalah.

Mana satu yg benar dan boleh diperjaya. Mahathir atau Shahrizat ??

Saya berpendapat Shahrizat yang betul iaitu berdasarkan fakta dan apa yang dilakukan oleh puak UMNO di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat sekarang ini.

Bila berlaku huruhara...apa yg berlaku seterusnya? M'sia akan diistiharkan dharurat....jadi siapa sebenar yg menjadi musuh negara....

Kampong man said...

Salm semua,

Apa yang Mat Periba bentangkan dalam isu penggubalan PERLEMBAGAAN benar tidak mungkin mudah di ubah tanpa 2/3 majoriti.Ini adalah kerana selama ini Kerajaan UMNO lah yang mrmperbaiki segala kekurangan dan penambahbaikan berbagai undang undang umpmanya nya mansohnya ISA , akta kebebasan universiti dll bagi menhikut kehendak semada yang dynamik sifatnya.

Kita akan menghadapi satu pilihanraya getir ,PRU 13 dan kiya mahu tahu dan mrndengsr semua pendapat tiga pihak yang pro gomen , pro PR dan yang neutral (tak banyak hanya satu dus sahaja tetmasok anon 5.05 tetapi lebih berat pada PR pada pandangan KM).

Realitinya kebanyakan voters telahpun membuat pilihan hanya yang diatas pagar dan 25% pengundi baru gen X/Y yang akan menjadi kuasa penting penentu kemenangan 2/3 majoriti bagi UMNO /BN .

Semua tahu dari segi sambutan, trend , kekuatan machinary dan apa yang telah diperlihatkan BN sejak Najib mengambil alih dari Pak Lah banyak betul TRANSFORMASI berlaku membuatkan rata rata rakyat masih mahu dan sayangkan BN meneruskan pemerintahan bukan PR, pada analisa (bukan pandangan ) KM.Anda boleh berbeza dari saya no problem.

Teringat KM di awal 70 han bagi mahu melajutkan universiti education bagi kursus engineering di UM (cuma satu Uni sahaja ketika itu yang lain hanya kolej) tidak mudah kerana hanya 3% sahaja anak melayu yang layak sedangkan di Uk ramai yang mendapat First Class Honours(KM tidak) .Housemate KM Prof Wan Abu Bakar ( Dean Eng Faculty UM) satu contoh.Rakan baik yang saorang ini Dr Kamaruzaman of SILTERAS ,Gurun juga perolehi First Class Honours dan PHD dari Imperial College London !.Tidak ketinggalan classmate KM Prof Hashim Yaakob ex VC , UM.Tidak lupa rakan karib politik KM Dato Dr
Siti Zaharah dari Pahang juga.Tidak ketinggalan spouse KM saorang Arkitek bertauliah (Ar) yang pernah memegang jawatan Registrar of the Lembaga Arkitek Malaysia (LAM) selama 10 tahun ! dan terlalu ramai lagi untuk disebut.Semuanya ini adalah sumber inspirasi bagi anak bangsa bahawa EDUCATION sangat penting dan yang lain will fall in place .Kurangkan merungut dan be positive OK.

@Opps.. Tahniah juga kepada anak kawan karib KM Danial A Rahman graduate UIA terbaik tahun lalu kerana mendapat tawaran belajar di OXFORD university, UK diatas biasiswa Perdana.Hebat sungguh beliau.Syabas semua anak bangsa.

Anonymous said...

Malas nak ulas ,baca sendiri saja lah link ini.

http://malaysia-today.net/mtcolumns/special-reports/53073-umno-leaders-and-london-properties

Kampung man,tak payah cakap banyak,kalau UMNO jantan dan bertelor bertandinglah dengan secara adil pada PRU13 akan datang,Sekarang macan main bola sepak diatas bukit,team lawan kat bawah,team umno kat atas bukit,tambah lagi pakai gol post mudah alih dan refereee sendiri.Pengecut?Apa macam kalau suruh Najib berdebat dengan Anwar?Bukan main lantangnya menjerit jerit kat PAU 2012 sampait air lior meleleh,suruh debat,telor terus kecut,kononnya nak jadi macam Obama.Itu lah sikap Melayu UMNO.

Kampong man said...

Salam Anon 7.13,

Sekira UMNO kalah pastilah kuasa politik Melayu hilang buat sementara sahaja kerana hanya UMNO yang dilihat mempertahankan orang melayu .PKR tidak mungkin .PKR mempertahankan DSAI ,keluarga dan kuncu dan langsong tidak demokratik (lihat Pilihan PKR yang lepas lepas )PAS tidak kisah pun isu bangsa hanya untuk Islam dan PAS baru pulak dah bertukar pada berkebajikan asalkan ABU,begitu bengkak hati mereka, .Dari sini jelas hanya UMNO yang meneruskan AGENDA MELAYU .Bukan racis pun kerana hak bangsa lain dan berkongsi kuasa masih dipertahankan mengikut Perlembagaan dan BN spirit of power sharing.PR tarak..(Pinjam dari bro Mat Periba)

Power sharing PR hanya untuk pilihanraya mengalahkan UMNO/BN sahaja dan tidak ada substance.Tak kuasa nak cerita fakta fakta perbezaan ideloogi dah getting hackneyed nanti ada yang menyampah pulak dengan putaran piring hitam lama berkali kali.

Hanya rakyat yang boleh menilai siapa yang layak dan tidak ,BN atau PR.Kan KM sudah tulis isu sekarang adalah boleh 2/3 atau tidak ,itu sahaja.Mahukan hung parlimen ke tidak. Mahukan DSAI atau Najib.Kalau mahukan DSAI sangat undilah PKR,DAP lahanat dan PAS. Mudah sekali.

Anon 7.13 yang saorang ni bijak spin yang sangat menakutkan.Satu 13 May lagi TIDAK LANGSONG akan berlaku kerana ia tidak menguntungkan mana mana pihak dan bukankah kita sudah matang politically menerima kekalahan dan kemenangan gracefully ( eg Kemenangan PR di lima buah negeri di 2008) UMNO tidak pernah memulakan 13 May dan kita berdoa tidak akan berlaku sekira kita bijak menjaga sensitiviti kaum .DEMONSTRASI Jalanan yang menggugat keselamatan bukan culture UMNO/BN ,ini culture PR.Sorry ,just because PR win 2008 kerana Demonstrasi jalanan pre PRU 12 kerana menyokong DSAI dan Bersih tidak bermakna mereka cuba pulak sekali lagi Bersih 4 yang baru sebelum March ini untuk menang.Kawan saya kata "See the leg lah,story no use".Cara Arab Spring tidak sesuai bagi kita .Itu sebab ana tak pernah selari dengan DSAI dengan fahaman songsangnya dan sentiasa di belakang YAHUDI .DSAI will be gone,good riddance.Salam and have a good weekend.Thanks

Anonymous said...

Anon 9.39 sesat ni pun satu. Apa jadahnya nak berdebat dengan mamat nuar haramjadah ni dengan DS Najib ala US huh ?.Orang Melayu tolak Anu-war yang banyak muka.Perbahasan dua mata tidak menentukan siapa menang siapa kalah.Lagi pun Anu-war cakap tak serupa bikin .Mana ada kelasnya huh.Boleh lah anda belah.TIBAI.

Anonymous said...

Salam anon 9.39,

Najib berdebat dengan DSAI ? .Buat apa berdebat ?.Ini siapa pula gerangan yang tidak berani berselindung di bawah anon ini agaknya.Siapa yang ada dan tak ada telor agaknya.Blog WZ tak minat membaca link link orang yang malas berfikir dan memberi pandangan sendiri.Pergi main di gelanggang pro PR .Di sana ada banyak link link.Cuba baca komen @gheng lama dan komen di bro Aspan Alias .Tin kosong yang penuh dengan deception dan perception.Maaf bro tidak perlu layan anons malas.

@Kampong man

Anonymous said...

Bro kampongman,

"Sekira UMNO kalah pastilah kuasa politik Melayu hilang buat sementara sahaja kerana hanya UMNO yang dilihat mempertahankan orang melayu "

sepatutnya di rephrase begini,

"Sekira UMNO kalah pastilah kuasa politik Melayu UMNO hilang buat sementara sahaja kerana hanya UMNO yang dilihat mempertahankan orang melayu UMNO"

Orang melayu 18 juta. Ahli UMNO dari keturunan melayu hanya 3 juta orang.

Dalam PRU 12, dari 5.7 juta undi orang melayu, UMNO hanya mendapat 2 juta sahaja ( sedangkan ahli UMNO melayu 3 juta orang).

Bermula dari PRU 1990, undi popular UMNO merosot. Dalam PRU 1990, UMNO pertama kali mendapat 46% sahaja dari undi popular di semanjung Malaysia.

Trend ini berterusan di dalam PRu-PRU berikutnya sejak dari itu kecuali PRU 11 dalam tahun 2004.

Apakah statement sdra itu benar berdasarkan realiti? Rasanya statement saya lebih munasabah berdasar fakta-fakta yang ada?

Sila komen?

anon 5:05

Anonymous said...

WZWH,

Wah...sdra segak hensem dalam gambar kat atas di PAU 2012. Orangnya muda, segak dan mempunyai aura yang magnetik, patut dan paling layak bergelar MP atau menjawat jawapan EXCO kerajaan negeri.

Semandangkan sdra berada di sana, saya hanya depan TV - saya nak check dengan sdra satu perkara yang saya musykil semasa mendengar ucapan-ucapan Najib dalam PAU 2012?

Saya dengar dengan teliga saya sendiri bahawa Beliau minta maaf kepada rakyat atas kesaahan dan kesilapan UMNO.

Yang musykilnya, apa benda dan perkara yang beliau minta maaf tu? Apa kesalahan atau kesilapan yang beliau maksudkan? kat sini saya tak jelas atau terlepas dengar.

Kampongman pun boleh membantu sebab dia siap tengok video rakaman tu berkali-kali. sampai tak boleh nak lelap mate lepas tu.

Anon 5:05


Anonymous said...

Apa lagi yang UMNO nak minta maaf?Dah rompak dan memperbodohkan Melayu selepas setengah abad and minta sambung sepenggal lagi.
PAU 2012 adalaj macam cerita Ali Baba dan 40 perompak dalam gua untuk membahagi bahagikan hasil rompakan tetapi bukan kat gua tetapi kat PWTC.
Buat apa menjerit jerit,maki hamun,fitnah kalau bukan nak perhatian Ali Baba.
Tak ada ucapan bagaimana nak menaikan taraf Melayu,tak ada wawasan langsung,PAU 2012 macam pesta orang gila nak dapat perhatian.

Kampong man said...

Salam bro 5.05 yang neutral,

Maaf bro sedang sibuk dengan kerja dan mengikut apa yang berlaku di PAU dan dengan kejayaan Harimau Malaya dan Man United terus gah.Nanti kalau ada masa will response with new comments.

Pagi in cuba dengar lagu WAWASAN.' Jangan main api' di Utube.Ada message rupanya .Nanti kita boleh berfaka.My wife suka komen Mat Priba, ada klass gitu kayanya .Bravo MP, tapi dia penyokong tegar PAS/ PKR.No problem bro manalah tahu terbuka hati PAS bermuzakarah bersama UMNO salepas PRU 13 dan keluar dari PR.Segala boleh berlaku.Kalau orang UMNO berjanji sayangkan parti dan tidak sabotage parti ,landasan kemenangan 2/3 insyallah mudah dicapai.

Tambahan 79 kerusi UMNO yang dimenangi di 2008 dulu akan meningkat hasil kekalahan teruk PKR kali ini.Boleh kah DSAI mempertahankan Permatang Pauh ? .Apakata beliau kalah bagaimana DSAI boleh menjadi PM ditakdirkan tuhan kabulkan doa PAS UMNO Ko..BN ko..KO UMNO...bla ..bla..bla. DAP boleh terima Hadi ke ? .Di Selangor PKR dan DAP yang dominan dah tunjuk belang mengenepikan agenda PAS.Tanyalah Hasan Ali.

Ingat,PKR akan tumbang teruk tetapi baik dari 2004 dimana mereka perolehi hanya 1(satu) sahaja kerusi Parlimen !!??.(2008- 31 kerusi )

Cuba Anon 5.05 komen dan analyse dari mana 112 kerusi parlimen boleh PR perolehi bagi menawan PUTRAJAYA ?.Awaiting your unbias prediction.Cheerio...

Anonymous said...

Budak 12.30 dah panas telinga .Mula meraban dan kuat emosi lak, lok lak betui.Orang Jerantut pilih umno lah..bodoh. Cerita Al baba tu cerita dongeng daa...kenapa berangan.kah..kah..kah.. Anak Felda.

Anonymous said...

Macam kamu anak felda berangan angan jadi jutawan,,kan Isa pendek kata peneroka akan jadi jutawan,jangan tunggu sampai seluar dalam pun hilang.

Anonymous said...

Bro Kampongman,

Firstly, was looking 4 ur reply on my last post. Tapi tak apalah.

soalan mengenai prediction saya tentang PRU 13 ini - sorrylah, saya tidak mempunyai data-data sahih untuk membuat telahan.

Yang pasti PRU 13 ini pada saya adalah referendum kepada UMNO Baru dan do or die PRU bagi UMNO Baru. Saya menambah "Baru" kerana UMNO yang ada hari ini adalah about Mahathir dan pemimpin-pemimpin selepasnya.

Melihat kepada senario hari ini, baik dari segi current political climate & fluidity dan percaturan politic antara parti-parti politik sekarang i would say - jika padang samarata ( mengguna kedudukan incumbancy dan beli undi antaranya), jika Daftar pemilih betul-betul bersih, UMNO AKAN KALAH TERUK!

Dalam keadaan sekarang,dengan padang tidak rata, daftar pemilih yang diragui ( l too doubted the current election roll), UMNO mungkin boleh menang dengan simple majority.

Untuk menang dengan 2/3 majoriti, my honest opinion is UMNO kena rig this election big time!...

Problem dengan rigging the election results, dalam suasana hari ini (dimana orang yang sudah bijak semakin ramai) dan selepas 2 perhimpunan Bersih, ia adalah satu risiko yang teramat besar bagi UMNO dan boleh backfire tahap inferno yang berkemampuan menghancurkan UMNO....it may work pre-PRU 12 but not now! itu my opinion.

You see, UMNO is one giant monster yang terperangkap dalam satu time warp silam sedangkan keadaan sekeliling telah bergerak kehadapan. Kita witness UMNO hari ini macam tersesat dalam satu time zone asing, terkapai-kapai tidak tahu bagaimana hendak respond kepada cabaran semasa. Most time UMNO terperangkap dalam setiap isu yang timbul atau isu yang diciptanya untuk memerangkap lawan.
Banyak contoh-contoh yang boleh dilihat kegagalan UMNO menangani isu-isu semasa yang timbul. Kegagalan ini bukan persepsi....it adalah real, Bro!

The worse part is, kegagalan dan ketidakmampuan UMNO menghadapi cabaran-cabaran isu semasa ini dilihat oleh rakyat dan mereka memahami apa yang berlaku...

That why, apabila orang-orang seperti Bro, QD, WZWH,KD dan seumpamanya cuba untuk membantu UMNO,dengan memutar belit sedikit sebanyak, ia tidak efektif. Its simply you guys were tying ti twist and turn the current reality...aka talking nonsense.

Your opponent aka Pakatan rakyat, may be twisting most time. But they twisted within the current reality parameters, unlike UMNO. Thats why ceramah depa, perhimpunan depa lebih ramai...hehehe

Setakat ni dulu Bro, sambung kemudian...got to run sebab ada benda urgent nak buat dulu.

Anon 5:05

Anonymous said...

Pembetulan,

"That why, apabila orang-orang seperti Bro, QD, WZWH,KD dan seumpamanya cuba untuk membantu UMNO,dengan memutar belit sedikit sebanyak, ia tidak efektif. Its simply you guys were tying ti twist and turn the current reality...aka talking nonsense."

sepatut dibaca

"That why, apabila orang-orang seperti Bro, QD, WZWH,KD dan seumpamanya cuba untuk membantu UMNO,dengan memutar belit sedikit sebanyak, ia tidak efektif. Its simply you guys were tying to twist and turn barang dah expire kedalam the current reality...aka maka jadilah talking nonsense."

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam semua dan anon 5.05,

Ingin KM bentangkan fakta keputusan Pulihanraya 1999, 2004 dan 2008 bagi kita semua analyse supaya jelas tidak bias:

1999 PR 45/193 BN 148/193
PKR 5/59,DAP 9/46,PAS 28/63

2004 PR 20/219 BN 198/219 BEBAS 1
PKR 1/59,DAP 12/44,PKR 1/59

2008 PR 82/222 BN 140/222
PKR 31 ,DAP 28 PAS 23

Faktor DSAI sejak dibebaskan 2004 menjadi penyumbang utama kemenangan PR di 2008 dengan himpunan Bersih, isu Hindraf antara lain dan isu dalaman MCA dan Gerakan serta KEBIJAKAN pengundo Cina betkiblatkan DAP ketika orang Melayi berpecah pecah.

Bagaimana pula di 2013 adakah faktor DSAI masih relevan satelah terlalu banyak isu moral beliau mula di ragui.Malah akar undi PAS kini mahukan Hadi sebagai PM kerana dilihat DSAI tidak lagi relevan kerana terlalu bermuka muka dan TIDAK real.

Namun mengikut satu kajian 57% pengundi Melayu telah me.gundi UMNO di PRU 12 (2008) di 110 kawadan yang di tanding UMNO berbanding 59% , penurunan 2% sahaja.Ini membuktikan KESETIAAN orang Melayu masih kuat pafa UMNO.Jadi mana mungkin UMBO tenggelam dan di pinggirkan.

PKR yang akan tumbang banyak kerusi dan PAS hanya hebat dan gah di Kelantan dan Kedah sahaja.Di negeri lain banyak KURENG dan hampir TARAK..

Atas analisa mudah KM diatas BN TETAP akan berjaya mempertahankan Putrajaya dengan mudah dan rakyat akan memberi mandat untuk Najib Sebagai PM .Dengan ketatnya sistem yang telus bagi mengundi penyelewengan tidak mudah boleh berlaku dan hsrus jangan lagi menjadi satu alasan kekalahan lagi.

Ramalan KM BN menang mudah dengan DAP amat berjaya anggaran 40 seats max di kawasan bandar PAS 33 max dan PKR 20 max.Sila betulkan analisa ini sekira ada yang salah anda tidak setuju.Yang penting orang Melayu akan bangkit dibelakang UMNO dan tidak lagi sabotage party.Kaum Cina akan hilang representation di Parlimen kerana haltuju negara adalah di tangan orang Melayu bukan dari kaum Cina.Jadi bijaklah memilih siapa yang layak memerintah.Tidak perlu mengikut EMOSI nanti RUGI. Wallahwuallam.Cheers..

Anonymous said...

Pembetulan,


."..isu moral beliau (DSAI) dan beliau mula di ragui..."

Salam.

@Kampong man

Kampong man said...

Penjelasan,

59% adalah pada PRU 11 (2004) .

KM yakin pandangan tidak menyebelahi PR tidak mungkin di pamerkan di blog bro Sakmongkol dan bro Aspan kerana pilahanraya sudah hsmpir possibility March.Maka bertambah banysknya 'talking nonsense ' diblog mereka dari pembahas fanatik yang sama keseluruhannya.

Anon 5.05 cubalah komen kalau berani.Bye.

@KM tidak minat dengan any politicsl position.Cuma pro gomen sahaja.

Anonymous said...

Bro Kamponman,

Analisa yang Bro kemukakan mengenai PRU 12 mungkin betul, kita terimalah setakat ini as far as undi popular orang melayu is concerned sebab saya tak sempat buat semakan. Keseluruhan undi yang diperolehi dalam PRU 12, BN 52% dan Pakatan 48%.

Mengenai ramalan kita masing-masing biarlah keputusan sebenar menentukannya. Satu perkara yang perlu diketengahkan, saya salute kekentalan sdra dalam menyokong UMNO dan optimism sdra mengenai kemenangan BN. Cuma, apakah sdra mengambil kira bahawa- jika optimism yan sdra rasa itu sama seperti optimism Najib? Mengapa dia asyik menangguh PRU 13 kalau BN boleh menang dgn 2/3 majoriti?Sdra juga terlupa mengenai peralihan sokongan kaum bukan melayu, terutama kaum cina kepada Pakatan, yang begitu besar dalam sejarah politik negara.

Isu kedua saya nak sentoh - pasal Sak dan Aspan. Sdra hanya singleout 2 blog ini sahaja sedangkan dari pemerhatian saya, seperti yang saya jelas dalam para 2 akhir diatas,every blog bukan Pro-UMNO yan sdra lawati, sdra kena whacked kow-kow. Sdra kena whacked juga bila pergi blog Pirate of Putrajaya. Ever wonder mengapa?

Apa yang surprising, dengan kualiti blog Parpukari dan beberapa lagi, dimana pendapat bertentangan dengan UMNO, dimaki hamun dan dicarut dengan teruk sekali...yet u kecoh dengan blog Sak dan Aspan dimana you kena bantai kow-kow oleh pembahas-pembahas. Tuduhan posting kena delete di kedua-dua blog ni saya dah jemu nak ulas sedangkan u masih dok ulang seperti piring hitam buruk.

lastly - statistik mengenai kerusi-kerusi yang diperolehi oleh pembangkang yang di kemukakan.

Statistik itu betul. Inilah ironinya PRU di Malaysia, perolehan undi tidak banyak beza ( kurang dari 10%) tetapi jumlah kerusi yang diperolehi berbeza terlalu jauh. Ini berkait rapat dengan persempadanan kawasan pilihanraya.Ini cerita yang selalu timbul sejak dari dulu.

Satu tuduhan yang dilemparkan ialah SPR telah memberi kelebihanUMNO/BN dalam menentukan keluasan sesuatu kawasan pilihanraya. Contohnya, PArlimen Kapar(PKR) mempunyai mempunyai sekitar 200,000 pemilih sementara Putrajaya mempunyai 10,000(?).

JIka statistik yang sdra kemukakan bertujuan untuk membuktikan sokongan kepada UMNO/BN kuat dan boleh menang besar dalam PRU 13 - tidak betul dan politik yang besar kepada UMNO/kerajaan.Alasan ini sahaja sudah cukup untuk membuat orang ragu-ragu dengan motif pendakwaan kes-kes liwat ini.

SDra dan penyokong kena sedar dan akur kepada keputusan mahkamah. Dia bebas dan menang melawan dengan sebuah kerajaan!..

Kita tengok yang sebelah sana sdra. What about tuduhan-tuduhan penyelewengan Mahathir selama ini? Bagaimana dengan cerita kes komisyen pembelian kapal selam dan pembunuhan Altantuya yang penuh dengan soalan berbanding dengan jawapan?....Tidakkah tuduhan-tuduhan ini lebih besardari isu ANwar kerana ia melibatkan harta rakyat dan negara?

Adakah cukup dengan penafian sahaja sedangkan fakta-fakta yang dikemukakan mengenai tuduhan-tuduhan ini agak serius?

Mana logikya, dalam kes anwar, dia telah membuktikan dia tidak bersalah melalui proses perundangan sementara tuduhan kepada pemimpin UMNO yang lebih serius dan mempunyai implikasi politik yang besar,.....sekadar dinafikan sahaja!

Saya komen mengenai statistik jumlah kerusi yang diperolehi yang sdra kemukakan kemudian.

Anon 5:05

Anonymous said...

Bro kampongman,

""..isu moral beliau (DSAI) dan beliau mula di ragui..." "

Biaq betul bro....mengigau tengahari buta ke? Hujah standard mengigau beginilah menyebab Bro kena hentam kow-kow kat mana-mana blog selain dari blog Pro-UMNO.

Persepsi kebanyakan orang yang mengikuti perkembangan2..yang tidak taksub kemana-mana pihak, yang tidak berpihak ialah

UMNO cipta tuduhan liwat keatas anwar, cuba kena dia melalui proses perundangan supaya nampak betul tetapi gagal.....kemudian persoal moral Anwar?...mana logiknya...u berak tengah jalan, u tuduh orang, terbuki orang tak buat, u masih bising lagi kata orang yang buat, no road la like tis.....ru nuts or wat?

Mereka akan kata lagi - tengok masaalah-masalah yang membelenggu pemimpin-pemimpin UMNO sendiri. Tuduhan terhadap mahathir. Najib dengan komisyen kapal selam dan altantuya!....buat bodo dan lembu kenyang je ek. Cuba pusing sana..pusing sini tapi nampak tertungging tak lepas.

anon 5:05

Anonymous said...

I would like to dedicate the following to Anon 505 and read your lips:

> An American tourist asked a boat guy in Zanzibar, "Do you know
> Biology, Psychology, Geography, Geology or Criminology?"
> The boat guy said, "No. I don't know any of these."
> The tourist then said, "What the hell do you know on the face of this
> Earth? You will die of illiteracy!"
> The boat guy said nothing.. After a while the boat developed a fault
> and started sinking. The boatman then asked the tourist, "Do you know
> Swimology and Escapology from Crocodiology?"
> The tourist said, "No!"
> The boat guy replied, "Well, today you will Drownology and
> Crocodiology will eat your Assology. I will not Helpology and you will
> Dieology because of your Badmouthology

Travis

Anonymous said...

Travis,

jangan jadi loser.....orang berjuang atas keyakinan bukan cry baby. Tanya uncle kampongman bagaimana kadang-kadang dia kena whacked dengan pembahas lain juga.

moralnya - cakap tu pakai otak, fikir dulu. kalau nak bohongpun agak-agak le.

nak tunjuk eksyen ekk...aku apa pedulik...hehehe

Anon 5:05

Anonymous said...

One day a kampung Melayu ask an UMNO Melayu with a mat salleh sounding name ,bolehkah kita bela lembu di bandar raya?The UMNO guy reply,sure boleh,kita pakai technology canggih tempatan hasil R & D syarikat NFC iaitu "bovinecondology".The Melayu ask again,apa itu? Alahai,pergilah ambil khusus "bodohlogy"dulu,baru cakap dengan saya.
Next day this chap met again with this UMNO guy,he asked,encik yang bijak ini,dulu belajar di Universiti mana?He replied,pernah dengar Harvard di United States? This chap is very impressed and said,universiti ini pasti bagus dan tuan ini mesti pakar dalam "pandailogy" dan "temberanglogy" ,he continue,mujurlah kita ada orang bijak macam tuan ini,kalau tidak Melayu akan lenyap di bumi Malaysia,HIDUP UMNO X3.

Anonymous said...

Bairlah 'loser' tapi jangan jadi minda berilmukan 'Paranoia' bergambarkan ' Po Faced ' . Itu cerita dongeng, benar benar rekaan sahaja dituju khas untuk Anon 505. Kalau cerita itu bohong,  bohong lah dia. Kalau rasa pedas terima lah . Walaubagimanapun dan begitu juga , "ADA AKU KESAH!!" hey hey hey. Travis

Anonymous said...

Yahoo, Pirates of Putra Jaya sudah kembali.

Kampong man said...

Salam saudara Anon 5.05,

Thank you for the swift response.I shall revert once i find the time.Honestly , i fo not have the luxury of time of late but will surely come back with more ststistical facts for everyone consumption.

As for DSAI i have never dwell further on his supposedly adventures takut FITNAH pulak.Further, both Tun Dr M and DSAI were my good neighbours at Federal Hill together with the many monkeys where i lived for a good 16 years before i moved out there away from the bustle and hustle of city life seeking solace just as much.

I too noted that you have drifted away from the statistical facts KM presented into other issues as Altantuya(Judgement made), Scorpene irrelevent to what we suppoaed to engage in a decent forum.You certainly has lost your supposedly NEUTRALITY.

KM too sense from the writing that you belong to the vivrant youth who are extremely responsive to challenges.My little advise as an uncle ' Just keep your cool' like bro Mat Periba does.

Piak pi depa nak kata kaw kaw .Akhirnya kita semua menang dan ORANG MELAYU menang.Catch the drift ?.Enjoy the forum anf duppory the blog.Thsnk you.

Kampong Man said...

Salam Travis,

Me and my buddies had a good laugh and amused by the humuor .Thought that was a good one humourwise.

The moral of the story is , in our current political scenario, do not belittle orang lain terutama the simple orang kampong yang sentiasa dilihat bodoh kerana menyokong kerajaan yang telah dan terbukti berjaya selama ini.KO UMNO..KO BN.. takut terbalik perahu PERIKATAN dan kini kan dah jadi DACING menjadi OK semuanya pulak di PRU 13.

"IF IT AIN'T BROKE, WHY FIX IT "

Anonymous said...

Kampongman,

Minta maaf kerana tak sempat nak komen pasal statistik yang sdra kemukakan. kebetulan ada kerja urgent.

Pasal statistik tu - saya nampak posting statistik sdra dalam bog Pirate of Putrajaya (SWK). SWK pun dah komen dan saya bersetuju dengan komen dia. saya pun melihat perkara yang sama dengan SwK.

Bro....am not that so young. Told you a bit about myself earlier. We both are Engineers...had British tertiary education..ingat lagi?

Btw, ada baca tak komen seorang a yang komen your long piece b4 ur statistik posting? Katanya - ur piece macam propaganda UMNo yang dihantar kepada ketua UMNO or something lebih kurang begitulah...( sorry lah tak verbatim). Itulah yang l cuba terangkan kepada you melalui our discourse disini.

try post same komen kat blog din merican and see camner respond kat sana?...amy sure komennya lebih kurang sama dengan kat SWK.

anon 5:05

statistik adalah salah satu cara memngemukakan hujah. Hujahan yang logikal dari pengamatan realiti yang ada juga boleh menjadi hujah yang baik. fantasi, rekaan, mimpi yang tidak berjijak di alam realiti - orang yang berfikiran waras tak boleh terima...macam arguement Travis pasal statistik.

Anonymous said...

Bro kampongman,

"The moral of the story is , in our current political scenario, do not belittle orang lain terutama the simple orang kampong yang sentiasa dilihat bodoh kerana menyokong kerajaan yang telah dan terbukti berjaya selama ini.KO UMNO..KO BN.. takut terbalik perahu PERIKATAN dan kini kan dah jadi DACING menjadi OK semuanya pulak di PRU 13."

saya menyokong 1000% pendirian. Inilah yang saya dok buat dalam blog ini -pertama, menentang mereka-mereka yang merekasaya, memutar belit, menakut-nakutkan orang-orang melayu kita yang simple dan mudah mempercayai kata-kata orang yang nampak cerdik dan canggih tetapi mempunyai agenda memesong dan memenjarakan minda orang-orang kampong yang sebangsa dengan kita.

kedua, saya cuba mengalakkan mereka berfikir, menimbang fakta-fakta dan hujahan yang dikemukakan dan membandingkan dengan realiti yang ada di sekitar mereka agar tidak menerima bulat-bulat sesuatu yang dinyatakan dan termakan madu beracun atau membiarkan orang lain yang mempunyai kepentingan peribadi atau kelompok memenjara dan menjajah minda mereka mengikut kemahuan si penaklok.

dalam hal ini, saya tidak membeza-bezakan mana-mana parti politik yang bersaing untuk mencari pengaruh dikalangan orang melayu. yang saya cuba perjuangkan ialah, sikap bertanggungjawab dan kebenaran yang lahir dari rasa kasih dan sayang kepada bangsa sendiri.Bukan cuba menjahanamkan bangsa sendiri.

I am with you on this bro.

Anon 5:05

Anonymous said...

Apa yang diperkatakan oleh Travis "............statistik tidak mengambarkan sepenuhnya pencapaian Melayu berhubung dengan dasar DEB. Statistic tidak hanya diguna pakai atau menjadi alat ukur untuk menentu pencapaian kekayaan dan kesejahteraan masyarakat Melayu yang hendak ditonjolkan. Yang dimaklumkan begini:
Saolah Menteri Umno ada 10 RM , Melayu ada 10 sen. Ironynya Menteri Umno ada banyak wang dan kaya raya, yang sebenarnya apa yang dihujahkan bahawa Menteri Umno ada lebih 9 ringgit 90 sen lebih dari saudara."

Jikalau Anon 505 menbacanya dengan kesedaran ( consciousness ), bukan bermakna satu takat menolak kegunaan 'statistik' untuk kemukaan hujah. Andaian ini kalau tak peka yang Travis katakan 'misrepresentation'.

'Realiti' adalah satu satunya perkataan yang kabur maknanya didalam social science lebih lagi dalam bidang engineering science. Perkataan ini sungguh menkaburkan minda jikalau dikaitkan dengan isu pencapaian Kekayaan dan Kesejahteraan Masyarakat Melayu. Isu ini adalah satu satunya isu yang rumit patut dibahas tampa meningbulkan kebencian yang tidak berdasar.

Dengan erti kata, we are bounded by our unconsciousness prejudice and bias and at the same time for upholding  'justice of thoughts'. The social and political conscience of justice fall into a thin line of dissent and bone of contention  among us. Travis

Anonymous said...

Travis,

membaca posting time stamp December 3, 2012 10:45 PM, tetiba....yawn...yawn!....(naik boring)cerita sama ....no respond from me...same old arguement: nak tegak benang basah.

Anon 5:05

Anonymous said...

Tak boleh terima ke!! , ini bukan old argument, ini penjelasan dari apa 505 perkatakan yang berbau sindiran dan ignorant.Anyway, I don't expect any response from a sleepy Shit-head. Travis

Don said...

Travis,

Only those with intellectual minds are able to understand your passion and arguments towards the betterment of the Malays. Shit brains like anon 5.05 argues without his brain.....brain dead... ha ha ha!!

Anonymous said...

Travis,

Don pulak datang membantu! le Karpal Singh skali....hahahaha

back to...more menguap-guap....yawn!..yawn!....zzzzz...zzzz

naik angin le sorang2... orang-orang intelek(?)....zzzzzz...zzzzzz

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam semua,

Mohon KM sambong semula statistik performance keputusan pilihanraya lepas sebagai kayu pengukur.Mengikut kajian
yang telah dibuat dan ini adalah fakta tanpa emosi bagi parlimen:

1. Terdapat 54% pengundi Melayu mengundi BN pada 2008 berbanding 62% di 2004 yang hebat bagi BN.Faktor DSAI satelah dibebaskan.

2. Bagi kaum Cina pula hanya 40% yang mengundi BN pada 2008 berbanding 56% pada 2004.Isu kepimpinan dalaman MCA yang berpuak dan peranan DAP meyakinkan kaum Cina DAP sebagai alternatif kepada MCA dan Gerakan.

3. Bagi kaum Indi pula hanya 10% kaum ini memilih BN berbanding 72% di 2004.Isu Hindraf, isu kuil yang diroboh dan yang pindahkan juga hilang keyakinan pada Samy Vellu dan MIC yang dilhat tidak berjuang memperbaiki hidup kaum ini.

Jelas, sentimen kaum berubah ubah mengikut isu yang dekat dihati kaum masing masing.Yang pasti ianya akan menjadi PENENTU di sesuatu pilihanraya.

Kesimpulannya , kejatuhan undi orang Melayu pada BN tidaklah begitu ketara dibandingkan kaum Cina dan India yang sungguh drastik.

Pada pandangan KM Najib bolehlah dikatakan dapat meraih keyakinan masyarakat Cina dan India dengan program Transformasi beliau yang dianggap berjaya juga meningkatkan kembali sokongan orang Melayu pada UMNO/ BN bagi PRU 13 nanti.

Atas dasar faktor Najib dan DSAI dan isu isu berbangkit dalam usha memerangi rasuah , kebebasan bercakap dan berkumpul ,ketelusan pilihanraya akan mengembalikan semula kegemilangan BN pulih saperti lama dengan pendekatan baru mengikut kehendak rskyat semasa.

Apa kah dengan berbagai dasar baru bagi semua rakyat maka rakyat masih membelakangi BN dan terus memilih kerajaan PR ?.Saya ragu, anda penentunya. Walaahwuaalm.

Terima kasih.

Anonymous said...

Bro Kampongman,

Satu pembentangan statistik yang baik dan merujakan.

PRU 13 nanti akan menjadi satu PRU yang menarik untuk kita saksikan. Yang pasti faktor-faktor yangg akan mempegaruhi keputusannya nanti juga menarik. orang kata agak mendebarkan kerana dinamisma politik hari ini mungkin menanda new dawn bagi politik malaysia dihari- hari mendatang.

Anon 5:05

Anonymous said...



Can anyone assist me how can i get access to Pirates of Putrajaya please.Is he really back again.

According to Sakmongkol Jerantut malay voters favoured PR now.Can anyone on the ground tell me .May be Sakmongkol perasan kot.Appear like PR start celebrating already.Heard that DAP malay man will be contestig in Raub.Looks like DAP is going to take over many seats in Pahang.Yes/no ?

Anonymous said...

Bro kampongman,

Dengan tidak mempertikaikan statistik PRU 11 yang bro kemukakan, kita kena juga memahami bahawa pencapaian BN dalam PRU 2004 adalah hanya satu keputusan yang tunggal yangluarbiasa , yang lari dari trend and pola keputusan-keputusan dalam PRU-PRU sebelumnya. Kalau saya, saya berhati-hati sedikit mengunakan keputusan tersebut.

Apakah yang mendasari kejayaan cemerlang itu berbanding PRU 10, tahun 1999? Antaranya peristiwa yang berlaku ia adalah ia PRU pertama selepas TDM melepaskan jawatan selepas memegang tampok kuasa selama 22 tahun.Banyak bahasan dan ulasan yang pro dan kontra mengenai keputusan PRU 2004 - panjang nak ulang balik. alangkah mudah ceritanya jika TDM terus memimpin BN dalam PRU 2004, kan?

saya tabik atas keyakinan tinggi bro ada terhadap parti yang saya sertai. Ini satu sikap yang terpuji.

Seperti kata SWK, statistik adalah sebahagian dari komponen-komponen dinanisma politik. Terdapat banyak perkara lagi yang mempegaruhi pasang surut kedudukan politik. antaranya, keadaan semasa, isu-isu yang timbul juga mempegaruhi turun naik sokongan politik dalam sesatu masa.

Bro melandaskan keyakinan tinggi yang UMNO/Bn akan mencapai kemenangan baik dalam PRU ini ( dari kefahaman saya dari posting terbaru bro) kepada statistik keputusan PRU 2004/8 dan tranformasi najib yang bro tidak menjelaskan secara jelas.Penjelasan yang lebih terang mengenai Transformasi Najib yang bro maksudkan boleh memberi kefahaman kepada semua.

Saya kira politik dalaman UMNO sendiri perlu diambilkira. Misalnya, pendedahan oleh Deepak dan MUsa hassan di saat-saat PAU berlangsung perlu diambil kira kesanya kepaada UMNO dan kepada persepsi rakyat.

harga saham FGVH yang sekarang ini berada pada harga IPO dan ulasan Ahmad Maslam juga perlu diambil kira kesannya. Begitu juga dengan kejayaan Pakatan mengadakan perhimpunan besar di batu Pahat, kubu terkuat UMNO perlu diteliti.

langkah-langkah kerajaan dan UMNO juga perlu dilihat samada cukup dan mampu menangani kesan dari isu-isu yang timbul yang berupaya memberi kesan negatif kepada UMNO. dalam isu ini, banyak isu-isu yang timbul yang perlu ditangani oleh UMNO. masih banyak isu-isu lama yang kelihatan gagal ditangani seperti NFC, derma RM 40 juta, isu nazri aziz dsb dengan jitu dan tuntas, once for all. Yang menjadi persepsi umum terutama dikalangan rakyat UMNo hanya buat lembu bodo je dalam isu-isu ini.

Isu NFC dan saham FGVH adalah merupakan isu "killer" yang begitu menyengat di kalangan orang melayu jika tidak di tangani dengan tepat, boleh menyebabkan UMNO tercungap-cungap. tak cukup duit nak beli undi semasa hari mengundi jika tidak di selesaikan dengan bijaksana!

anon 5:05


Anonymous said...

Link to PoP : www.http://pirates-of-putrajaya.blogspot.com/

Anonymous said...

Bro KM dan Anon 5.05,

Berikutan Perhiumpunan Agung Umno baru2 ini dan selepas tersebarnya berita2 hangat di FB dan di harakahdaily mengenainya maka Sinar 2am telah membuat kajian persepsi iaitu bagaimanakah prestasi BN dalam PRU13 nanti. Dapatan drp kajian berkenaan adalah seperti soalan2 berikut:

1. Susulan Perhimpunan Agung Umno 2012, jika anda seorang pengundi, apakah parti pilihan anda? Pas 94 % (4127); Umno 6 % (255); Jumlah Undian: 4382.

2. Susulan Perhimpunan Agung Umno 2012, jika anda seorang pengundi, perikatan mana pilihan anda? Barisan Nasional 6 % (272); Pakatan Rakyat 94 % (3999); Jumlah Undian: 4271

3. Anda yakin Barisan Nasional akan menguasai kembali kerusi 2/3 di Parlimen pada PRU13? Saya yakin 5 % (226); Saya tidak yakin 90 % (3813); Saya tidak pasti 5 % (197) Jumlah Undian: 4236...

Hasil bancian persepsi di atas ternyata anak2 muda lebih terdorong utk menyokong PR berbanding BN dlm PRU13 nanti..jadi BN bukan sahaja tidak mampu untk mendapat 2/3 kerusi parlimen malah Putera Jaya akan terlepas ke tanagn PR.

Anonymous said...

Bro Anon 3:21 PM,

Terima kasih atas kesudian berkongsi survey Sinar.

Pada saya, survey ini bolehlah kita baca tetapi kaedah samplingnya tidak menepati kaedah survey yang dijalankan oleh firma/agensi yan memang pakar dalam membuat survey.

Jadi kita terimalah sebagai survey tak rasmi dan tidak sesuai untuk dijadikan fakta dan hujahan yang kredibel.

Pendapat bro mengenai sikap anak muda memang saya sokong. Mereka mempunyai cara mereka sendiri untuk menilai sesuatu yang kadang-kadang kita agak sukar juga nak faham secara spontan, nak kena fikir dulu ape mendenya. Yang pasti mereka tidak mempunyai ikatan nostalgia seperti yang berumur 55 tahun keatas.



anon 5:05

Anonymous said...

Bro 5.05,

Saya setuju bhwa hujah diatas bukanlah hujah thesis..ia lebih cenderung kpd hujah politik dan mungkin juga sebuah hipothesis.

Namun, dalam banyak kes dalam sejarah politik, tumbnagnya sesebuah regim bukan sangat bgn kpd kebijaksanaan mengurus sesuatu fakta atau kehebatan berhujah menggunakan angka tetapi ia lebih terdorong oleh sentimen dan emosi.

Jadi selain fakta, pengurusan perspesi merupakan satu cabang seni politik yg perlu diambil perhatian oleh kedua2 pihak PR atau BN.

Anonymous said...

Bro Anon 4:10pm

Amat bersetuju dengan pandangan bro mengenai jatuh bangun sesebuah kerajaan. Ia bukan sahaja bergantung kepada isu dalaman yang kita perlu urus dengan tepat dan juga faktor luaran yang kita tidak mempunyai full control tetapi perlu ditangani dengan tepat agar memberi persepsi yang positive kepada rakyat.

dalam mengurus kedua-dua faktor ini, UMNO/BN kita nampak terkapai-kapai dan perlu lebih tepat meskipun mereka memppunyai perlbagai kelebihan berbanding Pakatan.

Anon 5:05



Anonymous said...

Ha ha ha..

Alo Bro 5:05, KM,WZWH, Travis n Don..

Kita boleh cakak dan tulis apa saje sekarang, tapi yang penting dalam PRU-13 ialah tempoh 14 hari berkempen dan 24 jam pada hari menggundi.

Sebarang Isu Besar yang di spin oleh BN atau PR dalam tempoh waktu itu boleh menjejaskan persepsi golongan atas pagar..

Perlu diingat, Semasa PRU 1990. Isu KuLi memakai tanjak bersalib (24 jam sebelum hari menggundi), mengubah persepsi Melayu untuk memilih BN dari S46. Dan isu Banglow Dato Zek pada PRU 12 membuat penggundi menjauhi UMNO.

Sekarang ini, nampaknya UMNO berada dalam keadaan disadvantage kerana mempunyai banyak isu-isu yang boleh di-spin oleh PKR terutamanya oleh Rafizi. Dan cuba bayangkan jika terdapat isu-isu baru didedahkan semasa 14 hari berkempen itu?????

Jika UMNO dan BN tidak pandai mengawal isu ini, susah bagi UMNO mengekalkan kuasa!!!! Inilah yang Dato' Najib takuti ...ha ha ha...

Anonymous said...

Anon 11:18

Setuju daan sokong pendapat sdra.Kampongman patut ambil perhatian pendapat sdra.

anon 5:05

Anonymous said...

Isu rompak tanah N9 belum bongkar lagi mungkin akan dalam beberapa minggu ini.BN sibuk memadam api yang tidak mungkin dipadam dan PR asyik tambah minyak .Kantoi Najib kali ini,